Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-09-2009, 20:26
Verwijderd
Het wordt eens tijd voor een topic over dit veel gehate/geliefde nieuwe vervoersbewijs. We moeten er uiteindelijk allemaal aan geloven, en inmiddels staan er steeds meer in- en uitcheckzuilen op stations.

Ik moet zeggen dat ik nog de ballen snap van hoe dat ding werkt. Onbewust maak ik er al gebruik van omdat mijn Voordeelurenabonnement op een OV-chipkaart geladen staat, maar reizen op saldo of een enkeltje heb ik nog niet gedaan...

Wat zijn jullie ervaringen, tegen wat voor problemen lopen jullie op en wat is juist een verbetering?

Klopt het bijvoorbeeld ook dat je niet eens meer perrons op kunt als je slechts mensen wilt uitzwaaien, omdat je daarvoor moet inchecken? Wat als uitchecken niet werkt? Hoe makkelijk is het geld terugvragen? En wordt alles duurder? Zoveel vragen, zo weinig antwoorden!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-09-2009, 20:32
Laisve
Laisve is offline
Hij is hier de goden zij geprezen nog niet ingevoerd. Driewerf hoera voor Groningen!
Oud 30-09-2009, 20:36
Verwijderd
Ik snap er ook niet zo heel veel van, maar ik woon dan ook in Tilburg, dus de ov-chip is hier nog bepaald niet doorgedrongen. Toen ik nog een vriendje in Capelle had, heb ik heel even zo'n ding moeten gebruiken als ik met de metro ging. Wat toen vooral belachelijk was, was dat je daarvoor alleen op gezette tijden een tijdelijke ov-chipkaart kon ophalen ergens in het centrum van Rotterdam, want de kaarten die ons al jaren eerder waren beloofd, hadden we toen nog niet met de post gekregen.
Gisteren moest ik met de tram in Amsterdam en gelukkig kon je daar ook nog gewoon met een strippenkaart reizen. Ik had niet eens gedacht aan de ov-chipkaart, hoewel ik dus nu op mijn Voordeelurenabonnement ook zo'n ding heb.

We zien wel hoe het gaat als we het echt nodig gaan hebben.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2009, 20:44
Verwijderd
Als ik met de metro ga is het in Rotterdam, dus ik heb er wel mee te maken. Ik vind het niet veel irritanter dan een gewone strippenkaart oid, want die moest je ook in het poortje steken om het perron op te gaan.

En ach, zo vaak reis ik niet met de metro. Als de ov-chipkaart straks overal is, dus ook in de bus, dan vind ik het wel heel kut. Want dan kan je niet meer zwartrijden. En ik vind het stom dat je geen keus hebt. Net als met de gloeilamp die gaat verdwijnen. Stomme opdringerij allemaal!

Over of het duurder is... ja dat zal wel, maar ik heb me er eerlijk gezegd niet in verdiept.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2009, 20:59
Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
Klopt het bijvoorbeeld ook dat je niet eens meer perrons op kunt als je slechts mensen wilt uitzwaaien, omdat je daarvoor moet inchecken? Wat als uitchecken niet werkt? Hoe makkelijk is het geld terugvragen? En wordt alles duurder? Zoveel vragen, zo weinig antwoorden!
Je kan 20 of 30 minuten ofzo op hetzelfde perron in- en uitchekken zonder te betalen. Als uitchecken niet werkt schijn je je geld terug te kunnen vragen. Het wordt goedkoper voor mensen die vlakbij een zonegrens wonen, maar duurder voor van de ene rand van een zone naar de andere rand (dus nog net binnen één zone) te reizen.

Ik gebruik m'n chip voor de metro in A'dam. Heb er tot nog toe geen problemen mee gehad. Ik vraag me wel af of ik - omdat ik studenten OV heb en dus gratis reis - toch 4 euro instaptarief betaal als ik zou vergeten uit te chekken.
Oud 30-09-2009, 21:06
Verwijderd
Wat je vooral niet moet vergeten met je OV chip is, is dat als dat ding in je portomonee zit het voldoende is je portomonee er tegen aan te plaatsen. Scheelt een hoop tijd als iedereen dat beseft.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2009, 21:10
Verwijderd
Zijn er nog zoveel mensen die dat niet beseffen dan?
Was me destijds in de metro niet zo opgevallen.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2009, 21:20
:DELICIOUS
:DELICIOUS is offline
Pff.. Ik snap er niks van, want hier hebben we 'm volgens mij nog niet.
Maargoed, ik reis ook niet gek veel met het openbaar vervoer, dus voor mij is het allemaal niet zo boeiend..
Met citaat reageren
Oud 30-09-2009, 21:27
Chick Rock
Chick Rock is offline
Kan dat ding ook in de min? Of moet je altijd genoeg geld voor de reis erop hebben staan. Dat zou ik namelijk nog wel eens kunnen vergeten...
Oud 30-09-2009, 22:24
Verwijderd
-> Verkeer en Vervoer?

