Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-10-2008, 21:24
twirlliefhebber
twirlliefhebber is offline
Ben je voor of ben je tegen en waarom??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-10-2008, 21:29
VeGs
VeGs is offline
Tegen. Ouders die zich zo druk maken om het geslacht van hun kinderen, moeten uberhaupt geen kinderen nemen.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2008, 21:29
Verwijderd
Waarom op L&R?

Het heeft zo zijn voordelen, maar ook nadelen. Maar hoe wil je zoiets bewerkstelligen?
Met citaat reageren
Oud 02-10-2008, 21:33
VeGs
VeGs is offline
Enige wat ik kan bedenken is vrijwillig IVF ondergaan om van te voren het geslacht te bepalen, of aborteren in geval van verkeerd geslacht. Het is niet iets wat je zonder veel moeite controleert of oplost.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2008, 23:02
Pruts0r
Pruts0r is offline
Citaat:
Tegen. Ouders die zich zo druk maken om het geslacht van hun kinderen, moeten uberhaupt geen kinderen nemen.
true that. Je moet je kinderen nemen zoals ze komen. =) Als je persé een kind met blond haar wil, en absoluut geen kind wil met bruine ogen, dan ga je toch ook niet het DNA van je kind laten manipuleren, mocht dat een keer mogelijk zijn.. Dat komt min of meer op hetzelfde neer.

Ik ben dus ook tegen.
Oud 02-10-2008, 23:49
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
true that. Je moet je kinderen nemen zoals ze komen. =) Als je persé een kind met blond haar wil, en absoluut geen kind wil met bruine ogen, dan ga je toch ook niet het DNA van je kind laten manipuleren, mocht dat een keer mogelijk zijn.. Dat komt min of meer op hetzelfde neer.
"dan ga je toch ook niet".. ja, waarom niet eigenlijk? dat zou een mooie volgende stap zijn..
Oud 03-10-2008, 03:23
Marcade
Marcade is offline
Mocht het mogelijk zijn zonder dat er abortussen gepleegd moeten worden of DNA manipulatie moeten plaatsvinden ben ik voor.

Maar helaas zie ik het nog niet zo snel gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2008, 06:08
snoopy
snoopy is offline
Krijg hier een beetje 'boys from brazil' gevoel van...
Oud 03-10-2008, 07:37
Verwijderd
tegen.

