Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-12-2008, 16:35
Mara
Mara is offline
Omdat 't anders niet in de titel paste

Als ik rijst, pasta of aardappelen kook, hoe lang kan ik 't dan in een bakje in de koelkast bewaren?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-12-2008, 17:51
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik zou het in de koelkast niet langer dan een-twee dagen bewaren. Als je het langer wil bewaren moet je het invriezen.
Oud 07-12-2008, 17:57
Calyx
Calyx is offline
"Het is beter kliekjes niet langer dan 2 dagen in de koelkast te bewaren of 3 maanden in de vriezer."
Bron. http://www.voedingscentrum.nl/Voedin...p+kliekjes.htm
Oud 07-12-2008, 18:08
Mara
Mara is offline
Hoopte stiekem dat losse rijst/pasta iets langer kon

Dan wordt 't dus maar invriezen, bedankt!
Met citaat reageren
Oud 09-12-2008, 16:23
Verwijderd
Als je bijvoorbeeld spaghetti hebt gemaakt (zonder vlees, wel met vegavervanger) en het dan paar uur nog op tafel hebt en het daarna in de koelkast doet, je het dan de volgende dag wil opeten, kan dat dan nog (zonder dat je duisentziek wordt bedoel ik dan)?
Met citaat reageren
Oud 09-12-2008, 18:29
M@rco
M@rco is offline
Tuurlijk. Het is volgens mij zelfs beter om dingen eerst een paar uur buiten de koelkast af te laten koelen en dan pas in de koelkast te doen
Oud 10-12-2008, 22:30
MJM
MJM is offline
Citaat:
Tuurlijk. Het is volgens mij zelfs beter om dingen eerst een paar uur buiten de koelkast af te laten koelen en dan pas in de koelkast te doen
Is ook een stuk beter voor je koelkast.....
Met citaat reageren
Oud 11-12-2008, 09:09
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
"Het is beter kliekjes niet langer dan 2 dagen in de koelkast te bewaren of 3 maanden in de vriezer."
Bron. http://www.voedingscentrum.nl/Voedin...p+kliekjes.htm
mja, over het algemeen vind ik de adviezen van het voedingscentrum wat overdreven (zo adviseren ze maar geen rauwe eieren te eten), dus ze gaan wellicht op als je met bejaarden, zieken, of zwangere vrouwen te maken hebt, maar verder kun je dit soort adviezen volgens mij best met een flinke korrel zout nemen.
Oud 11-12-2008, 10:50
Calyx
Calyx is offline
Citaat:
mja, over het algemeen vind ik de adviezen van het voedingscentrum wat overdreven (zo adviseren ze maar geen rauwe eieren te eten), dus ze gaan wellicht op als je met bejaarden, zieken, of zwangere vrouwen te maken hebt, maar verder kun je dit soort adviezen volgens mij best met een flinke korrel zout nemen.
Ja vind ik ook hoor. Maar ik vind het opzich een prima bron, vooral omdat ik verder niets nuttigs kon vinden hierover.
Oud 05-01-2009, 12:08
blauw engeltje
blauw engeltje is offline
wij eten zo vààààààk nog overschotjes van de voorbije week... voorbeeld: 's maandags curry maken en daar zaterdag of zondag de overschotjes van eten - nog nooit ziek geweest. flink opwarmen en daar ga je niks aan overhouden. alleen erwtjes moet je mee oppassen, in mijn ervaring (daarvan word ik al bang als die van eergisteren zijn). al de rest is écht geen probleem.
en losse rijst of pasta staat hier makkelijk een dag of vijf, en die moet je zelfs niet verhitten, gewoon koud opeten met sojasaus ofzo (de rijst dan ).

vroeger was ik ook panisch qua 'voedingsmiddelen die al even staan' en 'houdbaarheidsdata', maar da's echt voor niks nodig hoor.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2009, 20:16
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Rauwe eieren eten is ook niet heel verstandig, salmonella is echt niet fijn
Oud 05-01-2009, 21:16
blauw engeltje
blauw engeltje is offline
Citaat:
Rauwe eieren eten is ook niet heel verstandig, salmonella is echt niet fijn
een rauw is maar even 'gevaarlijk' als een zacht gekookt of een licht gebakken ei hoor...

jezus, als ik die lijstjes bekijk van "verhit vlees door en door" moet ge gewoon alles totaal laten verschrompelen in uw pan vooraleer de salmonella eraan gaat - no way hosé! dan neem ik het risico wel, mijn culinaire preferenties gaan boven mijn salmonella-angst, daar.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2009, 21:34
martijn1985
martijn1985 is offline
Precies, je krijgt alleen salmonella binnen als er salmonella in het ei zit. Zit dat er niet in, dan kun je rauwe eieren eten wat je wil, maar je krijgt niets. En geloof me, mayonaise is zelfgemaakt véél lekkerder. Om over rauwmelkse kaas nog maar te zwijgen.

