![]() |
Plasma of LCD TV?
Hoi.
Ik wil een nieuwe platte TV, hij moet zo groot en zo goed mogelijk zijn en ik moet 'm kunnen betalen. Ik kijk vooral films en voetbal, ik heb een xbox360 en digitale TV. Wat kan ik beter aanschaffen: LCD, plasma of iets anders en waarom? Groetjes, De Veroorzaker. |
Ik zou het persoonlijk niet weten, maar Google staat er vol mee... hopelijk zit daar iets bruikbaars tussen.
|
:bloos: te vol
|
Ik denk dat je voor jezelf best al eerst begint met een budget voorop te stellen, en ook welke ruimte je ervoor over hebt (let er ook op dat als je maar een kamer hebt die bv. 2 meter diep is, je daar wel een 52" kunt gaan neerpoten, maar dat je daar geen kijkplezier uit zal halen omdat je veel te dicht zit).
Als je kamer groot genoeg is, en je echt naar een groot scherm wilt gaan, kan je ook kiezen voor een projector (te monteren op het plafond bv.). Het nadeel daaraan is echter wel dat HD-projectoren niet zo goedkoop zijn en dat je de kamer toch meer moet gaan verduisteren als je tv wilt kijken (maar je kan er wel een gigantisch groot schermoppervlak mee maken als je kamer dat toelaat). Wat de huidige voortgang in TFT/Plasma betreft ben ik spijtiggenoeg niet echt mee, maar naar ik hoor zijn beide technologieën de laatste jaren heel erg naar elkaar gegroeid. Vroeger had je met plasma een beter contrast (je zwart zag er niet zo witgeblazen uit), maar wel last van burn-in/ghosting (beelden die er lange tijd gestaan hebben, blijven daar semi-permanent instaan; dus logo's van je tv-kanaal bv. of bij games je HUD). In hoeverre dat momenteel nog zo is, zou ik niet kunnen zeggen (maar op onze plasma (jaar of 3 oud) thuis is die ghosting wel te merken, niet storend aanwezig, maar wel zichtbaar als er grote kleurvlakken op het scherm staan). |
Als je een scherm wilt kopen van >37", dan zou ik kiezen voor plasma. Het verbruikt minder energie, van ghosting is haast geen sprake meer en het contrast is veel beter. Wat ook mee telt is dat de reactietijd op een plasma televisie vele malen lager ligt dan die op een LCD. En als je een plasma neemt zou ik aanraden om een Panasonic te kopen.
|
Citaat:
lcd gaat maar tot een bepaalde grootte, wij hebben nu 152 cm plasma, simpelweg omdat deze niet te krijgen is in lcd. daarbij is een nadeel van plasma dat het logo in je tv kan branden. kijk je dus veel veronica, kan het best zijn dat je over een tijd een V'tje blijft zien in de hoek van je tv |
Dank, ik ga morgen eens shoppen (y)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Niet dat ik Star Trek kijk ofzo... ________________________________________ Heeft TS al een tv uitgezocht? |
Op bol.com staat nog een mooi stukje over LCD/Plasma:
Citaat:
|
ja als het op boll.com staat zal het nu al uit verkocht zijn is een druk bezochte site denkje niet
|
Citaat:
|
lcd by far
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:05. |