![]() |
De OV-chipkaart: ervaringen, tips, klachten?
Het wordt eens tijd voor een topic over dit veel gehate/geliefde nieuwe vervoersbewijs. We moeten er uiteindelijk allemaal aan geloven, en inmiddels staan er steeds meer in- en uitcheckzuilen op stations.
Ik moet zeggen dat ik nog de ballen snap van hoe dat ding werkt. Onbewust maak ik er al gebruik van omdat mijn Voordeelurenabonnement op een OV-chipkaart geladen staat, maar reizen op saldo of een enkeltje heb ik nog niet gedaan... Wat zijn jullie ervaringen, tegen wat voor problemen lopen jullie op en wat is juist een verbetering? Klopt het bijvoorbeeld ook dat je niet eens meer perrons op kunt als je slechts mensen wilt uitzwaaien, omdat je daarvoor moet inchecken? Wat als uitchecken niet werkt? Hoe makkelijk is het geld terugvragen? En wordt alles duurder? Zoveel vragen, zo weinig antwoorden! |
Hij is hier de goden zij geprezen nog niet ingevoerd. Driewerf hoera voor Groningen!
|
Ik snap er ook niet zo heel veel van, maar ik woon dan ook in Tilburg, dus de ov-chip is hier nog bepaald niet doorgedrongen. Toen ik nog een vriendje in Capelle had, heb ik heel even zo'n ding moeten gebruiken als ik met de metro ging. Wat toen vooral belachelijk was, was dat je daarvoor alleen op gezette tijden een tijdelijke ov-chipkaart kon ophalen ergens in het centrum van Rotterdam, want de kaarten die ons al jaren eerder waren beloofd, hadden we toen nog niet met de post gekregen.
Gisteren moest ik met de tram in Amsterdam en gelukkig kon je daar ook nog gewoon met een strippenkaart reizen. Ik had niet eens gedacht aan de ov-chipkaart, hoewel ik dus nu op mijn Voordeelurenabonnement ook zo'n ding heb. We zien wel hoe het gaat als we het echt nodig gaan hebben. |
Als ik met de metro ga is het in Rotterdam, dus ik heb er wel mee te maken. Ik vind het niet veel irritanter dan een gewone strippenkaart oid, want die moest je ook in het poortje steken om het perron op te gaan.
En ach, zo vaak reis ik niet met de metro. Als de ov-chipkaart straks overal is, dus ook in de bus, dan vind ik het wel heel kut. Want dan kan je niet meer zwartrijden. :o En ik vind het stom dat je geen keus hebt. Net als met de gloeilamp die gaat verdwijnen. Stomme opdringerij allemaal! Over of het duurder is... ja dat zal wel, maar ik heb me er eerlijk gezegd niet in verdiept. |
Citaat:
Ik gebruik m'n chip voor de metro in A'dam. Heb er tot nog toe geen problemen mee gehad. Ik vraag me wel af of ik - omdat ik studenten OV heb en dus gratis reis - toch 4 euro instaptarief betaal als ik zou vergeten uit te chekken. |
Wat je vooral niet moet vergeten met je OV chip is, is dat als dat ding in je portomonee zit het voldoende is je portomonee er tegen aan te plaatsen. Scheelt een hoop tijd als iedereen dat beseft.
|
Zijn er nog zoveel mensen die dat niet beseffen dan?
Was me destijds in de metro niet zo opgevallen. |
Pff.. Ik snap er niks van, want hier hebben we 'm volgens mij nog niet.
Maargoed, ik reis ook niet gek veel met het openbaar vervoer, dus voor mij is het allemaal niet zo boeiend.. |
Kan dat ding ook in de min? Of moet je altijd genoeg geld voor de reis erop hebben staan. Dat zou ik namelijk nog wel eens kunnen vergeten...
|
-> Verkeer en Vervoer?
Persoonlijk vind ik het systeem goed werken, het werkt in het algemeen erg eenvoudig en de doorstroming bij de poortjes is erg goed. Het grote nadeel vind ik nu dat de kosten hoog zijn. Voor een stukje van 3 strippen, betaal ik nu de prijs van 5 strippen. Daarnaast als je overstapt op een vervoersmiddel binnen dezelfde zone moet je weer opnieuw betalen. Dus waar je vroeger 3 strippen betaalde voor metro en bus, betaal je er nu 7. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
ik krijg natuurlijk alles vergoed, maar toch ;) soms ben je net weer goedkoper uit. als je overstapt betaal je niet opnieuw? je betaalt in ieder geval geen instapkosten meer en je transporttarief gaat gewoon verder waar het ophield? Citaat:
Citaat:
ik heb automatisch opladen aan; als hij onder de 5 euro komt ongeveer wordt er automatisch 20 euro bijgeladen. ik kan niet wachten tot het overal wordt ingevoerd, ik vind het echt prima. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Ik heb de kaart al, sinds ie bestaat. Eerst een anonieme, daarna gewoon een persoonlijke. Beide van de RET dus. Een tijdje als promotiemedewerker voor de chipkaart gewerkt, jawel. :p Werkt op zich prima, maar fokking duur. Tenzij je regelmatig de halve stad doorkruist, ben je duurder uit.
Binnenkort ontvang ik mijn NS ov-chipkaart, voor mijn voordeelurenabonnement. Heb de kaart overigens ook al een aantal keren in Amsterdam gebruikt. :) |
Ik heb een anonieme OV chipkaart die ik in Haarlem en Amsterdam gebruik en dat werkt op zich prima. Ik laad hem op met 20 euro en doe daar ongeveer net zo lang mee als met een strippenkaart. Het is alleen jammer dat de apparatuur soms niet of niet goed werkt.
Hoe werkt zo'n persoonlijke kaart precies? Ik heb een voordeelurenkaart van de NS waar hij in zit. Ik las vandaag dat de NS een instaptarief van 20 euro gaat hanteren. :o Betekend dat dan dat ik er 20 euro op moet storten of wordt dat automatisch verrekend? Ik ben er in ieder geval hard voorstander van dat dit zo snel mogelijk ingevoerd wordt maar dan moet het wel fatsoenlijk werken. |
Toevallig dacht ik vandaag: hee ik weet daar eigenlijk niks vanaf, dus laat ik heel even op de site kijken. Ik wist eerst niet eens dat je het eerst moest opladen ofzo, ik had gehoopt op een automatisch afschrijfsysteem enzo maar goed.
Ik las ook iets over dat er 4 euro als een soort borg wordt betaald, die je dus niet terug krijgt als je niet uitcheckt. Maar toen dacht ik: Uh als ik van utrecht naar maastricht reis met korting betaal ik nog meer dan 14 euro. Waarom zou ik niet gewoon inchecken en niet meer uitchecken? Als ik toch niet gecontroleerd ben in de trein enzo. Dan kan ik dus zelf achteraf beslissen wat ik aan de reis betaal, wat natuurlijk het minst mogelijke is? :confused: |
Om een of andere reden ben ik in het bezit van 3 OV-chipkaarten. Een oud voordeelurenabbonnement dat ik ben vergeten op te zeggen en 2 studenten OV-chip dingen. Ik had er al éen en 3 maanden later kreeg ik er nog éen. :s
Ik gebruik er dus maar 1tje, maar niet zo vaak. In Rotterdam ga ik eigenlijk nooit met de metro of tram, want ik loop alles of ga met de trein. Ik gebruik 'm vooral om met de bus van Oegstgeest in Leiden te komen. Easy Peasy. Ik vind 't wel vreemd dat ik 'm echt eeuwen geleden heb opgeladen en dat ik nu nog steeds gewoon kan inchecken. Dat geld moet toch allang op zijn? :s Oh well, ik vind 't wel best zo. Verder heb ik met het hele systeem geen problemen ofzo. Kaartje voor de houder en doorlopen, niks aan de hand. In londen en andere grote steden werkt dit systeem ook al jaren. |
Ik had een tijd terug nog per ongeluk zo'n poortje gesloopt. Ik wilde er gewoon doorheen lopen maar omdat ik treuzelde gingen de deuren al dicht en bleef m'n tas ertussen zitten. Nog voor ik kon reageren begon het ding heel hard te piepen en met rooie lichtjes te knipperen en toen stond er opeens 'defect' op het schermpje. Fragiel stukje techniek :confused:
|
Citaat:
In de trein betaal je 20 euro borg ;) Is alsnog wel goedkoper dan sommige treinreizen, maar je komt er dus niet zo mee weg. |
Citaat:
in de bus zul je in veel gevallen gewoon wat duurder uitzijn. verder heb ik al een aantal keer gehad dat de scanners defect waren of nog niet fatsoenlijk opgestart o.i.d. en telkens mocht ik gewoon doorlopen van de chaffeurs. die ene keer dat ik vergeten ben uit te checken en die ene keer dat het apparaat niet functioneerde toen ik probeerde uit te checken zijn dus wel ruimschoots goedgemaakt. het lijkt me dat de borg voor treinen wel hoger zal worden dan 20 euro, anders zou iemand die regelmatig lange afstanden aflegt logischerwijs nooit uitchecken. of ze verzinnen daar wel iets moois op :) als je geen recht meer op ov hebt moet je trouwens niet vergeten je ov-chipkaart ook te laten wijzigen. je moet dan naar een balie om de studentengegevens er af te laten halen. volgens mij staat er dezelfde 'boete' op als het aanhouden van je andere ov-kaart. |
Een gezin van vier gaat een keertje met de trein: minimaal 110 euro. Fail.
Het is sowieso een systeem waarbij klantvriendelijkheid geen rol speelt. |
Citaat:
Als je in de min staat, kan je natuurlijk niet meer inchecken. Maar wat ik deed bij in de metro altijd, voordat de poortjes niet meer opengingen zonder strippenkaart. Dan checkte ik in wanneer ik instapte en dan reisde ik heel ver (naar mn broer) en dan checkte ik niet uit. Als ik dan 's avonds naar huis ging, dan stak ik mn kaart in de strippenkaartopening (dus ik checkte niet in) en stapte dan, uitcheckend, uit één halt vóór mijn halte. Een heel klein stukje meer lopen naar huis, maar ik betaal dan slechts voor de route van 1 halte. Grijsrijden dus. :p Oh ja, als ik uitstapte met de metro. Moest ik nog een aardig stuk met de tram, die in Rotterdam standaard voorzien is van een conducteur. Toen hadden die conducteurs nog geen scanner en zwaaide ik dus met mn pasje als ze langskwamen. Hoppa, gratis tramreis. Zwartrijden dus. :p Bespaarde zo enkele euro's. :) Citaat:
|
Mensen die maar af en toe met de trein gaan worden wel hard genaaid.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het is ingevoerd om het openbaar vervoer onopvallend duurder te maken. Ik erger me zo aan die reclames waarin beweerd wordt dat het goedkoper is. DAT IS NIET ZO. TWEE IS MINDER DAN DRIE.
|
Citaat:
als je dan massaal vergeet uit te checken ben je wel genaaid ja. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Voor een kaart met een voordeelurenabonnement is de borg 10 euro trouwens. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ze zeiden op de site toch echt borg hoor.
|
Borg is ook logischer, want zo doen ze dat ook bij de andere vervoersopties.
Dus eerst afschrijven en dan terugstorten. |
Nog minder privacy en nog meer misbruik van je gegevens, jeuj! (y)
Behalve dat: prima. Hoewel ik toch OV heb, dus dat is ook prima. |
Citaat:
Maak ik dezelfde reis terug naar huis. Gaat er weer 4 euro af, reis ik dus met -3,80 euro. Aan het eind borg min reiskosten terug op mn pasje, dus 3 euro. -3,80 + 3 = -0,80 euro. Ik hou 80 ct in de min over op mn pasje. De volgende keer moet ik opladen, voordat ik weer kan inchecken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het is geloof ik al 2 keer voorgekomen dat er persoonlijke gegevens van die chipkaart zijn weggegeven in verband met een onderzoek naar een moord oid. Dat vind ik redelijk privacyschendend, hoe goed ik het me ook kan voorstellen. |
Citaat:
Maar ik blijf het een omslachtig, klantonvriendelijk en duur systeem vinden :o |
Citaat:
|
Met het verhaal van de borg maken ze het ook alleen maar lastiger. Maar zo'n pasje is eigenlijk heel simpel en snel. :p Mss een beetje overweldigend aan het begin.
Duur is het zeker ja. :o |
ik vind het irritant dat ze je altijd kunnen controleren, en dat je wanneer bijvoorbeeld je portemonnee gestolen is in de stad of het per ongeluk net geen weekend meer is en je weekendretour niet meer geldt je niet meer zwart kunt rijden. En dat je niet meer vijf voor negen met korting de trein in kan stappen. Daarnaast vind ik het irritant dat je bijvoorbeeld misschien in de toekomst wel reisverboden kunt krijgen. Nu ga ik er niet van uit dat ik ooit een reisverbod zal krijgen omdat ik niet iets doe wat de overheid die we nu hebben absoluut niet koel vind, maar ik houd er altijd rekening mee dat er wel eens een overheid zou kunnen komen die idiote ideeën heeft en die wel vindt dat ik dingen fout doe. (stel sharia ofzo en ik mag mijn haar niet rood verven of geen levensbeschouwing meer geven of geen christen meer zijn, of oorlog en ik mag niet meer na acht uur op straat).
verder vroeg ik me af: hoe weet de buschauffeur dat je ingecheckt bent? Daar staan geen poortjes toch? En is het nou wel of niet zo dat uit en in moet checken als je moet overstappen? En overstappen tussen trein en bus? |
Citaat:
|
Citaat:
Heerlijk toch? |
Citaat:
vs: kaartje kopen op het perron, scannen, bij het uitstappen scannen, done. Kwestie van regelmatig je kaartje geld bijstorten (of koppelen aan je rekening, kon dat?) vs een nieuwe buskaart halen als die (bijna) op is. etc. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:45. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.