Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   De Kantine (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Getrouwd, eigen achternaam behouden, die van je partner of beide? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1793958)

Missy 02-03-2010 09:48

Getrouwd, eigen achternaam behouden, die van je partner of beide?

Als je zou gaan trouwen, zou je dan je eigen achternaam willen behouden? Neem je die van je partner aan zonder blikken en blozen? Of ga je voor een tussenweg en neem je beide achternamen? Waarom?

Mr Soija verwijderd 02-03-2010 09:50

Beide!

Absinthe 02-03-2010 09:52

Mijn moeder heeft godzijdank haar eigen achternaam gehouden :o :(

Ik denk aan de ene kant dat ik dat ook zou doen, gewoon omdat je altijd zo geheten hebt en omdat ik het ouderwets vind dat de vrouw de achternaam van de man moet overnemen en niet andersom. Aan de andere kant vind ik mijn achternaam zo lelijk, dat ik graag een andere achternaam zou willen.

Kunst 02-03-2010 09:52

Ik denk dat ik mijn partners naam wil hebben, tenzij ik trouw met iemand met een verschrikkelijke achternaam.
Maar ik zou graag dezelfde achternaam hebben omdat ik kinderen wil en niet wil dat die een andere achternaam hebben dan een van de ouders. Ik wil een gezin met een achternaam en niet met twee.

Tink* 02-03-2010 09:53

Dat ligt eraan of de achternaam van mijn partner beter of slechter is dan de mijne.

Mr Soija verwijderd 02-03-2010 09:55

Citaat:

Tink* schreef: (Bericht 30247437)
Dat ligt eraan of de achternaam van mijn partner beter of slechter is dan de mijne.

Als die slechter is, neemt hij dan jouw naam over? :p

Tink* 02-03-2010 09:56

Citaat:

Mr Soija schreef: (Bericht 30247441)
Als die slechter is, neemt hij dan jouw naam over? :p

Dat moet hij zelf weten. Maar mannen kennende doen ze dat niet, die zijn veel te trots op hun naam.

Sherlock 02-03-2010 09:58

Ik ben één van de 120 mensen in de wereld met mijn achternaam dus ik hou hem sowieso(Y)

Mr Soija verwijderd 02-03-2010 10:00

Wat is je achternaam dan?

Sherlock 02-03-2010 10:00

Degenaars. Niet de best achternaam maar ik ben er trots op(Y)

Mr Soija verwijderd 02-03-2010 10:07

Prima achternaam hoor. (y)

Sherlock 02-03-2010 10:11

Ik krijg wel eens opmerkingen over het aars gedeelte.

Quis 02-03-2010 10:13

Citaat:

Absinthe schreef: (Bericht 30247432)
Ik denk aan de ene kant dat ik dat ook zou doen, gewoon omdat je altijd zo geheten hebt en omdat ik het ouderwets vind dat de vrouw de achternaam van de man moet overnemen en niet andersom. Aan de andere kant vind ik mijn achternaam zo lelijk, dat ik graag een andere achternaam zou willen.

Precies dit. Al zou ik het liefst mijn moeders meisjesnaam hebben.

Katje 02-03-2010 10:15

Citaat:

Kunst schreef: (Bericht 30247433)
Maar ik zou graag dezelfde achternaam hebben omdat ik kinderen wil en niet wil dat die een andere achternaam hebben dan een van de ouders. Ik wil een gezin met een achternaam en niet met twee.

Dit. Dat het ouderwets zou zijn of aan zou tonen dat je zijn bezit wordt en what not vind ik nogal onzin (zolang je niet een naam tegen je wil aanneemt of weet ik wat). Het is maar een naam.
Officieel heet ik Naam-Meisjesnaam, maar in het daag'lijks gebruik gewoon Naam, en op mijn paspoort en rijbewijs blijft Meisjesnaam staan.

