Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-02-2008, 13:38
Klaas-Jan
Hallo,

ik heb binnenkort een mondeling voor NL Literatuur, en hiervoor heb ik 4 boeken nodig die vallen onder Modern NL.
Enige nadeel is dat ik de toets al in een maand heb vandaar dat de boeken echt KORT moeten zijn.
Weet iemand toevallig een lijstje te vinden met Nederlands kortste boeken ofso?
Hoop snel antwoord te krijgen.

mvg,
Klaas-Jan
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-02-2008, 14:17
Verwijderd
De korste boeken zijn niet altijd ook meteen de makkelijkste he, soms kom je beter door een iets dikker boek heen dan door zo'n korte.. Maar goed, kijk eens naar 'Bint' van F. Bordewijk, 'Kort Amerikaans' van Jan Wolkers, 'Het gouden ei' van Tim Krabbé en 'Het leven is vurrukkulluk' van Remco Campert. Allemaal vrij dun en ook goed leesbaar, vond ik.

Oh, en kijk ook eens naar welke boeken er als Lijsters zijn uitgebracht; daar zitten vaak ook dunne boeken tussen.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2008, 15:14
Klaas-Jan
Bint, 76 Blz
Gouden Ei, 96 Blz

Maar de andere twee zitten rond de 180, 2x zoveel!
Heb je niet toevallig nog twee aanraders die net zo kort zijn?
Met citaat reageren
Oud 24-02-2008, 08:34
Gunkan
Gunkan is offline
Nee serieus, die van Campert "Het leven is vurrukkulluk" daar ben je zo doorheen! Het is een erg leuk en grappig boek, dat ook redelijk gemakkelijk weg leest. Bovendien zit er veel sex in

M'n Nederlands docent was er vroeger niet heel blij mee dat ik'm had gelezen, want hij vond't geen literatuur. Mja, ik denk dat die morele rakker gewoon geen vragen over sex wilde stelln
Met citaat reageren
Oud 24-02-2008, 10:57
Tink*
Tink* is offline
Zilver van Adriaan van Dis is ook heel kort.
Oud 24-02-2008, 16:40
Klaas-Jan
Zilver of het verlies van de onschuld?

Is het ook zo'n boek dat lekker wegleest of niet? Anders ga ik gewoon voor:

Bint
Gouden Ei
Het leven is vurrukkulluk
Kort Amerikaans

Dank jullie voor de snelle antwoorden
Met citaat reageren
Oud 24-02-2008, 19:12
Verwijderd
Het bittere kruid van Margo Minco, toch wel een klassieker onder de 'ik moet zo snel mogelijk een boekverslag maken'
Met citaat reageren
Oud 24-02-2008, 21:39
Nighthawq
Nighthawq is offline
Het gaat om de kortste samenvatting, niet om het dunste boek.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2008, 17:36
Verwijderd
Het leven is vurrukkulluk is echt verschrikkelijk.

Couperus' Noodlot is vrij kort, evenals Elsschots Kaas.

Tellen boekenweekgeschenken trouwens niet ook mee?
Met citaat reageren
Oud 25-02-2008, 21:31
Gunkan
Gunkan is offline
Citaat:
Het leven is vurrukkulluk is echt verschrikkelijk.
Wat vond je er verschrikkelijk aan? Ik kan me indenken dat de stukken die betrekking hebben op de politiek van de jaren zestig nou niet meer echt aanspreken. Maar de personages waren wat mij betreft mag genoeg
Met citaat reageren
Oud 26-02-2008, 20:06
Nienna*
Nienna* is offline
De Metsiers - Hugo Claus
Meteen een klassieker gelezen, krikt het niveau van je boekenlijst wel wat op, gok ik zo.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2008, 23:19
W05512
W05512 is offline
De grote wereld - Arthur Japin. Boekenweekgeschenk van 20..?
Met citaat reageren
Oud 03-03-2008, 13:22
Meesterbrein
Meesterbrein is offline
Gekke Witte door Anton Koolhaas.

