Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-03-2009, 08:53
ganralph
ganralph is offline
mag dat?

[ ] ja
[ ] nee

het zit zo: ik ben jarenlang verzekerd geweest volgens het jong&zeker-pakket van het VGZ. In februari ben ik echter 27 geworden, en dan heb je geen recht meer op die verzekering. Kortom, per 1 maart moest ik een nieuwe verzekering uitzoeken bij VGZ (je mag immers niet van verzekeraar wisselen gedurende het jaar). Ik heb aanvullende verzekeringen uitgezocht die minstens zo goed dekken als het J&Z-pakket.

Nu ontvang ik echter een brief dat ik ben afgewezen voor één van die aanvullende verzekeringen, vanwege een te hoog risico. Ik ben nu dus van maart tot en met december voor minder verzekerd dan ik zou willen én voor minder dan ik in jan en feb was. Dit heeft de verzekeraar even eenzijdig besloten.

Anders gezegd: ik heb per 1 januari weer mijn vertrouwen in het VGZ toegezegd voor een volledig kalenderjaar. VGZ verandert nu echter na twee maanden de termen van mijn verzekering (technisch een andere verzekering, maar ik krijg iig niet meer waar ik op 1 januari voor gekozen heb). Als verzekerde mag ik alleen per 1 januari mijn verzekeringen/verzekeraar wijzigen, dus ik sta nu tien maanden machteloos toe te kijken met een "onderverzekerd" gevoel.

Heb ik hier nog iets van rechten om die afwijzing aan te vechten? (de kosten van de verzekeringen spelen in deze even geen rol)

Ten tweede: heeft het zin/is het mogelijk om een second opinion te eisen m.b.t. de afwijzing?
Oud 24-03-2009, 16:33
Verwijderd
De verzekeraar heeft - helaas - het recht om je af te wijzen voor een aanvullende verzekering. Je kunt vast wel een second opinion aanvragen (zie daarvoor de site van VGZ, denk ik zo), maar de kans dat het dan wel wordt toegestaan, lijkt me redelijk klein. Als de verzekeraar het risico te hoog acht, zullen ze immers niet zo happig erop zijn om je na een second opinion toch toe te laten.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2009, 14:19
remy476
remy476 is offline
Volgens mij onder een bepaalde leeftijd krijg je alle aanvullende verzekeringen. Nu je 27 bent is dat niet meer...ik denk dat je altijd aan het kortste eind trekt. Even bellen helpt ook niet?
Oud 25-03-2009, 23:13
Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Citaat:
Volgens mij onder een bepaalde leeftijd krijg je alle aanvullende verzekeringen. Nu je 27 bent is dat niet meer...ik denk dat je altijd aan het kortste eind trekt. Even bellen helpt ook niet?
Dat eerste gedeelte is onzin. Tot je 18e ben je automatisch meeverzekerd via je ouders, daarna moet je een eigen verzekering afsluiten en hiervoor betalen. Een verzekeringsmaatschappij mag vanaf de moment ook een acceptatiebeleid hanteren. Het maakt dan niet uit of je midden in het jaar 27 wordt.

Bellen lijkt me overbodig. In bezwaar gaan moet altijd schriftelijk. Zou vooral heel duidelijk uitleggen waarom jij vind dat je wel in aanmerking moet komen voor deze verzekering. Misschien hebben ze een coulance oid. Aangeven dat je anders per 1-1-2010 opzegd wil ook nog wel eens helpen. En mochten ze je geen gelijk geven, zou ik in november is rustig gaan kijken bij andere maatschappijen waar ze geen acceptatiebeleid hebben voor AV's.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2009, 07:41
ganralph
ganralph is offline
bedankt voor jullie reacties.
het gaat me er echter niet per se om dat ik die verzekering niet krijg. Het is inderdaad het goed recht van VGZ om mij te weigeren. Wat mijn probleem is, is dat ze mij gedurende een lopend jaar "terug schroeven", terwijl ik zelf pas in november/december weer actie kan ondernemen. Het lijkt mij gewoon een oneerlijke relatie: ik ben nu tien maanden anders verzekerd dan ik wil.

Bellen is geen goede optie, want ik krijg uitslag van VGZ-telefonisten (en daar ben ik maar 80% voor verzekerd geloof ik )

