Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Ontnemen van vakantie (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1702508)

miekmuis 05-07-2008 17:55

Ontnemen van vakantie

Ik heb samen met mijn ex een vakantie geboekt, maar nu het allemaal mis is gelopen tussen ons lijkt het erop uit te draaien dat hij mij mijn reispapieren niet geeft en ik dus niet op vakantie kan. Wat kan ik hier aan doen? Ik heb wel het vluchtnummer en kan als het goed is daarmee online inchecken en dus wel gewoon er heen vliegen, alleen is het hotel (en metrokaartjes) apart geboekt op zijn naam en hij heeft ook de reispapieren. Zonder die papieren kom ik het hotel niet in volgens mij en metrokaartjes moet ik dan dus sowieso opnieuw kopen.

Mobius 05-07-2008 21:49

Dan zit er niets anders op dan met hem te gaan onderhandelen.

Dith 05-07-2008 22:03

Maar andersom ontneem jij hem toch ook zijn vakantie? Waarom heb jij meer recht op die vakantie?

T_ID 05-07-2008 23:33

Citaat:

Dith schreef: (Bericht 27838358)
Maar andersom ontneem jij hem toch ook zijn vakantie? Waarom heb jij meer recht op die vakantie?

Het is helemaal geen gegeven dat hij nog weg wil, en dat de TS niet tijdens de relatie geboekt heeft, en nu nog maar een van beiden weg wil.

miekmuis 06-07-2008 00:40

De vakantie is inderdaad tijdens de relatie geboekt. De reis staat op allebei onze namen, ,maar hij is de hoofdboeker, en dus de enige die veranderingen mag aanbrengen in de reis. Hij is ook degene die de reispapieren heeft gekregen en dit zijn de papieren die je bij het inchecken bij het hotel nodig hebt. Hoe dan ook, kan ik zonder zijn medewerking niet op vakantie, terwijl ik wel gewoon de helft van de reis heb betaald. Weet iemand wat mijn mogelijkheden nu zijn?

Mar_TFD 06-07-2008 02:34

Heb je die betaling op zn bankrekening gedaan, of contant?

Is het eerste het geval, dan sta je denk ik redelijk sterk (iniedergeval om je geld nog terug te krijgen, die vakantie kan je, als hij echt niet mee wil werken, wel vergeten denk ik) ....helemaal als je de overschrijving hebt gedaan met omschrijving 'vakantie' of iets dergelijks. Als je hem contant hebt betaald, dan heb je een probleem.

x-spekkie-x 06-07-2008 08:41

Kun je het reisburo/reisorganisatie niet bellen om te vragen om bepaalde gegevens en papieren?
Ik ben zo nooit weggeweest, maar met hotels kwam ik altijd gewoon binnen door mijn paspoort te laten zien. Die koppelde ze aan informatie in het systeem en zo kwam ik altijd mijn kamer binnen, ook al was ik geen hoofdboeker :)

Mobius 06-07-2008 10:03

Citaat:

Mobius schreef: (Bericht 27838264)
Dan zit er niets anders op dan met hem te gaan onderhandelen.

miekmuis 06-07-2008 11:40

Citaat:

x-spekkie-x schreef: (Bericht 27839336)
Kun je het reisburo/reisorganisatie niet bellen om te vragen om bepaalde gegevens en papieren?
Ik ben zo nooit weggeweest, maar met hotels kwam ik altijd gewoon binnen door mijn paspoort te laten zien. Die koppelde ze aan informatie in het systeem en zo kwam ik altijd mijn kamer binnen, ook al was ik geen hoofdboeker :)

Hmm ja dat probeer ik dan maar. Ik heb het grootste deel van de vakantie betaald bij het reisbureau, hij heeft een klein bedrag betaald daar, dus het is wel duidelijk dat ik ook betaald heb. Hij heeft mij toen later weer geld overgemaakt zodat we beiden de helft hebben betaald.

Dith 06-07-2008 14:55

Citaat:

T_ID schreef: (Bericht 27838723)
Het is helemaal geen gegeven dat hij nog weg wil, en dat de TS niet tijdens de relatie geboekt heeft, en nu nog maar een van beiden weg wil.

Maar als hij wel weg wil, waarom zou zij er dan meer recht op hebben?

Lyne 06-07-2008 15:07

Citaat:

Dith schreef: (Bericht 27840228)

Ben jij vrienden met haar ex ofzo, of heb je gewoon zin om moeilijk te doen? Ze beweert toch nergens er meer recht op te hebben, ze wil gewoon haar vakantie waar ze voor betaald heeft.

T_ID 06-07-2008 15:27

Citaat:

Dith schreef: (Bericht 27840228)

Dat is niet eens ter sprake gekomen, dus ik begrijp niet waarom je spontaan offtopic gaat.

Boeing 747-400 06-07-2008 17:13

Ik snap het nog niet helemaal. Jullie hebben toch een reis voor jou en je ex geboekt, dus dat betekent toch ook dat je die reis ook samen met je ex moet maken?

Ik snap dat je graag op vakantie wil, maar als je ex zo tegen jou doet, dan lijkt het mij bijna onmogelijk om samen te reizen, en, erger nog, samen in 1 hotelkamer te slapen...