Iemand die gewoon gezond is kan prima rauwe eieren eten. Zwangere vrouwen, bejaarden en zieken moeten er wel mee oppassen.
Oud 06-01-2009, 11:22
weetweinig
weetweinig is offline
Rauwmelkse kaas is niet gevaarlijk vanwege salmonella maar vanwege een andere ziekte. Daarom wordt zwangere mensen en mensen met minder weerstand afgeraden dit te eten. Zelf eet ik wel rouwmelkse kaas, maar geen rauwe eieren.
Oud 07-01-2009, 19:22
palindrome
palindrome is offline
^ Q-koorts
Met citaat reageren
Oud 08-01-2009, 19:03
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Rauwmelkse kaas is niet gevaarlijk vanwege salmonella maar vanwege een andere ziekte. Daarom wordt zwangere mensen en mensen met minder weerstand afgeraden dit te eten. Zelf eet ik wel rouwmelkse kaas, maar geen rauwe eieren.
Listeria
Oud 08-01-2009, 22:17
martijn1985
martijn1985 is offline
hoe de bacterie precies heet weet ik niet, ik weet wel dat het voedingscentrum ook tegen rauwmelkse kaas is, en daarom haalde ik het aan. Naar mijn idee heeft iedereen zelf een aantal prima systemen om te bekijken of voedsel eetbaar is. De meeste mensen noemen het zintuigen. Als het er niet goed uitziet, niet goed ruikt of niet goed smaakt, dan is het waarschijnlijk ook niet goed. Het voedingscentrum lijkt soms te denken dat de meeste mensen volledig achterlijk zijn, maar als je een beetje je gezond verstand gebruikt dan loop je heus niet zo maar een ziekte op.
Oud 08-01-2009, 22:52
M@rco
M@rco is offline
Als je een kat hebt en je twijfelt of iets (vlees of vis bijv.) bedorven is kun je ook een stukje aan de kat geven! Katten kunnen heel goed ruiken of iets bedorven is (iets met stikstofsamenstellingen die dan ontstaan), dus als die het laat liggen is de kans groot dat het niet helemaal verstandig is om het nog op te eten.

(Nee, vast niet geheel betrouwbaar, maar best leuk )
Oud 09-01-2009, 10:17
martijn1985
martijn1985 is offline
en als je kat het toch opeet en daarna aan de diarree is, dan was het waarschijnlijk ook niet goed
Oud 09-01-2009, 10:52
Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
hoe de bacterie precies heet weet ik niet, ik weet wel dat het voedingscentrum ook tegen rauwmelkse kaas is, en daarom haalde ik het aan. Naar mijn idee heeft iedereen zelf een aantal prima systemen om te bekijken of voedsel eetbaar is. De meeste mensen noemen het zintuigen. Als het er niet goed uitziet, niet goed ruikt of niet goed smaakt, dan is het waarschijnlijk ook niet goed. Het voedingscentrum lijkt soms te denken dat de meeste mensen volledig achterlijk zijn, maar als je een beetje je gezond verstand gebruikt dan loop je heus niet zo maar een ziekte op.
ik weet niet waar jij vandaan haalt dat het voedingscentrum 'tegen' rauwmelkse kaas is?
voedingscentrum.nl:
Citaat:
De meeste kaas wordt gemaakt van gepasteuriseerde melk. Voor boerenkaas wordt rauwe melk gebruikt. Deze kaas is (half)hard en rijpt lang onder een lage zuurgraad. Daardoor kunnen bacteriën er moeilijk in overleven. Bij boerenkaas komen daardoor nauwelijks problemen voor. Ook komen incidenten minder vaak voor dan vroeger.
Belangrijk is ook dat listeria – de bacterie die de meeste schadelijke gevolgen kan veroorzaken - niet kan overleven in harde kaas. Bij zachte rauwmelkse kazen kan dat wel het geval zijn. Listeria is gevaarlijk voor ongeboren kinderen. Daarom kunnen zwangeren beter geen rauwmelkse zachte kaas eten. Op de verpakking is aangegeven of rauwe melk (‘au lait cru’) of gepasteuriseerde melk is gebruikt.
ot: je kunt niet altijd zien/ruiken of iets bedorven is, en ook na verhitting kunnen er nog (heat-stabile) toxines in een voedingsmiddel zitten.
Ik vind het een beetje dom om te doen alsof het risico niet bestaat omdat jij zelf toevallig nog nooit ziek bent geworden.
Bovendien denk ik dat het het je nog zal verbazen hoe dom sommige mensen wel niet zijn.
Reageren

Regels voor berichten