![]() |
Gedichten
Zie, in het zand
Zie, in het zand kan ik een vis tekenen zo sprekend echt dat hij in mijn ogen kan zwemmen naar de overkant. Stil nog even zegt de vis in zijn golfjes van zand tegen de wind. Stil, niet spreken nu. ik wil nog even blijven leven. © Armand van Assche Uit: Soms kietelt het Baeckens Books BVA 2002 Een Bloem Als ik een bloem was, zou ik dan nu bloeien? Of zou ik een bijzondere bloem zijn, een onvoorstelbare bloem, een bloem die niet kan kiezen tussen bloeien en niet bloeien, En die over de rand van een vaas voorover leunt om te zien of zijn afgrond een bodem heeft? Of zou ik alleen maar kunnen bloeien, moeten bloeien, rood en gedachteloos, op een ongerepte schoorsteenmantel, ergens tussen schaamte en geluk? En als ik een bloem was, zou ik dan weten wanneer ik moest verwelken? Nu nog niet? Toon Tellegen, Uit: Kruis en Munt De tuin Ver is het voorjaar gevorderd. Het gazon, omgeven door een border vol bont verleden, moet weer eens worden gemaaid. Mijn vader wijst me op een hoekje waar nu peterselie en sla zijn gezaaid. Hij leidt me langs de perken, laat zien hoe alles weer is opgekomen. Middagen lang heeft hij moeten werken, gesnoeid en gewied, de kantjes afgestoken. We blijven staan. Snel grist zijn hand onder de heg een heel klein sprietje onkruid weg. Ik ken nog vrijwel elke plant. Wanneer mijn vader vlak voor mij het huis binnengaat, hoor ik de buurman het grindpad harken met ijzeren regelmaat. Maarten Doorman De lentefee De lentefee loopt door de tuin En tovert bloemen uit de dauw Want waar de fee haar voeten zet Verrijst een feestelijk boeket In rood of geel of blauw De lentefee loopt door de tuin De feeërieke lentefee Van wie ik hou De krokussen en de narcissen Ze spatten uit de grond De winter is vergangen En de lentefee gaat rond De lentefee gaat door de tuin En maakt een eind aan alle kou Het gras wordt weer een groen tapijt En ik neem het met dankbaarheid En trots in ogenschouw De lentefee gaat door de tuin De excellente lentefee Van wie ik hou Het is mijn vrouw Ivo de Wijs De zomers Klaprozen, korenbloemen, barstenvolle goudgele aren streelden mijn gezicht. Groengouden vliegen zoemden een gedicht. Rood liet het ooft de appelwangen bollen. Zomernachtdonker is gesmolten licht. Niet bang zijn voor kabouters en voor trollen. Ze komen 's nachts het grasveld voor je rollen. Alleen een dom kind houdt zijn ogen dicht. Zullen wij dit soort zomers nooit meer zien? Ging dan het paradijs voorgoed verloren omdat wij aan de wereld toebehoren? Huil niet, huil niet, de hemel zal misschien een zolder in een huis zijn zonder zorgen. Daar hebben ze die zomers opgeborgen. Kees Stip uit: Au! de rozen bloeien. Sonnetten van bedreigd geluk. Bert Bakker 1983 Zo waait de wind Zo komen de dingen en gaan we verzinnen ze niet, ze gebeuren en al weten we niet waarvandaan ze maken ons blij of we treuren alles is nemen en geven lief kind zo waait de wind De wolken ze varen ze varen voorbij de sneeuw van december de bloei van de mei alles wat ik zing wordt herinnering lief kind zo waait de wind 't is 'n voetstap op 't grind zo waait de wind Zo komt de liefde opeens ontmoet je haar ze komt jouw kant op en niemand weet van waar als je de moed al hebt verloren komt onverwacht 'n vrind zo waait de wind Dichter: Toon Hermans Titels: Zo waait de wind/Leven/Luisteren Dichtbundel: Zo waait de wind Vlinders Zoals de zachte nachtgeluiden stil komen dwalen in je droom raken gedachten je soms aan. Dat moeders ook dood kunnen gaan. Dat vaders ook wel eens kunnen huilen En dat je nooit weet wat er komt. Hoe kun je een gedachte laten zwijgen? Het zijn net vlinders: kun je vlinders slaan? Je wilt gewoon dezelfde blijven En dat er niemand weg zal gaan Dichter: Johanna Kruit Titel: Vlinders Boek/Bundel: De dichter is een tovenaar; 175 gedichten voor kinderen. Verzameling dus, oorspronkelijk komt het uit: Wie weet nog waar we zijn? Leopold, 1999 Niet van iedereen wist ik de dichtbundels...:facepalm: |
Wat is hiermee je bedoeling? Dit zijn blijkbaar niet je eigen gedichten. Dan zou je die in het 'Het mooie-gedichten-van-anderen-topic' moeten posten. Want hier horen ze, volgens mij, niet.
:) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:57. |