Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-03-2010, 09:48
Missy
Missy is offline
Als je zou gaan trouwen, zou je dan je eigen achternaam willen behouden? Neem je die van je partner aan zonder blikken en blozen? Of ga je voor een tussenweg en neem je beide achternamen? Waarom?
Oud 02-03-2010, 09:50
Verwijderd
Beide!
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 09:52
Verwijderd
Mijn moeder heeft godzijdank haar eigen achternaam gehouden

Ik denk aan de ene kant dat ik dat ook zou doen, gewoon omdat je altijd zo geheten hebt en omdat ik het ouderwets vind dat de vrouw de achternaam van de man moet overnemen en niet andersom. Aan de andere kant vind ik mijn achternaam zo lelijk, dat ik graag een andere achternaam zou willen.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 09:52
Verwijderd
Ik denk dat ik mijn partners naam wil hebben, tenzij ik trouw met iemand met een verschrikkelijke achternaam.
Maar ik zou graag dezelfde achternaam hebben omdat ik kinderen wil en niet wil dat die een andere achternaam hebben dan een van de ouders. Ik wil een gezin met een achternaam en niet met twee.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 09:53
Tink*
Tink* is offline
Dat ligt eraan of de achternaam van mijn partner beter of slechter is dan de mijne.
Oud 02-03-2010, 09:55
Verwijderd
Citaat:
Dat ligt eraan of de achternaam van mijn partner beter of slechter is dan de mijne.
Als die slechter is, neemt hij dan jouw naam over?
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 09:56
Tink*
Tink* is offline
Citaat:
Als die slechter is, neemt hij dan jouw naam over?
Dat moet hij zelf weten. Maar mannen kennende doen ze dat niet, die zijn veel te trots op hun naam.
Oud 02-03-2010, 09:58
Sherlock
Sherlock is offline
Ik ben één van de 120 mensen in de wereld met mijn achternaam dus ik hou hem sowieso
Oud 02-03-2010, 10:00
Verwijderd
Wat is je achternaam dan?
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 10:00
Sherlock
Sherlock is offline
Degenaars. Niet de best achternaam maar ik ben er trots op
Oud 02-03-2010, 10:07
Verwijderd
Prima achternaam hoor.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 10:11
Sherlock
Sherlock is offline
Ik krijg wel eens opmerkingen over het aars gedeelte.
Oud 02-03-2010, 10:13
Verwijderd
Citaat:
Ik denk aan de ene kant dat ik dat ook zou doen, gewoon omdat je altijd zo geheten hebt en omdat ik het ouderwets vind dat de vrouw de achternaam van de man moet overnemen en niet andersom. Aan de andere kant vind ik mijn achternaam zo lelijk, dat ik graag een andere achternaam zou willen.
Precies dit. Al zou ik het liefst mijn moeders meisjesnaam hebben.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 10:15
Verwijderd
Citaat:
Maar ik zou graag dezelfde achternaam hebben omdat ik kinderen wil en niet wil dat die een andere achternaam hebben dan een van de ouders. Ik wil een gezin met een achternaam en niet met twee.
Dit. Dat het ouderwets zou zijn of aan zou tonen dat je zijn bezit wordt en what not vind ik nogal onzin (zolang je niet een naam tegen je wil aanneemt of weet ik wat). Het is maar een naam.
Officieel heet ik Naam-Meisjesnaam, maar in het daag'lijks gebruik gewoon Naam, en op mijn paspoort en rijbewijs blijft Meisjesnaam staan.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 10:20
Severus
Severus is offline
Ik zou ongetwijfeld voor de middenweg gaan en beide achternamen nemen. Zo blijf ik trouw aan mijn eigen afkomst, maar laat ik tegelijkertijd zien dat ik van mijn man houd en die liefde recht doe.

Het schijnt dat je ook nog zelf mag weten in welke volgorde je de achternamen gaat hanteren. Dus: [eigen achternaam] + [achternaam echtgenoot] of [achternaam echtgenoot] en [eigen achternaam]? Ik zal in principe voor het eerste gaan, tenzij het echt niet klinkt en het qua klank beter is om de tweede genoemde volgorde aan te houden.
Oud 02-03-2010, 10:23
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Dat hoeft ook helemaal niet. Mijn moeder heeft ook haar eigen achternaam gehouden, en ik heb ook maar één achternaam. Kinderen kunnen volgensmij ook de achternaam krijgen van de moeder, het hoeft toch niet perse de achternaam van de vader te zijn?

