![]() |
Wat maakt een liedje tot een supernummer?
Welke factor vind jij het meest bepalend voor een liedje om goed of slecht te zijn?
Ik persoonlijk vind: De akkoorden. de akkoorden geven sfeer aan een nummer en duwen een nummer in een bepaalde richting. Maar aan de andere kant vind ik de melodielijn ook belangrijk. Een melodie moet goed in je hoofd kunnen blijven hangen, het kan "iets" hebben. Melodieën kunnen sfeer bepalen in een nummer. Een melodie brengt gevoel over. Dat vind ik toch wel de essentie van muziek, dus mijn stem gaat uit naar de melodie. gegroet, uwe muzikant:D |
de tieten in de videoclip natuurlijk
|
Creativiteit.
|
Citaat:
|
fapfapfap
|
Vroeger: creativiteit, souplesse, catchy refrein, goede tekst, goede muzikanten.
Tegenwoordig: hoe meer negers, hoe meer verkoop. |
De factor of de artiest in kwestie niet verwend is door zijn in het verleden behaalde successen.
|
Het vermogen om me te verrassen. Of een heel goede/catchy melodie. Of opvallend goede lyrics.
|
sfeer en of men niet probeert een andere artiest of band na te doen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het geheel van alle en meer genoemde factoren die nét even wat genialer samenvallen dan in andere nummers.
Om te zeggen dat het aan de 'akkoordden' of de 'melodie' ligt is natuurlijk onzin. |
Alles en niets. Het klinkt als een muziekforum-antwoord, maar helaas is het niets meer dan de waarheid.
|
Citaat:
Citaat:
|
Ik hou van contrast.
|
Citaat:
eigenlijk is het gewoon maar een beetje van alles wat wat een nummer leuk maakt |
Emotie.
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik vind dit nummer van K's Choice wel super: "Not And Addict". en "Tears in Heaven" door Eric Clapton en "Yesterday" van de Beatles en mijn eigen nummer is ook wel geslaagd maar ik vind niet dat hij in dit rijtje thuishoort. sjit, nou maak ik iedereen nieuwschierig... |
Wat ik ook belangrijk vind, is dat een artiest geen gebaande paden bewandelt. Dan vallen K's Choice, Eric Clapton (in zijn solocarrière, dan) en the Beatles al af. ;)
|
gebaande paden?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Boeiend, pakkende songs schrijven is ook een kunst. En daar waren ze gewoon briljant goed in.
|
Citaat:
|
Bovendien vervelen pakkende nummers vaak snel, zodra je de hook gewend bent. Zo'n Come Together is toch vooral de eerste tien keer leuk, en daar kun je daarna niet zo veel meer mee. Om over zo'n hosnummer als Yellow Submarine nog maar te zwijgen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
nou liever een collectieve zelfmoord dan
|
Citaat:
who cares. |
gelukkig draai ik ook wat anders dan kate bush. dus jij zegt dat je het niet erg vindt om een hele dag een beatlesnummer in je hoofd te hebben? als er een band is waarbij dat rete-irritant is zijn het de beatles toch wel.
|
de beatles hebben misschien een twintigtal echt goede nummers gemaakt, die soms niet op het eerste gehoor van pulp als yellow submarine zijn te onderscheiden. ik denk bijvoorbeeld aan norwegian wood, eleanor rigby, penny lane, maar als je kijkt naar het hele oeuvre, hoe populair het is bij jong tot oud, de invloed op popmuziek in zijn geheel, DAT is waarom de beatles goed zijn.
maar ok, wat betreft supernummers, dat is smaak. kijk naar de fuckin top 2000. november rain op 1. al jarenlang. onverklaarbaar. :n contrast is een goed punt. meerdere emoties vertegenwoordigd in 1 nummer. |
Citaat:
|
Citaat:
|
dit was geen beatles-discussie forum. het doet er immers niet toe wat voor smaak je hebt, het gaat erom dat wij allemaal een andere smaak en kijk hebben op muziek maar wij toch uiteindelijk wel op een soort van een punt samenkomen en kunnen zeggen: "Dìt is muziek"
Maar we zijn er volgens mij nog niet helemaal uit volgens mij. Het lijkt wel of we naar iets zoeken wat a) origineel is b) vol gevoel is c) variërend is dan denk ik dat helaas, dat mijn liedje helaas hier niet meer tot behoord. desondanks mijn nummer(wat jullie niet kennen:P) wel origineel is en vol gevoel is, zal het qua variatie wat tegenvallen. ik ben nu al 1,5 jaar op de zoektocht naar het "perfecte" nummer maar moet steeds helaas weer tot de conclusie komen dat zoiets gewoon bijna onvindbaar is. hm |
Citaat:
dus : Variatie (y) Citaat:
1. Best verkopende band ooit 2. Ze zijn de meest invloedbare band in de popgeschiedenis, die dus mensen inspireert om een (super-)nummer te maken. |
Ik vind zelf originaliteit erg belangrijk. En dat is een nogal dubbel woord tegenwoordig, omdat er geen akkoordenschema, melodie of genre te bedenken is dat niet lijkt op al bestaande zaken. De originaliteit zit 'm dan ook meer in het maken van bijzondere of aparte combinaties van al bestaande dingen, wat mij betreft.