Persoonlijk vind ik het systeem goed werken, het werkt in het algemeen erg eenvoudig en de doorstroming bij de poortjes is erg goed.

Het grote nadeel vind ik nu dat de kosten hoog zijn. Voor een stukje van 3 strippen, betaal ik nu de prijs van 5 strippen. Daarnaast als je overstapt op een vervoersmiddel binnen dezelfde zone moet je weer opnieuw betalen. Dus waar je vroeger 3 strippen betaalde voor metro en bus, betaal je er nu 7.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2009, 22:25
Verwijderd
Citaat:
Kan dat ding ook in de min? Of moet je altijd genoeg geld voor de reis erop hebben staan. Dat zou ik namelijk nog wel eens kunnen vergeten...
Je kan op dit moment 1 reis in de min komen te staan. Dus als je er niks op hebt staan kan je nog 1 reis mee, als je eenmaal in de min staat moet je opwaarderen.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2009, 22:27
Verwijderd
Citaat:
Wat je vooral niet moet vergeten met je OV chip is, is dat als dat ding in je portomonee zit het voldoende is je portomonee er tegen aan te plaatsen. Scheelt een hoop tijd als iedereen dat beseft.
Nee hoor, dat werkt nooit bij mij. Sterker nog ik heb regelmatig dat hij het niet doet omdat ik de verkeerde kant van de kaart op de lezer houd.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2009, 22:46
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
-> Verkeer en Vervoer?

Persoonlijk vind ik het systeem goed werken, het werkt in het algemeen erg eenvoudig en de doorstroming bij de poortjes is erg goed.

Het grote nadeel vind ik nu dat de kosten hoog zijn. Voor een stukje van 3 strippen, betaal ik nu de prijs van 5 strippen. Daarnaast als je overstapt op een vervoersmiddel binnen dezelfde zone moet je weer opnieuw betalen. Dus waar je vroeger 3 strippen betaalde voor metro en bus, betaal je er nu 7.
het is in sommige situaties inderdaad duurder, vooral als de bus enorm in kronkels rijdt. zo was het vanaf mijn kantoor naar schiphol altijd 2 strippen, omdat het in dezelfde zone ligt, maar de bus rijdt nu dusdanig om, dat het me 3 euro o.i.d. kost op de chipkaart.
ik krijg natuurlijk alles vergoed, maar toch

soms ben je net weer goedkoper uit. als je overstapt betaal je niet opnieuw? je betaalt in ieder geval geen instapkosten meer en je transporttarief gaat gewoon verder waar het ophield?

Citaat:
Je kan op dit moment 1 reis in de min komen te staan. Dus als je er niks op hebt staan kan je nog 1 reis mee, als je eenmaal in de min staat moet je opwaarderen.
niet helemaal, als je er helemaal niets op hebt staan dan kun je niet inchecken. je kunt wel 'in het rood' komen te staan bij het uitchecken en dan moet je bijladen voordat je weer ergens kunt instappen. als er 1 cent op je kaart staat lukt het dus wel

Citaat:
Nee hoor, dat werkt nooit bij mij. Sterker nog ik heb regelmatig dat hij het niet doet omdat ik de verkeerde kant van de kaart op de lezer houd.
de lezers van bijvoorbeeld veolia hier in delft zijn echt ruk, daar moet je hem echt meerdere seconden voorhouden. bij die andere dingen van onder andere connexxion doet hij het bij mij al door hem er een paar centimeter voor te houden.

