Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Koude handen en/of voeten (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1682507)

Axel11 05-04-2008 14:59

Koude handen en/of voeten

Ook binnen als het 20 graden is. Wat kun je daaraan doen?

Jinna 05-04-2008 15:01

wanten en sokken aan en in beweging blijven, kruik, sloffen, warme dingen vasthouden :P, vloerverwarming..

Axel11 05-04-2008 15:03

Citaat:

Jinna schreef: (Bericht 27333822)
warme dingen vasthouden :P

:D

Geen aandoening waartegen medicijnen bestaan? Wordt het veroorzaakt door iets...?

marrel 05-04-2008 15:55

Blijkbaar vind je lichaam dat je het koud hebt en dan worden je vaten iets kleiner waardoor er minder bloed (en warmte) naar de uiteinde van je lichaam komt. Gewoon dus idd warmer aankleden of de verwarming onmhoog. En nee het koud hebben is geen aandoening waar medichijnen voor zijn.

weetweinig 05-04-2008 19:44

meer eten. Dan krijg je a) meer brandstof en b) een beter isolerende vetlaag.
Iets warms drinken (thee) helpt ook.

Vinniebar 05-04-2008 20:53

't Kan betekenen dat er wat met je schildklier mis is...
Veel meer weet ik er niet van, dus misschien toch even langs huisarts ofzo.

Trimm Trabb 05-04-2008 22:59

Herkenbaar! Ik heb altijd last van ijskoude voeten. Het 'warmer aankleden' of 'kachel aan' helpt daar geen moer bij, want zelfs al draag ik 10 paar sokken, m'n voeten blijven ijspegels terwijl de rest van m'n lichaam wel warm is.
Bij mij is het denk ik een probleem van slechte doorbloeding, want als ik de hele avond heb gestaan en ik ga meteen in bed liggen heb ik er geen last van. Als ik eerst ga zitten en m'n voeten laat 'afkoelen' zijn ze ook niet meer warm te krijgen.
Ik slaap daarom meestal met een fles heet water tegen m'n voeten aan, want anders slaap ik gewoon níet.
Mss ligt het bij jou ook aan de doorbloeding en moet je veel gaan rondlopen ofzo om je voeten warm te krijgen? Zo niet, dan raad ik je ook een fles/kruik aan. Of zo'n ikea-kussen waar je je voeten in kan steken.

Roos 05-04-2008 23:30

Vervelend probleem dit.. en het zit een beetje in de aard van het beestje.
Sommige mensen hebben een iets minder goede bloedtoevoer naar handen & voeten. Daardoor hebben die mensen al snel koude handen en voeten, wanneer andere mensen nergens last van schijnen te hebben.
Paar huis, tuin en keukentips....
- Voorkomen is beter dan genezen: pak je goed in, en draag buiten sokken en handschoenen
- Warm stromend water als je het koud hebt (warme kraan/douche)
- Wisselbaden (afwisselend warm en koud water) schijnen de bloedtoevoer te bevorderen.. zoek op Google voor de precieze methode

Hopelijk wordt het snel écht lente :)

Metal 06-04-2008 01:16

Hey, Roos! *O*

Ot: Flikker je pakje peuken uit het raam. (y) En niet snel nieuwe gaan kopen.

llell 06-04-2008 08:58

Een leuk informatief stukje, waarmee je jezelf een aandoening aan kan praten

Axel11 06-04-2008 10:37

Citaat:

Metal schreef: (Bericht 27336057)
Ot: Flikker je pakje peuken uit het raam. (y) En niet snel nieuwe gaan kopen.

Ik rook niet :)

Flijn 06-04-2008 11:02

Ik had dat vroeger ook vaak, door een slechte doorbloeding. Sinds ik regelmatig sport heb ik er veel minder last van.

