Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   E=mc2 (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=167575)

Johnnie-mannuh 24-07-2002 21:29

E=mc2

de relativiteitstheorie toch?

hoe zit deze eigenlijk in elkaar?

Demon of Fire 25-07-2002 06:28

De algemene relativiteitstheorie gaat uit van het feit dat de 3 dimensies die wij zien worden gekromd door de 4e dimensie tijd. En dat daardoor het fenomeen 'zwaartekracht' ontstaat.

De speciale relativiteitstheorie zegt dat naarmate men sneller gaat, tijd langzamer verloopt, afstanden inkrimpen(tussen 2 punten) en massa in energie word omgezet.

In het kort even allemaal ;)

Groetjes
Ben(die net wakker is en zo al weer naar werk moet :( :)

wyner 25-07-2002 07:13

Relativistische energie:
E^2 = p^2 c^2 + m^2 c^4.
De totale energie van massa. Bij een snelheid van nul reduceert deze vergelijking tot de albekende E = mc^2. Dit is de rust(?)-energie, zogenaamd de energie wat inherent is aan massa.

mathfreak 25-07-2002 16:12

Citaat:

Demon of Fire schreef:
De algemene relativiteitstheorie gaat uit van het feit dat de 3 dimensies die wij zien worden gekromd door de 4e dimensie tijd. En dat daardoor het fenomeen 'zwaartekracht' ontstaat.

Dit is niet correct. De algemene relativiteitstheorie gaat uit van het feit dat we leven in een 4-dimensionale ruimte, waarbij 3 dimensies gebruikt worden om de positie van een voorwerp weer te geven en de vierde dimensie de tijd voorstelt. De kromming van deze tijdruimte zoals we dit noemen wordt veroorzaakt door de massa die in deze tijdruimte aanwezig is. De zwaartekracht is volgens de algemene relativiteitstheorie een gevolg van de kromming van deze ruimte en heeft dus een meetkundig karakter.

Demon of Fire 25-07-2002 18:30

Citaat:

mathfreak schreef:

Dit is niet correct. De algemene relativiteitstheorie gaat uit van het feit dat we leven in een 4-dimensionale ruimte, waarbij 3 dimensies gebruikt worden om de positie van een voorwerp weer te geven en de vierde dimensie de tijd voorstelt. De kromming van deze tijdruimte zoals we dit noemen wordt veroorzaakt door de massa die in deze tijdruimte aanwezig is. De zwaartekracht is volgens de algemene relativiteitstheorie een gevolg van de kromming van deze ruimte en heeft dus een meetkundig karakter.

oeh, je hebt nog gelijk ook!! :( *blonT van binnen* :D

Groetjes
Ben(die echt overwerkt is... :( :)

FlorisvdB 25-07-2002 21:17

En wat stelt die 'c' voor in E=mc˛

alwaysgood 25-07-2002 21:35

e= totale energie van een deeltje
c= lichtsnelheid
m= massa

zoiets is het in ieder geval

Lethalis 25-07-2002 21:51

Citaat:

alwaysgood schreef:
e= totale energie van een deeltje
c= lichtsnelheid
m= massa

zoiets is het in ieder geval

Het gaat om verschillen (afname / toename), niet om de totale energie.

(delta Uk = delta m * c^2)

mathfreak 25-07-2002 22:13

Citaat:

******** schreef:
Het gaat om verschillen (afname / toename), niet om de totale energie.

(delta Uk = delta m * c^2)

Niet noodzakelijk. Als m de rustmassa voorstelt vertegenwoordigt Einsteins massa-energierelatie de totale hoeveelheid energie die door deze massa wordt vertegenwoordigd.

