Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Nieuws, Achtergronden & Wetenschap (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=40)
-   -   Defecte hoogtemeter oorzaak crash (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1743433)

T_ID 04-03-2009 17:12

Defecte hoogtemeter oorzaak crash
 
Defecte hoogtemeter oorzaak crash

De Boeing 737 van Turkish Airlines is vorige week neergestort doordat de linker hoogtemeter van het toestel een verkeerde hoogte heeft doorgegeven. In plaats van 700 meter hoogte gaf de meter aan dat het toestel zich op grondniveau bevond.

Dit heeft Pieter van Vollenhoven, voorzitter van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid, bekendgemaakt op een persconferentie in Den Haag.

Doordat de hoogtemeter een te lage stand doorgaf, kneep de automatische piloot, waarop het toestel vloog, de gastoevoer dicht. Daardoor verloor het vliegtuig plotseling snelheid.

De bemanning heeft de problemen met de hoogtemeter gesignaleerd, maar achtte dat geen groot probleem. Pas op 150 meter hoogte signaleerde de automatische piloot dat de snelheid te laag was.
De bemanning heeft toen wel ingegrepen, maar het was te laat. Door te lage snelheid stortte het vliegtuig uiteindelijk één kilometer voor de Polderbaan neer.

De staart raakte de grond vervolgens als eerst. Toen het landingsgestel de modderige kleigrond raakte, brak dat meteen af zoals dat in het ontwerp bedoeld is.

Op het moment dat het neuswiel de grond raakte, trad er een kleine vertraging op in de cockpit. Doordat de rest van het toestel nog veel snelheid had werd de cockpit als het ware naar voren gedrukt.

De cockpit en de business class braken vervolgens. In de business class en de cockpit vielen de meeste doden. De motoren schoten na de crash nog 200 meter door.

Waarschuwing
Uit de vluchtgegevens bleek verder dat de hoogtemeter twee keer eerder heeft gefaald in de laatste acht vluchten van het vliegtuig. Naar aanleiding daarvan heeft Van Vollenhoven vliegtuigbouwer Boeing gewaarschuwd. Van Vollenhoven adviseert Boeing de handleiding aan te passen.

Volgens Van Vollenhoven moet de snelheid worden aangepast als de hoogtemeter een verkeerde stand aangeeft. Bij twijfel moet de automatische piloot worden uitgeschakeld.

Vlucht 1951 van Turkish Airlines stortte vorige week woensdag om 10.31 uur neer vlak voor de Polderbaan. Bij het ongeluk kwamen vijf Turken en vier Amerikanen om. Nog 28 gewonden liggen nog in het ziekenhuis. Tachtig passagiers raakten gewond.

De Onderzoeksraad kwam tot zijn conclusies op basis van de gegevens uit de cockpit-voice-recorder en de flight-data-recorder. Beiden werden de afgelopen week onderzocht door specialisten in Parijs.

Brandstof
Eerder werd gespeculeerd dat het vliegtuig te weinig brandstof aan boord had, maar daarvan was geen sprake. Ook andere oorzaken, zoals een botsing met vogels of turbulentie, werden uitgesloten.

Het toestel ligt nog in de akker bij de Polderbaan. Wanneer het wordt geborgen is nog niet bekend.

De gemeente Haarlemmermeer laat een onafhankelijk onderzoek doen naar de hulpverlening rond het ongeluk.

http://www.nos.nl/nosjournaal/artike...nferentie.html

Hoe kan je nu niet doorhebben dat je 700 meter lager vliegt dan normaal, en niet doorhebben dat de snelheid terugloopt? :confused:

Wat trouwens ook elders terug te vinden is. Een A320 piloot geeft onderaan dat artikel (met informatie over automatische piloten en landen) zijn mening over de crash, en vind het een grote fout van de bemanning;
http://auto-en-vervoer.infoyo.nl/vli...chte-mist.html

Andere media daarover:
http://www.elsevier.nl/web/Artikel.htm?contentid=225858
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/93113


Oorzaak van de crash: fouten van de piloten dus.

T_ID 04-03-2009 17:14

Ik denk dat trouwens dat die vereniging van Turkse piloten net als eerder nu weer kwaad om zich heen gaat slaan over het onderzoek, om hun dode collega's vrij te pleiten.

Al met al zal het wel wat reacties opleveren van slachtoffers, media etc.

De Veroorzaker 04-03-2009 17:17

Citaat:

Volgens Van Vollenhoven moet de snelheid worden aangepast als de hoogtemeter een verkeerde stand aangeeft. Bij twijfel moet de automatische piloot worden uitgeschakeld
En hoe moet je dan weten dat de stand fout is als naar buiten kijken kennelijk geen optie is?

T_ID 04-03-2009 17:18

Citaat:

De Veroorzaker schreef: (Bericht 28963801)
En hoe moet je dan weten dat de stand fout is als naar buiten kijken kennelijk geen optie is?

Verkeerstoren vragen wat de hoogte is lijkt me. Die zien dat prima op hun radar.

De Veroorzaker 04-03-2009 18:04

Citaat:

T_ID schreef: (Bericht 28963803)
Verkeerstoren vragen wat de hoogte is lijkt me. Die zien dat prima op hun radar.

:bloos: ik zie de laatste tijd de voor de hand liggende oplossingen over het hoofd.

remy476 04-03-2009 18:14

Citaat:

De Veroorzaker schreef: (Bericht 28963801)
En hoe moet je dan weten dat de stand fout is als naar buiten kijken kennelijk geen optie is?

Krijgen die niet die gegevens door van het vliegtuig. K meen dat het een paar jaar geleden nog zo was dat de toren alleen maar de snelheid en richting kon zien.

deadlock 04-03-2009 18:17

Citaat:

T_ID schreef: (Bericht 28963803)
Verkeerstoren vragen wat de hoogte is lijkt me. Die zien dat prima op hun radar.

Niet bij alle hoogtes.

Mobius 04-03-2009 19:23

De Turken zijn het er niet mee eens. Ze suggereren dat Nederland ook schuld heeft aan het ongeluk. Op welke manier is me nog niet helemaal duidelijk, maar het gore lef om dit te vermelden had ik wel verwacht. De staat zou ze aan moeten klagen vanwege het in gevaar brengen van omliggende woonwijken.

Lucky Luciano 04-03-2009 20:05

Citaat:

T_ID schreef: (Bericht 28963778)
Defecte hoogtemeter oorzaak crash



Ook andere oorzaken, zoals een botsing met vogels werden uitgesloten.

:(:D

Dinalfos 04-03-2009 20:58

Amerikaans vliegtuig + Turkse maatschappij + Turkse bemanning = Nederfail.

Lijkt me toch vrij helder allemaal.

hookee 04-03-2009 21:08

Toch vreemd.. welke programmeur haalt 't in z'n hoofd de hoogtemater te laten bepalen wanneer het gas eraf mag en het zover te laten komen dat het vliegtuig kan overtrekken?
Nu weet ik, de landingssnelheid ligt erg dicht bij de "stall"-snelheid maar zo kritisch hoeft 't toch niet?
En uiteraard is NL schuldig, we liggen gewoon te laag, in geen enkel ander land zou een hoogtemeter -8 aan kunnen geven, daar is uiteraard een override voor nodig :p

BendeBen 04-03-2009 21:10

http://www.dumpert.nl/mediabase/4218....html#66460171

fucking noodhulp. ik moest gewoon wachten tot ze arriveerden en heb de tijd verdomme moeten vullen met fotos maken in het wrak~! getekend voor het leven enzo, ergo, TONNEN NU!!!

T_ID 05-03-2009 02:49

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 28964089)
Niet bij alle hoogtes.