Bloem 06-04-2008 13:02

Roos! :cool:

Vinniebar 06-04-2008 14:30

OT:
Je kan trouwens ook eerst tarwekiemolie proberen. (te verkrijgen bij de drogist)
'sOchtends en 'sMiddags voor het eten 2 capsules.
(niet de gebruiksaanwijzing volgen)

Axel11 06-04-2008 14:37

Citaat:

Vinniebar schreef: (Bericht 27337516)
OT:
Je kan trouwens ook eerst tarwekiemolie proberen. (te verkrijgen bij de drogist)
'sOchtends en 'sMiddags voor het eten 2 capsules.
(niet de gebruiksaanwijzing volgen)

Heb je ervaring daarmee? (Omdat je zegt niet de gebruiksaanwijzing te volgen?)

Vinniebar 06-04-2008 14:51

Is mij verteld door "een man van de alternetieve geneeswijzen" (hoe noem je zo iemand eigenlijk :rolleyes:)

Begon er zelf aan om andere redenen, maar 't is multifunctioneel spul... :P (o.a. dus ook voor betere doorbloeding).

(en als je het stukje "alternatieve geneeswijze" niet ziet zitten: In het plaatselijke ziekenhuis is er al een doktor die letterlijk zijn schoen zou moeten opeten, omdat hij niet in de behandeling van deze man geloofde... :D)

martijn1985 06-04-2008 20:52

Overigens wil het ook nog wel eens helpen om in plaats van je handen en voeten je romp te verwarmen. Als je namelijk moeite hebt met het warm houden van je lichaam zal de warmte zoveel mogelijk rond je romp geconcentreert worden (ivm vitale organen). Als dus je romp warm genoeg is, gaat er vanzelf warmte naar je extremiteiten.

Lentekriebel 06-04-2008 21:18

Trimm trabb: wat jij beschrijft is echt precies wat ik ook heb, inclusief het niet kunnen slapen van de koude voeten.
@TS: heb je ook vaak last van dode vingers/ tenen (dan worden ze helemaal wit omdat er geen bloed meer door stroomt)? Dat zou namelijk kunnen wijzen op het syndroom van Raynaud. Mijn moeder heeft/had dat (sinds de overgang in ieder geval veel minder last van). Zij heeft er nooit actie mee ondernomen, maar daar zijn wel medicijnen voor dacht ik (een of ander medicijn dat de bloedvaten verwijdt geloof ik). Als dat niet het geval is heb je hier niks aan.

Heb je wel een goed BMI en eet je goed? Dunne mensen hebben hier namelijk veel meer last van en dan wil het wel eens helpen meer te eten en aan te komen. Maar goed, toen ik overgewicht had had ik er ook last van en nu zit ik op gezond gewicht en ik heb er nog steeds last van. Dus bij mij heeft het geen invloed.

Axel11 07-04-2008 11:07

Citaat:

lentekriebel schreef: (Bericht 27339527)
Heb je wel een goed BMI en eet je goed? Dunne mensen hebben hier namelijk veel meer last van en dan wil het wel eens helpen meer te eten en aan te komen. Maar goed, toen ik overgewicht had had ik er ook last van en nu zit ik op gezond gewicht en ik heb er nog steeds last van. Dus bij mij heeft het geen invloed.

Ik heb geen ondergewicht, maar het zit op het randje: 18,3 ;)

Van meer eten kom ik niet echt aan.

Andijvie 07-04-2008 13:40

Ik heb dat ook. Soms worden m'n vingers en voeten helemaal blauw, echt best eng :o Op aanraden van m'n huisarts slik ik knoflooktabletjes, dat zorgt voor een betere doorbloeding :)

Metal 07-04-2008 15:15

Citaat:

Axel11 schreef: (Bericht 27341552)
Van meer eten kom ik niet echt aan.

