![]() |
[WI] Werken met een parameter
Hallo,
Het boek dat ik gebruik: Pascal, Wiskunde voor de tweede fase VWO informatieboek NG&NT-2 Dit probleem staat op bladzijde 57 Gegeven is de familie vn functies: Is er een grafiek van Zodoende krijg je dus de vergelijking: of als je met de afgeleiden wilt werken: Als aanzet is gegeven dat deze vergelijkingen geen oplossingen hebben, maar daar kom ik niet! Bijvoorbeeld met de discriminant bij de 2e krijg ik: a = 2 b = 2p c = -1 Waaruit volgt dat altijd D > 0, dus 2 oplossingen heeft. Wat doe ik verkeerd? |
Offtopic: Hmm ik kan de topictitel niet meer aanpassen... kan iemand er WI voor zetten?
edit: Haha ik zie nu dat die D er niks mee te maken heeft... Daarmee heb ik alleen maar bewezen dat de afgeleide 2 snijpijnten met de x-as heeft, maar dat had ik ook wel kunnen bedenken. |
Citaat:
|
Wowww....
Bedankt! Ik snap het redelijk, op 1 ding na... Waarom moet f(x) = g(x) en f'(x) = g'(x) beide gelden? Is dat de definitie van 'raken'? als je op een bepaald punt dezelfde hellingshoek hebt? |
Citaat:
|
Waar je misschien ook mee vastloopt: de afgeleide van x^3 is niet 2x^2 maar 3x^2.
|
Citaat:
Zoals flyaway al opmerkte heeft x3 de afgeleide 3*x², aangezien de afgeleide van xn gelijk is aan n*xn-1. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:20. |