ik heb automatisch opladen aan; als hij onder de 5 euro komt ongeveer wordt er automatisch 20 euro bijgeladen.
ik kan niet wachten tot het overal wordt ingevoerd, ik vind het echt prima.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2009, 22:57
Verwijderd
Citaat:
het is in sommige situaties inderdaad duurder, vooral als de bus enorm in kronkels rijdt. zo was het vanaf mijn kantoor naar schiphol altijd 2 strippen, omdat het in dezelfde zone ligt, maar de bus rijdt nu dusdanig om, dat het me 3 euro o.i.d. kost op de chipkaart.
ik krijg natuurlijk alles vergoed, maar toch

soms ben je net weer goedkoper uit. als je overstapt betaal je niet opnieuw? je betaalt in ieder geval geen instapkosten meer en je transporttarief gaat gewoon verder waar het ophield?
Nou iig betaal je dus nu voor de route die het ov neemt en niet meer voor de reis die je wil maken. Opzich valt er wat voor te zeggen dat er geen zonegrenzen meer zijn, maar aan de andere kant rijdt de bus nooit de ideale route dus om daar nu extra voor te laten betalen is nogal jammer.
Citaat:

niet helemaal, als je er helemaal niets op hebt staan dan kun je niet inchecken. je kunt wel 'in het rood' komen te staan bij het uitchecken en dan moet je bijladen voordat je weer ergens kunt instappen. als er 1 cent op je kaart staat lukt het dus wel
Ik kon met m'n ovkaart de eerste keer gewoon naar binnen lopen hoor (ja ik ging inderdaad kijken wat er zou gebeuren).
Citaat:

de lezers van bijvoorbeeld veolia hier in delft zijn echt ruk, daar moet je hem echt meerdere seconden voorhouden. bij die andere dingen van onder andere connexxion doet hij het bij mij al door hem er een paar centimeter voor te houden.
In Delft gebruik ik nog gewoon m'n strippenkaart. Ik zal binnenkort eens kijken wat er goedkoper is, de lijn die ik neem is op mijn traject vrijwel kaarsrecht.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2009, 23:33
Verwijderd
Ik heb de kaart al, sinds ie bestaat. Eerst een anonieme, daarna gewoon een persoonlijke. Beide van de RET dus. Een tijdje als promotiemedewerker voor de chipkaart gewerkt, jawel. Werkt op zich prima, maar fokking duur. Tenzij je regelmatig de halve stad doorkruist, ben je duurder uit.
Binnenkort ontvang ik mijn NS ov-chipkaart, voor mijn voordeelurenabonnement.

Heb de kaart overigens ook al een aantal keren in Amsterdam gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 00:17
Wammus
Wammus is offline
Ik heb een anonieme OV chipkaart die ik in Haarlem en Amsterdam gebruik en dat werkt op zich prima. Ik laad hem op met 20 euro en doe daar ongeveer net zo lang mee als met een strippenkaart. Het is alleen jammer dat de apparatuur soms niet of niet goed werkt.

Hoe werkt zo'n persoonlijke kaart precies? Ik heb een voordeelurenkaart van de NS waar hij in zit. Ik las vandaag dat de NS een instaptarief van 20 euro gaat hanteren. Betekend dat dan dat ik er 20 euro op moet storten of wordt dat automatisch verrekend?

Ik ben er in ieder geval hard voorstander van dat dit zo snel mogelijk ingevoerd wordt maar dan moet het wel fatsoenlijk werken.
Oud 01-10-2009, 01:11
Verwijderd
Toevallig dacht ik vandaag: hee ik weet daar eigenlijk niks vanaf, dus laat ik heel even op de site kijken. Ik wist eerst niet eens dat je het eerst moest opladen ofzo, ik had gehoopt op een automatisch afschrijfsysteem enzo maar goed.

Ik las ook iets over dat er 4 euro als een soort borg wordt betaald, die je dus niet terug krijgt als je niet uitcheckt. Maar toen dacht ik: Uh als ik van utrecht naar maastricht reis met korting betaal ik nog meer dan 14 euro. Waarom zou ik niet gewoon inchecken en niet meer uitchecken? Als ik toch niet gecontroleerd ben in de trein enzo. Dan kan ik dus zelf achteraf beslissen wat ik aan de reis betaal, wat natuurlijk het minst mogelijke is?
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 01:31
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Om een of andere reden ben ik in het bezit van 3 OV-chipkaarten. Een oud voordeelurenabbonnement dat ik ben vergeten op te zeggen en 2 studenten OV-chip dingen. Ik had er al éen en 3 maanden later kreeg ik er nog éen.

Ik gebruik er dus maar 1tje, maar niet zo vaak. In Rotterdam ga ik eigenlijk nooit met de metro of tram, want ik loop alles of ga met de trein.
Ik gebruik 'm vooral om met de bus van Oegstgeest in Leiden te komen. Easy Peasy.
Ik vind 't wel vreemd dat ik 'm echt eeuwen geleden heb opgeladen en dat ik nu nog steeds gewoon kan inchecken. Dat geld moet toch allang op zijn?
Oh well, ik vind 't wel best zo.

Verder heb ik met het hele systeem geen problemen ofzo. Kaartje voor de houder en doorlopen, niks aan de hand. In londen en andere grote steden werkt dit systeem ook al jaren.
Oud 01-10-2009, 01:57
Verwijderd
Ik had een tijd terug nog per ongeluk zo'n poortje gesloopt. Ik wilde er gewoon doorheen lopen maar omdat ik treuzelde gingen de deuren al dicht en bleef m'n tas ertussen zitten. Nog voor ik kon reageren begon het ding heel hard te piepen en met rooie lichtjes te knipperen en toen stond er opeens 'defect' op het schermpje. Fragiel stukje techniek
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 08:03
justhanna
justhanna is offline
Citaat:
Toevallig dacht ik vandaag: hee ik weet daar eigenlijk niks vanaf, dus laat ik heel even op de site kijken. Ik wist eerst niet eens dat je het eerst moest opladen ofzo, ik had gehoopt op een automatisch afschrijfsysteem enzo maar goed.

Ik las ook iets over dat er 4 euro als een soort borg wordt betaald, die je dus niet terug krijgt als je niet uitcheckt. Maar toen dacht ik: Uh als ik van utrecht naar maastricht reis met korting betaal ik nog meer dan 14 euro. Waarom zou ik niet gewoon inchecken en niet meer uitchecken? Als ik toch niet gecontroleerd ben in de trein enzo. Dan kan ik dus zelf achteraf beslissen wat ik aan de reis betaal, wat natuurlijk het minst mogelijke is?

In de trein betaal je 20 euro borg Is alsnog wel goedkoper dan sommige treinreizen, maar je komt er dus niet zo mee weg.
Oud 01-10-2009, 08:15
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Nou iig betaal je dus nu voor de route die het ov neemt en niet meer voor de reis die je wil maken. Opzich valt er wat voor te zeggen dat er geen zonegrenzen meer zijn, maar aan de andere kant rijdt de bus nooit de ideale route dus om daar nu extra voor te laten betalen is nogal jammer.

Ik kon met m'n ovkaart de eerste keer gewoon naar binnen lopen hoor (ja ik ging inderdaad kijken wat er zou gebeuren).

In Delft gebruik ik nog gewoon m'n strippenkaart. Ik zal binnenkort eens kijken wat er goedkoper is, de lijn die ik neem is op mijn traject vrijwel kaarsrecht.
bij mij zei die dus dat ik de kolere kon krijgen, nouja niet lettelijk want dat past nooit in dat schermpje, maar hij accepteerde mijn lege kaart niet. ik ben ook altijd heel nieuwsgierig

in de bus zul je in veel gevallen gewoon wat duurder uitzijn.

verder heb ik al een aantal keer gehad dat de scanners defect waren of nog niet fatsoenlijk opgestart o.i.d. en telkens mocht ik gewoon doorlopen van de chaffeurs. die ene keer dat ik vergeten ben uit te checken en die ene keer dat het apparaat niet functioneerde toen ik probeerde uit te checken zijn dus wel ruimschoots goedgemaakt.

het lijkt me dat de borg voor treinen wel hoger zal worden dan 20 euro, anders zou iemand die regelmatig lange afstanden aflegt logischerwijs nooit uitchecken. of ze verzinnen daar wel iets moois op

als je geen recht meer op ov hebt moet je trouwens niet vergeten je ov-chipkaart ook te laten wijzigen. je moet dan naar een balie om de studentengegevens er af te laten halen. volgens mij staat er dezelfde 'boete' op als het aanhouden van je andere ov-kaart.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 10:37
Dinalfos
Dinalfos is offline
Een gezin van vier gaat een keertje met de trein: minimaal 110 euro. Fail.

Het is sowieso een systeem waarbij klantvriendelijkheid geen rol speelt.
Oud 01-10-2009, 11:17
Verwijderd
Citaat:

Wat Justhanna zegt, voor de trein is de borg 20 euro.
Als je in de min staat, kan je natuurlijk niet meer inchecken.

