Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Wat een geweldig topic.
Kort lijkt mij rond de 80-150 pagina's. Tussen 150 en 250 pagina's zijn trouwens érg veel boeken te vinden. Veel korter dan 100 pagina's is bij voorbaat al een boek van slechte kwaliteit. In deze tijd kan moeilijk een mooi verhaal opgebouwd worden met een lijn erin. Een overzichtje: Gebruikt zijn vooral de eerder genoemde boeken. Zomerhitte (Jan Wolkers) Te puberaal, maakt geen indruk op de docent. Negatief oogpunt bij je mondeling. Je wilt tijdens je mondeling niet bezig zijn met het beschrijven van de helft van het boek: making love. Want dit is mijn lichaam (Renate Dorrestein) Schijnt saai en langdradig te zijn. Veel flashbacks die niet altijd een duidelijke betekenis hebben. De rat van Arras (Adriaan van Dis) Geen kwaliteitsboek. Kort en in no time uitgelezen. Als VWO'er of havoër zou ik het vooral niet proberen. De Zwaardvis (Hugo Claus) Kort maar goed boek. Een klassieker. Ik raad je aan om, bijvoorbeeld volgend jaar, het samen met Het Verdriet van België te lezen. Dit compenseert het feit dat dit boekje kort is enorm. Altijd handig om verbanden/tegenstellingen tussen boeken van dezelfde auteur ter sprake te brengen. Erik of Het klein insectenboek (Godfried Bomans) Klassieker, kort, humoristisch en onverwachte wendingen. Always fits. Gekke Witte (Anton Koolhaas) Schijnt totaal niets spannends te hebben. Geen aanrader, gemaakt om kort te zijn maar geen succes. Lijkt mij niets. De grote wereld (Arthur Japin) Erg kort geleden een boekenweekgeschenk. Geen daverend succes maar haalde wel een voldoende geloof ik. Vrij serieus verhaal en best deprimerend. Het Bittere Kruid (Margo Minco) Een van de vele oorlogsromans in Nederland. Toch is dit verhaal erg interessant ook gezien de achtergrond van Minco. Deels waargebeurd namelijk. Ik vond het een geweldig verhaal; zat goed in elkaar en mooi taalgebruik. Een absolute aanrader! Het Gouden Ei (Tim Krabbé) Spannend. Een goede Nederlandse thriller waarbij de stukjes mooi in elkaar vallen. Bint (Ferdinand Bordewijk) Ruimtelijk en veel aspecten zijn beknopt beschreven, maar toch duidelijk. Het nodige humor, maar niet veel. Het is en blijft een brainkiller (psychologisch boek). De negatieve manier van denken wordt mooi vertoond. Zilver (Adriaan van Dis) Als je iets met homoseksualiteit te maken hebt is dit een interessant boek. Zelf niet gelezen want dit vind ik geen onderwerp om over te lezen. Toch vinden veel mensen het een absolute topper. Het Fregantschip Johanna Maria (Arthur van Schendel) Van Schendel heeft een erg mooie schrijfstijl. De situatie wordt erg geloofwaardig afgebeeld waardoor je makkelijk in het verhaal 'bent'. Obsessie is het grootste motief. Ik hoop dat je/iedereen hier er iets aan hebt/heeft! Vergeet niet, niet alles in dit bericht kan helemaal kloppen en ik ben maar één persoon. Jouw mening kan heel anders zijn. ![]() Enjoy the reading! |
![]() |
|
Wie de kortste boeken leest verdient een zware onvoldoende. Voor een mondeling begin je lang van tevoren, zodat je een beetje een goede lijst op kunt bouwen. Het is niet alsof De Ontdekking van de Hemel een verplicht onderdeel moet zijn, maar lezen met als enige doel het zo kort en nietszeggend mogelijk te houden is gewoon een rotopstelling.
||
Citaat:
Als je een heel leesdossier opbouwt uit zulke verhalen zijn er niet zoveel opties. Degene die dat doet of kan het gewoon niet, of wil er niets voor doen. In beide gevallen is een onvoldoende op zijn plaats. De Aanslag van Mulisch stond bijvoorbeeld qua moeilijksheidsgraad op onze school op 3 van de 4 punten, met 4 als lastigste en 1 als makkelijkste. Toch is het kinderspel om de boodschap uit dat boek te halen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() En waarom je in 4 weken niet 4 boeken van rond de 300 pagina's zou kunnen lezen vind ik ook raar. Een maand is écht niet te weinig tijd daarvoor. Dan moet je gewoon iets langer lezen dan tien minuten per dag, hoor. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah' T_ID | 500 | 09-10-2006 08:07 | |
Muziek |
vrijdag 6/10 hardcore/punk @ Bolwerk (Sneek): Omission, Rush & Attack + 3 more Crucial Attack | 6 | 04-10-2006 08:20 | |
Verhalen & Gedichten |
MIJN VERHAAL: Nina's droom Nandje | 24 | 30-07-2006 20:41 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
De Jong wil uit LPF-fractie stappen UnknoWn EntiTy | 122 | 15-10-2002 08:19 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
gedichtenbespreking deel 3 Wouty | 6 | 19-10-2001 18:07 | |
ARTistiek |
gedichtenbespreking deel 3 Wouty | 5 | 18-10-2001 14:39 |