Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-07-2008, 11:33
Dreams
Dreams is offline
Wie heeft er ervaring met in je eentje reizen? Ik ben op zoek naar tips of verhalen en ervaringen van mensen die bijvoorbeeld een paar weken hebben gebackpacked door verschillende landen. Ik heb aardig wat ervaring met de stijl van reizen: niet van te voren weten waar je heen gaat, in hostels of pensions overnachten, en ook de tegenslag als je op straat moet slapen. Dit was echter bijna altijd terwijl ik 2 vrienden bij me had.

Heeft iemand tips, spannende verhalen, of bijvoorbeeld mooie routes om alleen te reizen? Is het de moeite waard om een keer alleen weg te gaan?

Laatst gewijzigd op 16-07-2008 om 11:46.
Advertentie
Oud 16-07-2008, 13:01
Breg
Breg is offline
Ben vorige maand alleen in Mexico geweest en ook dat is zeker een aanrader. Thuis wel heel veel reacties gehad in de trant van "is dat wel veilig als jong meisje alleen in zo'n land", maar heb me eigenlijk geen enkele keer onveilig gevoeld. Aan de andere kant moet je er als vrouw zijnde wel op rekenen dat als je alleen bent je vaak door lokale mannen wordt aangesproken, terwijl je als man wel gewoon met rust gelaten wordt (je ziet ook bijna nooit Mexicaanse vrouwen bv. alleen op een bankje in een park zitten, terwijl de mannen dit wel doen). Maar ook in Mexico zijn veel hostels te vinden, en het is een goedkoop land om te reizen. Verder bezoeken veel backpackers een groot aantal dezelfde plaatsen waardoor het soms gebeurd dat je dezelfde mensen in verschillende plaatsen tegenkomt. Ik ben alleen in Mexico geweest, maar het merendeel van de reizigers daar waren op weg naar/kwamen uit de andere landen in Midden-Amerika dus daar zal het enigzins vergelijkbaar zijn.
Als ik terug zou gaan zou ik zeker weer alleen gaan, geen verplichtingen, doen wat je zelf wilt, enz. En genoeg interessante lokale transportmiddelen te vinden of het nou om een dodemansrit over bochtige bergweggetjes gaat of uren lang heel oncomfortabel achterin een pickup truck zitten...
Oud 19-07-2008, 00:54
Cartosa
Cartosa is offline
Citaat:
Is het de moeite waard om een keer alleen weg te gaan?
Je bent nooit echt alleen op reis, denk ik. De meeste reizen, liggen vast op bepaalde routes, omdat het nu eenmaal eenvoudiger is om van bv. Istanbul naar Caïro te reizen of Kathmandu naar Bangkok dan allerlei vreemde combinaties. De meeste hostels zijn ook bekend bij iedereen dus vroeg of laat ontmoet je gelijkgezinden die hetzelfde aan het doen zijn. Eigenlijk is het best moeilijk om nog off the beaten track te reizen in je eentje. Dat neemt niet weg dat het allemaal erg de moeite waard is, ik heb nog nooit spijt gehad van alleen op reis te gaan.
Oud 21-07-2008, 14:14
Briseïs
Briseïs is offline
Bedenk van te voren wel goed of je wel echt denkt dat alleen reizen wel wat voor jou is. Het kán heel leuk zijn, maar het kan ook ontzettend kut zijn. Ik heb altijd gedacht dat het niets voor mij zou zijn, maar door alle leuke verhalen van allerlei mensen dat je nooit alleen bent, altijd wel iemand tegenkomt ben ik begin juni toch in mn eentje naar Zuid-Oost Azië vertrokken. Dat was dus een grote vergissing. Achteraf gezien had ik gewoon naar mezelf moeten luisteren. Ik heb het totaal niet naar mn zin gehad en ben dan ook eerder weer naar huis gegaan. Ja je komt altijd wel mensen tegen, maar echt met iemand optrekken is lastig als je van jezelf al niet heel snel in contact komt met mensen (zoals ik). Bovendien blijft alles heel erg oppervlakkig, het gaat 95 procent van de tijd alleen maar over reizen, waar je heen gaat wat je gezien hebt etc. En het klinkt nogal corny, maar de mooie dingen die je ziet zijn gewoon een stuk leuker als je ze met iemand kunt delen. Niet doen dus als je niet graag alleen bent en niet zo makkelijk contact maakt.

Als je trouwens bezorgd bent over veiligheid en dergelijke, het ligt er een beetje aan waar je heen gaat maar dat is meestal niet echt een probleem. Ik neem aan dat je een meisje bent? Ik ben dus in Zuid-Oost Azië geweest (Cambodja en Thailand) en dat is echt een van de veiligste gebieden om als vrouw alleen te reizen. Natuurlijk moet je gewoon de normale dingen in acht nemen, niet savonds laat alleen over straat gaan enzo, maar dat zul je hier ook niet zo snel doen. Mannen zullen je daar echt niet gaan lastigvallen ofzo (dat lijkt me in Zuid Amerika heel anders, met die machocultuur daar enzo, maar daar ben ik niet geweest dus ik kan je er ook niets over vertellen).
Oud 21-07-2008, 22:29
Breg
Breg is offline
Citaat:
Mannen zullen je daar echt niet gaan lastigvallen ofzo (dat lijkt me in Zuid Amerika heel anders, met die machocultuur daar enzo, maar daar ben ik niet geweest dus ik kan je er ook niets over vertellen).
Hoewel ik me nooit echt onveilig heb gevoeld in Midden Amerika, voelde ik me op dat gebied toch wel iets veiliger in China dan in bv. Mexico. Mannen gaan er inderdaad gewoon heel anders met vrouwen om. In Mexico en Zuid-Amerika is het veel gewoner dat mannen naar je fluiten, iets naar je roepen, je proberen te versieren enz. Ik vond dat toch wel even wennen en denk ook dat het per vrouw verschilt: de ene houdt van de vele aandacht die je krijgt, de ander voelt zich er heel erg ongemakkelijk bij. In Azie is wat dat betreft volgens mij een hele andere cultuur. Toen ik in China was ontmoette ik een Chinese jongen in een bar met wie ik een tijdje had staan praten en die uiteindelijk mijn telefoonnummer vroeg. Toen ik dit aan een Chinese vriendin vertelde vond zij zijn actie heel erg ongepast en eigenlijk niet kunnen. Zij vertelde me dat Chinezen wat dat betreft nog heel traditioneel zijn: als je een jongen niet kent praat je niet met hem en vice versa, je toekomstige man ontmoet je via familie of kennisen. Dus wat dat betreft voelt Azie misschien veiliger, hoewel ze in Zuid Amerika vaak ook veel respect voor vrouwen hebben, maar op een hele andere manier.
Oud 04-08-2008, 20:59
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Ik denk dat het een vraag is die je voor jezelf moet beantwoorden. Ik kan best even alleen uithouden maar soms overdag was het toch wat minder, verveling, alleen de avonden waren altijd wel leuk omdat ik toch mensen leerde kennen.

Ik denk dat je misschien het goed zou kunnen uitproberen dicht bij huis. Berlijn of Londen of iets dergelijks.

Regels voor berichten