Luxeprobleem.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2008, 07:38
Verwijderd
Citaat:
"dan ga je toch ook niet".. ja, waarom niet eigenlijk? dat zou een mooie volgende stap zijn..
Dit eigenlijk alleen als vaststaat dat een van de ouders drager is van een gen dat ervoor zorgt dat hij alleen maar gehandicapte kinderen ter wereld brengt.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2008, 10:57
Verwijderd
Als het te maken heeft met genetische aandoeningen die je zo wil voorkomen; prima. Als het alleen als reden heeft dat je graag een dochter wil, dan niet. Net zoals het selecteren op blond haar/blauwe ogen me te ver gaat.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2008, 11:43
Verwijderd
Tegen, als ik toch twee jongetjes krijg in plaats van een jongetje en een meisje, stuur ik er gewoon weer een terug.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2008, 12:04
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
iedere tijd en cultuur kent zo zijn eigen voorkeuren, lijkt me dus niet echt praktisch uitpakken.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2008, 12:19
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
En toch hè, als je nu per se een kind met blond haar wilt en je hebt zelf ook vrij licht haar, dan kun je dat natuurlijk wél bepalen en daar is op zich toch niet veel mis mee? Dan kies je een partner met blond haar en dan heb je een behoorlijke kans dat je kinderen ook blond haar zullen hebben. Alleen voor geslacht werkt het niet zo en dat is maar goed ook, want dan heb je dadelijk ineens een overschot aan jongens of meisjes en dan klopt het allemaal niet meer. En ja, luxeprobleem.
Oud 03-10-2008, 12:28
Verwijderd
Citaat:
En toch hè, als je nu per se een kind met blond haar wilt en je hebt zelf ook vrij licht haar, dan kun je dat natuurlijk wél bepalen en daar is op zich toch niet veel mis mee? Dan kies je een partner met blond haar en dan heb je een behoorlijke kans dat je kinderen ook blond haar zullen hebben. Alleen voor geslacht werkt het niet zo en dat is maar goed ook, want dan heb je dadelijk ineens een overschot aan jongens of meisjes en dan klopt het allemaal niet meer. En ja, luxeprobleem.
Ja maar kijk, het lijkt me superleuk om een dochtertje te krijgen met rood haar, maar daarvoor ga ik niet nu mijn donkerharige vriendje dumpen Hoewel vreemdgaan met iemand die rood haar heeft dan wel weer een goed plan is trouwens, hmmm *wrijft over kin*
Met citaat reageren
Oud 03-10-2008, 12:36
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ja maar kijk, het lijkt me superleuk om een dochtertje te krijgen met rood haar, maar daarvoor ga ik niet nu mijn donkerharige vriendje dumpen Hoewel vreemdgaan met iemand die rood haar heeft dan wel weer een goed plan is trouwens, hmmm *wrijft over kin*
Maar in principe zou je dat kunnen doen (overigens dacht ik dat je roodharige kinderen kan krijgen als je een blonde en een donkerharige ouder hebt, maar ik weet niet zeker of dat klopt en ook niet wat voor kleur haar jij hebt) En mensen zijn vast wel weer zo dierlijk dat ze selecteren op uiterlijk zodat ze hopen mooiere kinderen te krijgen
Oud 03-10-2008, 13:02
Verwijderd
Citaat:
Maar in principe zou je dat kunnen doen (overigens dacht ik dat je roodharige kinderen kan krijgen als je een blonde en een donkerharige ouder hebt, maar ik weet niet zeker of dat klopt en ook niet wat voor kleur haar jij hebt) En mensen zijn vast wel weer zo dierlijk dat ze selecteren op uiterlijk zodat ze hopen mooiere kinderen te krijgen
Offtopic: Het is heel lang geleden dat ik biologie heb gehad, maar de versimpelde versie weet ik geloof ik nog wel - rood haar zit op een recessief gen, dus je hebt er twee voor nodig om rood haar te kunnen krijgen, als je een gen voor blond haar erbij hebt of donker, dan is dat dominant. Dus de enige manier dat je zéker kunt weten dat je kind rood haar krijgt, is als beide ouders allebei rood haar hebben (en dus allebei alleen maar recessieve genen door kunnen geven). Maar iemand met donker of blond haar kan best een recessief gen voor rood haar hebben en doorgeven (mijn vader heeft ook donker haar en mijn moeder rood, en mijn moeders ouders hadden allebei donker(blond) haar), alleen is de kans dus minder groot dat je kind ook daadwerkelijk rood haar krijgt. Maar Kitten85 gaat me vast heel hard verbeteren nu

Het lijkt me trouwens wel logisch dat selecteren op uiterlijk te maken heeft met leuk nageslacht krijgen, ja
Met citaat reageren
Oud 03-10-2008, 13:59
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Dit eigenlijk alleen als vaststaat dat een van de ouders drager is van een gen dat ervoor zorgt dat hij alleen maar gehandicapte kinderen ter wereld brengt.
Dat was m'n punt niet.
Oud 03-10-2008, 14:05
RockaholiC
RockaholiC is offline
Tegen.
Je moet allang blij zijn dat je een kind krijgt. Als je dan ook nog gaan zeuren over het geslacht... dan gedraag je je gewoon als een verwend kind. Mensen willen teveel controle over alles hebben.
Oud 03-10-2008, 14:11
Verwijderd
Tegen.

Het werkt ongelijkheid in de hand. Daarnaast vind ik het sowieso onzin, een kind is een kind.. als je daar niet tevreden mee bent, moet je inderdaad geen kinderen nemen.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2008, 14:42
Verwijderd
Selecteren op blond haar of blauwe ogen lijkt mij nu juist geen enkel probleem, omdat die eigenschappen verder nergens invloed op hebben. Selecteren op geslacht is slecht voor de maatschappij, omdat die het best functioneert met een man/vrouw-verhouding van circa 50/50.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2008, 15:05
Verwijderd
Citaat:
Dat was m'n punt niet.
Ik voegde het toe, als verdere volgende stap
Met citaat reageren
Oud 03-10-2008, 15:36
Verwijderd
Citaat:
Selecteren op blond haar of blauwe ogen lijkt mij nu juist geen enkel probleem, omdat die eigenschappen verder nergens invloed op hebben. Selecteren op geslacht is slecht voor de maatschappij, omdat die het best functioneert met een man/vrouw-verhouding van circa 50/50.
twee keer fout.