Severus 02-03-2010 10:20

Ik zou ongetwijfeld voor de middenweg gaan en beide achternamen nemen. Zo blijf ik trouw aan mijn eigen afkomst, maar laat ik tegelijkertijd zien dat ik van mijn man houd en die liefde recht doe. :y

Het schijnt dat je ook nog zelf mag weten in welke volgorde je de achternamen gaat hanteren. Dus: [eigen achternaam] + [achternaam echtgenoot] of [achternaam echtgenoot] en [eigen achternaam]? Ik zal in principe voor het eerste gaan, tenzij het echt niet klinkt en het qua klank beter is om de tweede genoemde volgorde aan te houden. :)

Martiño 02-03-2010 10:23

Citaat:

Kunst schreef: (Bericht 30247433)

Dat hoeft ook helemaal niet. Mijn moeder heeft ook haar eigen achternaam gehouden, en ik heb ook maar één achternaam. Kinderen kunnen volgensmij ook de achternaam krijgen van de moeder, het hoeft toch niet perse de achternaam van de vader te zijn?

Overigens zou ik gewoon mijn eigen naam houden. Een collega van een oude stageafdeling had het wel grappig gedaan, haar man heette vrouwnaam-eigennaam en zij heette mannaam-eigennaam.

Kunst 02-03-2010 10:26

Citaat:

Katje schreef: (Bericht 30247516)
Dit. Dat het ouderwets zou zijn of aan zou tonen dat je zijn bezit wordt en what not vind ik nogal onzin (zolang je niet een naam tegen je wil aanneemt of weet ik wat). Het is maar een naam.
Officieel heet ik Naam-Meisjesnaam, maar in het daag'lijks gebruik gewoon Naam, en op mijn paspoort en rijbewijs blijft Meisjesnaam staan.

Ik vind het vooral stom van die ouders met allebei andere namen dan de kinderen like juhhuh.

Kunst 02-03-2010 10:27

Citaat:

Martiño schreef: (Bericht 30247534)
Dat hoeft ook helemaal niet. Mijn moeder heeft ook haar eigen achternaam gehouden, en ik heb ook maar één achternaam. Kinderen kunnen volgensmij ook de achternaam krijgen van de moeder, het hoeft toch niet perse de achternaam van de vader te zijn?

Overigens zou ik gewoon mijn eigen naam houden. Een collega van een oude stageafdeling had het wel grappig gedaan, haar man heette vrouwnaam-eigennaam en zij heette mannaam-eigennaam.

Maar dan heeft de vader een andere naam dan de kinderen. Waarmo zou je de zelfde naam hebben als je eigen ouders en niet de zelfde naam als je kinderen. Ik vind het gemeen, wat is er nou ouderwets aan het verranderen van je naam. Buhhuh

Quis 02-03-2010 10:32

Citaat:

Kunst schreef: (Bericht 30247540)
Maar dan heeft de vader een andere naam dan de kinderen. Waarmo zou je de zelfde naam hebben als je eigen ouders en niet de zelfde naam als je kinderen. Ik vind het gemeen, wat is er nou ouderwets aan het verranderen van je naam. Buhhuh

Voor mijn ouders trouwden had ik de naam van mijn moeder en daar heb ik nooit problemen mee gehad hoor.

Martiño 02-03-2010 10:43

Citaat:

Kunst schreef: (Bericht 30247540)

Het is gewoon een beslissing die je maakt. Iedereen is daar toch vrij in? En als mensen niet getrouwd zijn krijgen de kinderen ook standaard de naam van de moeder, zoals Quis zegt.

Mr Soija verwijderd 02-03-2010 10:47

Citaat:

Severus schreef: (Bericht 30247529)
Ik zou ongetwijfeld voor de middenweg gaan en beide achternamen nemen. Zo blijf ik trouw aan mijn eigen afkomst, maar laat ik tegelijkertijd zien dat ik van mijn man houd en die liefde recht doe. :y

Het schijnt dat je ook nog zelf mag weten in welke volgorde je de achternamen gaat hanteren. Dus: [eigen achternaam] + [achternaam echtgenoot] of [achternaam echtgenoot] en [eigen achternaam]? Ik zal in principe voor het eerste gaan, tenzij het echt niet klinkt en het qua klank beter is om de tweede genoemde volgorde aan te houden. :)

Inderdaad. :)

Ik zou mijn ACHTERnaam ACHTERaan willen hebben, want daar is het een achternaam voor. Dus ik zou gaan voor deze optie:
Citaat:

Martiño schreef: (Bericht 30247534)
Een collega van een oude stageafdeling had het wel grappig gedaan, haar man heette vrouwnaam-eigennaam en zij heette mannaam-eigennaam.

