Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Kortste Boeken Modern NL (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1672093)

Klaas-Jan 23-02-2008 13:38

Kortste Boeken Modern NL

Hallo,

ik heb binnenkort een mondeling voor NL Literatuur, en hiervoor heb ik 4 boeken nodig die vallen onder Modern NL.
Enige nadeel is dat ik de toets al in een maand heb vandaar dat de boeken echt KORT moeten zijn.
Weet iemand toevallig een lijstje te vinden met Nederlands kortste boeken ofso? :P
Hoop snel antwoord te krijgen.

mvg,
Klaas-Jan

Andijvie 23-02-2008 14:17

De korste boeken zijn niet altijd ook meteen de makkelijkste he, soms kom je beter door een iets dikker boek heen dan door zo'n korte.. Maar goed, kijk eens naar 'Bint' van F. Bordewijk, 'Kort Amerikaans' van Jan Wolkers, 'Het gouden ei' van Tim Krabbé en 'Het leven is vurrukkulluk' van Remco Campert. Allemaal vrij dun en ook goed leesbaar, vond ik.

Oh, en kijk ook eens naar welke boeken er als Lijsters zijn uitgebracht; daar zitten vaak ook dunne boeken tussen.

Klaas-Jan 23-02-2008 15:14

Bint, 76 Blz
Gouden Ei, 96 Blz

Maar de andere twee zitten rond de 180, 2x zoveel! :O
Heb je niet toevallig nog twee aanraders die net zo kort zijn? :D

Gunkan 24-02-2008 08:34

Nee serieus, die van Campert "Het leven is vurrukkulluk" daar ben je zo doorheen! Het is een erg leuk en grappig boek, dat ook redelijk gemakkelijk weg leest. Bovendien zit er veel sex in ;)

M'n Nederlands docent was er vroeger niet heel blij mee dat ik'm had gelezen, want hij vond't geen literatuur. Mja, ik denk dat die morele rakker gewoon geen vragen over sex wilde stelln :D

Tink* 24-02-2008 10:57

Zilver van Adriaan van Dis is ook heel kort.

Klaas-Jan 24-02-2008 16:40

Zilver of het verlies van de onschuld?

Is het ook zo'n boek dat lekker wegleest of niet? Anders ga ik gewoon voor:

Bint
Gouden Ei
Het leven is vurrukkulluk
Kort Amerikaans

Dank jullie voor de snelle antwoorden :D

White Trash 24-02-2008 19:12

Het bittere kruid van Margo Minco, toch wel een klassieker onder de 'ik moet zo snel mogelijk een boekverslag maken'

Nighthawq 24-02-2008 21:39

Het gaat om de kortste samenvatting, niet om het dunste boek.

perseus 25-02-2008 17:36

Het leven is vurrukkulluk is echt verschrikkelijk. :s

Couperus' Noodlot is vrij kort, evenals Elsschots Kaas.

Tellen boekenweekgeschenken trouwens niet ook mee?

Gunkan 25-02-2008 21:31

Citaat:

perseus schreef: (Bericht 27100157)
Het leven is vurrukkulluk is echt verschrikkelijk. :s

Wat vond je er verschrikkelijk aan? Ik kan me indenken dat de stukken die betrekking hebben op de politiek van de jaren zestig nou niet meer echt aanspreken. Maar de personages waren wat mij betreft mag genoeg ;)

Nienna* 26-02-2008 20:06

De Metsiers - Hugo Claus
Meteen een klassieker gelezen, krikt het niveau van je boekenlijst wel wat op, gok ik zo.

W05512 29-02-2008 23:19

De grote wereld - Arthur Japin. Boekenweekgeschenk van 20..?

Meesterbrein 03-03-2008 13:22

Gekke Witte door Anton Koolhaas.

Ik dacht iets van 25 blz.

Tim_Riswick 04-03-2008 17:33

Twee koffers vol van Carl Friedman is ook een dun en goed boek

Citaat:

Tink* schreef:
Zilver van Adriaan van Dis is ook heel kort.

Ook een goed boek.

Knipschaarkiwi 04-03-2008 23:53

Erik of het klein insectenboek, Godfried Bomans. Klassieker en tevens in een middag uit te lezen.

REIE 05-03-2008 11:20

Citaat:

Nienna* schreef: (Bericht 27107285)
De Metsiers - Hugo Claus
Meteen een klassieker gelezen, krikt het niveau van je boekenlijst wel wat op, gok ik zo.

Ha, dan wil ik graag De Zwaardvis van Claus hieraan toevoegen, ideaal om op een hete, zonnige dag te lezen.

originelenaam! 31-03-2008 09:50

De glazen brug van Marga Minco - 96 blz, pocketformaat.

Tevens schopje... heb aan dit topic ook wel wat gehad_(y)

Muizepuis 31-03-2008 10:03

De Rat van Arras door Adriaan van Dis is ook heel kort, die had ik in een halfuurtje uitgelezen.

Missy 31-03-2008 10:22

Zommerhitte - Jan Wolkers.
Want dit is mijn lichaam - Renate Dorrestein.

Nighthawq 01-04-2008 09:13

Een gek en een feminist, wat een combinatie.

JBX 16-05-2008 18:33

Wat een geweldig topic.
Kort lijkt mij rond de 80-150 pagina's. Tussen 150 en 250 pagina's zijn trouwens érg veel boeken te vinden.
Veel korter dan 100 pagina's is bij voorbaat al een boek van slechte kwaliteit. In deze tijd kan moeilijk een mooi verhaal opgebouwd worden met een lijn erin.

Een overzichtje: Gebruikt zijn vooral de eerder genoemde boeken.

Zomerhitte (Jan Wolkers) Te puberaal, maakt geen indruk op de docent. Negatief oogpunt bij je mondeling. Je wilt tijdens je mondeling niet bezig zijn met het beschrijven van de helft van het boek: making love.
Want dit is mijn lichaam (Renate Dorrestein) Schijnt saai en langdradig te zijn. Veel flashbacks die niet altijd een duidelijke betekenis hebben.
De rat van Arras (Adriaan van Dis) Geen kwaliteitsboek. Kort en in no time uitgelezen. Als VWO'er of havoër zou ik het vooral niet proberen.
De Zwaardvis (Hugo Claus) Kort maar goed boek. Een klassieker. Ik raad je aan om, bijvoorbeeld volgend jaar, het samen met Het Verdriet van België te lezen. Dit compenseert het feit dat dit boekje kort is enorm. Altijd handig om verbanden/tegenstellingen tussen boeken van dezelfde auteur ter sprake te brengen.
Erik of Het klein insectenboek (Godfried Bomans) Klassieker, kort, humoristisch en onverwachte wendingen. Always fits.
Gekke Witte (Anton Koolhaas) Schijnt totaal niets spannends te hebben. Geen aanrader, gemaakt om kort te zijn maar geen succes. Lijkt mij niets.
De grote wereld (Arthur Japin) Erg kort geleden een boekenweekgeschenk. Geen daverend succes maar haalde wel een voldoende geloof ik. Vrij serieus verhaal en best deprimerend.
Het Bittere Kruid (Margo Minco) Een van de vele oorlogsromans in Nederland. Toch is dit verhaal erg interessant ook gezien de achtergrond van Minco. Deels waargebeurd namelijk. Ik vond het een geweldig verhaal; zat goed in elkaar en mooi taalgebruik. Een absolute aanrader!
Het Gouden Ei (Tim Krabbé) Spannend. Een goede Nederlandse thriller waarbij de stukjes mooi in elkaar vallen.
Bint (Ferdinand Bordewijk) Ruimtelijk en veel aspecten zijn beknopt beschreven, maar toch duidelijk. Het nodige humor, maar niet veel. Het is en blijft een brainkiller (psychologisch boek). De negatieve manier van denken wordt mooi vertoond.
Zilver (Adriaan van Dis) Als je iets met homoseksualiteit te maken hebt is dit een interessant boek. Zelf niet gelezen want dit vind ik geen onderwerp om over te lezen. Toch vinden veel mensen het een absolute topper.
Het Fregantschip Johanna Maria (Arthur van Schendel) Van Schendel heeft een erg mooie schrijfstijl. De situatie wordt erg geloofwaardig afgebeeld waardoor je makkelijk in het verhaal 'bent'. Obsessie is het grootste motief.