Uiteraard ga ik een nette brief schrijven, al is het maar voor de precieze redenen (kreeg nu een standaardbrief), die ik dan tenminste zelf aan mijn arts kan voorleggen.
Ik ben alleen benieuwd of iemand misschien weet of ik nog meer rechten heb m.b.t. de datum van wijziging.
Oud 26-03-2009, 07:46
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Citaat:
Dat eerste gedeelte is onzin. Tot je 18e ben je automatisch meeverzekerd via je ouders, daarna moet je een eigen verzekering afsluiten en hiervoor betalen. Een verzekeringsmaatschappij mag vanaf de moment ook een acceptatiebeleid hanteren. Het maakt dan niet uit of je midden in het jaar 27 wordt.
Remy heeft in zoverre gelijk dat het onder normale omstandigheden op jonge leeftijd makkelijker is om de aanvullende verzekeringen te krijgen. Zelfs voor je dertigste kan leeftijd toch een rol gaan spelen bij de acceptatie. Een pakket als het jong&zeker voert volgens mij geen of minder sterke controles uit.
Oud 26-03-2009, 18:11
remy476
remy476 is offline
Citaat:
Remy heeft in zoverre gelijk dat het onder normale omstandigheden op jonge leeftijd makkelijker is om de aanvullende verzekeringen te krijgen. Zelfs voor je dertigste kan leeftijd toch een rol gaan spelen bij de acceptatie. Een pakket als het jong&zeker voert volgens mij geen of minder sterke controles uit.
Precies, maar ik heb natuurlijk geen bronnen.
Oud 27-03-2009, 21:18
Atelier Madame
Citaat:
Opzich hoeft leeftijd natuurlijk niets te maken te hebben met toelating, het gaat gewoon om je fysieke gesteldheid . Maar het kan inderdaad wel kloppen dat de meeste jongeren pakketten wel een hoge dekking hebben zonder acceptatie.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2009, 13:58
ganralph
ganralph is offline
ik heb nog eens in de voorwaarden van VGZ gekeken en bij 5.2 staat het volgende:
Citaat:
Als Zorgverzekeraar VGZ de voorwaarden en/of premiegrondslag van
de VGZ Zorgverzekering ten nadele van de verzekeringnemer of verzekerde
wijzigt, is de verzekeringnemer gerechtigd de overeenkomst op
te zeggen met ingang van de dag waarop de wijziging ingaat, en in
ieder geval gedurende één maand nadat de wijziging hem is meegedeeld. [...]
kan ik hier nog iets aan hebben? (de wijziging ging in op 1 maart, en op 18 maart kreeg ik de afwijzing voor de aanvullende verzekering).
Oud 02-04-2009, 14:04
Verwijderd
Citaat:
ik heb nog eens in de voorwaarden van VGZ gekeken en bij 5.2 staat het volgende:
kan ik hier nog iets aan hebben? (de wijziging ging in op 1 maart, en op 18 maart kreeg ik de afwijzing voor de aanvullende verzekering).
Nou dit betekent enkel dat je de verzekering die je nu hebt gekregen kan opzeggen.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2009, 14:07
Verwijderd
Overigens staat er in de AV van VGZ:
Citaat:
Het Jong & Zeker Pakket eindigt van rechtswege op de eerste
dag van de volgende maand waarin de verzekerde de leeftijd
van 27 jaar bereikt. Het Jong & Zeker Pakket wordt op dat
moment stilzwijgend omgezet in een Uitgebreide Aanvullende
Verzekering met Basis Tand. De verzekerde heeft de mogelijkheid
een andere verzekering te sluiten. De wens daartoe moet
de verzekeringnemer binnen 30 dagen na kennisgeving van de
wijziging schriftelijk aan Zorgverzekeraar VGZ kenbaar maken.
dus je hebt iig recht op de Uitgebreide Aanvullende Verzekering met Basis Tand
Met citaat reageren
Oud 02-04-2009, 14:09
ganralph
ganralph is offline
ik heb vóór 1 maart de aanvullende verzekering aangevraagd, maar door alle papierwerk is de afwijzing pas op 18 maart verstuurd. kortom: op 18 maart wist ik pas zeker wat de wijziging van 1 maart concreet in hield...

