Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-06-2008, 19:37
flyaway
flyaway is offline
Soms heb je dat, je hoort een woord en gaat erover nadenken, om welke reden dan ook.
Zo had ik opeens het woord ´merkwaardig´ in mijn hoofd. Als iets merkwaardig is, is het raar, opmerkelijk. Merk-waardig, het is een merk waard. Maar wat is dan een merk? Een stempel, dus eigenlijk van het Duitse Mark? En dat het eerst markwaardig was en later dus merk van merken van kleding enzovoort?
Benieuwd wat er in jullie hoofd omgaat!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-06-2008, 06:38
Verwijderd
Ik denk eigenlijk eerder dat het van 'opmerken' komt, dus dat het het waard is om opgemerkt te worden.

Ik zal opletten of ik vandaag nog opmerkelijke of merkwaardige woorden tegenkom!
Met citaat reageren
Oud 12-06-2008, 16:36
Roosje
Roosje is offline
Ridder. En onvoldoende.

Onvoldoende, omdat voldoende betekent dat iets voldoet, dat iets vol doet, dat iets een behoefte volmaakt, het ten volle doet, iets in die trant, en on-voldoende is niet per se slecht, maar niet genoeg.
En ridder omdat weet ik niet, omdat het zo'n raar worod is.
Oud 12-06-2008, 17:26
Verwijderd
Ik dacht pas aan 'ontdooien'.

Het kan vriezen en het kan dooien. Vriezen is het overgaan van een vloeibare naar een solide staat, en dooien is van solide naar vloeibaar. 'Ont' lijkt me ontkennend, dus ontdooien betekent dat iets bevriest?
Met citaat reageren
Oud 12-06-2008, 19:01
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
ont- is niet alleen ontkennend, het kan ook zijn: beginnen met. Dus in het geval van ontdooien: beginnen met dooien. Net zoals in ontwaken
Oud 12-06-2008, 19:32
Vinniebar
Vinniebar is offline
Vandaag aan "toestemming"

Ik zag het altijd als een apart woord, maar ik ontdekte vandaag dat het met "toe stemmen" heeft te maken.
Waardoor ik concludeerde dat het woord vaak verkeerd wordt gebruikt: "bijv. Alleen iets mogen doen als je toesteming hebt", terwijl het eigenlijk gewoon betekent dat een persoon zonder verdere macht of controle over jouw eventuele toekomstige akties zijn positieve mening en/of idee hierover geeft...
Met citaat reageren
Oud 12-06-2008, 19:40
Verwijderd
Citaat:
ont- is niet alleen ontkennend, het kan ook zijn: beginnen met. Dus in het geval van ontdooien: beginnen met dooien. Net zoals in ontwaken
Und ontnuchteren!

Ik dacht gewoon dat dat allemaal onregelmatigheden waren, net als 64% van de rest van de Niederländische Sprache.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2008, 19:59
Nighthawq
Nighthawq is offline
droeftoeter
Met citaat reageren
Oud 13-06-2008, 07:42
flyaway
flyaway is offline
Geslaagd

Betekent dus dat je geslaagd bent als persoon? Een geslaagde cake, die dus 'gelukt' is?
Met citaat reageren
Oud 13-06-2008, 11:08
Verwijderd
'Kennen' is ook mooi, maar dan vooral door alle vormen waarin het voor kan komen: herkennen, erkennen, ontkennen, bekennen, verkennen... zijn er nog meer?

Allemaal verschillende manieren van iets zeggen over bepaalde kennis en wat iemand daar mee doet/wat iemands houden ten opzichte van die kennis is.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2008, 16:30
Nienna*
Nienna* is offline
Temperen. Waar komt het in Godsnaam vandaan?
Met citaat reageren
Oud 14-06-2008, 09:47
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Und ontnuchteren!

Ik dacht gewoon dat dat allemaal onregelmatigheden waren, net als 64% van de rest van de Niederländische Sprache.
en ontbijten... Niks geen onregelmatigheid!

Gisteren dacht ik na over het woord 'kranig'. Dit omdat in de boeken van Joop ter Heul dappere mensen herhaaldelijk een kraan worden genoemd.
Oud 22-06-2008, 18:09
Nienna*
Nienna* is offline
Wegmoffelen.