Ik dacht iets van 25 blz.
Oud 04-03-2008, 17:33
Tim_Riswick
Tim_Riswick is offline
Twee koffers vol van Carl Friedman is ook een dun en goed boek

Citaat:
Tink* schreef:
Zilver van Adriaan van Dis is ook heel kort.
Ook een goed boek.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2008, 23:53
Knipschaarkiwi
Knipschaarkiwi is offline
Erik of het klein insectenboek, Godfried Bomans. Klassieker en tevens in een middag uit te lezen.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2008, 11:20
REIE
REIE is offline
Citaat:
De Metsiers - Hugo Claus
Meteen een klassieker gelezen, krikt het niveau van je boekenlijst wel wat op, gok ik zo.
Ha, dan wil ik graag De Zwaardvis van Claus hieraan toevoegen, ideaal om op een hete, zonnige dag te lezen.
Oud 31-03-2008, 09:50
originelenaam!
originelenaam! is offline
De glazen brug van Marga Minco - 96 blz, pocketformaat.

Tevens schopje... heb aan dit topic ook wel wat gehad_
Met citaat reageren
Oud 31-03-2008, 10:03
Muizepuis
De Rat van Arras door Adriaan van Dis is ook heel kort, die had ik in een halfuurtje uitgelezen.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2008, 10:22
Missy
Missy is offline
Zommerhitte - Jan Wolkers.
Want dit is mijn lichaam - Renate Dorrestein.
Oud 01-04-2008, 09:13
Nighthawq
Nighthawq is offline
Een gek en een feminist, wat een combinatie.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2008, 18:33
JBX
JBX is offline
Wat een geweldig topic.
Kort lijkt mij rond de 80-150 pagina's. Tussen 150 en 250 pagina's zijn trouwens érg veel boeken te vinden.
Veel korter dan 100 pagina's is bij voorbaat al een boek van slechte kwaliteit. In deze tijd kan moeilijk een mooi verhaal opgebouwd worden met een lijn erin.

Een overzichtje: Gebruikt zijn vooral de eerder genoemde boeken.

Zomerhitte (Jan Wolkers) Te puberaal, maakt geen indruk op de docent. Negatief oogpunt bij je mondeling. Je wilt tijdens je mondeling niet bezig zijn met het beschrijven van de helft van het boek: making love.
Want dit is mijn lichaam (Renate Dorrestein) Schijnt saai en langdradig te zijn. Veel flashbacks die niet altijd een duidelijke betekenis hebben.
De rat van Arras (Adriaan van Dis) Geen kwaliteitsboek. Kort en in no time uitgelezen. Als VWO'er of havoër zou ik het vooral niet proberen.
De Zwaardvis (Hugo Claus) Kort maar goed boek. Een klassieker. Ik raad je aan om, bijvoorbeeld volgend jaar, het samen met Het Verdriet van België te lezen. Dit compenseert het feit dat dit boekje kort is enorm. Altijd handig om verbanden/tegenstellingen tussen boeken van dezelfde auteur ter sprake te brengen.
Erik of Het klein insectenboek (Godfried Bomans) Klassieker, kort, humoristisch en onverwachte wendingen. Always fits.
Gekke Witte (Anton Koolhaas) Schijnt totaal niets spannends te hebben. Geen aanrader, gemaakt om kort te zijn maar geen succes. Lijkt mij niets.
De grote wereld (Arthur Japin) Erg kort geleden een boekenweekgeschenk. Geen daverend succes maar haalde wel een voldoende geloof ik. Vrij serieus verhaal en best deprimerend.
Het Bittere Kruid (Margo Minco) Een van de vele oorlogsromans in Nederland. Toch is dit verhaal erg interessant ook gezien de achtergrond van Minco. Deels waargebeurd namelijk. Ik vond het een geweldig verhaal; zat goed in elkaar en mooi taalgebruik. Een absolute aanrader!
Het Gouden Ei (Tim Krabbé) Spannend. Een goede Nederlandse thriller waarbij de stukjes mooi in elkaar vallen.
Bint (Ferdinand Bordewijk) Ruimtelijk en veel aspecten zijn beknopt beschreven, maar toch duidelijk. Het nodige humor, maar niet veel. Het is en blijft een brainkiller (psychologisch boek). De negatieve manier van denken wordt mooi vertoond.
Zilver (Adriaan van Dis) Als je iets met homoseksualiteit te maken hebt is dit een interessant boek. Zelf niet gelezen want dit vind ik geen onderwerp om over te lezen. Toch vinden veel mensen het een absolute topper.
Het Fregantschip Johanna Maria (Arthur van Schendel) Van Schendel heeft een erg mooie schrijfstijl. De situatie wordt erg geloofwaardig afgebeeld waardoor je makkelijk in het verhaal 'bent'. Obsessie is het grootste motief.