Ik hoop dat je/iedereen hier er iets aan hebt/heeft! Vergeet niet, niet alles in dit bericht kan helemaal kloppen en ik ben maar één persoon. Jouw mening kan heel anders zijn. :)

Enjoy the reading!

Multilot 16-05-2008 19:00

Elsschot met Een Ontgoocheling mochten wij ook lezen. Ik vond het een prachtig verhaal (een boek is het eigenlijk niet) waar je zo doorheen bent!

T_ID 17-05-2008 18:25

Wie de kortste boeken leest verdient een zware onvoldoende. Voor een mondeling begin je lang van tevoren, zodat je een beetje een goede lijst op kunt bouwen. Het is niet alsof De Ontdekking van de Hemel een verplicht onderdeel moet zijn, maar lezen met als enige doel het zo kort en nietszeggend mogelijk te houden is gewoon een rotopstelling.

Nona 18-05-2008 17:55

Het theater, de brief en de waarheid van Mülisch is ook niet lang, en ik vond hem zelf nog vrij oké ook.

T_ID, ga lekker spelen. :)

JBX 18-05-2008 19:19

Mooie aanrader, Kruimel! *O*

Nog een toevoeging, bijna vergeten: Transit van Hella Haasse

Inderdaad I_ID, 'verdient een zware onvoldoende', 'begin je lang van tevoren' ... -O-

Gunkan 18-05-2008 23:36

/me ziet het punt niet? Wat is er mis om ver van tevoren te beginnen met je huiswerk? Of in elk geval op tijd? T_ID's punt sloeg niet op het lezen van een enkel dun boek, maar op louter dunne boekjes :)

Nona 19-05-2008 09:41

Een maand van tevoren beginnen met plannen vind ik niet zo slecht eigenlijk, voor een scholier. Er zijn er die dat minder goed doen. Docenten trouwens ook.

Gunkan 19-05-2008 09:43

Da's toch ook goed? Een maand is mooi :)

T_ID 19-05-2008 11:19

Citaat:

JBX schreef: (Bericht 27559263)
Inderdaad I_ID, 'verdient een zware onvoldoende', 'begin je lang van tevoren' ... -O-

Heb je dan een suggestie hoe je een echt verhaal kwijt moet in minder dan 60 pagina's A4?

Als je een heel leesdossier opbouwt uit zulke verhalen zijn er niet zoveel opties. Degene die dat doet of kan het gewoon niet, of wil er niets voor doen. In beide gevallen is een onvoldoende op zijn plaats.

De Aanslag van Mulisch stond bijvoorbeeld qua moeilijksheidsgraad op onze school op 3 van de 4 punten, met 4 als lastigste en 1 als makkelijkste. Toch is het kinderspel om de boodschap uit dat boek te halen.

deadlock 19-05-2008 13:24

Citaat:

T_ID schreef: (Bericht 27562698)
Heb je dan een suggestie hoe je een echt verhaal kwijt moet in minder dan 60 pagina's A4.

Brokeback mountain.

Freyja 19-05-2008 17:54

Citaat:

JBX schreef: (Bericht 27549132)
Zomerhitte (Jan Wolkers) Te puberaal, maakt geen indruk op de docent. Negatief oogpunt bij je mondeling. Je wilt tijdens je mondeling niet bezig zijn met het beschrijven van de helft van het boek: making love.

Dat is echt onzin... ik heb ook wel kutboeken gelezen voor Nederlands, maar alsnog een negen voor mijn mondeling gekregen omdat ik die kutboeken gewoon met terechte kritiek heb afgezeken :p

En waarom je in 4 weken niet 4 boeken van rond de 300 pagina's zou kunnen lezen vind ik ook raar. Een maand is écht niet te weinig tijd daarvoor. Dan moet je gewoon iets langer lezen dan tien minuten per dag, hoor.

Flo31 26-05-2008 17:14

Datumloze dagen van Jeroen Brouwers, 150 blz. niet echt interessant maar leest zeer vlot

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:30.