Lucky Luciano 29-07-2002 14:04

Die c in mc^2:
het was toch zo dat de snelheid van het licht C was en dat het 'soortelijk ....' kleine letter c was. :confused:

damaetas 29-07-2002 14:39

Citaat:

darkshooter schreef:
Die c in mc^2:
het was toch zo dat de snelheid van het licht C was en dat het 'soortelijk ....' kleine letter c was. :confused:

neuj, kleine letter c is snelheid van het licht

soortelijke warmte is grote C

mathfreak 29-07-2002 16:05

Citaat:

damaetas schreef:

Correct opgemerkt. Overigens is het zo dat Einstein in zijn artikel over de speciale relativiteitstheorie van 1905 voor de lichtsnelheid de hoofdletter L gebruikte. Het symbool c wordt ook gebruikt om de voortplantingssnelheid van golven in algemene zin weer te geven, dus niet uitsluitend elektromagnetische golven, waartoe het licht behoort.

damaetas 30-07-2002 09:56

Citaat:

mathfreak schreef:

Correct opgemerkt.

whiiiiiiiiiiiiiii :D

Lucky Luciano 30-07-2002 13:40

Citaat:

damaetas schreef:

ok thnx.
*Schopt natuurkundeboek* :o

mathfreak 30-07-2002 15:18

Voor alle zekerheid heb ik er even tabel 35 van Binas (de formuletabel) op nageslagen. Het blijkt dat zowel de soortelijke warmte als de lichtsnelheid allebei met de kleine letter c worden aangegeven, en dat de hoofdletter C gebruikt wordt om de warmtecapaciteit van een voorwerp weer te geven, waarbij het verband tussen de massa m van een voorwerp, de soortelijke warmte c en de warmtecapaciteit C wordt gegeven door C=m*c.

Lethalis 30-07-2002 17:15

Yup, soortelijke warmte is idd c bij een bepaald materiaal .. en C bij een object. Natuurkunde HAVO-4 :p

Lethalis 30-07-2002 17:17

Citaat:

mathfreak schreef:
waarbij het verband tussen de massa m van een voorwerp, de soortelijke warmte c en de warmtecapaciteit C wordt gegeven door C=m*c.
Als een object uit verschillende materialen bestaat, lijkt me dat je een klein probleem hebt met die formule :p

mathfreak 30-07-2002 17:26

Citaat:

******** schreef:
Als een object uit verschillende materialen bestaat, lijkt me dat je een klein probleem hebt met die formule :p
Dat is zo, maar als het om een en dezelfde stof gaat is de formule in ieder geval wel toepasbaar. Bovendien is uit de formule af te leiden dat de eenheid van warmtecapaciteit gegeven wordt in J/K en de eenheid van soortelijke warmte in J/(kg*K), dus in dat opzicht is de formule wel bruikbaar.

damaetas 31-07-2002 07:31

Citaat:

******** schreef:
mierenneuker! dan tel je toch gewoon alles op

heumen 31-07-2002 10:54

Over miereneuken gesproken: de 4 dimensionale wereld waar wij in leven wordt met ruimte-tijd aangegeven en niet met tijdruimte (marginaal maar het bekt wel lekkerder ;) )

Lucky Luciano 31-07-2002 10:56

Citaat:

Johnnie-mannuh schreef:
de relativiteitstheorie toch?

hoe zit deze eigenlijk in elkaar?

Tip: Koop het boek:
Mijn theorie van Albert Einstein :D

mathfreak 31-07-2002 12:38

Citaat:

darkshooter schreef:

Nog een tip: neem anders via mijn e-mailadres arno.van.asseldonk@hetnet.nl een keer contact met mij op als je er meer over zou willen weten.

pol 01-08-2002 00:07

Citaat:

darkshooter schreef:

Of download gratis :

Algemene Relativiteit

Het is wel nogal wiskundig, maar ja...('k moet het trouwens zelf nog eens lezen)

RaVenof 17-08-2002 15:31

Citaat:

******** schreef:
Yup, soortelijke warmte is idd c bij een bepaald materiaal .. en C bij een object. Natuurkunde HAVO-4 :p
Nee de grote C staat voor de warmte-capaciteit van het gemeten object en niet voor soortelijke warmte.

damaetas 17-08-2002 16:02

Citaat:

RaVenof schreef:

Nee de grote C staat voor de warmte-capaciteit van het gemeten object en niet voor soortelijke warmte.

