![]() |
Clusters
Mensen,
Een heel simpele vraag lijkt me, maar ik heb geloof ik een black-out wanneer men spreekt over een cluster binnen het onderwijs, wat word dan precies bedoeld... Is dit een Periode? of een opleidingsrichting? |
Met een cluster wordt een type speciaal onderwijs bedoeld:
* Cluster 1: visueel gehandicapte kinderen of meervoudig gehandicapte kinderen met een visuele handicap * Cluster 2: dove of slechthorende kinderen, kinderen met ernstige spraakmoeilijkheden of meervoudig gehandicapte kinderen die één van deze handicaps hebben * Cluster 3: lichamelijk gehandicapte kinderen, zeer moeilijk lerende kinderen (ZMLK) en langdurig zieke kinderen met een lichamelijke handicap, of meervoudig gehandicapte kinderen die één van deze handicaps hebben * Cluster 4: zeer moeilijk opvoedbare kinderen, Z.M.O.K., langdurig zieke kinderen anders dan met een lichamelijke handicap en kinderen in scholen met aan pedologische instituten Ik weet niet of je dit bedoelt? Er zijn meer situaties waarin het woord 'cluster' wordt gebruikt binnen het onderwijs, maar deze is het meest gebruikelijk. |
Een cluster kan ook een deel van een klas zijn. Bijvoorbeeld de ene cluster volgt op een bepaald uur biologie, terwijl de andere cluster juist economie volgt. Ook kunnen er meerdere clustergroepen zijn die allemaal hetzelfde vak volgen. Maar dat hangt ervan af in welke context het woord staat.
|
Fijne aanvulling, Micromensje. Ik wilde dat ook uitleggen, maar kwam niet op de juiste woorden :).
|
Graag gedaan hoor. Van de clusters zoals jij die uitlegt had ik overigens nog nooit gehoord.
|
ik ook niet, ik ken het ook alleen als afhangende van het profiel/rooster
|
In een cluster kunnen leerlingen uit meerdere klassen zitten.
|
Citaat:
Een klas is onderdeel van een cluster maar een cluster is nooit een gedeelte van een klas :D |
Een cluster is bijvoorbeeld alle klassen 3-HAVO.
|
een cluster kan toch ook zijn alle leerlingen die bijv. op woensdag het 1e uur scheikunde in lokaal zoveel hebben, maar die bij andere vakken niet(allemaal) bij elkaar in de klas zitten?
en dan zijn het dus gedeeltes van verschillende klassen die samen 1 cluster vormen |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:55. |