Lastig altijd zo'n situatie..
Als ik even over mezelf eerst mag beginnen. Zelf ben ik nooit gepest. Zowel op de basisschool als op de middelbare school was ik vrijwel de populairste van de klas/school. Wel heb ik andere (klasgenoten) of andere slachtoffers gepest. Pesten is een gemakkelijke manier om iemand anders te kleineren en op die manier jezelf te "verhogen". Het geeft je, gek genoeg, als het ware een goed gevoel. Pesten is dus een "normaal" verschijnsel. Een manier om je eigen imago te vergroten en die van een ander te kleineren.
Interessant om te lezen dat je het hebt over rangen. Want die zijn, met name op de middelbare school, zeker aanwezig. Bijna alle leerlingen zijn soldaat als ze op de middelbare school komen. De één blijft soldaar, de ander wordt Korporaal, Sergant, Adjudant, Luitenant of Commandant. Jij was misschien een Korporaal en bent nu een beetje je rang aan het verliezen.
Het is irritant en vervelend als mensen je pesten. Pesten doen ze nooit alleen, pesten gaat in groepsverband. Met zijn allen tegen 1, want ja dat is wel de gemakkelijkste manier om te "winnen". Het is vooral interssant om te pesten wanneer er ook nog andere mensen toekijken. Immers durft vrijwel niemand er wat van te zeggen, en zijn de andere mensen bang. Bang om ook dat slachtoffer te worden.
Als je er vanaf wilt heb ik een tip voor je. In eerste instantie, laat je niet kennen. Gepest worden is denk ik ontzettent "kut", maar als je je laat kennen hebben ze je in de tang.
Wat je het beste kan doen is het volgende. Meestal zit er een soort van "leider" in de pestgroep. Zie hem als de commandant van dit "pest-legertje". Hij is degene die het aanzien heeft, en wordt gevolgd door zijn "Soldaatjes". Als je iets wilt bereiken moet je de commandant uitschakelen (niet te letterlijk nemen) dit kan prima op een normale manier.
Als je de commandant een keer één op één tegenkomt, het liefst buiten school want dat is de meest veilige manier, spreek hem op een normale manier aan. Hey pietje puk, ik wil even met je praten. En je doet je verhaal. Vertel hem duidelijk dat je niet gedient bent van zijn "pesterij-tjes". Vraag hem om normaal te doen en zeg dat je het kinderachtig vind. Word vooral niet emotioneel, kwaad of aggresief. Blijf gewoon rustig en doe je verhaal. Nadat je hem gesproken hebt geef je hem een hand. Je maakt symbolisch een soort van "deal".
De volgende dag zit je met hem in de klas. Zeg hem gedag en vraag "Alles goed?". Doe dit waar zijn "soldaatjes" bij zitten. Geloof mij, die zullen er niks meer van snappen hahaha. Het "leger" heeft bevelen nodig, maar neem maar van mij aan, die Commandant zal jou niet meer aanvallen ;)
Succes! Ik zou het leuk vinden als je me op de hoogte houd!
|