![]() |
E=mc2
de relativiteitstheorie toch?
hoe zit deze eigenlijk in elkaar? |
De algemene relativiteitstheorie gaat uit van het feit dat de 3 dimensies die wij zien worden gekromd door de 4e dimensie tijd. En dat daardoor het fenomeen 'zwaartekracht' ontstaat.
De speciale relativiteitstheorie zegt dat naarmate men sneller gaat, tijd langzamer verloopt, afstanden inkrimpen(tussen 2 punten) en massa in energie word omgezet. In het kort even allemaal ;) Groetjes Ben(die net wakker is en zo al weer naar werk moet :( :) |
Relativistische energie:
E^2 = p^2 c^2 + m^2 c^4. De totale energie van massa. Bij een snelheid van nul reduceert deze vergelijking tot de albekende E = mc^2. Dit is de rust(?)-energie, zogenaamd de energie wat inherent is aan massa. |
Citaat:
|
Citaat:
Groetjes Ben(die echt overwerkt is... :( :) |
En wat stelt die 'c' voor in E=mc˛
|
e= totale energie van een deeltje
c= lichtsnelheid m= massa zoiets is het in ieder geval |
Citaat:
(delta Uk = delta m * c^2) |
Citaat:
|
Die c in mc^2:
het was toch zo dat de snelheid van het licht C was en dat het 'soortelijk ....' kleine letter c was. :confused: |
Citaat:
soortelijke warmte is grote C |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
*Schopt natuurkundeboek* :o |
Voor alle zekerheid heb ik er even tabel 35 van Binas (de formuletabel) op nageslagen. Het blijkt dat zowel de soortelijke warmte als de lichtsnelheid allebei met de kleine letter c worden aangegeven, en dat de hoofdletter C gebruikt wordt om de warmtecapaciteit van een voorwerp weer te geven, waarbij het verband tussen de massa m van een voorwerp, de soortelijke warmte c en de warmtecapaciteit C wordt gegeven door C=m*c.
|
Yup, soortelijke warmte is idd c bij een bepaald materiaal .. en C bij een object. Natuurkunde HAVO-4 :p
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Over miereneuken gesproken: de 4 dimensionale wereld waar wij in leven wordt met ruimte-tijd aangegeven en niet met tijdruimte (marginaal maar het bekt wel lekkerder ;) )
|
Citaat:
Mijn theorie van Albert Einstein :D |
Citaat:
|
Citaat:
Algemene Relativiteit Het is wel nogal wiskundig, maar ja...('k moet het trouwens zelf nog eens lezen) |
Citaat:
|
Citaat:
eva (die dat zo hard zelf zou moeten weten :o ) |
Soortelijke warmte is de hoeveelheid energie die je in een kilogram van een bepaald materiaal moet stoppen om hem 1 graad (graden?) van temperatuur moet verhogen. Warmtecapaciteit is hetzelfde, maar dan voor een voorwerp in z'n geheel (die dus uit meerdere/fracties van kilo's kan bestaan).
In eenheden: Soortelijke warmte: [c] = [J/(kg K)]; warmtecapaciteit: [C] = [J/K]. (Edit) Ehm, zoals mathfreak hierboven al had aangegeven. |
Citaat:
|
Die c is dus een getal en geeeeeeen!!!! GEEEN grootheid.
|
c is een materiaalconstante met de gegeven eenheden, en verschilt per materiaal.
|
Citaat:
|
/me kijkt naar de topic titel en vraagt zich af hoe dom hij er uit ziet...
Uhm... dit was dus om duidelijkheid de scheppen en geen vraag (zou slecht zijn voor iemand die leraaropleiding natuurkunde doet ;)) |
Citaat:
lerarenopleiding natuurkunde??? wat is ertoch allemaal mis me jullie hoofd? |
hmjah dat was dus als een graptje bedoelt, dus euhm antwoord er maar niet serieus op ofzow
|
Leuk weetje :D
De zon heeft een vermogen van 3,9.1026W. DE zon kan dit vermogen produceren omdat op de zon massa wordt omgezet in energie volgens de vergelijking van Einstein. Elke seconde komt er dus 3,9.1026J energie vrij van de zon. Vervolgens is de massa-afname te berekenen door E=mc˛. 3,9.1026=m.(3,0.108)˛ m=4,3.109kg Per seconde neemt de massa dus af met 4,3.109kg. De zon weegt 2.1030kg Dus de zon kan nog omgeveer: 1,5.1013 jaar mee |
Citaat:
|
Oooohw, dan ben ik toch allang dood... Ik vind het niet zo erg als de relativiteitstheorie gewoon klopt.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:39. |