![]() |
Discussievraag Ouders moeten het geslacht van hun kind zelf kunnen bepalen
Ben je voor of ben je tegen en waarom??
|
Tegen. Ouders die zich zo druk maken om het geslacht van hun kinderen, moeten uberhaupt geen kinderen nemen. :)
|
Waarom op L&R?
Het heeft zo zijn voordelen, maar ook nadelen. Maar hoe wil je zoiets bewerkstelligen? |
Enige wat ik kan bedenken is vrijwillig IVF ondergaan om van te voren het geslacht te bepalen, of aborteren in geval van verkeerd geslacht. Het is niet iets wat je zonder veel moeite controleert of oplost.
|
Citaat:
Ik ben dus ook tegen. |
Citaat:
|
Mocht het mogelijk zijn zonder dat er abortussen gepleegd moeten worden of DNA manipulatie moeten plaatsvinden ben ik voor.
Maar helaas zie ik het nog niet zo snel gebeuren. |
Krijg hier een beetje 'boys from brazil' gevoel van...
|
tegen.
Luxeprobleem. |
Citaat:
|
Als het te maken heeft met genetische aandoeningen die je zo wil voorkomen; prima. Als het alleen als reden heeft dat je graag een dochter wil, dan niet. Net zoals het selecteren op blond haar/blauwe ogen me te ver gaat.
|
Tegen, als ik toch twee jongetjes krijg in plaats van een jongetje en een meisje, stuur ik er gewoon weer een terug.
|
iedere tijd en cultuur kent zo zijn eigen voorkeuren, lijkt me dus niet echt praktisch uitpakken.
|
En toch hè, als je nu per se een kind met blond haar wilt en je hebt zelf ook vrij licht haar, dan kun je dat natuurlijk wél bepalen en daar is op zich toch niet veel mis mee? Dan kies je een partner met blond haar en dan heb je een behoorlijke kans dat je kinderen ook blond haar zullen hebben. Alleen voor geslacht werkt het niet zo en dat is maar goed ook, want dan heb je dadelijk ineens een overschot aan jongens of meisjes en dan klopt het allemaal niet meer. En ja, luxeprobleem.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het lijkt me trouwens wel logisch dat selecteren op uiterlijk te maken heeft met leuk nageslacht krijgen, ja :p |
Citaat:
|
Tegen.
Je moet allang blij zijn dat je een kind krijgt. Als je dan ook nog gaan zeuren over het geslacht... dan gedraag je je gewoon als een verwend kind. Mensen willen teveel controle over alles hebben. |
Tegen.
Het werkt ongelijkheid in de hand. Daarnaast vind ik het sowieso onzin, een kind is een kind.. als je daar niet tevreden mee bent, moet je inderdaad geen kinderen nemen. |
Selecteren op blond haar of blauwe ogen lijkt mij nu juist geen enkel probleem, omdat die eigenschappen verder nergens invloed op hebben. Selecteren op geslacht is slecht voor de maatschappij, omdat die het best functioneert met een man/vrouw-verhouding van circa 50/50.
|
Citaat:
|
Citaat:
oogkleur lijkt misschien onbeduidend, maar het gen dat codeert voor oogkleur is waarschijnlijk verbonden aan andere genen, die wél een functie hebben. zolang we daar geen uitsluitsel over hebben geven die ouders hun kinderen maar gewoon kleurlenzen of iets dergelijks. onze maatschappij werkt eigenlijk het beste bij een man/vrouw-verhouding van 53/47. dit omdat mannen zwakker zijn dan vrouwen. ze krijgen sneller genetische defecten door hun gebrek aan een tweede x-chromosoom en lopen vaak ook meer risico's. |
Citaat:
|
is gewoon puur genetica. het gen kan ook bijvoorbeeld pleiotroop zijn; meerdere fenotypische effecten hebben. als je dan selecteert op oogkleur selecteer je onbewust ook op andere dingen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
en kazet, ik snap niet precies wat je bedoelt eigenlijk. :o |
Citaat:
|
het is maar een voorbeeld hè, ik weet niet precies hoe het zit en ik weet eigenlijk niet of er iemand is die het wél helemaal weet.
|
Citaat:
|
evolutie is altijd interessant :y
|
Citaat:
|
ja, dat snap ik wel, maar ik snap je opmerking niet. mannen en niet neuken en gewelddadigheid en de verhouding mannen/vrouwen...? ik zie niet helemaal een duidelijk verband. leg jij dat eens even voor me.
|
Als mensen (bij benadering) monogaam zijn dan valt een deel van de mannen buiten de boot als er meer mannen zijn.
|
maar er sterven ook meer mannen, dus dan is het juist in verhouding. of mis ik nu iets?
|
En relaties zijn niet altijd man/vrouw.
|
Maar het lijkt me dat vroeger vrouwen sneller stierven (kraambed, of dat ze dus sowieso geen kinderen kregen), werden er toen ook meer vrouwen geboren dan?:confused:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Uit mijn ontwikkelingspsychologieboek:
Males are more vulnerable than females across the life span. In the United States, at conception, there are more males than females, but that advantage quickly disappears. The two sexes become equal in number at around 18 years; from then on there are increasingly more females than males in the population, particularly in old age. En ik ben tegen. Ik zie het nut er niet van in en in samenlevingen waar een zoon hebben veel voordelen heeft, zoals India en China, krijg je erg scheve ontwikkelingen met bijbehorende risico's. |
Joh, doe lekker je eigen havo 4 huiswerk.
|
wat flijn zegt, dus.
|
Nee, belachelijk.
Laat dan de genetische manipulatie maar beginnen, dan wil ik graag een kindje met bruin haar en groene ogen. Snelle stofwisseling, want ik moet geen dikkerdje later en ik wil ook graag een talenknobbel voor haar. Want het wordt natuurlijk wel een meisje. |
Stel dat je inderdaad de intelligentie kunt verhogen, en er zijn geen negatieve bij-effecten, wat zou dan daar precies het bezwaar tegen zijn? Even vooropgesteld dat zoiets dan toegankelijk zou zijn voor iedereen.
|
We moeten ook domme mensen houden.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:31. |