Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-02-2010, 10:00
Verwijderd
Mensen,

Een heel simpele vraag lijkt me, maar ik heb geloof ik een black-out
wanneer men spreekt over een cluster binnen het onderwijs, wat word dan precies bedoeld...
Is dit een Periode? of een opleidingsrichting?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-02-2010, 10:28
Hawahaai
Hawahaai is offline
Met een cluster wordt een type speciaal onderwijs bedoeld:
* Cluster 1: visueel gehandicapte kinderen of meervoudig gehandicapte kinderen met een visuele handicap
* Cluster 2: dove of slechthorende kinderen, kinderen met ernstige spraakmoeilijkheden of meervoudig gehandicapte kinderen die één van deze handicaps hebben
* Cluster 3: lichamelijk gehandicapte kinderen, zeer moeilijk lerende kinderen (ZMLK) en langdurig zieke kinderen met een lichamelijke handicap, of meervoudig gehandicapte kinderen die één van deze handicaps hebben
* Cluster 4: zeer moeilijk opvoedbare kinderen, Z.M.O.K., langdurig zieke kinderen anders dan met een lichamelijke handicap en kinderen in scholen met aan pedologische instituten

Ik weet niet of je dit bedoelt? Er zijn meer situaties waarin het woord 'cluster' wordt gebruikt binnen het onderwijs, maar deze is het meest gebruikelijk.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2010, 11:02
Verwijderd
Een cluster kan ook een deel van een klas zijn. Bijvoorbeeld de ene cluster volgt op een bepaald uur biologie, terwijl de andere cluster juist economie volgt. Ook kunnen er meerdere clustergroepen zijn die allemaal hetzelfde vak volgen. Maar dat hangt ervan af in welke context het woord staat.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2010, 11:10
Hawahaai
Hawahaai is offline
Fijne aanvulling, Micromensje. Ik wilde dat ook uitleggen, maar kwam niet op de juiste woorden .
Met citaat reageren
Oud 22-02-2010, 12:50
Verwijderd
Graag gedaan hoor. Van de clusters zoals jij die uitlegt had ik overigens nog nooit gehoord.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2010, 18:05
silentbob
silentbob is offline
ik ook niet, ik ken het ook alleen als afhangende van het profiel/rooster
Met citaat reageren
Oud 23-02-2010, 11:26
Verwijderd
In een cluster kunnen leerlingen uit meerdere klassen zitten.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2010, 20:59
Verwijderd
Citaat:
Een cluster kan ook een deel van een klas zijn. Bijvoorbeeld de ene cluster volgt op een bepaald uur biologie, terwijl de andere cluster juist economie volgt. Ook kunnen er meerdere clustergroepen zijn die allemaal hetzelfde vak volgen. Maar dat hangt ervan af in welke context het woord staat.
Hou eens op

Een klas is onderdeel van een cluster maar een cluster is nooit een gedeelte van een klas
Met citaat reageren
Oud 23-02-2010, 20:59
Verwijderd
Een cluster is bijvoorbeeld alle klassen 3-HAVO.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2010, 21:10
silentbob
silentbob is offline
een cluster kan toch ook zijn alle leerlingen die bijv. op woensdag het 1e uur scheikunde in lokaal zoveel hebben, maar die bij andere vakken niet(allemaal) bij elkaar in de klas zitten?
en dan zijn het dus gedeeltes van verschillende klassen die samen 1 cluster vormen
Met citaat reageren
Oud 24-02-2010, 08:36
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Hou eens op

Een klas is onderdeel van een cluster maar een cluster is nooit een gedeelte van een klas
Bij ons op school was dat ook zo. We hadden 1 M klas en 2 N klassen in 5 VWO (V5A, B en C). De gene uit de N klassen die economie hadden waren samen in 1 klas gezet voor die economie 1 lessen en de gene uit de M klas met economie 1,2 gingen samen met de enkeling uit de N klassen ook in een klas. Dit was dan het cluster economie, dus heb je een deel van je klas dat het cluster economie had, samen met het deel uit de andere klas. Wat je wel met de hele klas had (Nederlands bijvoorbeeld) was dus geen cluster.
Reageren

Regels voor berichten