de wijziging per 1 maart was overigens op papier een geheel nieuwe verzekering (dus technisch gezien ook nieuwe basisverzekering). zou ik dan eventueel niet over moeten kunnen stappen naar een andere verzekeraar?
Oud 02-04-2009, 14:11
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
dus je hebt iig recht op de Uitgebreide Aanvullende Verzekering met Basis Tand
dat klopt, maar op bepaalde punten dekt dit pakket minder dan het Jong&Zeker pakket, en dus treedt artikel 5.2 in werking, lijkt me.
Oud 02-04-2009, 14:21
Verwijderd
Ja, je kan als je wil de verzekering beëindigen. Vervolgens kan je een andere aanvullende zorgverzekering bij een andere verzekeringsmaatschappij nemen, dit kan het hele jaar door. De aanvullende verzekering valt namelijk niet onder de zorgverzekeringswet
Met citaat reageren
Oud 02-04-2009, 14:32
ganralph
ganralph is offline
ware het niet dat veel/sommige zorgverzekeraars (althans na een snelle check) alleen aanvullend verzekeren als je ook hun basisverzekering neemt
Oud 02-04-2009, 18:15
Atelier Madame
Citaat:
Ja, je kan als je wil de verzekering beëindigen. Vervolgens kan je een andere aanvullende zorgverzekering bij een andere verzekeringsmaatschappij nemen, dit kan het hele jaar door. De aanvullende verzekering valt namelijk niet onder de zorgverzekeringswet
Je kunt echt niet zomaar een aanvullende verzekering midden in het jaar aanschaffen hoor.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2009, 18:26
Verwijderd
Citaat:
Je kunt echt niet zomaar een aanvullende verzekering midden in het jaar aanschaffen hoor.
Dat kan prima, mits de zorgverzekeraar akkoord gaat.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2009, 22:52
Atelier Madame
Citaat:
Dat kan prima, mits de zorgverzekeraar akkoord gaat.
Wat ze doorgaans niet doen
Met citaat reageren
Oud 02-04-2009, 23:09
Verwijderd
Citaat:
bron?
Met citaat reageren
Oud 03-04-2009, 14:38
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Klinkt als borrelpraat.
Oud 03-04-2009, 16:45
Atelier Madame
Citaat:
Klinkt als borrelpraat.
Ik werk bij een zorgverzekeraar. Alleen als je via allerlei moeilijke wegen bezwaar gaat aantekenen zullen ze je mss uit coulance zo'n verzekering geven. Maar een aanvullende verzekering loopt net zoals je reguliere basisverzekering van 1 januari tot en met 31 december. Die kun je niet zomaar opzeggen / afsluiten. Dat zou betekenen wanneer je iets nodig denkt te hebben, oh ik sluit eventjes een hoge verzekering af, om deze 2 maanden later weer uit te schrijven.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2009, 08:52
Verwijderd
Citaat:
Ik werk bij een zorgverzekeraar. Alleen als je via allerlei moeilijke wegen bezwaar gaat aantekenen zullen ze je mss uit coulance zo'n verzekering geven. Maar een aanvullende verzekering loopt net zoals je reguliere basisverzekering van 1 januari tot en met 31 december. Die kun je niet zomaar opzeggen / afsluiten. Dat zou betekenen wanneer je iets nodig denkt te hebben, oh ik sluit eventjes een hoge verzekering af, om deze 2 maanden later weer uit te schrijven.
Onzin, je sluit hem voor een jaar af. De tijdsspanne waarin hij loopt is vrij te bepalen.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2009, 11:06
Atelier Madame
Citaat:
Onzin, je sluit hem voor een jaar af. De tijdsspanne waarin hij loopt is vrij te bepalen.
Onzin
Met citaat reageren
Oud 04-04-2009, 11:26
Verwijderd
Citaat:
Onzin
Sterke argumentatie
Met citaat reageren
Oud 04-04-2009, 11:29
Atelier Madame
Jij vind mijn argumentatie toch onzin?
Tijdsspanne waarin hij loopt is simpelweg niet vrij te bepalen, het is geen telefoonabo. Je kiest hem per kalenderjaar.

En jij wilde nog wat bronnen:

http://www.cz.nl/%7B37850652-4e72-42..._verzekeringen

http://www.agisweb.nl/zorgverzekerin...zekering%20in?

http://www.onvz.nl/zorg.htm?id=29396#artikel9a

etc etc. Ik zou graag voorbeelden zien van maatschappijen die je zomaar midden in het jaar een aanvullende verzekering aan kunnen bieden en deze ook midden in het jaar erop willen stopzetten.

Laatst gewijzigd op 04-04-2009 om 11:36.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-04-2009, 13:38
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Maar een aanvullende verzekering loopt net zoals je reguliere basisverzekering van 1 januari tot en met 31 december. Die kun je niet zomaar opzeggen / afsluiten. Dat zou betekenen wanneer je iets nodig denkt te hebben, oh ik sluit eventjes een hoge verzekering af, om deze 2 maanden later weer uit te schrijven.
Dat lijkt me niet. Als je je extra wilt verzekeren, dan is dat voor de zorgverzekeraar een simpele keuze tussen meer omzet draaien of minder omzet draaien. Ze zullen dus akkoord gaan.

Opzegging is in het contract geregeld, en vormt dus geen factor, zoals je wel suggereerde.

Bovendien zou er anders een fout in het systeem zitten. Als voorwaarden gewijzigd kunnen worden, met mogelijke ontbinding als gevolg, dan moet het ook mogelijk zijn om midden in het jaar een aanvullende verzekering af te sluiten, want anders is het recht om gewijzigde contracten op te zeggen niets waard.

Zonder enige twijfel hebben de juristen van de overheid deze positie van de consument ingezien, en het zo geregeld dat je óf niet tijdens de looptijd contracten kunt wijzigen of opzeggen, óf dat je wel kunt wijzigen en opzeggen en een nieuw contract afsluiten.
Oud 13-04-2009, 12:56
sicilion
sicilion is offline
De acceptatieplicht geldt niet alleen voor 1 januari, maar gedurende het hele jaar. Een verzekering kan een nieuwe verzekerde dus niet weigeren, ook al is het halverwege het jaar (ZVW artikel 3).

Deze acceptatieplicht geldt niet voor aanvullende verzekeringen, dus ook niet alleen op 1 januari. De komende tien maanden die extra aanvullende verzekering niet hebben betekent ook volgende jaar die aanvullende verzekering niet hebben!

Daarnaast staat in de ZVW, zoals een aantal mensen hier ook al zeggen, dat zodra zij hun polis wijzigen (afgezien van inhoudelijk wijzeging) de verzekerde de verzekering mag opzeggen/het contract mag ontbinden.
Reageren

Regels voor berichten