Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Studeren (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=88)
-   -   Hoeveel "verzorgings"-opleidingen? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1770240)

Birte1991 01-09-2009 15:55

Hoeveel "verzorgings"-opleidingen?

Hallo allemaal, ik heb een vraagje!

Na heel lang nadenken weet ik eindelijk welke richting ik uit wil met mijn studie. Ik ga nu naar 6vwo en ik wil me voor 2 studies inschrijven, op 4 verschillende scholen. Dit omdat ik dan zeker weet dat ik toegelaten word. Maar deze studies zijn geneeskunde en verloskunde. Nu zei iemand die ik ken dat je vroeger jezelf niet voor 2 of meer "verzorgings"-opleidingen aan mag melden. Als dit nog steeds zo is heb ik een probleem, dan mag ik er maar 1 kiezen. Weet iemand of dit nog steeds zo is?

Bedankt!

Micromensje 01-09-2009 18:27

Waarom zou dat niet mogen? Heb geen idee maar het lijkt me nogal onlogisch. Ik denk dat er genoeg zijn die zich voor 2 soortgelijke studies inschrijven, omdat er bijvoorbeeld 1 met loting is. Bovendien, je kunt je wel voor 2 studies inschrijven, maar als het goed is volg je er toch maar 1 tegelijk. Dus ik zie niet in waarom dat een probleem zou zijn.

Evatjuhhhh 01-09-2009 22:34

Het zijn toch allebei studies met loting? Of heeft verloskunde geen loting? Je mag jezelf maar voor 1 studie met loting inschrijven namelijk.

Micromensje 02-09-2009 07:40

Ja verloskunde heeft inderdaad een loting. Dus dan klopt het wel.

dark*dizzie* 02-09-2009 21:30

Verloskunde valt officieel onder selectieprocedure en niet onder loting (tenminste dat was vorig jaar zo). Ik had me ingeschreven voor Biomedische wetenschappen (=loting) en verloskunde. Het kan zijn dat dit veranderd is, maar toen ik meedeed, was het geen probleem.

Briseïs 02-09-2009 21:48

Overigens meld je je bij centrale loting (zoals bij geneeskunde) niet aan voor een bepaalde universiteit. Je meldt je aan voor de loting voor geneeskunde en dan kun je wel een voorkeur aangeven voor een universiteit (ik geloof dat je eerste, tweede en derde keus kunt opgeven) maar of je, als je ingeloot wordt, op de universiteit van je keuze wordt toegelaten is nog maar de vraag.

Birte1991 03-09-2009 08:39

Verloskunde is inderdaad een selectieprocedure.. Ik hoop maar dat het kan.. Bedankt voor de reacties!

Birte1991 03-09-2009 08:56

Ik kom er net achter dat ik me maar voor 1 "verloskunde"school mag inschrijven. Dus of maastricht of amsterdam.

En voor geneeskunde kan je je maar op 1 plek inschrijven dus? En hun bepalen naar welke school je gaat? (Op basis van je voorkeuren)

Nou, nu heb ik dus nog maar 2 kansen.. Het wordt wel heel erg eng zo allemaal, stel dat ik op allebei niet toegelaten wordt.
Zijn er overigens wel opleidingen in de verzorging zonder loting?

Evatjuhhhh 03-09-2009 15:13

Wat bedoel je met "opleidingen in de verzoring zonder loting". Verpleegkunde (HBO) heeft naar mijn weten geen loting net als gezondheidswetenschappen(WO). Biomedischewetenschappen heeft niets met verpleging te maken, maar dat is deels loting en deels geen loting (WO).

Birte1991 03-09-2009 15:17

ooh oke, ja ik had al bij HBO-V gekeken en dat is inderdaad geen loting.

Ieke 03-09-2009 20:09

Ik begrijp niet zo goed waarom je dat allemaal samen wil doen. Wat heb je eraan? Buiten de vraag of het uberhaupt te combineren valt. Voor geneeskunde is het erg afhankelijk van je faculteit, maar er zijn er wat die behoorlijk wat aanwezigheid verlangen.
Daarbij vraag ik me de meerwaarde ervan af, zeker van een combinatie van HBO-V met geneeskunde.

Micromensje 04-09-2009 08:06

Ik heb ook een vraag die best in dit topic zou passen.

Ik wil me op 2 universiteiten gaan inschrijven voor de opleiding Bestuurs- en Organisatiewetenschappen. De ene is in Utrecht (met loting) en de andere in Amsterdam (zonder loting). Kan dit? Of mag het niet omdat het alsnog 2 dezelfde opleidingen zijn?

Sarah 04-09-2009 08:17

Dus je bent al bezig met je inschrijven voor studies maar je weet nog niet eens welke studies er zoal bestaan? Dat lijkt me niet zo handig. Ga eens naar je decaan en vraag om overzichtboekjes van universitaite en hbo opleidingen. Misschien heeft hij ze ook nog niet zo vroeg in het jaar, maar je hebt ook echt nog alle tijd.
"iets in de zorg" is nog geen keuze, een verloskundige doet totaal ander werk dan een arts (behalve dan dat de werkzaamheden van een ziekenhuisverloskundige natuurlijk overlappen met die van een gynaecoloog, maar de meeste nederlandse verloskundigen werken buiten het ziekenhuis en gynaecologen doen nog veel meer andere dingen dan zwangerschapsbegeleiding). Een verpleegkundige of een gezondheidswetenschapper bijvoorbeeld doet weer iets totaal anders.

Micromensje 06-09-2009 14:01

Kan iemand misschien ook mijn vraag beantwoorden?

Evatjuhhhh 06-09-2009 20:40

@Micromensje, volgens mij kan dat gewoon. Als het maar 1 opleiding met loting blijft, dan maakt het verder niets uit.

Micromensje 07-09-2009 08:05

Oké bedankt voor je antwoord. Dat komt me trouwens mooi uit ;)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:39.