Overigens zou ik gewoon mijn eigen naam houden. Een collega van een oude stageafdeling had het wel grappig gedaan, haar man heette vrouwnaam-eigennaam en zij heette mannaam-eigennaam.
Oud 02-03-2010, 10:26
Verwijderd
Citaat:
Dit. Dat het ouderwets zou zijn of aan zou tonen dat je zijn bezit wordt en what not vind ik nogal onzin (zolang je niet een naam tegen je wil aanneemt of weet ik wat). Het is maar een naam.
Officieel heet ik Naam-Meisjesnaam, maar in het daag'lijks gebruik gewoon Naam, en op mijn paspoort en rijbewijs blijft Meisjesnaam staan.
Ik vind het vooral stom van die ouders met allebei andere namen dan de kinderen like juhhuh.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 10:27
Verwijderd
Citaat:
Dat hoeft ook helemaal niet. Mijn moeder heeft ook haar eigen achternaam gehouden, en ik heb ook maar één achternaam. Kinderen kunnen volgensmij ook de achternaam krijgen van de moeder, het hoeft toch niet perse de achternaam van de vader te zijn?

Overigens zou ik gewoon mijn eigen naam houden. Een collega van een oude stageafdeling had het wel grappig gedaan, haar man heette vrouwnaam-eigennaam en zij heette mannaam-eigennaam.
Maar dan heeft de vader een andere naam dan de kinderen. Waarmo zou je de zelfde naam hebben als je eigen ouders en niet de zelfde naam als je kinderen. Ik vind het gemeen, wat is er nou ouderwets aan het verranderen van je naam. Buhhuh
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 10:32
Verwijderd
Citaat:
Maar dan heeft de vader een andere naam dan de kinderen. Waarmo zou je de zelfde naam hebben als je eigen ouders en niet de zelfde naam als je kinderen. Ik vind het gemeen, wat is er nou ouderwets aan het verranderen van je naam. Buhhuh
Voor mijn ouders trouwden had ik de naam van mijn moeder en daar heb ik nooit problemen mee gehad hoor.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 10:43
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Het is gewoon een beslissing die je maakt. Iedereen is daar toch vrij in? En als mensen niet getrouwd zijn krijgen de kinderen ook standaard de naam van de moeder, zoals Quis zegt.
Oud 02-03-2010, 10:47
Verwijderd
Citaat:
Ik zou ongetwijfeld voor de middenweg gaan en beide achternamen nemen. Zo blijf ik trouw aan mijn eigen afkomst, maar laat ik tegelijkertijd zien dat ik van mijn man houd en die liefde recht doe.

Het schijnt dat je ook nog zelf mag weten in welke volgorde je de achternamen gaat hanteren. Dus: [eigen achternaam] + [achternaam echtgenoot] of [achternaam echtgenoot] en [eigen achternaam]? Ik zal in principe voor het eerste gaan, tenzij het echt niet klinkt en het qua klank beter is om de tweede genoemde volgorde aan te houden.
Inderdaad.

Ik zou mijn ACHTERnaam ACHTERaan willen hebben, want daar is het een achternaam voor. Dus ik zou gaan voor deze optie:
Citaat:
Een collega van een oude stageafdeling had het wel grappig gedaan, haar man heette vrouwnaam-eigennaam en zij heette mannaam-eigennaam.
Dus puur hypothetisch zou dat in dit geval zijn J A.C. -> J L.A.C. wat wel de alfabetiek eruit haalt.

Jazimierz Lampawicz Almydzia Kozawski

Laatst gewijzigd op 02-03-2010 om 12:30. Reden: typfout :mad:
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 10:48
Verwijderd
Citaat:
En als mensen niet getrouwd zijn krijgen de kinderen ook standaard de naam van de moeder, zoals Quis zegt.
Oh, dit wist ik niet.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 10:49
Rationeel
Rationeel is offline
ik ben nog maar de enige stamhouder in de familie, dus ik wil sowieso mijn naam doorgeven, al moet ik het erin slaan
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 10:50
Verwijderd
Natuurlijk mijn eigen achternaam behouden. En mijn vrouw neemt ook mijn achternaam over
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 10:57
Verwijderd
Citaat:
Oh, dit wist ik niet.
Ha! Het mag toch wel. Bij erkenning.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-03-2010, 11:05
Verwijderd
Citaat:
Het is gewoon een beslissing die je maakt. Iedereen is daar toch vrij in? En als mensen niet getrouwd zijn krijgen de kinderen ook standaard de naam van de moeder, zoals Quis zegt.
Niet standaard joh! Het was een keuze.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 11:35
Lorelei
Lorelei is offline
Ik weet het nog niet. Ik ben op dit moment niet speciaal gehecht aan mijn naam, maar misschien voelt het toch anders als ik opeens een andere naam zou krijgen. Ik zie het dan wel weer.
Oud 02-03-2010, 12:08
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik zie sowieso het nut van trouwen niet en denk dat ik dat ook nooit zal doen.
M'n eigen achternaam vind ik nogal suf en vertaald in het Engels is het helemaal belachelijk (trouserhouses? ) maar ik zit er nou eenmaal aan vast. Tenzij ik iemand tegenkom die zo'n coole achternaam heeft dat trouwen ineens wel een goede optie lijkt...

