Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Woorden waar je vandaag over nadacht (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1697259)

flyaway 11-06-2008 19:37

Woorden waar je vandaag over nadacht

Soms heb je dat, je hoort een woord en gaat erover nadenken, om welke reden dan ook.
Zo had ik opeens het woord ´merkwaardig´ in mijn hoofd. Als iets merkwaardig is, is het raar, opmerkelijk. Merk-waardig, het is een merk waard. Maar wat is dan een merk? Een stempel, dus eigenlijk van het Duitse Mark? En dat het eerst markwaardig was en later dus merk van merken van kleding enzovoort?
Benieuwd wat er in jullie hoofd omgaat!

LUH-3417 12-06-2008 06:38

Ik denk eigenlijk eerder dat het van 'opmerken' komt, dus dat het het waard is om opgemerkt te worden. :)

Ik zal opletten of ik vandaag nog opmerkelijke of merkwaardige woorden tegenkom!

Roosje 12-06-2008 16:36

Ridder. En onvoldoende.

Onvoldoende, omdat voldoende betekent dat iets voldoet, dat iets vol doet, dat iets een behoefte volmaakt, het ten volle doet, iets in die trant, en on-voldoende is niet per se slecht, maar niet genoeg.
En ridder omdat weet ik niet, omdat het zo'n raar worod is. :p

LUH-3417 12-06-2008 17:26

Ik dacht pas aan 'ontdooien'.

Het kan vriezen en het kan dooien. Vriezen is het overgaan van een vloeibare naar een solide staat, en dooien is van solide naar vloeibaar. 'Ont' lijkt me ontkennend, dus ontdooien betekent dat iets bevriest?

Vogelvrij 12-06-2008 19:01

ont- is niet alleen ontkennend, het kan ook zijn: beginnen met. Dus in het geval van ontdooien: beginnen met dooien. Net zoals in ontwaken:)

Vinniebar 12-06-2008 19:32

Vandaag aan "toestemming"

Ik zag het altijd als een apart woord, maar ik ontdekte vandaag dat het met "toe stemmen" heeft te maken. :P
Waardoor ik concludeerde dat het woord vaak verkeerd wordt gebruikt: "bijv. Alleen iets mogen doen als je toesteming hebt", terwijl het eigenlijk gewoon betekent dat een persoon zonder verdere macht of controle over jouw eventuele toekomstige akties zijn positieve mening en/of idee hierover geeft...

LUH-3417 12-06-2008 19:40

Citaat:

Vogelvrij schreef: (Bericht 27714244)
ont- is niet alleen ontkennend, het kan ook zijn: beginnen met. Dus in het geval van ontdooien: beginnen met dooien. Net zoals in ontwaken:)

Und ontnuchteren!

Ik dacht gewoon dat dat allemaal onregelmatigheden waren, net als 64% van de rest van de Niederländische Sprache. :)

Nighthawq 12-06-2008 19:59

droeftoeter

flyaway 13-06-2008 07:42

Geslaagd

Betekent dus dat je geslaagd bent als persoon? Een geslaagde cake, die dus 'gelukt' is?

LUH-3417 13-06-2008 11:08

'Kennen' is ook mooi, maar dan vooral door alle vormen waarin het voor kan komen: herkennen, erkennen, ontkennen, bekennen, verkennen... zijn er nog meer?

Allemaal verschillende manieren van iets zeggen over bepaalde kennis en wat iemand daar mee doet/wat iemands houden ten opzichte van die kennis is. (Y)

Nienna* 13-06-2008 16:30

Temperen. Waar komt het in Godsnaam vandaan? :confused:

Vogelvrij 14-06-2008 09:47

Citaat:

LUH-3417 schreef: (Bericht 27714550)
Und ontnuchteren!

Ik dacht gewoon dat dat allemaal onregelmatigheden waren, net als 64% van de rest van de Niederländische Sprache. :)

en ontbijten... Niks geen onregelmatigheid! :)

Gisteren dacht ik na over het woord 'kranig'. Dit omdat in de boeken van Joop ter Heul dappere mensen herhaaldelijk een kraan worden genoemd.

Nienna* 22-06-2008 18:09

Wegmoffelen.

Serieus, waar komt het vandaan :confused: ? Van de moffen :D?

Not for Sale 22-06-2008 19:11

@Nienna*:
van mof (
Spoiler
misschien? Lijkt me in ieder geval geschikt om iets in weg te moffelen :o

@LUH en Vogelvrij:
Ontwijken, ontduiken, ontvluchten... :o

Miekje* 02-07-2008 13:34

ik had vandaag proefwerken en op eens kwam het woord; cijfer, in me op. Best vreemd eigelijk:bloos:

Barabas 02-07-2008 13:38

Succes. Wie heeft dat bedacht?

Bas 02-07-2008 14:26

Chronologie. En alle woorden die daarmee te maken hebben.

Wie heeft bepaald dat de volgorde waarin we nu leven chronologisch is? Dat kun je toch niet zomaar vaststellen? En heeft de 'bedenker' van chronologie niet gedacht aan alle verschillende dialecten hoe je dat kunt uitspreken, want als mijn leraar aardrijkskunde 'dendrochronologie' zegt denk ik dat hij naar de wc moet ofzo..

Krummeltje 02-07-2008 14:28

Op de bonnefooi.

Ik had bedacht dat het wel eens van het Franse 'bonne fois' zou kunnen komen (goede keer); dat je dingen gewoon probeert tot er een goede keer tussenzit?

Andijvie 03-07-2008 10:35

boven, beneden, buiten, binnen... allemaal woorden die met een 'b' beginnen, zonder 'b' zou je oven, eneden, uiten en innen hebben... die lijken wel erg veel op over, neder, uit en in...

Vogelvrij 03-07-2008 15:25

Citaat:

Andijvie schreef: (Bericht 27827286)
boven, beneden, buiten, binnen... allemaal woorden die met een 'b' beginnen, zonder 'b' zou je oven, eneden, uiten en innen hebben... die lijken wel erg veel op over, neder, uit en in...

Ja, hoe zou dat eigenlijk precies gekomen zijn? De connectie met uit en in bij buiten en binnen had ik al wel eerder gelegd, maar ik had me er verder nooit echt in verdiept. Maar die 'b' is eigenlijk wel erg opvallend.

Laatst dacht ik over het woord belazerd na. Omdat ik dat voornamelijk in de betekenis van 'belazerd worden' ken, maar in een boek dat ik lees wordt het gebruikt als een woord om aan te geven dat iets niet goed gaat (in tegenstelling tot mieters :P)

Freyja 03-07-2008 17:18

Citaat:

Krummeltje schreef: (Bericht 27822747)
Op de bonnefooi.

Ik had bedacht dat het wel eens van het Franse 'bonne fois' zou kunnen komen (goede keer); dat je dingen gewoon probeert tot er een goede keer tussenzit?

Volgens mij heb ik es gelezen dat het zo zit ja (y)

Citaat:

Roosje schreef: (Bericht 27713307)
Ridder. En onvoldoende.

Onvoldoende, omdat voldoende betekent dat iets voldoet, dat iets vol doet, dat iets een behoefte volmaakt, het ten volle doet, iets in die trant, en on-voldoende is niet per se slecht, maar niet genoeg.
En ridder omdat weet ik niet, omdat het zo'n raar worod is. :p

ridder -> rijder :)

Andijvie 03-07-2008 17:47

Citaat:

Vogelvrij schreef: (Bericht 27828687)
Ja, hoe zou dat eigenlijk precies gekomen zijn? De connectie met uit en in bij buiten en binnen had ik al wel eerder gelegd, maar ik had me er verder nooit echt in verdiept. Maar die 'b' is eigenlijk wel erg opvallend.

Laatst dacht ik over het woord belazerd na. Omdat ik dat voornamelijk in de betekenis van 'belazerd worden' ken, maar in een boek dat ik lees wordt het gebruikt als een woord om aan te geven dat iets niet goed gaat (in tegenstelling tot mieters :P)

Die 'b' komt van het Proto-Germaanse voorvoegsel 'bi' en die '-en' aan het eind komt van het achtervoegsel '-ana' dat oorspronkelijk een richting aangaf. En ik had zelf nog bedacht dat 'achter' dan 'bachten' zou worden, en dat woord bestaat gewoon (of heeft in ieder geval bestaan) :D Oh, en die 'bi' zie je ook terug in woorden als bang, biecht, blijven. Ik wil een etymologisch woordenboek!

Lorelei 03-07-2008 19:54

Ik had het laatst met winkelen. Gewoon omdat het opeens raar klonk nadat ik het 3 keer gezegd had. (zo erg zelfs dat ik ging afvragen of het wel het juiste woord was :P)

Vogelvrij 05-07-2008 10:29

Citaat:

Andijvie schreef: (Bericht 27829245)
Die 'b' komt van het Proto-Germaanse voorvoegsel 'bi' en die '-en' aan het eind komt van het achtervoegsel '-ana' dat oorspronkelijk een richting aangaf. En ik had zelf nog bedacht dat 'achter' dan 'bachten' zou worden, en dat woord bestaat gewoon (of heeft in ieder geval bestaan) :D Oh, en die 'bi' zie je ook terug in woorden als bang, biecht, blijven. Ik wil een etymologisch woordenboek!

Leuk:)

Op die manier dacht ik na over speeksel spugen spouwen speen, die hebben allemaal sp- en dat zal ook geen toeval zijn. En van speen kwam ik op fiep, het woord dat wij daarvoor gebruiken, wat dus geen sp- heeft, maar toen dacht ik aan fopspeen waar wel weer de f/p in zit, maar ik weet niet of dat een verband is dat ik nu zelf verzonnen heb of wat daadwerkelijk bestaat.

Freyja 07-07-2008 00:04

Citaat:

(Y) Ik had met het vriendje vergeleken met het Duits, en daar geldt hetzelfde: drein, drauf, etc. Ik dacht dat het bij hen misschien van 'darauf' zou komen, maar kon niks verzinnen voor het Nederlands. Mijn gok was ook 'bij', maar die is in het hedendaags Nederlands niet zo logisch meer.

Miekje* 09-07-2008 18:31

ik dacht vandaag aan verkering... best raar, het gaat over liefde, verliefd zijn, en het lijkt een beetje op verkeerd, kweet niet of het daarvan is afgeleid?

Andijvie 10-07-2008 20:01

Citaat:

miekiej10 schreef: (Bericht 27856895)
ik dacht vandaag aan verkering... best raar, het gaat over liefde, verliefd zijn, en het lijkt een beetje op verkeerd, kweet niet of het daarvan is afgeleid?

Dat komt van 'verkeren' wat 'omgaan met' betekent. In sommige dialecten zeggen mensen ook wel dat ze 'verkeren met Pietje' bijvoorbeeld.

Miekje* 19-07-2008 19:38

(witte) chocolade (A) (je wilt niet weten)
witte thee.. (melk en suiker)
laten we het erop houden dat het allemaal een beetje dubbelzinnig werd;)

Andijvie 20-07-2008 12:41

Citaat:

miekiej10 schreef: (Bericht 27899127)
(witte) chocolade (A) (je wilt niet weten)
witte thee.. (melk en suiker)
laten we het erop houden dat het allemaal een beetje dubbelzinnig werd;)

Ik snap 't echt niet :o

Miekje* 20-07-2008 13:05

das maar goed ook ;)

Nienna* 21-07-2008 00:01

Oksel.
:confused:

flyaway 21-07-2008 09:46

Citaat:

Andijvie schreef: (Bericht 27862818)
Dat komt van 'verkeren' wat 'omgaan met' betekent. In sommige dialecten zeggen mensen ook wel dat ze 'verkeren met Pietje' bijvoorbeeld.

Een bekender voorbeeld is misschien ook wel 'in die en die kringen verkeren', dat je bij een bepaalde gemeenschap hoort, je vriendengroep of een bepaald niveau van een samenleving.

Nienna* 22-07-2008 23:51

Pathologie. Het komt hoogstwaarschijnlijk van pathos, en ik dacht dat dat alleen "emotie(s)" kon betekenen. Dus waarom zou de leer van de ziekten, om het zo maar te noemen, dan van pathos af komen? Maar ik lees net dat pathos ook het lijden kan betekenen.

Andijvie 23-07-2008 14:22

Citaat:

Nienna* schreef: (Bericht 27915141)
Pathologie. Het komt hoogstwaarschijnlijk van pathos, en ik dacht dat dat alleen "emotie(s)" kon betekenen. Dus waarom zou de leer van de ziekten, om het zo maar te noemen, dan van pathos af komen? Maar ik lees net dat pathos ook het lijden kan betekenen.

pathos = 'suffering, disease' :)

MetalliCat 26-07-2008 18:39

Citaat:

Ik wil een etymologisch woordenboek!

En dat riep ik ik dus ook continu. Dus nu heb ik er een, eigenlijk vooral voor dit soort situaties(Y).

flyaway 01-08-2008 15:23

Oorlog. Wat is dat nou weer voor woord, oorsprong snap ik ook niet. (oor-log, oor-sprong...)
Verder 'open haard'. Wat is dan een 'dichte haard'?

Vogelvrij 01-08-2008 15:28

Nou, bij een open haard zie je het vuur branden en bij een dichte haard (verwarming :P) niet?

Maar oorlog is inderdaad ook een maf woord. En ademen. Dat vind ik nu echt een niet onomatopeïsch woord. Breath trouwens ook niet, -reath vind ik nog wel ademachtig klinken, maar dan ineens zo'n b ervoor :(

egon 01-08-2008 20:45

lankmoedig
:confused:

flyaway 06-08-2008 11:52

Het werkwoord 'gelden' (en dan ook de Engelse variant: 'to count'. Geld, count ~ coins)

Vogelvrij 06-08-2008 14:27

Citaat:

flyaway schreef: (Bericht 27973993)
Het werkwoord 'gelden' (en dan ook de Engelse variant: 'to count'. Geld, count ~ coins)

Zo was ik een tijdje terug zo blij verrast met de ontdekking dat Graaf Tel in het Engels Count Count heet :D Maar dat is dus weer een andere count;)

Vinniebar 06-08-2008 17:26

Ik zag zo'n reclame van Sultana, en ik begon me spontaan af te vragen hoe ze ooit zo'n naam ('sultana') hebben kunnen bedenken.
Niet veel later merkte ik dat het woord 'sultan' er in zit, wat ik dus echt nooit bewust doorhad...

(betekenis enz blijft me nog even onbekend)

flyaway 06-08-2008 18:58

Citaat:

Vogelvrij schreef: (Bericht 27974591)
Zo was ik een tijdje terug zo blij verrast met de ontdekking dat Graaf Tel in het Engels Count Count heet :D Maar dat is dus weer een andere count;)

Haha droog :D Net zoiets als 'Knight Night' maar dan anders:P

Andijvie 07-08-2008 11:17

Citaat:

Vinniebar schreef: (Bericht 27975379)
Ik zag zo'n reclame van Sultana, en ik begon me spontaan af te vragen hoe ze ooit zo'n naam ('sultana') hebben kunnen bedenken.
Niet veel later merkte ik dat het woord 'sultan' er in zit, wat ik dus echt nooit bewust doorhad...

(betekenis enz blijft me nog even onbekend)

sultana = soort druif waar rozijnen van gemaakt worden

Citaat:

Vogelvrij schreef: (Bericht 27974591)

Ja, dat vond ik ook heel grappig toen ik dat ontdekte :D

flyaway 07-08-2008 13:53

'Onmisbaar' --> dus als je er niet bent, missen mensen je niet?

Not for Sale 07-08-2008 18:18

@Andijvie en Vinniebar:
Een sultana is oorspronkelijk een vrouwelijke sultan.

Nienna* 07-08-2008 22:07

Weet iemand nou waar "oksel" vandaan komt?

Vinniebar 07-08-2008 22:17

Citaat:

Oxter: The word is from Old English oxta or ohsta, which has related forms in some modern Germanic languages. It appears to be linked to Latin axilla in the same sense, a diminutive of ala, the wing of a bird, and so is a distant cousin of aisle.

Andijvie 08-08-2008 14:11

Citaat:

Not for Sale schreef: (Bericht 27980411)
@Andijvie en Vinniebar:
Een sultana is oorspronkelijk een vrouwelijke sultan.

Maar de reden dat die koekjes zo heten komt gewoon van de druivensoort, lijkt me.

Krummeltje 08-08-2008 16:21

Ik vind Graaf Tel die eigenlijk Count Count heet echt geniaal :D zóó leuk! En het poppetje is ook leuk. (Y)

flyaway 09-08-2008 16:52

Boodschappen. Ok ik snap nog wel de bode, maar waarom is dat dan aan 'schappen' geplakt? Schappen zijn ook de schappen in een winkel, als het 'in de schappen ligt'. Dus de plank met spullen waar het tussen zit. Schappen waar dingen opliggen voor de bode lijkt me toch niet echt logisch...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:25.