![]() |
Logaritmen (5VWO)
Hoihoi allemaal,
Ik ben mezelf aan het voorbereiden op een proefwerk wiskunde A komende week, maar ik kom niet uit een bepaalde som. Het gaat over logaritmen. Om deze som gaat het: Los exact op: ³log (x+1)² = 2 Zelf dacht ik dat het zo moest: 3² = (x+1)² 9 = x² + 2x +2 x² + 2x - 7 = 0 En dan de ABC formule, maar dan kom ik niet op de juiste antwoorden, volgens het antwoordenboekje. Het antwoordenboekje zegt overigens dat de antwoorden x = -4 en x = 2 moeten zijn. Iemand tips? |
Citaat:
9 = x² + 2x +1 x² + 2x - 8 = 0 (x-2)(x+4)=0 x = 2 v x = -4 Het klopt wel hoe je het doet alleen is (x+1)² niet x²+2x+2 maar x²+2x+1 |
Je weet al dat (x+1)² = 3². Maak nu gebruik van de volgende eigenschap: als a² = b², dan geldt: a = b of a = -b. Dat je niet op het juiste antwoord komt, komt doordat je (x+1)² verkeerd hebt uitgewerkt. Werk (a+b)² maar eens uit door uit te gaan van (a+b)² = (a+b)(a+b), en kijk maar eens of je kunt ontdekken waar je fout zit.
|
Ohhh dankjewel! Wat een stomme fout overigens, haha. Maar ik ben blij dat ik in ieder geval wel de goede kant op dacht. Superbedankt ^^
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:48. |