Mijn moeder heeft mijn vader's naam en haar meisjesnaam gehouden. Dus Mutti Papanaam-Mamanaam, en dat staat wel sjiek.
Oud 02-03-2010, 12:11
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Niet standaard joh! Het was een keuze.
Volgensmij wel! Sowieso als de vader het kind niet erkent (en dat vergeten vaders nog wel eens, dat als ze niet getrouwd zijn het kind niet automatisch door hun erkend wordt, ook niet als zij degenen zijn die de aangifte doen), maar ook als de vader wel het kind erkent, dan wordt dacht ik de vraag gesteld of het kind de achternaam van de vader of moeder krijgt. Maar ik zal het eens vragen aan mijn mutti, die weet dat soort dingen.
Oud 02-03-2010, 12:13
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
ik ben nog maar de enige stamhouder in de familie, dus ik wil sowieso mijn naam doorgeven, al moet ik het erin slaan
Ik ben ook de enige stamhouder, maarja, ik wil geen kinderen.
Citaat:
Natuurlijk mijn eigen achternaam behouden. En mijn vrouw neemt ook mijn achternaam over
Wat fijn dat zij er niet over hoeft te beslissen. Anders moeten die arme tere vrouwtjes ook nog voor zichzelf denken, terwijl jij dat al zo goed kan!
Oud 02-03-2010, 12:18
Severus
Severus is offline
Citaat:
M'n eigen achternaam vind ik nogal suf en vertaald in het Engels is het helemaal belachelijk (trouserhouses? ) maar ik zit er nou eenmaal aan vast.
Ik neem aan dat het dus Broekhuizen is? Dan kan ik je vertellen dat "broek" in dit geval "beekje" betekent, net als het Engelse woord "brook" - het is gewoon een in onbruik geraakt Nederlands woord voor een beekje. En dan in combinatie met "huizen" (dat was oorspronkelijk waarschijnlijk niet als meervoud bedoeld) betekent je achternaam eigenlijk zoiets als "het huis bij het beekje." Dus de eerste voorouder van jou die voor deze achternaam koos, woonde dus bij een beekje.

*houdt zich als hobby met de oorsprong van voor- en achternamen bezig*
Oud 02-03-2010, 12:25
Verwijderd
Citaat:
Ik neem aan dat het dus Broekhuizen is? Dan kan ik je vertellen dat "broek" in dit geval "beekje" betekent, net als het Engelse woord "brook" - het is gewoon een in onbruik geraakt Nederlands woord voor een beekje. En dan in combinatie met "huizen" (dat was oorspronkelijk waarschijnlijk niet als meervoud bedoeld) betekent je achternaam eigenlijk zoiets als "het huis bij het beekje." Dus de eerste voorouder van jou die voor deze achternaam koos, woonde dus bij een beekje.

Brookhouse dan dus?
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 12:26
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
...
Oeh, interessant. Ik vind etymologie ook altijd wel cool, is ook onderdeel van m'n studie, dus yay!
Huis bij een beekje klinkt idd wat minder suf, maar dan vraag ik me nu weer af welk beekje dat dan was, aangezien de meeste Broekhuizens in de regio R'dam wonen. (Volgens deze website).