Ik hoop dat je/iedereen hier er iets aan hebt/heeft! Vergeet niet, niet alles in dit bericht kan helemaal kloppen en ik ben maar één persoon. Jouw mening kan heel anders zijn.

Enjoy the reading!
Met citaat reageren
Oud 16-05-2008, 19:00
Multilot
Multilot is offline
Elsschot met Een Ontgoocheling mochten wij ook lezen. Ik vond het een prachtig verhaal (een boek is het eigenlijk niet) waar je zo doorheen bent!
Oud 17-05-2008, 18:25
T_ID
T_ID is offline
Wie de kortste boeken leest verdient een zware onvoldoende. Voor een mondeling begin je lang van tevoren, zodat je een beetje een goede lijst op kunt bouwen. Het is niet alsof De Ontdekking van de Hemel een verplicht onderdeel moet zijn, maar lezen met als enige doel het zo kort en nietszeggend mogelijk te houden is gewoon een rotopstelling.
Oud 18-05-2008, 17:55
Nona
Nona is offline
Het theater, de brief en de waarheid van Mülisch is ook niet lang, en ik vond hem zelf nog vrij oké ook.

T_ID, ga lekker spelen.
Oud 18-05-2008, 19:19
JBX
JBX is offline
Mooie aanrader, Kruimel!

Nog een toevoeging, bijna vergeten: Transit van Hella Haasse

Inderdaad I_ID, 'verdient een zware onvoldoende', 'begin je lang van tevoren' ...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-05-2008, 23:36
Gunkan
Gunkan is offline
/me ziet het punt niet? Wat is er mis om ver van tevoren te beginnen met je huiswerk? Of in elk geval op tijd? T_ID's punt sloeg niet op het lezen van een enkel dun boek, maar op louter dunne boekjes
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 09:41
Nona
Nona is offline
Een maand van tevoren beginnen met plannen vind ik niet zo slecht eigenlijk, voor een scholier. Er zijn er die dat minder goed doen. Docenten trouwens ook.
Oud 19-05-2008, 09:43
Gunkan
Gunkan is offline
Da's toch ook goed? Een maand is mooi
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 11:19
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Inderdaad I_ID, 'verdient een zware onvoldoende', 'begin je lang van tevoren' ...
Heb je dan een suggestie hoe je een echt verhaal kwijt moet in minder dan 60 pagina's A4?

Als je een heel leesdossier opbouwt uit zulke verhalen zijn er niet zoveel opties. Degene die dat doet of kan het gewoon niet, of wil er niets voor doen. In beide gevallen is een onvoldoende op zijn plaats.

De Aanslag van Mulisch stond bijvoorbeeld qua moeilijksheidsgraad op onze school op 3 van de 4 punten, met 4 als lastigste en 1 als makkelijkste. Toch is het kinderspel om de boodschap uit dat boek te halen.
Oud 19-05-2008, 13:24
Verwijderd
Citaat:
Heb je dan een suggestie hoe je een echt verhaal kwijt moet in minder dan 60 pagina's A4.
Brokeback mountain.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 17:54
Verwijderd
Citaat:
Zomerhitte (Jan Wolkers) Te puberaal, maakt geen indruk op de docent. Negatief oogpunt bij je mondeling. Je wilt tijdens je mondeling niet bezig zijn met het beschrijven van de helft van het boek: making love.
Dat is echt onzin... ik heb ook wel kutboeken gelezen voor Nederlands, maar alsnog een negen voor mijn mondeling gekregen omdat ik die kutboeken gewoon met terechte kritiek heb afgezeken

En waarom je in 4 weken niet 4 boeken van rond de 300 pagina's zou kunnen lezen vind ik ook raar. Een maand is écht niet te weinig tijd daarvoor. Dan moet je gewoon iets langer lezen dan tien minuten per dag, hoor.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 17:14
Flo31
Flo31 is offline
Datumloze dagen van Jeroen Brouwers, 150 blz. niet echt interessant maar leest zeer vlot
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten