Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-12-2007, 17:00
ekain
ekain is offline
lim
x->oneindig

x^2/x^2-4x+1

bij getallen zou ik gewoon lhopital gebruiken maar kweet niet hoe ik dit moet oneindig moet doen

edit:

ow en deze snap ik ook niet echt: lim x -> oneindig

x^3-2x+3 / x^2+1 ,ik had de teller en noemer gedeeld door x^2 dan krijg je:

x^3/x^2 - 2x/x^2 + 3/x^2 dat hele zooitje weer delen door x^2/x^2 + 1/x^2, dan snap ik dat die x^2/x^2 1 wordt maar wat je met die andere waardes moet doen snap ik niet.

Laatst gewijzigd op 28-12-2007 om 19:28.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-12-2007, 17:16
dutch gamer
dutch gamer is offline
Teller en noemer delen door x2, dan houd je over:
1/(1-4/x+1/x2). De limiet naar oneindig nemen geeft dan 1/1 = 1.
Oud 28-12-2007, 18:12
TD
TD is offline
Citaat:
lim
x->oneindig

x^2/x^2-4x+1

bij getallen zou ik gewoon lhopital gebruiken maar kweet niet hoe ik dit moet oneindig moet doen
Bij "getallen"? De regel van l'Hôpital mag net enkel bij 0/0 of bij oneindig/oneindig. Je zit hier in het laatste geval, dus l'Hôpital mag. Het is hier echter niet de aangewezen methode, zoals je in de post hierboven kan zien.
Oud 28-12-2007, 18:39
ekain
ekain is offline
maar hoe zou dat dan met lhopital gaan, eerste differentieer je ze, dan krijg je dus:
2x/2x-4 en dan zou je dus oneindig voor die x moeten invullen, maar hoe kom je dan op 1 uit

x^3/x^2 - 2x/x^2 + 3/x^2 dat hele zooitje weer delen door x^2/x^2 + 1/x^2, dan snap ik dat die x^2/x^2 1 wordt maar wat je met die andere waardes moet doen snap ik niet.

Laatst gewijzigd op 28-12-2007 om 18:46.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2007, 18:42
TD
TD is offline
Je zou nu nog steeds oneindig/oneindig bekomen, dus moet je nóg eens l'Hôpital toepassen. Als dat lukt, vind je normaal gezien wel 1.

Maar ik herhaal toch: beter niet met l'Hôpital eigenlijk...
Oud 28-12-2007, 18:56
ekain
ekain is offline
hoezo dan niet
Met citaat reageren
Oud 28-12-2007, 18:58
TD
TD is offline
Omdat het prima zonder kan, zoals dutch gamer toonde. Je deelt teller en noemer door x², de breuk is dan:

1/(1-4/x+1/x²)

Voor x naar oneindig gaan de termen -4/x en 1/x² naar 0, dus er blijft 1/1 = 1 over. Geen afgeleiden nodig
Oud 28-12-2007, 19:17
ekain
ekain is offline
jah okay maar als het toch volgens beide kan waarom niet

die ander som snap ik ook niet, als je ze dus differentiert dan krijg je 3x^2-2 / 2x maar dan krijg je weer oneindig/oneindig dus differentieer je ze nog een keer en heb je : 6x / 2 wat dus oneindig is. maar hoe zou je dit dan doen met die methode dat je de delere en de noemer deelt door x^2
Met citaat reageren
Oud 29-12-2007, 12:49
Global1
Tweede limiet bestaat dus niet!

[tex]\lim_{x \rightarrow \infty} \frac{x^3-2x+3}{x^2+1}[/tex]
[tex]\lim_{x \rightarrow \infty} \frac{x-\frac{2}{x}+\frac{3}{x^2}}{1+\frac{1}{x^2}}=\infty[/tex]

Met l'Hôpital heb zelf al gedaan.

Kan die verificatie van afbeelding niet iets duidelijker? En zijn mensen die kleurenzwak zijn.

Laatst gewijzigd op 29-12-2007 om 13:55.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2007, 12:50
Global1
[tex]\lim_{x \rightarrow \infty} \frac{x^3-2x+3}{x^2+1}[\tex]
[tex]\lim_{x \rightarrow \infty} \frac{x-\frac{2}{x}+\frac{3}{x^2}}{1+\frac{1}{x^ 2}}=\infty[\tex]
Met citaat reageren
Oud 29-12-2007, 14:05
TD
TD is offline
Citaat:
jah okay maar als het toch volgens beide kan waarom niet
Het mag wel, het is juist, maar het is hier niet de aangewezen methode. De regel van l'Hôpital (en dus afgeleiden) is een beetje "overkill" voor zo'n eenvoudige limieten.
Oud 29-12-2007, 16:31
ekain
ekain is offline
okay dat van global kan ik niet helemaal volgen maar toch bedankt voor de moeite , en de rest ook bedankt iig, ksnap het nu weer een beetje meer. als ik die tweede limiet met lhopital doe kom ik op oneindig uit maar hoe dit werkt met deler en noemer door x^2 delen ontgaat me nog.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2007, 17:16
TD
TD is offline
Zonder delen door x², gewoon de breuk in twee splitsen en delen:

(3x²-2)/(2x) = 3x²/(2x) - 2/(2x) = 3x/2 - 1/x

Voor x naar oneindig gaat de tweede term (1/x) naar 0, de eerste naar oneindig.
Oud 29-12-2007, 17:40
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
lim
x->oneindig

x^2/x^2-4x+1

bij getallen zou ik gewoon lhopital gebruiken maar ik weet niet hoe ik dit met oneindig moet doen
Er geldt: , dus . Omdat x naar oneindig gaat is x positief en mogen we teller en noemer dus door de hoogste macht x² delen. Als x naar oneindig gaat zullen en beide naar 0 gaan, dus de noemer gaat naar 1, wat dus uiteindelijk 1 als de limiet oplevert.

Citaat:
edit:

Er geldt: en , dus . Omdat x naar oneindig gaat is x positief en mogen we teller en noemer dus door de hoogste macht x3 delen, maar nu doet zich een probleem voor. Als x naar oneindig gaat zullen , en naar 0 gaan, zodat de teller naar 1 gaat en de noemer naar 0, dus omdat dit neerkomt op een deling door 0 en deling door 0 niet is toegestaan, bestaat de limiet van als x naar oneindig gaat niet. Dit komt omdat de hoogste macht van de teller groter is dan de hoogste macht van de noemer. Algemeen geldt: als f(x) en g(x) veeltermen zijn, dan bestaat de limiet van als x naar oneindig gaat alleen maar als de hoogste macht van x in f(x) kleiner of gelijk is aan de hoogste macht van x in g(x). Door vervolgens f(x) en g(x) door de hoogste macht in g(x) te delen kunnen we de limiet van als x naar oneindig gaat bepalen. In het eerste geval was de hoogste macht van x voor f(x) en g(x) hetzelfde, en konden we dus op deze manier de limiet bepalen, maar in het tweede geval was de hoogste macht van x voor f(x) groter dan de hoogste macht van x voor g(x), en konden we dus niet een bestaande limiet vinden.
Reageren

Regels voor berichten