Dat radargat komt door de kromming van de aarde, geen factor bij korte afstanden dus. Bovendien viel het vliegtuig onder de Approach Radar van Schiphol, die hen op elke hoogte en zelfs op de grond kan zien.

hookee 05-03-2009 07:29

Citaat:

BendeBen schreef: (Bericht 28964760)

Braak http://www.stepfamily.asn.au/forum/S...icon_vomit.gif zo'n stropdasloze glunderende nep-advocaat.. brrrrr
En Boeing schuld? Tuurlijk, als je een lekke band hebt en een voetganger aanrijdt ga je ook de autofabrikant aanklagen...
Tevens vraag ik me af wat deze man had verwacht als het vliegtuig in Turkije was neergestort.

Louis Armstrong 05-03-2009 10:07

Die afwijking had zich dus al eerder voorgedaan bij dat toestel...
Van Vollenhove heeft dus bij Boeing aangeraden om de handleiding aan te passen, omdat er blijkbaar geen adequate regel is voor dergelijke voorvallen.
Dan kun je gaan roepen dat de piloten de schuld hebben, maar blijkbaar was de handleiding ook niet up-to-date...

Ten minste dat is wat ik eruit opmaak. Een gedeelde faler dus.

Love & Peace 05-03-2009 11:22

Citaat:

Mobius schreef: (Bericht 28964347)
(..)Op welke manier is me nog niet helemaal duidelijk(...)

^^

Love & Peace 05-03-2009 11:24

Citaat:

Louis Armstrong schreef: (Bericht 28966259)
Die afwijking had zich dus al eerder voorgedaan bij dat toestel...
Van Vollenhove heeft dus bij Boeing aangeraden om de handleiding aan te passen, omdat er blijkbaar geen adequate regel is voor dergelijke voorvallen.
Dan kun je gaan roepen dat de piloten de schuld hebben, maar blijkbaar was de handleiding ook niet up-to-date...

Ten minste dat is wat ik eruit opmaak. Een gedeelde faler dus.

Dat het helden zijn die het vliegveld bewust op een akkertje stalden en daardoor het aantal slachtoffers bewust minimaliseerden kan in ieder geval naar de prullenbak.

remy476 06-03-2009 15:52

Citaat:

hookee schreef: (Bericht 28965950)
En Boeing schuld? Tuurlijk, als je een lekke band hebt en een voetganger aanrijdt ga je ook de autofabrikant aanklagen...
Tevens vraag ik me af wat deze man had verwacht als het vliegtuig in Turkije was neergestort.

Spijker en kop

Martok 06-03-2009 18:02

Iemand 1vandaag gezien... die gekken van de Westmaro Baptist Church komen lekker protesteren.

Ze zeggen dat ze ook naar Turkije gaan om daar bij de begrafenis te protesteren....ben benieuwt als je naar hun uitspraken over de Islam luistert.

Ik snap z''n mensen niet, kun je echt niets aan dit soort gekken doen misschien oppakken voor haaitzaaien?

remy476 06-03-2009 18:04

WHAHAHAa

deadlock 06-03-2009 18:17

Citaat:

Martok schreef: (Bericht 28972783)
Iemand 1vandaag gezien... die gekken van de Westmaro Baptist Church komen lekker protesteren.

Ze zeggen dat ze ook naar Turkije gaan om daar bij de begrafenis te protesteren....ben benieuwt als je naar hun uitspraken over de Islam luistert.

Ik snap z''n mensen niet, kun je echt niets aan dit soort gekken doen misschien oppakken voor haaitzaaien?

Kanselier, kunnen we de huizen niet oproepen om een tegendemonstratie te gaan houden? Ik heb nog wel ergens een paar wilde Targs.

Martok 06-03-2009 18:29

Ja I know, account gemaakt hier toen ik wat jonger was en van Star Trek hield ;)

Zat al aan iets ludieks te denken met een paar autos erheen rijden volgeladen met Speaker en dan zware Metal of iets dergelijk draaien richting demonstratie.

deadlock 06-03-2009 19:19

Dan pak je ook de mensen die de herdenking willen bijwonen.

Mobius 06-03-2009 20:35

Gewoon alle ingangen vol brandende omgekeerde kruizen zetten, zal ze leren.

