![]() |
|
Defecte hoogtemeter oorzaak crash
De Boeing 737 van Turkish Airlines is vorige week neergestort doordat de linker hoogtemeter van het toestel een verkeerde hoogte heeft doorgegeven. In plaats van 700 meter hoogte gaf de meter aan dat het toestel zich op grondniveau bevond. Dit heeft Pieter van Vollenhoven, voorzitter van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid, bekendgemaakt op een persconferentie in Den Haag. Doordat de hoogtemeter een te lage stand doorgaf, kneep de automatische piloot, waarop het toestel vloog, de gastoevoer dicht. Daardoor verloor het vliegtuig plotseling snelheid. De bemanning heeft de problemen met de hoogtemeter gesignaleerd, maar achtte dat geen groot probleem. Pas op 150 meter hoogte signaleerde de automatische piloot dat de snelheid te laag was. De bemanning heeft toen wel ingegrepen, maar het was te laat. Door te lage snelheid stortte het vliegtuig uiteindelijk één kilometer voor de Polderbaan neer. De staart raakte de grond vervolgens als eerst. Toen het landingsgestel de modderige kleigrond raakte, brak dat meteen af zoals dat in het ontwerp bedoeld is. Op het moment dat het neuswiel de grond raakte, trad er een kleine vertraging op in de cockpit. Doordat de rest van het toestel nog veel snelheid had werd de cockpit als het ware naar voren gedrukt. De cockpit en de business class braken vervolgens. In de business class en de cockpit vielen de meeste doden. De motoren schoten na de crash nog 200 meter door. Waarschuwing Uit de vluchtgegevens bleek verder dat de hoogtemeter twee keer eerder heeft gefaald in de laatste acht vluchten van het vliegtuig. Naar aanleiding daarvan heeft Van Vollenhoven vliegtuigbouwer Boeing gewaarschuwd. Van Vollenhoven adviseert Boeing de handleiding aan te passen. Volgens Van Vollenhoven moet de snelheid worden aangepast als de hoogtemeter een verkeerde stand aangeeft. Bij twijfel moet de automatische piloot worden uitgeschakeld. Vlucht 1951 van Turkish Airlines stortte vorige week woensdag om 10.31 uur neer vlak voor de Polderbaan. Bij het ongeluk kwamen vijf Turken en vier Amerikanen om. Nog 28 gewonden liggen nog in het ziekenhuis. Tachtig passagiers raakten gewond. De Onderzoeksraad kwam tot zijn conclusies op basis van de gegevens uit de cockpit-voice-recorder en de flight-data-recorder. Beiden werden de afgelopen week onderzocht door specialisten in Parijs. Brandstof Eerder werd gespeculeerd dat het vliegtuig te weinig brandstof aan boord had, maar daarvan was geen sprake. Ook andere oorzaken, zoals een botsing met vogels of turbulentie, werden uitgesloten. Het toestel ligt nog in de akker bij de Polderbaan. Wanneer het wordt geborgen is nog niet bekend. De gemeente Haarlemmermeer laat een onafhankelijk onderzoek doen naar de hulpverlening rond het ongeluk. http://www.nos.nl/nosjournaal/artike...nferentie.html Hoe kan je nu niet doorhebben dat je 700 meter lager vliegt dan normaal, en niet doorhebben dat de snelheid terugloopt? ![]() Wat trouwens ook elders terug te vinden is. Een A320 piloot geeft onderaan dat artikel (met informatie over automatische piloten en landen) zijn mening over de crash, en vind het een grote fout van de bemanning; http://auto-en-vervoer.infoyo.nl/vli...chte-mist.html Andere media daarover: http://www.elsevier.nl/web/Artikel.htm?contentid=225858 http://www.blikopnieuws.nl/bericht/93113 Oorzaak van de crash: fouten van de piloten dus.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
niet alleen =)
|
![]() |
|
De Turken zijn het er niet mee eens. Ze suggereren dat Nederland ook schuld heeft aan het ongeluk. Op welke manier is me nog niet helemaal duidelijk, maar het gore lef om dit te vermelden had ik wel verwacht. De staat zou ze aan moeten klagen vanwege het in gevaar brengen van omliggende woonwijken.
__________________
Guilty of being white.
|
![]() |
|
Toch vreemd.. welke programmeur haalt 't in z'n hoofd de hoogtemater te laten bepalen wanneer het gas eraf mag en het zover te laten komen dat het vliegtuig kan overtrekken?
Nu weet ik, de landingssnelheid ligt erg dicht bij de "stall"-snelheid maar zo kritisch hoeft 't toch niet? En uiteraard is NL schuldig, we liggen gewoon te laag, in geen enkel ander land zou een hoogtemeter -8 aan kunnen geven, daar is uiteraard een override voor nodig ![]() |
![]() |
|
http://www.dumpert.nl/mediabase/4218....html#66460171
fucking noodhulp. ik moest gewoon wachten tot ze arriveerden en heb de tijd verdomme moeten vullen met fotos maken in het wrak~! getekend voor het leven enzo, ergo, TONNEN NU!!!
__________________
man, it must be great being you watching me.
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
![]() |
||
Citaat:
![]() En Boeing schuld? Tuurlijk, als je een lekke band hebt en een voetganger aanrijdt ga je ook de autofabrikant aanklagen... Tevens vraag ik me af wat deze man had verwacht als het vliegtuig in Turkije was neergestort. Laatst gewijzigd op 05-03-2009 om 07:45. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Die afwijking had zich dus al eerder voorgedaan bij dat toestel...
Van Vollenhove heeft dus bij Boeing aangeraden om de handleiding aan te passen, omdat er blijkbaar geen adequate regel is voor dergelijke voorvallen. Dan kun je gaan roepen dat de piloten de schuld hebben, maar blijkbaar was de handleiding ook niet up-to-date... Ten minste dat is wat ik eruit opmaak. Een gedeelde faler dus. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Iemand 1vandaag gezien... die gekken van de Westmaro Baptist Church komen lekker protesteren.
Ze zeggen dat ze ook naar Turkije gaan om daar bij de begrafenis te protesteren....ben benieuwt als je naar hun uitspraken over de Islam luistert. Ik snap z''n mensen niet, kun je echt niets aan dit soort gekken doen misschien oppakken voor haaitzaaien?
__________________
Long Live the Fighters!
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik hoorde overigens van een hoogleraar Luchtvaarttechnologie dat het opmerkelijk is dat de schuld aan de hoogtemeter wordt gegeven, een vliegtuig bevat volgens hem 2 onafhankelijke hoogtemeters voor beide piloten en bovendien in het midden doorgaans een mechanische hoogtemeter.
|
![]() |
||
Citaat:
Twee radiohoogtemeters weet ik niet, maar ook al hebben piloot en copiloot er beide een, het "Instrument Landing System" zal z'n eigen, defecte, hebben gebruikt. Echter, er mag (vooral met deze wetenschap) ook gewoon gebruikt gemaakt worden van ogen (zicht buiten en gashendels) en oren (motoren, stall warning?). |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|