![]() |
Mooie taalfouten #13
Citaat:
|
Die zijn inderdaad echt mooi.
|
Citaat:
In een brief van de belastingadviseur: "Mogelijk wordt ik vergezeld door een collega." |
Auch :D(n).
|
Citaat:
|
Ja! Ouch of au!
|
Inderdaad. Ik lees dit als "aug" namelijk.
|
Een bordje in Zwolle, bij de pinautomaat naast het station:
"verboden fiesten tegen de gevel te plaatsen" En dat bordje was niet eens handgeschreven! :D |
mijn nieuwe buurman: snackbar look's good:
patat met kechep aardapelanders kapsalon hetekip kapsalon extra gesmoltenkaas american pizza slic en nog wel meer mooie termen op zijn lichtbord :') |
Wow :|:d
|
Citaat:
|
Ik ook :o
|
kunstofkozijnen.nl :D
|
een meisje in de bus: Hier stopt de Traumahelicopter.:D
Moest even er om lachen, weet ook niet waarom |
Citaat:
|
Citaat:
|
Niet zozeer een taalfout, alswel gewoon een domme zin. :P
Citaat:
|
Citaat:
|
|
Mevrouw Crone benadrukt in een interview aan het Journaal:
"Het onderzoek staat nog letterlijk in de kinderschoenen!" |
Citaat:
|
"Vroeger blowde ik, rookte ik, drinkte ik. Maar dat was alleen omdat hunnie hadden gezegd dat ik moest stoppen." :| Ik was zo in shock, ik vergat haar gewoon te corrigeren.
|
Theodoor gaat in september PABO doen en af en toe plaag ik hem met overhorinkjes van basisschoolstof, want zo flauw ben ik wel. Vandaag zei ik: "snel rijtje afmaken: ik jij hij wij jullie..." en Theodoor zei "...hun." :facepalm:
|
Citaat:
|
In haarlem zit een "stekhouse".
|
Citaat:
|
Citaat:
|
@Moz: Oeioeioei :D(n).
|
Citaat:
|
Citaat:
|
In de dorpskledingwinkel
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
nu weer? :)
|
verbrasemt :D:D:D
|
care?
verbrasemen dat woord ken je wel kom op. :confused: |
Ik ken verbrassen, wat in de context juist zou zijn. En ik ken brasem, dat is een vis.
|
dan bedoelde ik verbrassen, oke?
Goed zo? ;) |
Als 'verbrasemen' een bestaand woord was dan was het voltooid deelwoord ervan 'verbrasemd' en niet 'verbrasemt'.
Wild LANGUAGE appeared! Go, Mean! Enemy LANGUAGE used KOFSCHIP! It's SUPER EFFECTIVE! Means accuracy fell! Mean used GRAMMAR! GRAMMAR backfired! Mean suffers double damage! |
Ik lees nu een Kuifje waar meerdere malen 'jou' wordt gebruikt in plaats van 'jouw' en ook een keer 'wordt je'. Als ik vanavond me verveel zal ik de plaatjes eens opzoeken en inscannen.
En ik kreeg een brief of ik na mijn afstuderen een betaalde stage wil doen, en daar zit een foldertje bij waar groot op staat: "JOUW STAGE YOUR STAGE" En dat kan natuurlijk een woordgrap zijn, maar het ziet eruit als een dikke vertaalfout :o |
Citaat:
|
verbraseming is wel degelijk een woord alleen past het niet in deze context :p
1 grammetje google |
:facepalm:
|
Mean, dat slaat weer op die vissen :D
|
Dat zeg ik toch ook, het betekent wel iets maar niet datgene wat ik bedoelde :p
|
Zowel 'verbraseming' als 'verbrasemen' staan niet in de Van Dale, dus het zijn beide geen bestaande woorden. Echter; als een dergelijke verbastering bewust en op taalkundig correcte wijze gebeurt en als uit de context blijkt dat het een bepaald communicatief doel dient dat niet anders bereikt had kunnen worden, dan is de fout door de vingers te zien. In jouw geval is dat allemaal duidelijk niet het geval. Nu niet zo draaien en voortaan je huiswerk Nederlands maken, dan komt alles goed.
|
Een woord hoeft niet in de van dale te staan om te bestaan he. ;)
|
Ja, als we zo gaan beginnen dan claim ik bij deze dat het woord 'schobbejakkeren' bestaat en dat het 'het uitdagen van hongerige jakken middels een lange stok met een worst eraan' betekent.
|
Inderdaad Paranoide, dan bestaat het woord. Namelijk, een woord bestaat door gesproken of geschreven te worden.
|
Het lijkt me toch heel duidelijk dat ik met 'bestaand woord' in dit geval 'Nederlands woord' bedoelde, discussiegeile popjes van me :nono: Daar hoeft geen postmoderne nonsens a la 'maakt een vallende boom wel geluid als er niemand is om het te horen' aan te pas te komen.
En omdat ik vrees dat ik anders een waarschuwing krijg voor offtopic gepost: twee fragmenten uit de feedback die ik heb gekregen op mijn scriptie. "Make a résumé samenvatting of your whole scriptie & then you come at the end of with your statement." "In this part introduce the concept propaganda with the elements you will use in your analysis, but to avoid repetition (you will use these elements, in a deeper way, in your analysis) use them here in a short (& compact) form & in 3.1 you re-use them gedetailleerd." -O- |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:37. |