Maar wat ik deed bij in de metro altijd, voordat de poortjes niet meer opengingen zonder strippenkaart. Dan checkte ik in wanneer ik instapte en dan reisde ik heel ver (naar mn broer) en dan checkte ik niet uit. Als ik dan 's avonds naar huis ging, dan stak ik mn kaart in de strippenkaartopening (dus ik checkte niet in) en stapte dan, uitcheckend, uit één halt vóór mijn halte. Een heel klein stukje meer lopen naar huis, maar ik betaal dan slechts voor de route van 1 halte. Grijsrijden dus.
Oh ja, als ik uitstapte met de metro. Moest ik nog een aardig stuk met de tram, die in Rotterdam standaard voorzien is van een conducteur. Toen hadden die conducteurs nog geen scanner en zwaaide ik dus met mn pasje als ze langskwamen. Hoppa, gratis tramreis. Zwartrijden dus.
Bespaarde zo enkele euro's.

Citaat:
Een gezin van vier gaat een keertje met de trein: minimaal 110 euro. Fail.

Het is sowieso een systeem waarbij klantvriendelijkheid geen rol speelt.
Die 7,50 is éénmalig, dus ik zie al die ophef niet. En als het goed is, hoef je maar 1ct op je pasje te hebben en niet 20. Want je kan ook in de min staan. Die 7,50 betaal je ook voor de rest van het openbaar vervoer, dus daar kun je toch niet omheen.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 11:22
Verwijderd
Mensen die maar af en toe met de trein gaan worden wel hard genaaid.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 11:24
Verwijderd
Citaat:
Mensen die maar af en toe met de trein gaan worden wel hard genaaid.
Waarom?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-10-2009, 11:26
Verwijderd
Citaat:
Waarom?
Omdat ze 27,50 moeten neerleggen en dat ontmoedigt mensen die bijvoorbeeld net één keer de trein willen pakken.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 11:27
Verwijderd
Citaat:
Die 7,50 is éénmalig, dus ik zie al die ophef niet. En als het goed is, hoef je maar 1ct op je pasje te hebben en niet 20. Want je kan ook in de min staan. Die 7,50 betaal je ook voor de rest van het openbaar vervoer, dus daar kun je toch niet omheen.
Het punt is dat je dus 80 euro borg moet betalen, voor 4 enkeltjes van 2 euro.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 11:28
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:

Ja, maar dan moet je toch in de trein alsnog opwaarderen tot (minimaal) 20 euro?
Oud 01-10-2009, 11:32
Uice
Uice is offline
Het is ingevoerd om het openbaar vervoer onopvallend duurder te maken. Ik erger me zo aan die reclames waarin beweerd wordt dat het goedkoper is. DAT IS NIET ZO. TWEE IS MINDER DAN DRIE.
Oud 01-10-2009, 11:32
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Ja, maar dan moet je toch in de trein alsnog opwaarderen tot (minimaal) 20 euro?
nee je zit niet aan een bedrag vast, je kunt ook een reis 'op je kaart zetten'. als het goed is

als je dan massaal vergeet uit te checken ben je wel genaaid ja.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 11:38
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
nee je zit niet aan een bedrag vast, je kunt ook een reis 'op je kaart zetten'. als het goed is

als je dan massaal vergeet uit te checken ben je wel genaaid ja.
Hoe komt men dan aan het getal 20?
Oud 01-10-2009, 11:43
Verwijderd
Citaat:
Het punt is dat je dus 80 euro borg moet betalen, voor 4 enkeltjes van 2 euro.
Citaat:
Wat ik dus zeg, is dat je met 1ct al kunt reizen (als het goed is). Dus als je 10 euro oplaadt, kan je ook reizen. Je betaalt alleen voor je reis. Die borg stelt niks voor, is meer fictief eigenlijk. Je kan het zien als, je betaalt helemaal geen borg. Als je niet uit- of incheckt betaal je een boete van 20 euro.

Voor een kaart met een voordeelurenabonnement is de borg 10 euro trouwens.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 11:45
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Hoe komt men dan aan het getal 20?
ja ze noemen het hier borg, maar eigenlijk is het dat niet. je kunt het beter boete noemen, want je betaalt niets vooruit. als je vergeet uit te checken, dan wordt er later 20 euro afgeschreven, met de bus is dat nu 4 euro.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 11:46
Verwijderd
Citaat:
Toevallig dacht ik vandaag: hee ik weet daar eigenlijk niks vanaf, dus laat ik heel even op de site kijken. Ik wist eerst niet eens dat je het eerst moest opladen ofzo, ik had gehoopt op een automatisch afschrijfsysteem enzo maar goed.:
Je kan het automatisch laten opladen/afschrijven. Alleen bij een persoonlijke kaart uiteraard.
Met citaat reageren
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Als je niet uit- of incheckt betaal je een boete van 20 euro.
Juist. Maar voor die regeling is het dus noodzakelijk dat je minimaal 20 euro op je chip hebt staan. Want als je er bijvoorbeeld maar vijf op hebt staan, dan moet je de eerstvolgende keer de boete + de reis + de borg betalen.
Verwijderd
Citaat:
ja ze noemen het hier borg, maar eigenlijk is het dat niet. je kunt het beter boete noemen, want je betaalt niets vooruit. als je vergeet uit te checken, dan wordt er later 20 euro afgeschreven, met de bus is dat nu 4 euro.
Ik was eerder.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 11:49
Verwijderd
Ze zeiden op de site toch echt borg hoor.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 11:51
Dinalfos
Dinalfos is offline
Borg is ook logischer, want zo doen ze dat ook bij de andere vervoersopties.

Dus eerst afschrijven en dan terugstorten.
Oud 01-10-2009, 11:52
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Nog minder privacy en nog meer misbruik van je gegevens, jeuj!

Behalve dat: prima. Hoewel ik toch OV heb, dus dat is ook prima.
Oud 01-10-2009, 11:52
Verwijderd
Citaat:
Juist. Maar voor die regeling is het dus noodzakelijk dat je minimaal 20 euro op je chip hebt staan.
Nee. Kijk, in Rotterdam is de borg 4 euro. Ik reis ook als ik bijvoorbeeld 1,20 ct heb. De reis is dan bijvoorbeeld 1 euro. Wat doet het kaartje? Die trekt bij het inchecken 4 euro eraf. Dan reis ik met -2,80 euro op mn pasje. En bij het uitchecken stort ie die 4 euro terug, minus de reiskosten van 1 euro, dat is dus 3 euro. -2,80 + 3 = 0,20 euro. Dus dan hou ik 20 ct over op mn pasje.
Maak ik dezelfde reis terug naar huis. Gaat er weer 4 euro af, reis ik dus met -3,80 euro. Aan het eind borg min reiskosten terug op mn pasje, dus 3 euro. -3,80 + 3 = -0,80 euro. Ik hou 80 ct in de min over op mn pasje. De volgende keer moet ik opladen, voordat ik weer kan inchecken.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 11:55
Verwijderd
Citaat:
Borg is ook logischer, want zo doen ze dat ook bij de andere vervoersopties.
Neuh, tis alleen verwarrend. Ook bij de andere zou het dus niet zo moeten heten.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 11:59
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Nog minder privacy en nog meer misbruik van je gegevens, jeuj!

Behalve dat: prima. Hoewel ik toch OV heb, dus dat is ook prima.
privacyredenen zijn bullshit, vrijwel iedereen heeft al jaren een mobiel en die zijn 24 uur per dag redelijk nauwkeurig te tracen
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 12:05
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
privacyredenen zijn bullshit, vrijwel iedereen heeft al jaren een mobiel en die zijn 24 uur per dag redelijk nauwkeurig te tracen
mogelijkheid tot =/= gebruikt worden.

Het is geloof ik al 2 keer voorgekomen dat er persoonlijke gegevens van die chipkaart zijn weggegeven in verband met een onderzoek naar een moord oid. Dat vind ik redelijk privacyschendend, hoe goed ik het me ook kan voorstellen.
Oud 01-10-2009, 12:13
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Nee. Kijk, in Rotterdam is de borg 4 euro. Ik reis ook als ik bijvoorbeeld 1,20 ct heb. De reis is dan bijvoorbeeld 1 euro. Wat doet het kaartje? Die trekt bij het inchecken 4 euro eraf. Dan reis ik met -2,80 euro op mn pasje. En bij het uitchecken stort ie die 4 euro terug, minus de reiskosten van 1 euro, dat is dus 3 euro. -2,80 + 3 = 0,20 euro. Dus dan hou ik 20 ct over op mn pasje.
Maak ik dezelfde reis terug naar huis. Gaat er weer 4 euro af, reis ik dus met -3,80 euro. Aan het eind borg min reiskosten terug op mn pasje, dus 3 euro. -3,80 + 3 = -0,80 euro. Ik hou 80 ct in de min over op mn pasje. De volgende keer moet ik opladen, voordat ik weer kan inchecken.
Ah, okay. Dan is het wel duidelijk.

