![]() |
[WI] limieten
lim
x->oneindig x^2/x^2-4x+1 bij getallen zou ik gewoon lhopital gebruiken maar kweet niet hoe ik dit moet oneindig moet doen edit: ow en deze snap ik ook niet echt: lim x -> oneindig x^3-2x+3 / x^2+1 ,ik had de teller en noemer gedeeld door x^2 dan krijg je: x^3/x^2 - 2x/x^2 + 3/x^2 dat hele zooitje weer delen door x^2/x^2 + 1/x^2, dan snap ik dat die x^2/x^2 1 wordt maar wat je met die andere waardes moet doen snap ik niet. |
Teller en noemer delen door x2, dan houd je over:
1/(1-4/x+1/x2). De limiet naar oneindig nemen geeft dan 1/1 = 1. |
Citaat:
|
maar hoe zou dat dan met lhopital gaan, eerste differentieer je ze, dan krijg je dus:
2x/2x-4 en dan zou je dus oneindig voor die x moeten invullen, maar hoe kom je dan op 1 uit ow en deze snap ik ook niet echt: lim x -> oneindig x^3-2x+3 / x^2+1 ,ik had de teller en noemer gedeeld door x^2 dan krijg je: x^3/x^2 - 2x/x^2 + 3/x^2 dat hele zooitje weer delen door x^2/x^2 + 1/x^2, dan snap ik dat die x^2/x^2 1 wordt maar wat je met die andere waardes moet doen snap ik niet. |
Je zou nu nog steeds oneindig/oneindig bekomen, dus moet je nóg eens l'Hôpital toepassen. Als dat lukt, vind je normaal gezien wel 1.
Maar ik herhaal toch: beter niet met l'Hôpital eigenlijk... |
hoezo dan niet :O
|
Omdat het prima zonder kan, zoals dutch gamer toonde. Je deelt teller en noemer door x², de breuk is dan:
1/(1-4/x+1/x²) Voor x naar oneindig gaan de termen -4/x en 1/x² naar 0, dus er blijft 1/1 = 1 over. Geen afgeleiden nodig ;) |
jah okay maar als het toch volgens beide kan waarom niet :rolleyes:
die ander som snap ik ook niet, als je ze dus differentiert dan krijg je 3x^2-2 / 2x maar dan krijg je weer oneindig/oneindig dus differentieer je ze nog een keer en heb je : 6x / 2 wat dus oneindig is. maar hoe zou je dit dan doen met die methode dat je de delere en de noemer deelt door x^2 |
Tweede limiet bestaat dus niet!
[tex]\lim_{x \rightarrow \infty} \frac{x^3-2x+3}{x^2+1}[/tex] [tex]\lim_{x \rightarrow \infty} \frac{x-\frac{2}{x}+\frac{3}{x^2}}{1+\frac{1}{x^2}}=\infty[/tex] Met l'Hôpital heb zelf al gedaan. Kan die verificatie van afbeelding niet iets duidelijker? En zijn mensen die kleurenzwak zijn. |
[tex]\lim_{x \rightarrow \infty} \frac{x^3-2x+3}{x^2+1}[\tex]
[tex]\lim_{x \rightarrow \infty} \frac{x-\frac{2}{x}+\frac{3}{x^2}}{1+\frac{1}{x^ 2}}=\infty[\tex] |
Citaat:
|
okay dat van global kan ik niet helemaal volgen :S maar toch bedankt voor de moeite :P, en de rest ook bedankt iig, ksnap het nu weer een beetje meer. als ik die tweede limiet met lhopital doe kom ik op oneindig uit maar hoe dit werkt met deler en noemer door x^2 delen ontgaat me nog.
|
Zonder delen door x², gewoon de breuk in twee splitsen en delen:
(3x²-2)/(2x) = 3x²/(2x) - 2/(2x) = 3x/2 - 1/x Voor x naar oneindig gaat de tweede term (1/x) naar 0, de eerste naar oneindig. |
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:24. |