![]() |
[SK] CIP-voorvoegels bij Fischer-projecties
http://i135.photobucket.com/albums/q...Sprojectie.jpg
Ik geloof dat ik het niet helemaal snap, over de R en S conformatie bij Fischer-projecties. Ik heb met de rode pijl de kijkrichting aangegeven. En gezien de atoomnummers heb ik de zijgroepen van het asymmetrisch C-atoom hun nummer gegeven. Uit die nummering komt een draaiing de linkerkant op (S dus), maar bij de antwoorden zeggen ze R terwijl ze op dezelfde manier hebben genummerd. Bepaal ik de draairichting dan verkeerd? :( |
Citaat:
|
Hm, dat heb ik dus gedaan, maar dan zou het bij mijn voorbeeld dus S moeten zijn, toch?
|
Citaat:
|
ik kom ook op een S-configuratie
|
Citaat:
|
Hm, maar bijna alle antwoorden in het boek zijn precies het tegenovergestelde van wat ik denk. (sdekivit; moleculen he, waarschijnlijk vond jij dat ook een chaos-vak)
Maar ik geloof dat ik al snap hoe het zit. De groepen zitten ruimtelijk gerangschikt. De groepen van boven naar beneden staan "naar voren" en de groepen aan de zijkant "naar achteren". Als je dan van boven af naar het molecuul zou kijken draaien de nummers van de groepen dus wel naar rechts -> R. (Ik kan het niet heel goed ruimtelijk uitleggen, maar ik hoop dat het een beetje overkomt.) |
nou de groepen die aan de 'zijkanten' staan komen naar voren uit het vlak, terwijl de verticale geplaatste groepen naar achteren uit het vlak komen.
Ik heb het cursusboek van moleculen er eens bij gepakt. Je moet zoals gezegd de groep met de laagste prioriteit gebruiken om de configuratie te bepalen. Kijk dan in de richting van deze groep om de configurate te bepalen. --> dus kijkend in de richting van de H komt de Br-groep ook naar voren uit het vlak en krijg je dus een draairichting naar rechts: R (ik wijzig daarom mijn eerdere reply naar aanleiding van het blokboek moleculen) ik vond het destijds een goede cursus overigens. Vooral het biochemiegedeelte is erg belangrijk (van moleculen A dan en een deel uit moleculen B) |
Dank je, ik snap het nu. Ik zei het dus verkeerd hoe de groepen gerangschikt zijn in de ruimte.
(Moleculen is op zich wel een goede cursus en ook nuttig, maar de lijn is moeilijk te vinden en enkele docenten en begeleiders zijn inhoudelijk slecht.) |
(y)
moet inderdaad toegeven: die student assistenten hadden er bij mij toen ook niet veel kaas van gegeten. Vooral bij het onderdeel fysische chemie, daar trad ik zelfs op als docent omdat de echte docent de sommen zelf niet begreep :s. |
Citaat:
|
organisdch ging ik niet naar de werkcolleges .....
|
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:42. |