![]() |
Hoe lang kun je bepaalde (bereide) dingen bewaren?
Omdat 't anders niet in de titel paste ;)
Als ik rijst, pasta of aardappelen kook, hoe lang kan ik 't dan in een bakje in de koelkast bewaren? |
Ik zou het in de koelkast niet langer dan een-twee dagen bewaren. Als je het langer wil bewaren moet je het invriezen.
|
"Het is beter kliekjes niet langer dan 2 dagen in de koelkast te bewaren of 3 maanden in de vriezer."
Bron. http://www.voedingscentrum.nl/Voedin...p+kliekjes.htm |
Hoopte stiekem dat losse rijst/pasta iets langer kon :o
Dan wordt 't dus maar invriezen, bedankt! |
Als je bijvoorbeeld spaghetti hebt gemaakt (zonder vlees, wel met vegavervanger) en het dan paar uur nog op tafel hebt en het daarna in de koelkast doet, je het dan de volgende dag wil opeten, kan dat dan nog (zonder dat je duisentziek wordt bedoel ik dan;))?
|
Tuurlijk. Het is volgens mij zelfs beter om dingen eerst een paar uur buiten de koelkast af te laten koelen en dan pas in de koelkast te doen :o
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
wij eten zo vààààààk nog overschotjes van de voorbije week... voorbeeld: 's maandags curry maken en daar zaterdag of zondag de overschotjes van eten - nog nooit ziek geweest. flink opwarmen en daar ga je niks aan overhouden. alleen erwtjes moet je mee oppassen, in mijn ervaring (daarvan word ik al bang als die van eergisteren zijn). al de rest is écht geen probleem.
en losse rijst of pasta staat hier makkelijk een dag of vijf, en die moet je zelfs niet verhitten, gewoon koud opeten met sojasaus ofzo (de rijst dan :p). vroeger was ik ook panisch qua 'voedingsmiddelen die al even staan' en 'houdbaarheidsdata', maar da's echt voor niks nodig hoor. |
Citaat:
|
Citaat:
jezus, als ik die lijstjes bekijk van "verhit vlees door en door" moet ge gewoon alles totaal laten verschrompelen in uw pan vooraleer de salmonella eraan gaat - no way hosé! dan neem ik het risico wel, mijn culinaire preferenties gaan boven mijn salmonella-angst, daar. |
Precies, je krijgt alleen salmonella binnen als er salmonella in het ei zit. Zit dat er niet in, dan kun je rauwe eieren eten wat je wil, maar je krijgt niets. En geloof me, mayonaise is zelfgemaakt véél lekkerder. Om over rauwmelkse kaas nog maar te zwijgen.
Iemand die gewoon gezond is kan prima rauwe eieren eten. Zwangere vrouwen, bejaarden en zieken moeten er wel mee oppassen. |
Rauwmelkse kaas is niet gevaarlijk vanwege salmonella maar vanwege een andere ziekte. Daarom wordt zwangere mensen en mensen met minder weerstand afgeraden dit te eten. Zelf eet ik wel rouwmelkse kaas, maar geen rauwe eieren.
|
^ Q-koorts
|
Citaat:
|
hoe de bacterie precies heet weet ik niet, ik weet wel dat het voedingscentrum ook tegen rauwmelkse kaas is, en daarom haalde ik het aan. Naar mijn idee heeft iedereen zelf een aantal prima systemen om te bekijken of voedsel eetbaar is. De meeste mensen noemen het zintuigen. Als het er niet goed uitziet, niet goed ruikt of niet goed smaakt, dan is het waarschijnlijk ook niet goed. Het voedingscentrum lijkt soms te denken dat de meeste mensen volledig achterlijk zijn, maar als je een beetje je gezond verstand gebruikt dan loop je heus niet zo maar een ziekte op.
|
Als je een kat hebt en je twijfelt of iets (vlees of vis bijv.) bedorven is kun je ook een stukje aan de kat geven! Katten kunnen heel goed ruiken of iets bedorven is (iets met stikstofsamenstellingen die dan ontstaan), dus als die het laat liggen is de kans groot dat het niet helemaal verstandig is om het nog op te eten.
(Nee, vast niet geheel betrouwbaar, maar best leuk :o) |
en als je kat het toch opeet en daarna aan de diarree is, dan was het waarschijnlijk ook niet goed :D
|
Citaat:
voedingscentrum.nl: Citaat:
Ik vind het een beetje dom om te doen alsof het risico niet bestaat omdat jij zelf toevallig nog nooit ziek bent geworden. Bovendien denk ik dat het het je nog zal verbazen hoe dom sommige mensen wel niet zijn. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:21. |