Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Eten & Drinken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=62)
-   -   Gluten- en lactosevrije Nederlandse producten (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1762783)

Briseïs 10-07-2009 13:01

Gluten- en lactosevrije Nederlandse producten

Ik heb een Zweedse vriendin die mij deze zomer nogal veel helpt/heeft geholpen met allerhande dingen, en daarom wil ik graag wat leuks voor haar meenemen als ik weer terug ga naar Zweden. Ik vond het zelf wel aardig om wat lekker Nederlands eten voor haar mee te nemen, zeker aangezien ze zelf ook een kwart Nederlands is. Probleem is alleen dat ze een glutenallergie heeft en lactose-intolerant is, wat de keuze nogal beperkt. Dingen die ik kan verzinnen zijn kaas en hagelslag... Ik had al bedacht dat ze vast wel ergens glutenvrije stroopwafels in een biologische winkel hebben. Sowieso wel handig om biologische winkels af te struinen.
Weten jullie verder nog producten die gluten- en lactosevrij zijn? En waar je makkelijk van die dingen kunt kopen?

Eva 10-07-2009 13:29

Ik denk dat het wel moet lukken bij de biologische winkel en anders is dit misschien iets http://www.glutenvrijewebshop.nl/

verder denk ik dat veel nederlandse snoepjes wel lactose en glutenvrij zijn. Ik miste zelf heel erg de sterrenmix/munt thee toen ik in Toronto zat en volgensmij is dat ook weer iets typisch Nederlands :)

Briseïs 11-07-2009 15:34

Goh, die site heeft een hoop, is vast handig als je daadwerkelijk een gluten allergie hebt :D. Ik heb hem nog niet echt uitgebreid bekeken, maar écht Nederlandse dingen heb ik er nog niet gezien. Stroopwafels kon ik er bijvoorbeeld niet vinden.
En snoepjes wat bedoel je dan precies? Ik kan alleen drop bedenken, en toen keek ik op de verpakking die ik hier thuis heb maar daar dit dus tarwebloem in :(

Daantje_0705 11-07-2009 21:56

Heeft Zonnatura geen glutenvrije stroopwafels?

Eva 12-07-2009 13:27

Citaat:

Briseïs schreef: (Bericht 29449328)
Goh, die site heeft een hoop, is vast handig als je daadwerkelijk een gluten allergie hebt :D. Ik heb hem nog niet echt uitgebreid bekeken, maar écht Nederlandse dingen heb ik er nog niet gezien. Stroopwafels kon ik er bijvoorbeeld niet vinden.
En snoepjes wat bedoel je dan precies? Ik kan alleen drop bedenken, en toen keek ik op de verpakking die ik hier thuis heb maar daar dit dus tarwebloem in :(

ik zag wel glutenvrije speculaas staan :)

en hier hebben ze glutenvrije drop http://www.candytree.eu/datamodule?m...p%20Glutenvrij

look o look heeft een allergenentabel http://www.lookolook.com/downloads/lookolookinfo.pdf
salmiakknotsen en de snoepkettingsen zijn volgensmij typisch Nederlands

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

Vice 14-07-2009 17:52

Op de producten van AH eigen merk staan de allergieën aangegeven. Zo kun je gelijk zien of een product gluten en/of lactose bevat.

Over stroopwafels gesproken, in het algemeen zit daar wel lactose in.

Briseïs 15-07-2009 22:15

Citaat:

Vice schreef: (Bericht 29461584)
Op de producten van AH eigen merk staan de allergieën aangegeven. Zo kun je gelijk zien of een product gluten en/of lactose bevat.

Over stroopwafels gesproken, in het algemeen zit daar wel lactose in.

Ja dat had ik ook al bedacht. Maar lactose is voor haar niet zo'n probleem als gluten, als het maar een beetje is heeft ze daar niet echt last van, dus stroopwafels kan denk wel. Kaas wordt waarschijnlijk lastiger.

Bedankt allemaal! Ik ga binnenkort eens shoppen (y)

Daantje_0705 16-07-2009 16:25

Gewone, Nederlandse harde kaas is dacht ik lactose vrij :)

Vice 16-07-2009 16:44

Harde kazen zijn inderdaad lactose vrij.

Steleto 17-07-2009 08:35

Citaat:

Briseïs schreef: (Bericht 29467286)
Maar lactose is voor haar niet zo'n probleem als gluten, als het maar een beetje is heeft ze daar niet echt last van, dus stroopwafels kan denk wel.

Vergeet niet dat de hele wafel van tarwe is gemaakt en dus gluten bevat!

Verder zijn er in natuurwinkels een heleboel glutenvrije producten te vinden, maar daarvan is inderdaad weinig echt typisch nederlands.

Briseïs 17-07-2009 17:14

Citaat:

Daantje_0705 schreef: (Bericht 29469323)
Gewone, Nederlandse harde kaas is dacht ik lactose vrij :)

Citaat:

Vice schreef: (Bericht 29469421)
Harde kazen zijn inderdaad lactose vrij.

Goed om te weten!

Citaat:

Steleto schreef: (Bericht 29471980)
Vergeet niet dat de hele wafel van tarwe is gemaakt en dus gluten bevat!

Eh ja, daarom ben ik toch ook op zoek naar glutenvrije :confused:

Andijvie 18-07-2009 11:27

Ik heb geloof ik wel eens glutenvrije stroopwafels gezien in een biologische supermarkt.

Briseïs 21-07-2009 13:47

Bij de AHXL geweest, helaas niks gevonden, ook niet van Zonnatura. Next stop biologische winkel (y)

Sluwe Sjakie 29-07-2009 21:11

Ik zou kiezen voor Zonnatura.

Andijvie 30-07-2009 10:08

Citaat:

Sluwe Sjakie schreef: (Bericht 29514399)
Ik zou kiezen voor Zonnatura.

Moet het wel bestaan ;) Ik zag hier bij de AH ook alleen maar muesli-achtige repen (en die zijn volgens mij ook niet glutenvrij), geen stroopwafels.

Briseïs 30-07-2009 13:06

Precies, daar hadden ze het dus niet van.
Biologische winkel was dicht vanwege vakantie (n). Kan nog wel de andere proberen maar die is wat verder weg. Anders wordt het denk gewoon (pure) hagelslag en kaas...

Daantje_0705 30-07-2009 19:31

Je hebt van Alpro wel soja-vanillevla en dat is toch eigenlijk ook wel heel hollands én lactosevrij :) Ow, en drop kan misschien ook wel?

Briseïs 01-08-2009 12:59

Citaat:

Daantje_0705 schreef: (Bericht 29517393)
Je hebt van Alpro wel soja-vanillevla en dat is toch eigenlijk ook wel heel hollands én lactosevrij :) Ow, en drop kan misschien ook wel?

Dat vind ik een heel leuk idee, behalve dat ik bang ben voor ontploffingsgevaar in mn koffer :D
Gewone drop zit bijna altijd tarwebloem in, waardoor het dus niet glutenvrij is. Maar ik moet nog steeds naar de andere biologische winkel in de stad, hopelijk hebben ze daar wel glutenvrije drop.

MTpower 01-08-2009 13:32

Rob's drop is glutenvrij (en drop is toch wel nederlands?).

Overigens gewoon te krijgen bij de supermarkt (sowieso bij Jumbo).

Sarah 02-08-2009 07:47

Reformwinkels hebben vaak meer allergieproducten dan natuurwinkels, dus dat kun je misschien ook eens proberen.

Evatjuhhhh 02-08-2009 11:24

Je hebt ook een website waar je vooraf kan kijken of de producten glutenvrij zijn. www.livaad.nl Je kan dan per winkel zien of het product gluten vrij is.

Briseïs 05-08-2009 21:54

Citaat:

MTpower schreef: (Bericht 29521778)
Rob's drop is glutenvrij (en drop is toch wel nederlands?).

Overigens gewoon te krijgen bij de supermarkt (sowieso bij Jumbo).

Helaas zit hier in de buurt geen Jumbo, en in andere supermarkten heb ik het niet gezien.

Citaat:

Sarah schreef: (Bericht 29523127)
Reformwinkels hebben vaak meer allergieproducten dan natuurwinkels, dus dat kun je misschien ook eens proberen.

Eh, is het dom als ik het verschil niet weten tussen een reformwinkel en een natuurwinkel? :o

Citaat:

Evatjuhhhh schreef: (Bericht 29523413)
Je hebt ook een website waar je vooraf kan kijken of de producten glutenvrij zijn. www.livaad.nl Je kan dan per winkel zien of het product gluten vrij is.

Oeh, vet handig, dankje (y)

Sarah 06-08-2009 17:10

een natuurwinkel is een kleine supermarkt waar alles biologisch is, en een reformwinkel verkoopt natuurlijke voedingssupplementen en allergieproducten en vage cd's :p.

jerra 12-08-2009 18:35

Altijd even goed kijken op een verpakking of er lactose inzit. Ben benieuwd hoe de internet shops het doen, ik zag er een paar tussen staat op www.lactolerant.nl

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:22.