Louis Armstrong 07-03-2009 14:20

Ze zijn er niet geweest. :)

Er stond voldoende MP, en van enige ordeverstoring bij de herdenking zelf was geen sprake. De nabestaanden/familie die nog naar de plek van het ongeluk zijn gegaan, hebben hoop ik ook achteraf geen gristenfreaks over zich heen gehad.

Lucky Luciano 08-03-2009 09:36

Ik hoorde overigens van een hoogleraar Luchtvaarttechnologie dat het opmerkelijk is dat de schuld aan de hoogtemeter wordt gegeven, een vliegtuig bevat volgens hem 2 onafhankelijke hoogtemeters voor beide piloten en bovendien in het midden doorgaans een mechanische hoogtemeter.

hookee 08-03-2009 11:56

Citaat:

Lucky Luciano schreef: (Bericht 28978404)
Ik hoorde overigens van een hoogleraar Luchtvaarttechnologie dat het opmerkelijk is dat de schuld aan de hoogtemeter wordt gegeven, een vliegtuig bevat volgens hem 2 onafhankelijke hoogtemeters voor beide piloten en bovendien in het midden doorgaans een mechanische hoogtemeter.

Mechanisch is onzuiver op luchtdruk, prima voor in-flight op hoogte om dezelfde waarden te hanteren voor elke tegenligger.
Twee radiohoogtemeters weet ik niet, maar ook al hebben piloot en copiloot er beide een, het "Instrument Landing System" zal z'n eigen, defecte, hebben gebruikt.
Echter, er mag (vooral met deze wetenschap) ook gewoon gebruikt gemaakt worden van ogen (zicht buiten en gashendels) en oren (motoren, stall warning?).

Lucky Luciano 08-03-2009 13:33

Citaat:

hookee schreef: (Bericht 28978740)
Mechanisch is onzuiver op luchtdruk, prima voor in-flight op hoogte om dezelfde waarden te hanteren voor elke tegenligger.
Twee radiohoogtemeters weet ik niet, maar ook al hebben piloot en copiloot er beide een, het "Instrument Landing System" zal z'n eigen, defecte, hebben gebruikt.
Echter, er mag (vooral met deze wetenschap) ook gewoon gebruikt gemaakt worden van ogen (zicht buiten en gashendels) en oren (motoren, stall warning?).

Uiteraard is het minder nauwkeurig, echter je zou je toch achter je oren moeten krabben als niet alle hoogtemeters ongeveer dezelfde hoogte aangeven, zeker als dezelfde maatschappij al eerder problemen heeft gehad met de hoogtemeters.

hookee 09-03-2009 07:04

Citaat:

Lucky Luciano schreef: (Bericht 28979156)
Uiteraard is het minder nauwkeurig, echter je zou je toch achter je oren moeten krabben als niet alle hoogtemeters ongeveer dezelfde hoogte aangeven, zeker als dezelfde maatschappij al eerder problemen heeft gehad met de hoogtemeters.

Sterker nog, voordat een piloot een vliegtuig betreedt moet hij weten of er gebreken zijn. Als hij die buiten het boekje vindt gaan mag hij weigeren te vliegen (dat heeft uiteraard drastische gevolgen). Ik durf er dus van uit te gaan dat de vliegers het wisten.

T_ID 09-03-2009 12:09

Citaat:

Lucky Luciano schreef: (Bericht 28979156)
Uiteraard is het minder nauwkeurig, echter je zou je toch achter je oren moeten krabben als niet alle hoogtemeters ongeveer dezelfde hoogte aangeven, zeker als dezelfde maatschappij al eerder problemen heeft gehad met de hoogtemeters.

Het voorlopig rapport stelde dat uit opnamen bleek dat de piloten op de hoogte waren van de defecte meters. Ze zagen het echter 'niet als een groot probleem', terwijl ze wisten dat dit de automatische piloot foute informatie zou geven. Ze moesten dus de automatische piloot uitschakelen en handmatig landen. Überhaupt is het ongehoord om de automatische piloot niet te controleren tijdens een landing als je de meningen van piloten er op na leest.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:49.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.