Dus puur hypothetisch zou dat in dit geval zijn J A.C. -> J L.A.C. wat wel de alfabetiek eruit haalt. :p

Jazimierz Lampawicz Almydzia Kozawski :o

Mr Soija verwijderd 02-03-2010 10:48

Citaat:

Martiño schreef: (Bericht 30247572)
En als mensen niet getrouwd zijn krijgen de kinderen ook standaard de naam van de moeder, zoals Quis zegt.

Oh, dit wist ik niet. :o

Rationeel 02-03-2010 10:49

ik ben nog maar de enige stamhouder in de familie, dus ik wil sowieso mijn naam doorgeven, al moet ik het erin slaan :mad:

Archont_temp 02-03-2010 10:50

Natuurlijk mijn eigen achternaam behouden. En mijn vrouw neemt ook mijn achternaam over :o

Mr Soija verwijderd 02-03-2010 10:57

Citaat:

Mr Soija schreef: (Bericht 30247582)
Oh, dit wist ik niet. :o

Ha! Het mag toch wel. Bij erkenning. :)

Quis 02-03-2010 11:05

Citaat:

Martiño schreef: (Bericht 30247572)
Het is gewoon een beslissing die je maakt. Iedereen is daar toch vrij in? En als mensen niet getrouwd zijn krijgen de kinderen ook standaard de naam van de moeder, zoals Quis zegt.

Niet standaard joh! Het was een keuze.

Lorelei 02-03-2010 11:35

Ik weet het nog niet. Ik ben op dit moment niet speciaal gehecht aan mijn naam, maar misschien voelt het toch anders als ik opeens een andere naam zou krijgen. Ik zie het dan wel weer.

Trimm Trabb 02-03-2010 12:08

Ik zie sowieso het nut van trouwen niet en denk dat ik dat ook nooit zal doen.
M'n eigen achternaam vind ik nogal suf en vertaald in het Engels is het helemaal belachelijk (trouserhouses? :s) maar ik zit er nou eenmaal aan vast. Tenzij ik iemand tegenkom die zo'n coole achternaam heeft dat trouwen ineens wel een goede optie lijkt...

Mijn moeder heeft mijn vader's naam en haar meisjesnaam gehouden. Dus Mutti Papanaam-Mamanaam, en dat staat wel sjiek.

Martiño 02-03-2010 12:11

Citaat:

Quis schreef: (Bericht 30247632)
Niet standaard joh! Het was een keuze.

Volgensmij wel! Sowieso als de vader het kind niet erkent (en dat vergeten vaders nog wel eens, dat als ze niet getrouwd zijn het kind niet automatisch door hun erkend wordt, ook niet als zij degenen zijn die de aangifte doen), maar ook als de vader wel het kind erkent, dan wordt dacht ik de vraag gesteld of het kind de achternaam van de vader of moeder krijgt. Maar ik zal het eens vragen aan mijn mutti, die weet dat soort dingen.

Martiño 02-03-2010 12:13

Citaat:

Rationeel schreef: (Bericht 30247583)
ik ben nog maar de enige stamhouder in de familie, dus ik wil sowieso mijn naam doorgeven, al moet ik het erin slaan :mad:

Ik ben ook de enige stamhouder, maarja, ik wil geen kinderen.
Citaat:

Archont schreef: (Bericht 30247588)
Natuurlijk mijn eigen achternaam behouden. En mijn vrouw neemt ook mijn achternaam over :o

Wat fijn dat zij er niet over hoeft te beslissen. Anders moeten die arme tere vrouwtjes ook nog voor zichzelf denken, terwijl jij dat al zo goed kan! :P

Severus 02-03-2010 12:18

Citaat:

Trimm Trabb schreef: (Bericht 30247891)
M'n eigen achternaam vind ik nogal suf en vertaald in het Engels is het helemaal belachelijk (trouserhouses? :s) maar ik zit er nou eenmaal aan vast.