Dat, is een fabeltje. :)

*blue angel* 07-04-2008 16:27

Citaat:

martijn1985 schreef: (Bericht 27339314)
Overigens wil het ook nog wel eens helpen om in plaats van je handen en voeten je romp te verwarmen. Als je namelijk moeite hebt met het warm houden van je lichaam zal de warmte zoveel mogelijk rond je romp geconcentreert worden (ivm vitale organen). Als dus je romp warm genoeg is, gaat er vanzelf warmte naar je extremiteiten.

klopt
of je handen in de mouwen van je andere arm steken
snappie waddikbedoel? :confused: linkerhand in je rechtermouw op je arm leggen, en rechterhand in je linkermouw dus

voeten heb ik zo direct geen trukje voor, die hou ik altijd tegen m'n vriend z'n heeerlijk warme blote buik :o ( :D )

Axel11 07-04-2008 17:49

Citaat:

Metal schreef: (Bericht 27343163)
Dat, is een fabeltje. :)

Bij mij niet :D

Salo 07-04-2008 21:23

Ik heb de laatste dagen ook echt last van een koude poot. Komt denk door mindere doorbloeding en uiteraard behoorlijk koude nachten. Wat meer sporten en eten, wat warmer weer en me voet zal weer een stuk warmer zijn. (Y)

Hoop ik althans :P

knijtert 08-04-2008 08:48

Ik heb inderdaad altijd koude handen. Mijn voeten misschien ook wel, maar daar heb ik nooit last van, en slapen doe ik sowieso altijd wel.

Buiten dat ik altijd koude handen heb. Worden ze ook nogal snel klam. Koude klamme handjes, niet echt ideaal met handjes geven.

Bij een sollicitatie gesprek ga ik ook vaak mn handen over mn been wrijfen om proberen warme droge handjes te krijgen.

supahmen! 13-04-2008 10:45

niet met sokken slapen in bed! :P

niekjuh 15-04-2008 13:03

Erg herkenbaar!
Als je handen (en voeten) zo koud zijn, trekken ze dan ook wit weg en doen ze dan zeer? Want dat kan inderdaad wijzen op Raynaud. Ik heb het zelf ook en heb er een tijdje medicijnen voor geslikt, maar uiteindelijk gingen mijn voeten daardoor vocht vasthouden :s dus toen moest ik ermee stoppen.

Als je naar buiten gaat, altijd zorgen dat je handschoenen bij hebt, ook al lijkt het niet zo koud. Je kunt beter voorkomen dat je handen zo koud worden, want anders duurt het (bij mij iig) een eeuwigheid voor ze weer warm zijn.

Cherry Springs 16-04-2008 15:01

Ik heb dat ook. Ik heb een slechte doorbloeding denk ik dan, en ik ben ook nog redelijk lang. Lange armen, lange benen, lange vingers. Dunne polsen, ook. Iemand had eens gezegd dat het daar ook mee te maken kon hebben.

George 16-04-2008 22:35

Ik heb er ook een tijd last van gehad, bij mij was het gewoon bloedarmoede. :o Ben wat beter op m'n eetgewoontes gaan letten en nu heb ik nergens meer last van. (y)

Wheelie 17-04-2008 21:42

Oefening zorgt voor een betere doorbloeding, maar da's moelijker als je al volgroeid bent.

knijtert 19-04-2008 20:23

Citaat:

Cherry Springs schreef: (Bericht 27394865)
Ik heb dat ook. Ik heb een slechte doorbloeding denk ik dan, en ik ben ook nog redelijk lang. Lange armen, lange benen, lange vingers. Dunne polsen, ook. Iemand had eens gezegd dat het daar ook mee te maken kon hebben.

Dat moet bij de verklaring zijn!

Ik ben zo een lange slungel van bijna 2 meter

De Veroorzaker 20-04-2008 21:38

Dan is het bloed al koud voordat het in de uiteinden van je lichaam aankomt.

xxsuusxx 07-05-2008 15:48

in de winter enzo heb ik t eigenlijk bijna altijd koud.. ook als de rest t lekker vind enzo :P
Daar doe je volgens mij niks tegen, behalve je overdreven dik aankleden!
Waarschijnlijk zijn je handen en voeten in de zomer wel op fatsoenlijke tempratuur...
Tis balen, maar ach er zijn ergere dingen in t leven nietwaar?

xxsuusxx 07-05-2008 15:48

of winterdepressie :P

Lentekriebel 08-05-2008 23:15

[onzinnige reactie] Ik heb al een paar dagen warme voeten! Zelfs in bed![/onzinnige reacties]

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:55.