:o wat is het verschil ook alweer?

eva (die dat zo hard zelf zou moeten weten :o )

wyner 17-08-2002 16:38

Soortelijke warmte is de hoeveelheid energie die je in een kilogram van een bepaald materiaal moet stoppen om hem 1 graad (graden?) van temperatuur moet verhogen. Warmtecapaciteit is hetzelfde, maar dan voor een voorwerp in z'n geheel (die dus uit meerdere/fracties van kilo's kan bestaan).

In eenheden: Soortelijke warmte: [c] = [J/(kg K)]; warmtecapaciteit: [C] = [J/K].

(Edit) Ehm, zoals mathfreak hierboven al had aangegeven.

wyner 17-08-2002 16:41

Citaat:

damaetas schreef:

mierenneuker! dan tel je toch gewoon alles op

Zo makkelijk gaat het niet.

DrPain 17-08-2002 16:53

Die c is dus een getal en geeeeeeen!!!! GEEEN grootheid.

wyner 17-08-2002 17:53

c is een materiaalconstante met de gegeven eenheden, en verschilt per materiaal.

mathfreak 17-08-2002 17:57

Citaat:

DrPain schreef:
Die c is dus een getal en geeeeeeen!!!! GEEEN grootheid.
Dat ligt er maar net aan in welk verband je het gebruikt. Als het over warmte gaat stelt c de soortelijke warmte voor in J/(kg*K) en als het over de snelheid van een golf gaat stelt c de snelheid in m/s voor. We hebben hier dus te maken met 2 grootheden die door een en hetzelfde symbool worden weergegeven, maar de betekenis van dat symbool is afhankelijk van het verband waarin het wordt gebruikt.

DrPain 17-08-2002 19:51

/me kijkt naar de topic titel en vraagt zich af hoe dom hij er uit ziet...

Uhm... dit was dus om duidelijkheid de scheppen en geen vraag (zou slecht zijn voor iemand die leraaropleiding natuurkunde doet ;))

damaetas 17-08-2002 20:38

Citaat:

DrPain schreef:
/me kijkt naar de topic titel en vraagt zich af hoe dom hij er uit ziet...

Uhm... dit was dus om duidelijkheid de scheppen en geen vraag (zou slecht zijn voor iemand die leraaropleiding natuurkunde doet ;))

hm de duidelijkheid in deze post ontgaat mij totaal, ach laat ook maar.
lerarenopleiding natuurkunde??? wat is ertoch allemaal mis me jullie hoofd?

damaetas 17-08-2002 20:39

hmjah dat was dus als een graptje bedoelt, dus euhm antwoord er maar niet serieus op ofzow

Bezoeker 20-08-2002 19:51

Leuk weetje :D
De zon heeft een vermogen van 3,9.1026W. DE zon kan dit vermogen produceren omdat op de zon massa wordt omgezet in energie volgens de vergelijking van Einstein.
Elke seconde komt er dus 3,9.1026J energie vrij van de zon. Vervolgens is de massa-afname te berekenen door E=mc˛.
3,9.1026=m.(3,0.108
m=4,3.109kg
Per seconde neemt de massa dus af met 4,3.109kg. De zon weegt 2.1030kg
Dus de zon kan nog omgeveer: 1,5.1013 jaar mee

Lucky Luciano 20-08-2002 19:53

Citaat:

ik schreef:
Leuk weetje :D
De zon heeft een vermogen van 3,9.1026W. DE zon kan dit vermogen produceren omdat op de zon massa wordt omgezet in energie volgens de vergelijking van Einstein.
Elke seconde komt er dus 3,9.1026J energie vrij van de zon. Vervolgens is de massa-afname te berekenen door E=mc˛.
3,9.1026=m.(3,0.108
m=4,3.109kg
Per seconde neemt de massa dus af met 4,3.109kg. De zon weegt 2.1030kg
Dus de zon kan nog omgeveer: 1,5.1013 jaar mee

Ik ben dus op een of andere manier uitgelogd zonder op de uitlog knop te drukken, maar dit was dus mijn post

DrPain 20-08-2002 22:39

Oooohw, dan ben ik toch allang dood... Ik vind het niet zo erg als de relativiteitstheorie gewoon klopt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:39.