Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   [SK] vraagjes (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1661103)

januarietje 10-01-2008 19:11

[SK] vraagjes

Hoi, ik heb enkele vraagjes (6vwo niveau sk1) die ik niet echt snap, ik hoop dat iemand me kan helpen!

Bindingen stoten elkaar af. Ga na dat:
a. de grootste afstand tussen de drie (twee enkelvoudige en één dubbele) bindingen in een alkeen een plat vlak oplevert.
b. de grootste afstand tussen de twee (een enkelvoudige en één drievoudige) bindingen in een alkyn een lineaire structuur oplevert.

en m'n andere vraag gaat over octaangetallen,

Stel, een benzinesoort heeft een octaangetal van 85. Het octaangetal van stof A is 106. Neem aan dat het octaangehalte bij mengen evenredig verandert.
a. Schat in hoeveel stof A aan de benzine toegevoegd moet worden om benzine met een octaangetal van 98 te krijgen.
b. Bereken nu hoeveel liter A aan een liter van deze benzine toegevoegd moet worden om een octaangetal van 98 te krijgen. Stel de hoeveelheid A op x liter.

Ik hoop dat iemand me kan helpen, dankjewel alvast!

sdekivit 10-01-2008 21:39

afstotende ladingen willen een zo groot mogelijke onderlinge afstand hebben. als je nagaat dat de koolstoffen in een alkeen die de dubbele bindingen vormen een 3-omringing hebben is die grootste afstand een plat vlak met bindingshoek 120 graden.

in het geval van een alkyn is er sprake van een 2 omringing van de koolstoffen die de drievoudige binding vormen. de grootste afstand is dus een lineaire structuur in het platte vlak (bindingshoek = 180 graden)

sanderre 18-01-2008 16:44

hee die bovenste vraag wist ik ook nie (zelfde boek wss) maar kan iemand het nog iets anders uitleggen, snap het nog nie helemaal met die bindingen:)
dankjewel!

ILUsion 18-01-2008 20:59

Het komt er echt op neer zoals sdekivit zegt: je hebt rond je atomen elektronen wolken die afhankelijk van wel orbitaal je hebt, een andere vorm hebben. De mooiste vorm om dat mee uit te leggen is dat van een p-orbitaal eigenlijk. Normaal heb je daar in je boek wel ergens een plaatje van.

Vermits die orbitalen negatief geladen zijn, willen ze elkaar afstoten en dus gaan ze zo ver mogelijk uit elkaar liggen. Je kan dit zelf makkelijk macroscopisch nagaan: neem een aantal ballonnen (klassiek model, dus niet om van die hondjes uit te maken), blaas ze op en knoop ze toe. Je hebt dan allemaal (halve) (sp?-)orbitalen in je handen. Neem er nu 2 en knoop ze allebei samen. Je merkt dat ze allebei gewoon lineair gaan liggen. Knoop er nog eentje bij en je merkt direct dat ze onder hoeken van 120° gaan staan ten opzichte van elkaar. Hetzelfde merk je bij chemische bindingen: doordat hun 'vorm' dat gebiedt, gaan die ook in de configuratie staan die voor hen het verste van elkaar is.

Let er wel op: mijn chemie is nogal roestig. Ik geloof dat die ballonnen gelden voor sp-gehybridiseerde orbitalen (sp, sp² en sp³), maar heel zeker ben ik daar niet meer van. Maar je merkt zelf wel dat de vorm van die orbitalen op die van een ballon lijkt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:48.