Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-11-2008, 19:44
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Hoi.

Ik wil een nieuwe platte TV, hij moet zo groot en zo goed mogelijk zijn en ik moet 'm kunnen betalen. Ik kijk vooral films en voetbal, ik heb een xbox360 en digitale TV.

Wat kan ik beter aanschaffen: LCD, plasma of iets anders en waarom?

Groetjes,

De Veroorzaker.
Oud 02-12-2008, 20:12
M@rco
M@rco is offline
Ik zou het persoonlijk niet weten, maar Google staat er vol mee... hopelijk zit daar iets bruikbaars tussen.
Oud 02-12-2008, 21:15
De Veroorzaker
te vol
Oud 03-12-2008, 20:42
ILUsion
ILUsion is offline
Ik denk dat je voor jezelf best al eerst begint met een budget voorop te stellen, en ook welke ruimte je ervoor over hebt (let er ook op dat als je maar een kamer hebt die bv. 2 meter diep is, je daar wel een 52" kunt gaan neerpoten, maar dat je daar geen kijkplezier uit zal halen omdat je veel te dicht zit).

Als je kamer groot genoeg is, en je echt naar een groot scherm wilt gaan, kan je ook kiezen voor een projector (te monteren op het plafond bv.). Het nadeel daaraan is echter wel dat HD-projectoren niet zo goedkoop zijn en dat je de kamer toch meer moet gaan verduisteren als je tv wilt kijken (maar je kan er wel een gigantisch groot schermoppervlak mee maken als je kamer dat toelaat).

Wat de huidige voortgang in TFT/Plasma betreft ben ik spijtiggenoeg niet echt mee, maar naar ik hoor zijn beide technologieën de laatste jaren heel erg naar elkaar gegroeid. Vroeger had je met plasma een beter contrast (je zwart zag er niet zo witgeblazen uit), maar wel last van burn-in/ghosting (beelden die er lange tijd gestaan hebben, blijven daar semi-permanent instaan; dus logo's van je tv-kanaal bv. of bij games je HUD). In hoeverre dat momenteel nog zo is, zou ik niet kunnen zeggen (maar op onze plasma (jaar of 3 oud) thuis is die ghosting wel te merken, niet storend aanwezig, maar wel zichtbaar als er grote kleurvlakken op het scherm staan).
Oud 18-12-2008, 20:22
Nero
Nero is offline
Als je een scherm wilt kopen van >37", dan zou ik kiezen voor plasma. Het verbruikt minder energie, van ghosting is haast geen sprake meer en het contrast is veel beter. Wat ook mee telt is dat de reactietijd op een plasma televisie vele malen lager ligt dan die op een LCD. En als je een plasma neemt zou ik aanraden om een Panasonic te kopen.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2008, 18:14
freakinaround
freakinaround is offline
Citaat:
Als je een scherm wilt kopen van >37", dan zou ik kiezen voor plasma. Het verbruikt minder energie, van ghosting is haast geen sprake meer en het contrast is veel beter. Wat ook mee telt is dat de reactietijd op een plasma televisie vele malen lager ligt dan die op een LCD. En als je een plasma neemt zou ik aanraden om een Panasonic te kopen.
plasma verbruikt minder energie? juist niet, lcd verbruikt veel minder.
lcd gaat maar tot een bepaalde grootte, wij hebben nu 152 cm plasma, simpelweg omdat deze niet te krijgen is in lcd.
daarbij is een nadeel van plasma dat het logo in je tv kan branden. kijk je dus veel veronica, kan het best zijn dat je over een tijd een V'tje blijft zien in de hoek van je tv
Oud 19-12-2008, 19:30
De Veroorzaker
Dank, ik ga morgen eens shoppen
Oud 20-12-2008, 18:13
Nero
Nero is offline
Citaat:
plasma verbruikt minder energie? juist niet, lcd verbruikt veel minder.
lcd gaat maar tot een bepaalde grootte, wij hebben nu 152 cm plasma, simpelweg omdat deze niet te krijgen is in lcd.
daarbij is een nadeel van plasma dat het logo in je tv kan branden. kijk je dus veel veronica, kan het best zijn dat je over een tijd een V'tje blijft zien in de hoek van je tv
Als er veel zwart in beeld is gebruikt 'ie minder energie omdat er dan helemaal geen kristallen opgelicht hoeven te worden, daarom is het contrast ook hoger. En dat inbranden is volgens mij ook verleden tijd.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2008, 19:16
freakinaround
freakinaround is offline
Citaat:
Als er veel zwart in beeld is gebruikt 'ie minder energie omdat er dan helemaal geen kristallen opgelicht hoeven te worden, daarom is het contrast ook hoger. En dat inbranden is volgens mij ook verleden tijd.
Kijk jij dan alleen maar naar zwart beeld op je tv?
Oud 26-12-2008, 22:33
Nero
Nero is offline
Citaat:
Kijk jij dan alleen maar naar zwart beeld op je tv?
En wat als je een video zit te kijken van bijv. Star Trek of weet ik veel wat? Ook een boel zwart.

Niet dat ik Star Trek kijk ofzo...

Heeft TS al een tv uitgezocht?
Met citaat reageren
Oud 28-12-2008, 17:58
Nero
Nero is offline
Op bol.com staat nog een mooi stukje over LCD/Plasma:

Citaat:
LCD:
+ Ook verkrijgbaar in kleinere beeldschermformaten
+ LCD-televisies gebruiken minder stroom
+ Ruimere keuze aan modellen
- Minder grote kijkhoek

Plasma:
+ Hoger contrast zorgt voor betere (vollere) kleuren
+ Grotere kijkhoek dan LCD
+ Beter beeld als je geen digitale televisie hebt
- Bij zonlicht meer last van spiegeling dan bij LCD
Met citaat reageren
Oud 29-12-2008, 21:24
francisco
francisco is offline
ja als het op boll.com staat zal het nu al uit verkocht zijn is een druk bezochte site denkje niet
Oud 30-12-2008, 03:06
TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
ja als het op boll.com staat zal het nu al uit verkocht zijn is een druk bezochte site denkje niet
nee
Oud 22-01-2009, 14:01
samaxx
samaxx is offline
lcd by far
Reageren

Regels voor berichten