Ik neem aan dat het dus Broekhuizen is? Dan kan ik je vertellen dat "broek" in dit geval "beekje" betekent, net als het Engelse woord "brook" - het is gewoon een in onbruik geraakt Nederlands woord voor een beekje. :) En dan in combinatie met "huizen" (dat was oorspronkelijk waarschijnlijk niet als meervoud bedoeld) betekent je achternaam eigenlijk zoiets als "het huis bij het beekje." Dus de eerste voorouder van jou die voor deze achternaam koos, woonde dus bij een beekje. :)

*houdt zich als hobby met de oorsprong van voor- en achternamen bezig* :o

Mr Soija verwijderd 02-03-2010 12:25

Citaat:

Severus schreef: (Bericht 30247926)
Ik neem aan dat het dus Broekhuizen is? Dan kan ik je vertellen dat "broek" in dit geval "beekje" betekent, net als het Engelse woord "brook" - het is gewoon een in onbruik geraakt Nederlands woord voor een beekje. :) En dan in combinatie met "huizen" (dat was oorspronkelijk waarschijnlijk niet als meervoud bedoeld) betekent je achternaam eigenlijk zoiets als "het huis bij het beekje." Dus de eerste voorouder van jou die voor deze achternaam koos, woonde dus bij een beekje. :)

Brookhouse dan dus? :p

Trimm Trabb 02-03-2010 12:26

Citaat:

...

Oeh, interessant. (y) Ik vind etymologie ook altijd wel cool, is ook onderdeel van m'n studie, dus yay!
Huis bij een beekje klinkt idd wat minder suf, maar dan vraag ik me nu weer af welk beekje dat dan was, aangezien de meeste Broekhuizens in de regio R'dam wonen. (Volgens deze website).

edit: Als ik ooit in de UK ga wonen word ik dus Anouk Brookhouse. :cool:
De voornaam blijft alleen lastig daar. De moeder van m'n ex dacht dat ik een Eskimo was ofzo. :D

Volk 02-03-2010 12:29

Ik vind het wel stoer dat mijn broertje en ik de enige 2 zijn in NL met onze achternaam. Lang leve fouten in het systeem! Maar verder maakt het me niet echt veel uit. Je eigen naam houd je sowieso ALTIJD. Dus ik vind het niet erg om ook de naam van mijn vriend erbij te dragen om te laten zien dat we 1 gezin vormen.

Trimm Trabb 02-03-2010 12:33

Soms krijg je wel grappige namen als de vrouw ook haar eigen naam houdt.
Zo had ik op de middelbare school een docente die Spek-Blok heette. Dat vind/vond ik leuk.

Quis 02-03-2010 12:41

Citaat:

Martiño schreef: (Bericht 30247900)
Volgensmij wel! Sowieso als de vader het kind niet erkent (en dat vergeten vaders nog wel eens, dat als ze niet getrouwd zijn het kind niet automatisch door hun erkend wordt, ook niet als zij degenen zijn die de aangifte doen), maar ook als de vader wel het kind erkent, dan wordt dacht ik de vraag gesteld of het kind de achternaam van de vader of moeder krijgt. Maar ik zal het eens vragen aan mijn mutti, die weet dat soort dingen.

Het wordt gevraagd ja, maar dan is het dus juist niet standaard dat de naam van de moeder geldt, toch?