oogkleur lijkt misschien onbeduidend, maar het gen dat codeert voor oogkleur is waarschijnlijk verbonden aan andere genen, die wél een functie hebben. zolang we daar geen uitsluitsel over hebben geven die ouders hun kinderen maar gewoon kleurlenzen of iets dergelijks.

onze maatschappij werkt eigenlijk het beste bij een man/vrouw-verhouding van 53/47. dit omdat mannen zwakker zijn dan vrouwen. ze krijgen sneller genetische defecten door hun gebrek aan een tweede x-chromosoom en lopen vaak ook meer risico's.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2008, 16:04
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
twee keer fout.

oogkleur lijkt misschien onbeduidend, maar het gen dat codeert voor oogkleur is waarschijnlijk verbonden aan andere genen, die wél een functie hebben. zolang we daar geen uitsluitsel over hebben geven die ouders hun kinderen maar gewoon kleurlenzen of iets dergelijks.

onze maatschappij werkt eigenlijk het beste bij een man/vrouw-verhouding van 53/47. dit omdat mannen zwakker zijn dan vrouwen. ze krijgen sneller genetische defecten door hun gebrek aan een tweede x-chromosoom en lopen vaak ook meer risico's.
hoe kom je bij die eerste bewering?
Oud 03-10-2008, 16:20
Verwijderd
is gewoon puur genetica. het gen kan ook bijvoorbeeld pleiotroop zijn; meerdere fenotypische effecten hebben. als je dan selecteert op oogkleur selecteer je onbewust ook op andere dingen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-10-2008, 17:47
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
twee keer fout.

Maar in principe zou dat gen toch bij beide 'oogkleuren' toch genen voor dezelfde typen eiwitten aan moeten zetten? Waarom zou het erg zijn als er bv. alleen mensen met blauwe ogen zouden zijn?
Met citaat reageren
Oud 03-10-2008, 18:10
Verwijderd
Citaat:
Tegen.
Je moet allang blij zijn dat je een kind krijgt. Als je dan ook nog gaan zeuren over het geslacht... dan gedraag je je gewoon als een verwend kind. Mensen willen teveel controle over alles hebben.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2008, 18:39
Verwijderd
Citaat:
Tegen.
Je moet allang blij zijn dat je een gezond kind krijgt. Als je dan ook nog gaan zeuren over het geslacht... dan gedraag je je gewoon als een verwend kind. Mensen willen teveel controle over alles hebben.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2008, 18:58
Verwijderd
Citaat:
twee keer fout.

Goed punt.
Citaat:
Het feit dat mannen sneller gewelddadig worden als ze niet neuken lijkt me een stuk relevanter voor de maatschappij dan een kleine grotere kans op genetische defecten.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2008, 19:11
Verwijderd
Citaat:
Maar in principe zou dat gen toch bij beide 'oogkleuren' toch genen voor dezelfde typen eiwitten aan moeten zetten? Waarom zou het erg zijn als er bv. alleen mensen met blauwe ogen zouden zijn?
omdat die mensen misschien een ander afweermechanisme hebben. het grote risico in bijvoorbeeld landbouw met een monocultuur (alle planten genetisch hetzelfde) is een ziekte die precies dát geno- of fenotype aantast. dan gaat gewoon alles dood. variatie is goed. genetische variatie is beter.

en kazet, ik snap niet precies wat je bedoelt eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2008, 19:18
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
omdat die mensen misschien een ander afweermechanisme hebben. het grote risico in bijvoorbeeld landbouw met een monocultuur (alle planten genetisch hetzelfde) is een ziekte die precies dát geno- of fenotype aantast. dan gaat gewoon alles dood. variatie is goed. genetische variatie is beter.
Oh hm, om het afweersysteem. Ja, natuurlijk, daarom is het ook onder andere dat het niet verstandig is dat directe familieleden kinderen krijgen omdat hun afweersysteem teveel op elkaar lijkt en er te weinig variatie komt.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2008, 20:53
Verwijderd
het is maar een voorbeeld hè, ik weet niet precies hoe het zit en ik weet eigenlijk niet of er iemand is die het wél helemaal weet.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2008, 20:59
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
het is maar een voorbeeld hè, ik weet niet precies hoe het zit en ik weet eigenlijk niet of er iemand is die het wél helemaal weet.
Hm ja. Maar het zou een beetje logische verklaring kunnen zijn. Ook al denk ik dat de invloed erg klein is in verhouding met andere dingen waarop je zou kunnen selecteren. Het is wel een interessant onderzoeksgebied.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2008, 21:13
Verwijderd
evolutie is altijd interessant
Met citaat reageren
Oud 03-10-2008, 21:26
Verwijderd
Citaat:
en kazet, ik snap niet precies wat je bedoelt eigenlijk.
Ik bedoel te zeggen dat het maatschappelijk belang en het evolutionair "belang" niet één-op-één corresponderen.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2008, 21:31
Verwijderd
ja, dat snap ik wel, maar ik snap je opmerking niet. mannen en niet neuken en gewelddadigheid en de verhouding mannen/vrouwen...? ik zie niet helemaal een duidelijk verband. leg jij dat eens even voor me.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2008, 21:39
Verwijderd
Als mensen (bij benadering) monogaam zijn dan valt een deel van de mannen buiten de boot als er meer mannen zijn.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2008, 21:55
Verwijderd
maar er sterven ook meer mannen, dus dan is het juist in verhouding. of mis ik nu iets?
Met citaat reageren
Oud 04-10-2008, 08:53
Verwijderd
En relaties zijn niet altijd man/vrouw.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2008, 09:19
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Maar het lijkt me dat vroeger vrouwen sneller stierven (kraambed, of dat ze dus sowieso geen kinderen kregen), werden er toen ook meer vrouwen geboren dan?
Oud 04-10-2008, 10:35
Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
maar er sterven ook meer mannen, dus dan is het juist in verhouding. of mis ik nu iets?
Punt is dat gezien de moderne medische wetenschap de evolutie van de mens bijna geheel buiten beschouwing gelaten kan worden en dat dus als er teveel mannen zijn die niet aan hun trekken komen dat een maatschappelijk probleem oplevert.
Oud 04-10-2008, 10:45
Verwijderd
Citaat:
Maar het lijkt me dat vroeger vrouwen sneller stierven (kraambed, of dat ze dus sowieso geen kinderen kregen), werden er toen ook meer vrouwen geboren dan?
Voor zover ik weet worden er als de moeder meer te verduren heeft inderdaad meer meisjes geboren, maar weet geen onderzoeken o.i.d.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2008, 13:21
Verwijderd
Citaat:
tuurlijk niet. als ze al een kind hebben, dan hebben ze toch voor nageslacht gezorgd? en mocht dat vroeg sterven in de genen zitten, dan selecteer je dat meteen lekker weg door maar één kind te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2008, 13:30
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij hebben zowel mannen als vrouwen 100% kans om te sterven, of mis ik nu iets?
Met citaat reageren
Oud 04-10-2008, 13:32
Flijn
Flijn is offline
Uit mijn ontwikkelingspsychologieboek:

Males are more vulnerable than females across the life span. In the United States, at conception, there are more males than females, but that advantage quickly disappears. The two sexes become equal in number at around 18 years; from then on there are increasingly more females than males in the population, particularly in old age.

En ik ben tegen. Ik zie het nut er niet van in en in samenlevingen waar een zoon hebben veel voordelen heeft, zoals India en China, krijg je erg scheve ontwikkelingen met bijbehorende risico's.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2008, 14:01
vilein
vilein is offline
Joh, doe lekker je eigen havo 4 huiswerk.
Oud 04-10-2008, 14:05
Verwijderd
wat flijn zegt, dus.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2008, 17:04
Verwijderd
Nee, belachelijk.
Laat dan de genetische manipulatie maar beginnen, dan wil ik graag een kindje met bruin haar en groene ogen. Snelle stofwisseling, want ik moet geen dikkerdje later en ik wil ook graag een talenknobbel voor haar. Want het wordt natuurlijk wel een meisje.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2008, 17:11
Verwijderd
Stel dat je inderdaad de intelligentie kunt verhogen, en er zijn geen negatieve bij-effecten, wat zou dan daar precies het bezwaar tegen zijn? Even vooropgesteld dat zoiets dan toegankelijk zou zijn voor iedereen.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2008, 17:34
Verwijderd
We moeten ook domme mensen houden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten