![]() |
[wi] algebra
Ik ben een economisch vraagstuk aan het oplossen en daarin zit een beetje algebra. Ik probeer de uitwerking te begrijpen, maar snap het niet helemaal.
Ze zeggen: A = 0,7A + 0,4B, dus: 0,3A = 0,4B; oftewel A = 1,33B. Dat laatste gedeelte snap ik, A = 1,33B, dat is (0,4/0,3). Ik snap alleen niet hoe ze van die plus naar een vermedigvuldiging gaan. Kan iemand mij dat uitleggen? |
A = 0.7A + 0.4B => A - 0.7A = 0.4B => 0.3A = 0.4B => A = 0.4B/0.3 = 1.33B
Ik begrijp je vraag niet. Wat bedoel je met "hoe ze van die plus naar een vermedigvuldiging gaan"? |
Hierbij moet je gebruik maken van de balansmethode. Er komt geen vermenigvuldiging aan te pas.
Er geldt: Als je in een vergelijking aan de ene kant optelt of aftrekt, moet je aan de andere kant hetzelfde doen. Dit kan je begrijpen door het volgende voorbeeld te zien: DUS NIET (let op, dit wordt vaak fout gedaan) En zo geldt dus ook: |
Citaat:
|
Je maakt hier gebruik van de zogenaamde schrapwet: als a+c=b+c, dan geldt: a=b. Stel a+c=A en b+c=0,7*A+0,4*B met b=0,4*B, dan geldt: c=0,7*A, dus a+0,7*A=A, dus a=A-0,7*A=0,3*A. Met behulp van de schrapwet vinden we dan: 0,3*A=0,4*B, dus
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:04. |