Quis 02-03-2010 12:43

Citaat:

Iet is gewoon een in onbruik geraakt Nederlands woord voor een beekje. :)

In het Pey'se dialect (Pey ligt bij Echt, in Limburg) komt nog steeds ''oppe brook'' voor. :)

Severus 02-03-2010 12:48

Citaat:

Quis schreef: (Bericht 30248029)
In het Pey'se dialect (Pey ligt bij Echt, in Limburg) komt nog steeds ''oppe brook'' voor. :)

Dat weet ik, daar ben ik ook opgegroeid (in een dorpje net naast Pey). :cool: Grappig dat je dat vermeldt, ben je toevallig bekend met dat gebied? (y)

Cherry Springs 02-03-2010 12:57

Ik zou denk ik de mijne houden. Hangt ook een beetje van de naam van mijn hubbie af, als ik met mijn huidige vriendje zou trouwen en ik allebei de namen zou hebben zou mijn naam belachelijk veel V's bevatten. Maar ik zou niet alleen mijn man z'n naam willen, want ik vind mijn papa's familie best lief en vind het een prima achternaam. :)

Lorelei 02-03-2010 13:11

Citaat:

Cool :cool:

Quis 02-03-2010 13:20

Citaat:

Severus schreef: (Bericht 30248059)
Dat weet ik, daar ben ik ook opgegroeid (in een dorpje net naast Pey). :cool: Grappig dat je dat vermeldt, ben je toevallig bekend met dat gebied? (y)

Niet echt. Mijn vader is er opgegroeid, maar ik kom er alleen om te wandelen met oma.

flyaway 02-03-2010 14:49

Ik neem de naam van mijn partner over als we zouden trouwen, uit het gevoel van toewijding. En omdat ik het best stoer vind :bloos:

Lotte^^ 02-03-2010 14:51

ik zou de naam van mijn vriend overnemen. mijn achternaam vind ik gewoon niet mooi :p

Chick Rock 02-03-2010 15:03

Citaat:

Trimm Trabb schreef: (Bericht 30247989)
Zo had ik op de middelbare school een docente die Spek-Blok heette. Dat vind/vond ik leuk.

Ik heb van iemand gehoord die Harmsen-Viets heette.

Wat mij betreft: ik hecht bijzonder weinig waarde aan het instituut huwelijk, maar mocht ik trouwen zou ik zeer waarschijnlijk mijn eigen naam houden. Mijn moeder heeft ook haar eigen naam gehouden, en ik heb dus een andere achternaam dan zij heeft. Waar ik trouwens geen enkel probleem mee heb.

Philosophy 02-03-2010 15:15

Ik denk dat ik m'n eigen achternaam wil houden. Als ik 18 word (oei, bijna :o ) ga ik er ook mee bezig om de achternaam van mijn moeder te krijgen. Deze achternaam is het enige wat mij nog aan m'n biologische vader verbindt en daar wil ik vanaf, dus dan ben ik veel te trots op de achternaam van mijn moeder dat ik die ook gewoon wil houden.

egon 02-03-2010 15:33

ik ben echt héél erg gehecht aan mijn achternaam dus no way dat ik die ooit ga verstoppen.

Paranoide 02-03-2010 20:57

Citaat:

Trimm Trabb schreef: (Bericht 30247989)

Haha spekblok. :D

En verder dit:

Citaat:

ecnelis schreef: (Bericht 30248773)
ik ben echt héél erg gehecht aan mijn achternaam dus no way dat ik die ooit ga verstoppen.

Sarah 02-03-2010 21:20

Ik zou mijn eigen naam houden, want ik zie niet in waarom ik de naam van iemand anders zou moeten nemen.
(en de achternaam van mijn vriend klinkt niet met mijn voornaam)

Als ik een naam zou hebben met 'Van de' en mijn hypothetische man ook dan zou ik wel allebei de namen nemen want dat klinkt dan gewoon mooi, vind ik.

Mr Soija verwijderd 02-03-2010 21:57

Citaat:

Philosophy schreef: (Bericht 30248657)
Ik denk dat ik m'n eigen achternaam wil houden. Als ik 18 word (oei, bijna :o ) ga ik er ook mee bezig om de achternaam van mijn moeder te krijgen. Deze achternaam is het enige wat mij nog aan m'n biologische vader verbindt en daar wil ik vanaf, dus dan ben ik veel te trots op de achternaam van mijn moeder dat ik die ook gewoon wil houden.

390 euro :p

Disturbedangel 02-03-2010 22:47

Citaat:

Trimm Trabb schreef: (Bericht 30247891)
Ik zie sowieso het nut van trouwen niet en denk dat ik dat ook nooit zal doen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:03.