![]() |
Alleen reizen
Wie heeft er ervaring met in je eentje reizen? Ik ben op zoek naar tips of verhalen en ervaringen van mensen die bijvoorbeeld een paar weken hebben gebackpacked door verschillende landen. Ik heb aardig wat ervaring met de stijl van reizen: niet van te voren weten waar je heen gaat, in hostels of pensions overnachten, en ook de tegenslag als je op straat moet slapen. Dit was echter bijna altijd terwijl ik 2 vrienden bij me had.
Heeft iemand tips, spannende verhalen, of bijvoorbeeld mooie routes om alleen te reizen? Is het de moeite waard om een keer alleen weg te gaan? |
Ben vorige maand alleen in Mexico geweest en ook dat is zeker een aanrader. Thuis wel heel veel reacties gehad in de trant van "is dat wel veilig als jong meisje alleen in zo'n land", maar heb me eigenlijk geen enkele keer onveilig gevoeld. Aan de andere kant moet je er als vrouw zijnde wel op rekenen dat als je alleen bent je vaak door lokale mannen wordt aangesproken, terwijl je als man wel gewoon met rust gelaten wordt (je ziet ook bijna nooit Mexicaanse vrouwen bv. alleen op een bankje in een park zitten, terwijl de mannen dit wel doen). Maar ook in Mexico zijn veel hostels te vinden, en het is een goedkoop land om te reizen. Verder bezoeken veel backpackers een groot aantal dezelfde plaatsen waardoor het soms gebeurd dat je dezelfde mensen in verschillende plaatsen tegenkomt. Ik ben alleen in Mexico geweest, maar het merendeel van de reizigers daar waren op weg naar/kwamen uit de andere landen in Midden-Amerika dus daar zal het enigzins vergelijkbaar zijn.
Als ik terug zou gaan zou ik zeker weer alleen gaan, geen verplichtingen, doen wat je zelf wilt, enz. En genoeg interessante lokale transportmiddelen te vinden of het nou om een dodemansrit over bochtige bergweggetjes gaat of uren lang heel oncomfortabel achterin een pickup truck zitten... |
Citaat:
|
Bedenk van te voren wel goed of je wel echt denkt dat alleen reizen wel wat voor jou is. Het kán heel leuk zijn, maar het kan ook ontzettend kut zijn. Ik heb altijd gedacht dat het niets voor mij zou zijn, maar door alle leuke verhalen van allerlei mensen dat je nooit alleen bent, altijd wel iemand tegenkomt ben ik begin juni toch in mn eentje naar Zuid-Oost Azië vertrokken. Dat was dus een grote vergissing. Achteraf gezien had ik gewoon naar mezelf moeten luisteren. Ik heb het totaal niet naar mn zin gehad en ben dan ook eerder weer naar huis gegaan. Ja je komt altijd wel mensen tegen, maar echt met iemand optrekken is lastig als je van jezelf al niet heel snel in contact komt met mensen (zoals ik). Bovendien blijft alles heel erg oppervlakkig, het gaat 95 procent van de tijd alleen maar over reizen, waar je heen gaat wat je gezien hebt etc. En het klinkt nogal corny, maar de mooie dingen die je ziet zijn gewoon een stuk leuker als je ze met iemand kunt delen. Niet doen dus als je niet graag alleen bent en niet zo makkelijk contact maakt.
Als je trouwens bezorgd bent over veiligheid en dergelijke, het ligt er een beetje aan waar je heen gaat maar dat is meestal niet echt een probleem. Ik neem aan dat je een meisje bent? Ik ben dus in Zuid-Oost Azië geweest (Cambodja en Thailand) en dat is echt een van de veiligste gebieden om als vrouw alleen te reizen. Natuurlijk moet je gewoon de normale dingen in acht nemen, niet savonds laat alleen over straat gaan enzo, maar dat zul je hier ook niet zo snel doen. Mannen zullen je daar echt niet gaan lastigvallen ofzo (dat lijkt me in Zuid Amerika heel anders, met die machocultuur daar enzo, maar daar ben ik niet geweest dus ik kan je er ook niets over vertellen). |
Citaat:
|
Ik denk dat het een vraag is die je voor jezelf moet beantwoorden. Ik kan best even alleen uithouden maar soms overdag was het toch wat minder, verveling, alleen de avonden waren altijd wel leuk omdat ik toch mensen leerde kennen.
Ik denk dat je misschien het goed zou kunnen uitproberen dicht bij huis. Berlijn of Londen of iets dergelijks. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:39. |