Maar met alleen originaliteit kom je er niet, ik vind sfeer misschien wel net zo belangrijk. En ja, wat iets origineel maakt is nog vrij makkelijk te beargumenteren, maar wat iets sfeervol maakt is veel moeilijker. In elk geval weet ik het te waarderen als een nummer een bepaald gevoel, beeld of connotatie bij me oproept, die geen enkel ander nummer weet op te roepen. Dus dat is dan in feite een combinatie van de twee, hoe origineel is de sfeer die een nummer neerzet. Supernummer vind ik overigens een smerig woord. |
Citaat:
|
Mijn forum is inmiddels grijs, maar verder deel ik je mening.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
die nieuwe meuk daar word ik blind van.
|
Citaat:
supernummer is misschien een fout woord, maar ik probeer gewoon dichterbij een soort van een vage beredenering van "mooie muziek" te komen. ik laat hierbij de "clichés" gewoon voor wat het is, want wat is tegenwoordig niet chiché?! uiteindelijk komt alles er weer op neer dat alle goede nummers die ik heb geschreven in de laatste jaren gebaseerd waren op gevoelens. misschien is dat wel gewoon het antwoord, maar heb ik te veel gezocht... daarbij ben ik het natuurlijk wel eens dat de beatles veel invloed hadden/hebben op de muziekwereld. maar in deze tijd valt dat ook wel weer mee. vroeger waren de beatles ontzettend vernieuwend, dat was de kracht v/d beatles. ik vind de beatles niet het antwoord op mijn vraag, maar ze zijn wel een oorzaak van deze vraag, want zij kwamen met vernieuwende muziek en of je hun nou geweldig of niet geweldig vind, we moeten niet ontkennen dat ze in die tijd ontzettend veel invloed hebben uitgeoefend op de muziek van latere tijden. |
Je hoeft het nergens op te baseren, ik denk dat je er veel te veel over nadenkt wat anderen gaaf vinden. Waarom maak je niet gewoon de muziek die jij gaaf vindt om te maken, er zullen altijd wel mensen zijn die het op prijs stellen, wat je ook maakt. Als je tot een definitie probeert te komen van wat muziek mooi of goed maakt, dan ben je wat mij betreft op een veel te wetenschappelijke, klinische en bijna enge manier bezig.
|
Het moet me raken. Maakt niet uit hoe. Blijven hangen, mijn stemming beïnvloeden, mijn nek laten meeknikken of whatever. Het is een gevoel, en dat zal voor iedereen verschillen. Ik denk dat zoiets qua acherliggende theorieën voor mij niet uit te leggen is.
|
Citaat:
ps: ik ga nu ff bij eigen muziek een topic aanmaken. kunnen jullie mij horen :D (als je wilt natuurlijk!) |
Orginaliteit en creativiteit, zowel als in melodie en tekst. Het moet muzikaal goed in elkaar zitten, fijne riffjes die in je hoofd blijven zitten en elke keer als je het nummer hoort, je elke keer weer nieuwe dingen hoort. En ik denk ook altijd bij nummers of het zou knallen als je het live hoort :confused:.
|
Citaat:
Laat eens wat horen meis!!!!1 :):):):):)*O**O**O**O**O*:)1 |
De meeste op 40 nummers staan zo hoog omdat ze zo simpel zijn, en daardoor in je hoofd blijven hangen. Ik heb liever musziek met een goede gitaarlijn en een diepere boodschap dan "Check mij, als ik je niet mag dan schiet ik je neer, yo, want ik ben wangsta!" :P
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:22. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.