Maar ik blijf het een omslachtig, klantonvriendelijk en duur systeem vinden
Oud 01-10-2009, 12:14
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
Ah, okay. Dan is het wel duidelijk.

Maar ik blijf het een omslachtig, klantonvriendelijk en duur systeem vinden
Mwah, buskaarten zijn klantonvriendelijker en omslachtiger, op zich.
Oud 01-10-2009, 12:19
Verwijderd
Met het verhaal van de borg maken ze het ook alleen maar lastiger. Maar zo'n pasje is eigenlijk heel simpel en snel. Mss een beetje overweldigend aan het begin.
Duur is het zeker ja.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 12:34
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
ik vind het irritant dat ze je altijd kunnen controleren, en dat je wanneer bijvoorbeeld je portemonnee gestolen is in de stad of het per ongeluk net geen weekend meer is en je weekendretour niet meer geldt je niet meer zwart kunt rijden. En dat je niet meer vijf voor negen met korting de trein in kan stappen. Daarnaast vind ik het irritant dat je bijvoorbeeld misschien in de toekomst wel reisverboden kunt krijgen. Nu ga ik er niet van uit dat ik ooit een reisverbod zal krijgen omdat ik niet iets doe wat de overheid die we nu hebben absoluut niet koel vind, maar ik houd er altijd rekening mee dat er wel eens een overheid zou kunnen komen die idiote ideeën heeft en die wel vindt dat ik dingen fout doe. (stel sharia ofzo en ik mag mijn haar niet rood verven of geen levensbeschouwing meer geven of geen christen meer zijn, of oorlog en ik mag niet meer na acht uur op straat).

verder vroeg ik me af: hoe weet de buschauffeur dat je ingecheckt bent? Daar staan geen poortjes toch? En is het nou wel of niet zo dat uit en in moet checken als je moet overstappen? En overstappen tussen trein en bus?
Oud 01-10-2009, 12:36
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
verder vroeg ik me af: hoe weet de buschauffeur dat je ingecheckt bent? Daar staan geen poortjes toch? En is het nou wel of niet zo dat uit en in moet checken als je moet overstappen? En overstappen tussen trein en bus?
In de trein hebben ze terminals waarmee ze gewoon je pasje kunnen scannen en kunnen zien of je ingecheckt bent. Ik neem aan dat in de bus hetzelfde kan gebeuren.
Oud 01-10-2009, 12:36
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Mwah, buskaarten zijn klantonvriendelijker en omslachtiger, op zich.
Nee hoor. Kaartje laten zien/afstempelen en gaan zitten. Daarna zonder iets te hoeven doen gewoon weer uitstappen. Het grootste voordeel: er komt geen automatisering aan te pas, dus je hoeft je niet druk te maken om storingen e.d. Je betaalt tevens geen boetes/borg, dus je hoeft achteraf geen muur van bureaucratie meer te trotseren als er iets fout gaat.

Heerlijk toch?
Oud 01-10-2009, 12:39
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
Nee hoor. Kaartje laten zien/afstempelen en gaan zitten. Daarna zonder je druk te hoeven maken uitstappen. Het grootste voordeel: er komt geen automatisering aan te pas, dus je hoeft je niet druk te maken om storingen e.d. Je betaalt tevens geen boetes/borg, dus je achteraf geen brieven meer te schrijven als er iets fout gaat.

Heerlijk toch?
Buskaart halen in een winkel, niet de mogelijkheid om aan een kaartje te komen bij de halte zelf (tenzij je bizarre bedragen in de bus wilt betalen), stempelen afhankelijk van waar je heen wilt, waarbij veel buschauffeurs niet weten hoever het nou eigenlijk is.

vs: kaartje kopen op het perron, scannen, bij het uitstappen scannen, done.

Kwestie van regelmatig je kaartje geld bijstorten (of koppelen aan je rekening, kon dat?) vs een nieuwe buskaart halen als die (bijna) op is.

etc.
Reageren

Regels voor berichten