Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   leerlingen opgesloten door leraar (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1793899)

Lankheetje 01-03-2010 18:32

leerlingen opgesloten door leraar

hallo allemaal ik heb een vraagje
vandaag moest ik nablijven met nog 2 eentje moest weg maar mocht niet weg en wou weglopen maar toen ging onze leraar ervoor staan en deed alle duren op slot en konden we niet weg.

nu heb ik dus de vraag mag dat?

FREAKY_7 01-03-2010 19:38

nee, volgens mij mogen ze niks doen als je bijv gewoon de klas uit lopot en naar huis gaat.
Dat heeft nadien natuurlijk wel gevolgen (nablijven, schorsing) maar volgens mij mogen ze je niet tegenhouden als je weg wil.

Saddamie 09-03-2010 12:38

een school mag je tot een bepaalde tijd laten nakomen, ik geloof half 6, 6 uur ofzo.
Maar als iemand een gegronde reden heeft om naar huis of ergens anders te gaan, moet deze persoon dat overleggen met de docent en vragen of hij het later een keer mag nakomen.
Officeel staat er in de regelementen dan zolang er ondersteunend personeel aanwezig is op school (oa. leraren of congierge) mogen zij jou op school houden als daar goede redenen voor zijn. best wel flauw, maar het is de wet ;)

flyaway 09-03-2010 22:21

Dit topic hoort hier niet, ik verplaats het naar G&R

HarrydeYaeger 09-03-2010 23:44

Citaat:

Saddamie schreef: (Bericht 30271879)
een school mag je tot een bepaalde tijd laten nakomen, ik geloof half 6, 6 uur ofzo.
Maar als iemand een gegronde reden heeft om naar huis of ergens anders te gaan, moet deze persoon dat overleggen met de docent en vragen of hij het later een keer mag nakomen.
Officeel staat er in de regelementen dan zolang er ondersteunend personeel aanwezig is op school (oa. leraren of congierge) mogen zij jou op school houden als daar goede redenen voor zijn. best wel flauw, maar het is de wet ;)

Maar dat wil niet zeggen dat ze ook het recht hebben om je fysiek vast te houden? :confused: Lijkt me dat iemand opsluiten sowieso niet mag, ontvoering ofzo?

Mar_TFD 10-03-2010 00:27

Citaat:

Saddamie schreef: (Bericht 30271879)

Wat een onzin. Er zal best in de schoolreglementen staan dat docenten het recht hebben om leerlingen na te laten blijven, maar dat betekent niet dat ze ook het recht hebben om je fysiek te verhinderen weg te gaan. Weglopen kan natuurlijk wel weer heel andere gevolgen hebben, zoals hierboven al wordt aangegeven.

Hoe weet jij trouwens wat er in de schoolreglementen van OP staan? Je haalt daarnaast ook nog is de begrippen 'wet' en 'reglement' door elkaar.

KevinV1990 10-03-2010 13:15

Citaat:

Lankheetje schreef: (Bericht 30245354)
hallo allemaal ik heb een vraagje
vandaag moest ik nablijven met nog 2 eentje moest weg maar mocht niet weg en wou weglopen maar toen ging onze leraar ervoor staan en deed alle duren op slot en konden we niet weg.

nu heb ik dus de vraag mag dat?

Volgens mij mag het niet, maar heb dat zo'n paar jaar terug ook meegemaakt met een Natuurkunde leraar, en toen zaten we trouwens met de hele klas opgesloten. En weet je, ik weet niet of je iets belangrijks moest doen, maar anders zou ik het gewoon gaan melden bij je mentor en er verder maar om lachen.;)

AzN 10-03-2010 14:42

Ook uit veiligheidsoverwegingen mogen leerlingen toch nooit opgesloten worden, om welke reden of in welk lokaal dan ook? Stel dat er brand uitbreekt of iets dergelijks :confused:.

kopmuntkip 11-03-2010 17:58

Dit is gewoon vrijheidsontneming en strafbaar volgens de wet. Nee. dit mag dus niet.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:22.