edit: Als ik ooit in de UK ga wonen word ik dus Anouk Brookhouse.
De voornaam blijft alleen lastig daar. De moeder van m'n ex dacht dat ik een Eskimo was ofzo.
Oud 02-03-2010, 12:29
Volk
Volk is offline
Ik vind het wel stoer dat mijn broertje en ik de enige 2 zijn in NL met onze achternaam. Lang leve fouten in het systeem! Maar verder maakt het me niet echt veel uit. Je eigen naam houd je sowieso ALTIJD. Dus ik vind het niet erg om ook de naam van mijn vriend erbij te dragen om te laten zien dat we 1 gezin vormen.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 12:33
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Soms krijg je wel grappige namen als de vrouw ook haar eigen naam houdt.
Zo had ik op de middelbare school een docente die Spek-Blok heette. Dat vind/vond ik leuk.
Oud 02-03-2010, 12:41
Verwijderd
Citaat:
Volgensmij wel! Sowieso als de vader het kind niet erkent (en dat vergeten vaders nog wel eens, dat als ze niet getrouwd zijn het kind niet automatisch door hun erkend wordt, ook niet als zij degenen zijn die de aangifte doen), maar ook als de vader wel het kind erkent, dan wordt dacht ik de vraag gesteld of het kind de achternaam van de vader of moeder krijgt. Maar ik zal het eens vragen aan mijn mutti, die weet dat soort dingen.
Het wordt gevraagd ja, maar dan is het dus juist niet standaard dat de naam van de moeder geldt, toch?
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 12:43
Verwijderd
Citaat:
Iet is gewoon een in onbruik geraakt Nederlands woord voor een beekje.
In het Pey'se dialect (Pey ligt bij Echt, in Limburg) komt nog steeds ''oppe brook'' voor.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 12:48
Severus
Severus is offline
Citaat:
In het Pey'se dialect (Pey ligt bij Echt, in Limburg) komt nog steeds ''oppe brook'' voor.
Dat weet ik, daar ben ik ook opgegroeid (in een dorpje net naast Pey). Grappig dat je dat vermeldt, ben je toevallig bekend met dat gebied?
Oud 02-03-2010, 12:57
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ik zou denk ik de mijne houden. Hangt ook een beetje van de naam van mijn hubbie af, als ik met mijn huidige vriendje zou trouwen en ik allebei de namen zou hebben zou mijn naam belachelijk veel V's bevatten. Maar ik zou niet alleen mijn man z'n naam willen, want ik vind mijn papa's familie best lief en vind het een prima achternaam.
Oud 02-03-2010, 13:11
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Cool
Oud 02-03-2010, 13:20
Verwijderd
Citaat:
Dat weet ik, daar ben ik ook opgegroeid (in een dorpje net naast Pey). Grappig dat je dat vermeldt, ben je toevallig bekend met dat gebied?
Niet echt. Mijn vader is er opgegroeid, maar ik kom er alleen om te wandelen met oma.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 14:49
flyaway
flyaway is offline
Ik neem de naam van mijn partner over als we zouden trouwen, uit het gevoel van toewijding. En omdat ik het best stoer vind
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 14:51
Lotte^^
Lotte^^ is offline
ik zou de naam van mijn vriend overnemen. mijn achternaam vind ik gewoon niet mooi
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 15:03
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
Zo had ik op de middelbare school een docente die Spek-Blok heette. Dat vind/vond ik leuk.
Ik heb van iemand gehoord die Harmsen-Viets heette.

Wat mij betreft: ik hecht bijzonder weinig waarde aan het instituut huwelijk, maar mocht ik trouwen zou ik zeer waarschijnlijk mijn eigen naam houden. Mijn moeder heeft ook haar eigen naam gehouden, en ik heb dus een andere achternaam dan zij heeft. Waar ik trouwens geen enkel probleem mee heb.
Oud 02-03-2010, 15:15
Philosophy
Philosophy is offline
Ik denk dat ik m'n eigen achternaam wil houden. Als ik 18 word (oei, bijna ) ga ik er ook mee bezig om de achternaam van mijn moeder te krijgen. Deze achternaam is het enige wat mij nog aan m'n biologische vader verbindt en daar wil ik vanaf, dus dan ben ik veel te trots op de achternaam van mijn moeder dat ik die ook gewoon wil houden.
Oud 02-03-2010, 15:33
Verwijderd
ik ben echt héél erg gehecht aan mijn achternaam dus no way dat ik die ooit ga verstoppen.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 20:57
Verwijderd
Citaat:
Haha spekblok.

En verder dit:

Citaat:
ik ben echt héél erg gehecht aan mijn achternaam dus no way dat ik die ooit ga verstoppen.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 21:20
Verwijderd
Ik zou mijn eigen naam houden, want ik zie niet in waarom ik de naam van iemand anders zou moeten nemen.
(en de achternaam van mijn vriend klinkt niet met mijn voornaam)

Als ik een naam zou hebben met 'Van de' en mijn hypothetische man ook dan zou ik wel allebei de namen nemen want dat klinkt dan gewoon mooi, vind ik.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 21:57
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat ik m'n eigen achternaam wil houden. Als ik 18 word (oei, bijna ) ga ik er ook mee bezig om de achternaam van mijn moeder te krijgen. Deze achternaam is het enige wat mij nog aan m'n biologische vader verbindt en daar wil ik vanaf, dus dan ben ik veel te trots op de achternaam van mijn moeder dat ik die ook gewoon wil houden.
390 euro
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 22:47
Verwijderd
Citaat:
Ik zie sowieso het nut van trouwen niet en denk dat ik dat ook nooit zal doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten