![]() |
zorgverzekeraar wijzigt dekking gedurende kalenderjaar
mag dat?
[ ] ja [ ] nee het zit zo: ik ben jarenlang verzekerd geweest volgens het jong&zeker-pakket van het VGZ. In februari ben ik echter 27 geworden, en dan heb je geen recht meer op die verzekering. Kortom, per 1 maart moest ik een nieuwe verzekering uitzoeken bij VGZ (je mag immers niet van verzekeraar wisselen gedurende het jaar). Ik heb aanvullende verzekeringen uitgezocht die minstens zo goed dekken als het J&Z-pakket. Nu ontvang ik echter een brief dat ik ben afgewezen voor één van die aanvullende verzekeringen, vanwege een te hoog risico. Ik ben nu dus van maart tot en met december voor minder verzekerd dan ik zou willen én voor minder dan ik in jan en feb was. Dit heeft de verzekeraar even eenzijdig besloten. Anders gezegd: ik heb per 1 januari weer mijn vertrouwen in het VGZ toegezegd voor een volledig kalenderjaar. VGZ verandert nu echter na twee maanden de termen van mijn verzekering (technisch een andere verzekering, maar ik krijg iig niet meer waar ik op 1 januari voor gekozen heb). Als verzekerde mag ik alleen per 1 januari mijn verzekeringen/verzekeraar wijzigen, dus ik sta nu tien maanden machteloos toe te kijken met een "onderverzekerd" gevoel. Heb ik hier nog iets van rechten om die afwijzing aan te vechten? (de kosten van de verzekeringen spelen in deze even geen rol) Ten tweede: heeft het zin/is het mogelijk om een second opinion te eisen m.b.t. de afwijzing? |
De verzekeraar heeft - helaas - het recht om je af te wijzen voor een aanvullende verzekering. Je kunt vast wel een second opinion aanvragen (zie daarvoor de site van VGZ, denk ik zo), maar de kans dat het dan wel wordt toegestaan, lijkt me redelijk klein. Als de verzekeraar het risico te hoog acht, zullen ze immers niet zo happig erop zijn om je na een second opinion toch toe te laten.
|
Volgens mij onder een bepaalde leeftijd krijg je alle aanvullende verzekeringen. Nu je 27 bent is dat niet meer...ik denk dat je altijd aan het kortste eind trekt. Even bellen helpt ook niet?
|
Citaat:
Bellen lijkt me overbodig. In bezwaar gaan moet altijd schriftelijk. Zou vooral heel duidelijk uitleggen waarom jij vind dat je wel in aanmerking moet komen voor deze verzekering. Misschien hebben ze een coulance oid. Aangeven dat je anders per 1-1-2010 opzegd wil ook nog wel eens helpen. En mochten ze je geen gelijk geven, zou ik in november is rustig gaan kijken bij andere maatschappijen waar ze geen acceptatiebeleid hebben voor AV's. |
bedankt voor jullie reacties.
het gaat me er echter niet per se om dat ik die verzekering niet krijg. Het is inderdaad het goed recht van VGZ om mij te weigeren. Wat mijn probleem is, is dat ze mij gedurende een lopend jaar "terug schroeven", terwijl ik zelf pas in november/december weer actie kan ondernemen. Het lijkt mij gewoon een oneerlijke relatie: ik ben nu tien maanden anders verzekerd dan ik wil. Bellen is geen goede optie, want ik krijg uitslag van VGZ-telefonisten;) (en daar ben ik maar 80% voor verzekerd geloof ik :p) Uiteraard ga ik een nette brief schrijven, al is het maar voor de precieze redenen (kreeg nu een standaardbrief), die ik dan tenminste zelf aan mijn arts kan voorleggen. Ik ben alleen benieuwd of iemand misschien weet of ik nog meer rechten heb m.b.t. de datum van wijziging. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ik heb nog eens in de voorwaarden van VGZ gekeken en bij 5.2 staat het volgende:
Citaat:
|
Citaat:
|
Overigens staat er in de AV van VGZ:
Citaat:
|
ik heb vóór 1 maart de aanvullende verzekering aangevraagd, maar door alle papierwerk is de afwijzing pas op 18 maart verstuurd. kortom: op 18 maart wist ik pas zeker wat de wijziging van 1 maart concreet in hield...
de wijziging per 1 maart was overigens op papier een geheel nieuwe verzekering (dus technisch gezien ook nieuwe basisverzekering). zou ik dan eventueel niet over moeten kunnen stappen naar een andere verzekeraar? |
Citaat:
|
Ja, je kan als je wil de verzekering beëindigen. Vervolgens kan je een andere aanvullende zorgverzekering bij een andere verzekeringsmaatschappij nemen, dit kan het hele jaar door. De aanvullende verzekering valt namelijk niet onder de zorgverzekeringswet
|
ware het niet dat veel/sommige zorgverzekeraars (althans na een snelle check) alleen aanvullend verzekeren als je ook hun basisverzekering neemt ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Jij vind mijn argumentatie toch onzin?
Tijdsspanne waarin hij loopt is simpelweg niet vrij te bepalen, het is geen telefoonabo. Je kiest hem per kalenderjaar. En jij wilde nog wat bronnen: http://www.cz.nl/%7B37850652-4e72-42..._verzekeringen http://www.agisweb.nl/zorgverzekerin...zekering%20in? http://www.onvz.nl/zorg.htm?id=29396#artikel9a etc etc. Ik zou graag voorbeelden zien van maatschappijen die je zomaar midden in het jaar een aanvullende verzekering aan kunnen bieden en deze ook midden in het jaar erop willen stopzetten. |
Citaat:
Opzegging is in het contract geregeld, en vormt dus geen factor, zoals je wel suggereerde. Bovendien zou er anders een fout in het systeem zitten. Als voorwaarden gewijzigd kunnen worden, met mogelijke ontbinding als gevolg, dan moet het ook mogelijk zijn om midden in het jaar een aanvullende verzekering af te sluiten, want anders is het recht om gewijzigde contracten op te zeggen niets waard. Zonder enige twijfel hebben de juristen van de overheid deze positie van de consument ingezien, en het zo geregeld dat je óf niet tijdens de looptijd contracten kunt wijzigen of opzeggen, óf dat je wel kunt wijzigen en opzeggen en een nieuw contract afsluiten. |
De acceptatieplicht geldt niet alleen voor 1 januari, maar gedurende het hele jaar. Een verzekering kan een nieuwe verzekerde dus niet weigeren, ook al is het halverwege het jaar (ZVW artikel 3).
Deze acceptatieplicht geldt niet voor aanvullende verzekeringen, dus ook niet alleen op 1 januari. De komende tien maanden die extra aanvullende verzekering niet hebben betekent ook volgende jaar die aanvullende verzekering niet hebben! Daarnaast staat in de ZVW, zoals een aantal mensen hier ook al zeggen, dat zodra zij hun polis wijzigen (afgezien van inhoudelijk wijzeging) de verzekerde de verzekering mag opzeggen/het contract mag ontbinden. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:18. |