![]() |
Gluten- en lactosevrije Nederlandse producten
Ik heb een Zweedse vriendin die mij deze zomer nogal veel helpt/heeft geholpen met allerhande dingen, en daarom wil ik graag wat leuks voor haar meenemen als ik weer terug ga naar Zweden. Ik vond het zelf wel aardig om wat lekker Nederlands eten voor haar mee te nemen, zeker aangezien ze zelf ook een kwart Nederlands is. Probleem is alleen dat ze een glutenallergie heeft en lactose-intolerant is, wat de keuze nogal beperkt. Dingen die ik kan verzinnen zijn kaas en hagelslag... Ik had al bedacht dat ze vast wel ergens glutenvrije stroopwafels in een biologische winkel hebben. Sowieso wel handig om biologische winkels af te struinen.
Weten jullie verder nog producten die gluten- en lactosevrij zijn? En waar je makkelijk van die dingen kunt kopen? |
Ik denk dat het wel moet lukken bij de biologische winkel en anders is dit misschien iets http://www.glutenvrijewebshop.nl/
verder denk ik dat veel nederlandse snoepjes wel lactose en glutenvrij zijn. Ik miste zelf heel erg de sterrenmix/munt thee toen ik in Toronto zat en volgensmij is dat ook weer iets typisch Nederlands :) |
Goh, die site heeft een hoop, is vast handig als je daadwerkelijk een gluten allergie hebt :D. Ik heb hem nog niet echt uitgebreid bekeken, maar écht Nederlandse dingen heb ik er nog niet gezien. Stroopwafels kon ik er bijvoorbeeld niet vinden.
En snoepjes wat bedoel je dan precies? Ik kan alleen drop bedenken, en toen keek ik op de verpakking die ik hier thuis heb maar daar dit dus tarwebloem in :( |
Heeft Zonnatura geen glutenvrije stroopwafels?
|
Citaat:
en hier hebben ze glutenvrije drop http://www.candytree.eu/datamodule?m...p%20Glutenvrij look o look heeft een allergenentabel http://www.lookolook.com/downloads/lookolookinfo.pdf salmiakknotsen en de snoepkettingsen zijn volgensmij typisch Nederlands Ik hoop dat je er wat aan hebt :) |
Op de producten van AH eigen merk staan de allergieën aangegeven. Zo kun je gelijk zien of een product gluten en/of lactose bevat.
Over stroopwafels gesproken, in het algemeen zit daar wel lactose in. |
Citaat:
Bedankt allemaal! Ik ga binnenkort eens shoppen (y) |
Gewone, Nederlandse harde kaas is dacht ik lactose vrij :)
|
Harde kazen zijn inderdaad lactose vrij.
|
Citaat:
Verder zijn er in natuurwinkels een heleboel glutenvrije producten te vinden, maar daarvan is inderdaad weinig echt typisch nederlands. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Ik heb geloof ik wel eens glutenvrije stroopwafels gezien in een biologische supermarkt.
|
Bij de AHXL geweest, helaas niks gevonden, ook niet van Zonnatura. Next stop biologische winkel (y)
|
Ik zou kiezen voor Zonnatura.
|
Citaat:
|
Precies, daar hadden ze het dus niet van.
Biologische winkel was dicht vanwege vakantie (n). Kan nog wel de andere proberen maar die is wat verder weg. Anders wordt het denk gewoon (pure) hagelslag en kaas... |
Je hebt van Alpro wel soja-vanillevla en dat is toch eigenlijk ook wel heel hollands én lactosevrij :) Ow, en drop kan misschien ook wel?
|
Citaat:
Gewone drop zit bijna altijd tarwebloem in, waardoor het dus niet glutenvrij is. Maar ik moet nog steeds naar de andere biologische winkel in de stad, hopelijk hebben ze daar wel glutenvrije drop. |
Rob's drop is glutenvrij (en drop is toch wel nederlands?).
Overigens gewoon te krijgen bij de supermarkt (sowieso bij Jumbo). |
Reformwinkels hebben vaak meer allergieproducten dan natuurwinkels, dus dat kun je misschien ook eens proberen.
|
Je hebt ook een website waar je vooraf kan kijken of de producten glutenvrij zijn. www.livaad.nl Je kan dan per winkel zien of het product gluten vrij is.
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
een natuurwinkel is een kleine supermarkt waar alles biologisch is, en een reformwinkel verkoopt natuurlijke voedingssupplementen en allergieproducten en vage cd's :p.
|
Altijd even goed kijken op een verpakking of er lactose inzit. Ben benieuwd hoe de internet shops het doen, ik zag er een paar tussen staat op www.lactolerant.nl
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:22. |