Kun je niet het geld terugvragen en zelf nog een lastminute boeken?

Stefanie 06-07-2008 17:15

Citaat:

Boeing 747-400 schreef: (Bericht 27840787)
Ik snap het nog niet helemaal. Jullie hebben toch een reis voor jou en je ex geboekt, dus dat betekent toch ook dat je die reis ook samen met je ex moet maken?

Ik snap dat je graag op vakantie wil, maar als je ex zo tegen jou doet, dan lijkt het mij bijna onmogelijk om samen te reizen, en, erger nog, samen in 1 hotelkamer te slapen...

Kun je niet het geld terugvragen en zelf nog een lastminute boeken?

Volgens mij wil ze zelf heel graag op reis en is de vraag wat zij nu moet doen, nu haar ex moeilijk doet en de reispapieren niet wil geven. Het is niet aan de orde of ze met hem in 1 hotelkamer moet slapen of dat ze een nieuwe reis wil boeken.

Boeing 747-400 06-07-2008 17:29

Citaat:

Stefanie schreef: (Bericht 27840797)
Volgens mij wil ze zelf heel graag op reis en is de vraag wat zij nu moet doen, nu haar ex moeilijk doet en de reispapieren niet wil geven. Het is niet aan de orde of ze met hem in 1 hotelkamer moet slapen of dat ze een nieuwe reis wil boeken.

Jawel, ik snap ook wel dat ze graag op reis wil, maar volgens mij moet je bij zo'n reis toch ook met zijn 2-en gaan en meestal is het niet echt makkelijk om een andere persoon mee te laten gaan.

Maarreh, aangezien de reis bij een reisbureau geboekt is, zou ik daar gewoon even langs gaan. Grote kans dat die mensen je nog herkennen, en dan leg je gewoon even de situatie uit. Misschien hebben zij wel een goede oplossing. Je zal echt niet de eerste zijn met dit probleem!

Ivo 06-07-2008 19:34

Tuurlijk hoef je niet met z'n 2-en te gaan, ookal heb je voor 2 personen geboekt. Zo lang er maar voor 2 personen betaald is vindt de reisorganisatie het allemaal wel best als je alleen komt hoor.

kopmuntkip 06-07-2008 20:30

Je kan altijd je vakantie annuleren, als jij geregistreerd staat! Een hoofdboeker bestaat eigenlijk niet, deze persoon is alleen zo geregisteerd als de vakantie door de reisbranche wordt geannuleerd.
niet zeker, maar ik dacht het wel gewoon kon.

miekmuis 06-07-2008 21:17

Het is inderdaad helemaaal niet het punt wie er meer recht heeft op de vakantie. Als hij ook wil maak ik daar geen enkel probleem van, als ik maar gewoon kan, maar op het moment dat hij de papieren niet wil geven kan ik niet meer, want ik dacht dat je die nodig hebt om in te checken in het hotel. Maar goed, ik heb hem inmiddels gezien en heb een kopie van de hotelpapieren en heb mijn metro en treinkaart nu zelf.

Dith 06-07-2008 22:13

Citaat:

Lyne schreef: (Bericht 27840273)
Ben jij vrienden met haar ex ofzo, of heb je gewoon zin om moeilijk te doen? Ze beweert toch nergens er meer recht op te hebben, ze wil gewoon haar vakantie waar ze voor betaald heeft.

Zó zeg :|.
Alleen omdat ik het omdraai ben ik moeilijk? Ik wilde gewoon weten of die ex ook wilde gaan want als dat niet zo was dan is hij natuurlijk vreselijk sneu om haar die papieren niet te geven. En vandaar dat ik ook vind dat ik niet offtopic ging want als hij wél wilde gaan dan verandert dat natuurlijk heel het verhaal... als je het begrijpt?

Maar uiteindelijk fijn dat je gewoon kan gaan natuurlijk!

Mar_TFD 06-07-2008 23:11

Citaat:

Dith schreef: (Bericht 27842119)
Zó zeg :|.
Alleen omdat ik het omdraai ben ik moeilijk? Ik wilde gewoon weten of die ex ook wilde gaan want als dat niet zo was dan is hij natuurlijk vreselijk sneu om haar die papieren niet te geven. En vandaar dat ik ook vind dat ik niet offtopic ging want als hij wél wilde gaan dan verandert dat natuurlijk heel het verhaal... als je het begrijpt?

Hoewel Lyne het misschien een beetje lullig brengt, vind ik wel dat ze gelijk heeft. OP vraagt naar haar juridische mogelijkheden. De morele kant van het verhaal staat hier compleet los van en hebben wij ook niks mee te maken. Door toch een morele discussie te starten maak je alleen het topic onoverzichtelijker.

Lyne 09-07-2008 00:25

Nou ik vind helemaal niet dat ik het lullig breng eigenlijk. :) Maar goed, zoals je het de tweede keer uitlegt klinkt het al een stuk beter dan alleen zeggen 'waarom zou zij er meer recht op hebben?'

Anyways, ze gaat op vakantie dus iedereen weer blij.

Mobius 09-07-2008 08:53

Zie je, mijn oplossing werkt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:17.