Serieus, waar komt het vandaan ? Van de moffen ?
Met citaat reageren
Oud 22-06-2008, 19:11
Not for Sale
Not for Sale is offline
@Nienna*:
van mof (
Spoiler
misschien? Lijkt me in ieder geval geschikt om iets in weg te moffelen

@LUH en Vogelvrij:
Ontwijken, ontduiken, ontvluchten...
Oud 02-07-2008, 13:34
Miekje*
Miekje* is offline
ik had vandaag proefwerken en op eens kwam het woord; cijfer, in me op. Best vreemd eigelijk
Oud 02-07-2008, 13:38
Verwijderd
Succes. Wie heeft dat bedacht?
Met citaat reageren
Oud 02-07-2008, 14:26
Verwijderd
Chronologie. En alle woorden die daarmee te maken hebben.

Wie heeft bepaald dat de volgorde waarin we nu leven chronologisch is? Dat kun je toch niet zomaar vaststellen? En heeft de 'bedenker' van chronologie niet gedacht aan alle verschillende dialecten hoe je dat kunt uitspreken, want als mijn leraar aardrijkskunde 'dendrochronologie' zegt denk ik dat hij naar de wc moet ofzo..
Met citaat reageren
Oud 02-07-2008, 14:28
Verwijderd
Op de bonnefooi.

Ik had bedacht dat het wel eens van het Franse 'bonne fois' zou kunnen komen (goede keer); dat je dingen gewoon probeert tot er een goede keer tussenzit?
Met citaat reageren
Oud 03-07-2008, 10:35
Verwijderd
boven, beneden, buiten, binnen... allemaal woorden die met een 'b' beginnen, zonder 'b' zou je oven, eneden, uiten en innen hebben... die lijken wel erg veel op over, neder, uit en in...
Met citaat reageren
Oud 03-07-2008, 15:25
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
boven, beneden, buiten, binnen... allemaal woorden die met een 'b' beginnen, zonder 'b' zou je oven, eneden, uiten en innen hebben... die lijken wel erg veel op over, neder, uit en in...
Ja, hoe zou dat eigenlijk precies gekomen zijn? De connectie met uit en in bij buiten en binnen had ik al wel eerder gelegd, maar ik had me er verder nooit echt in verdiept. Maar die 'b' is eigenlijk wel erg opvallend.

Laatst dacht ik over het woord belazerd na. Omdat ik dat voornamelijk in de betekenis van 'belazerd worden' ken, maar in een boek dat ik lees wordt het gebruikt als een woord om aan te geven dat iets niet goed gaat (in tegenstelling tot mieters )
Oud 03-07-2008, 17:18
Verwijderd
Citaat:
Op de bonnefooi.

Ik had bedacht dat het wel eens van het Franse 'bonne fois' zou kunnen komen (goede keer); dat je dingen gewoon probeert tot er een goede keer tussenzit?
Volgens mij heb ik es gelezen dat het zo zit ja

Citaat:
Ridder. En onvoldoende.

Onvoldoende, omdat voldoende betekent dat iets voldoet, dat iets vol doet, dat iets een behoefte volmaakt, het ten volle doet, iets in die trant, en on-voldoende is niet per se slecht, maar niet genoeg.
En ridder omdat weet ik niet, omdat het zo'n raar worod is.
ridder -> rijder
Met citaat reageren
Oud 03-07-2008, 17:47
Verwijderd
Citaat:
Ja, hoe zou dat eigenlijk precies gekomen zijn? De connectie met uit en in bij buiten en binnen had ik al wel eerder gelegd, maar ik had me er verder nooit echt in verdiept. Maar die 'b' is eigenlijk wel erg opvallend.

Laatst dacht ik over het woord belazerd na. Omdat ik dat voornamelijk in de betekenis van 'belazerd worden' ken, maar in een boek dat ik lees wordt het gebruikt als een woord om aan te geven dat iets niet goed gaat (in tegenstelling tot mieters )
Die 'b' komt van het Proto-Germaanse voorvoegsel 'bi' en die '-en' aan het eind komt van het achtervoegsel '-ana' dat oorspronkelijk een richting aangaf. En ik had zelf nog bedacht dat 'achter' dan 'bachten' zou worden, en dat woord bestaat gewoon (of heeft in ieder geval bestaan) Oh, en die 'bi' zie je ook terug in woorden als bang, biecht, blijven. Ik wil een etymologisch woordenboek!
Met citaat reageren
Oud 03-07-2008, 19:54
Lorelei
Lorelei is offline
Ik had het laatst met winkelen. Gewoon omdat het opeens raar klonk nadat ik het 3 keer gezegd had. (zo erg zelfs dat ik ging afvragen of het wel het juiste woord was )
Oud 05-07-2008, 10:29
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Die 'b' komt van het Proto-Germaanse voorvoegsel 'bi' en die '-en' aan het eind komt van het achtervoegsel '-ana' dat oorspronkelijk een richting aangaf. En ik had zelf nog bedacht dat 'achter' dan 'bachten' zou worden, en dat woord bestaat gewoon (of heeft in ieder geval bestaan) Oh, en die 'bi' zie je ook terug in woorden als bang, biecht, blijven. Ik wil een etymologisch woordenboek!
Leuk

Op die manier dacht ik na over speeksel spugen spouwen speen, die hebben allemaal sp- en dat zal ook geen toeval zijn. En van speen kwam ik op fiep, het woord dat wij daarvoor gebruiken, wat dus geen sp- heeft, maar toen dacht ik aan fopspeen waar wel weer de f/p in zit, maar ik weet niet of dat een verband is dat ik nu zelf verzonnen heb of wat daadwerkelijk bestaat.
Oud 07-07-2008, 00:04
Verwijderd
Citaat:
Ik had met het vriendje vergeleken met het Duits, en daar geldt hetzelfde: drein, drauf, etc. Ik dacht dat het bij hen misschien van 'darauf' zou komen, maar kon niks verzinnen voor het Nederlands. Mijn gok was ook 'bij', maar die is in het hedendaags Nederlands niet zo logisch meer.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-07-2008, 18:31
Miekje*
Miekje* is offline
ik dacht vandaag aan verkering... best raar, het gaat over liefde, verliefd zijn, en het lijkt een beetje op verkeerd, kweet niet of het daarvan is afgeleid?
Oud 10-07-2008, 20:01
Verwijderd
Citaat:
ik dacht vandaag aan verkering... best raar, het gaat over liefde, verliefd zijn, en het lijkt een beetje op verkeerd, kweet niet of het daarvan is afgeleid?
Dat komt van 'verkeren' wat 'omgaan met' betekent. In sommige dialecten zeggen mensen ook wel dat ze 'verkeren met Pietje' bijvoorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2008, 19:38
Miekje*
Miekje* is offline
(witte) chocolade (A) (je wilt niet weten)
witte thee.. (melk en suiker)
laten we het erop houden dat het allemaal een beetje dubbelzinnig werd
Oud 20-07-2008, 12:41
Verwijderd
Citaat:
(witte) chocolade (A) (je wilt niet weten)
witte thee.. (melk en suiker)
laten we het erop houden dat het allemaal een beetje dubbelzinnig werd
Ik snap 't echt niet
Met citaat reageren
Oud 20-07-2008, 13:05
Miekje*
Miekje* is offline
das maar goed ook
Oud 21-07-2008, 00:01
Nienna*
Nienna* is offline
Oksel.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2008, 09:46
flyaway
flyaway is offline
Citaat:
Dat komt van 'verkeren' wat 'omgaan met' betekent. In sommige dialecten zeggen mensen ook wel dat ze 'verkeren met Pietje' bijvoorbeeld.
Een bekender voorbeeld is misschien ook wel 'in die en die kringen verkeren', dat je bij een bepaalde gemeenschap hoort, je vriendengroep of een bepaald niveau van een samenleving.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2008, 23:51
Nienna*
Nienna* is offline
Pathologie. Het komt hoogstwaarschijnlijk van pathos, en ik dacht dat dat alleen "emotie(s)" kon betekenen. Dus waarom zou de leer van de ziekten, om het zo maar te noemen, dan van pathos af komen? Maar ik lees net dat pathos ook het lijden kan betekenen.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2008, 14:22
Verwijderd
Citaat:
Pathologie. Het komt hoogstwaarschijnlijk van pathos, en ik dacht dat dat alleen "emotie(s)" kon betekenen. Dus waarom zou de leer van de ziekten, om het zo maar te noemen, dan van pathos af komen? Maar ik lees net dat pathos ook het lijden kan betekenen.
pathos = 'suffering, disease'
Met citaat reageren
Oud 26-07-2008, 18:39
Verwijderd
Citaat:
Ik wil een etymologisch woordenboek!
En dat riep ik ik dus ook continu. Dus nu heb ik er een, eigenlijk vooral voor dit soort situaties.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2008, 15:23
flyaway
flyaway is offline
Oorlog. Wat is dat nou weer voor woord, oorsprong snap ik ook niet. (oor-log, oor-sprong...)
Verder 'open haard'. Wat is dan een 'dichte haard'?
Met citaat reageren
Oud 01-08-2008, 15:28
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Nou, bij een open haard zie je het vuur branden en bij een dichte haard (verwarming ) niet?

Maar oorlog is inderdaad ook een maf woord. En ademen. Dat vind ik nu echt een niet onomatopeïsch woord. Breath trouwens ook niet, -reath vind ik nog wel ademachtig klinken, maar dan ineens zo'n b ervoor
Oud 01-08-2008, 20:45
Verwijderd
lankmoedig
Met citaat reageren
Oud 06-08-2008, 11:52
flyaway
flyaway is offline
Het werkwoord 'gelden' (en dan ook de Engelse variant: 'to count'. Geld, count ~ coins)
Met citaat reageren
Oud 06-08-2008, 14:27
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Het werkwoord 'gelden' (en dan ook de Engelse variant: 'to count'. Geld, count ~ coins)
Zo was ik een tijdje terug zo blij verrast met de ontdekking dat Graaf Tel in het Engels Count Count heet Maar dat is dus weer een andere count
Oud 06-08-2008, 17:26
Vinniebar
Vinniebar is offline
Ik zag zo'n reclame van Sultana, en ik begon me spontaan af te vragen hoe ze ooit zo'n naam ('sultana') hebben kunnen bedenken.
Niet veel later merkte ik dat het woord 'sultan' er in zit, wat ik dus echt nooit bewust doorhad...

(betekenis enz blijft me nog even onbekend)
Met citaat reageren
Oud 06-08-2008, 18:58
flyaway
flyaway is offline
Citaat:
Zo was ik een tijdje terug zo blij verrast met de ontdekking dat Graaf Tel in het Engels Count Count heet Maar dat is dus weer een andere count
Haha droog Net zoiets als 'Knight Night' maar dan anders
Met citaat reageren
Oud 07-08-2008, 11:17
Verwijderd
Citaat:
Ik zag zo'n reclame van Sultana, en ik begon me spontaan af te vragen hoe ze ooit zo'n naam ('sultana') hebben kunnen bedenken.
Niet veel later merkte ik dat het woord 'sultan' er in zit, wat ik dus echt nooit bewust doorhad...

(betekenis enz blijft me nog even onbekend)
sultana = soort druif waar rozijnen van gemaakt worden

Citaat:
Ja, dat vond ik ook heel grappig toen ik dat ontdekte
Met citaat reageren
Oud 07-08-2008, 13:53
flyaway
flyaway is offline
'Onmisbaar' --> dus als je er niet bent, missen mensen je niet?
Met citaat reageren
Oud 07-08-2008, 18:18
Not for Sale
Not for Sale is offline
@Andijvie en Vinniebar:
Een sultana is oorspronkelijk een vrouwelijke sultan.
Oud 07-08-2008, 22:07
Nienna*
Nienna* is offline
Weet iemand nou waar "oksel" vandaan komt?
Met citaat reageren
Oud 07-08-2008, 22:17
Vinniebar
Vinniebar is offline
Citaat:
Oxter: The word is from Old English oxta or ohsta, which has related forms in some modern Germanic languages. It appears to be linked to Latin axilla in the same sense, a diminutive of ala, the wing of a bird, and so is a distant cousin of aisle.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2008, 14:11
Verwijderd
Citaat:
@Andijvie en Vinniebar:
Een sultana is oorspronkelijk een vrouwelijke sultan.
Maar de reden dat die koekjes zo heten komt gewoon van de druivensoort, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2008, 16:21
Verwijderd
Ik vind Graaf Tel die eigenlijk Count Count heet echt geniaal zóó leuk! En het poppetje is ook leuk.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2008, 16:52
flyaway
flyaway is offline
Boodschappen. Ok ik snap nog wel de bode, maar waarom is dat dan aan 'schappen' geplakt? Schappen zijn ook de schappen in een winkel, als het 'in de schappen ligt'. Dus de plank met spullen waar het tussen zit. Schappen waar dingen opliggen voor de bode lijkt me toch niet echt logisch...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten