Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   De traan (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1805682)

Eend 13-06-2010 21:19

De traan

Een traan
Zo doorzichtig
Dat het niet opvalt
Glijdt langzaam
Langs mijn wang

Er volgt
Nog een traan
En ondertussen
Raakt de vorig traan
Het eind van mijn wang

-STOP-
Denk ik dan
Ik wil niet
Huilen
Omdat ik dan
Rouw om mezelf

Medeia 14-06-2010 15:04

De laatste twee regels vind ik mooi gevonden, daar zou je nog wel iets van kunnen maken. Daarnaast vind ik het niks, maar oefening baart kunst dus als je de volgende keer eens:
Niet ''zomaar'' iedere regel een hoofdletter zou geven; zou zoeken naar een ritme; regels niet ''zomaar'' ergens af zou breken enherhaling zonder functie, zoals ''wang'' weg zou laten. :)

Eend 19-06-2010 23:07

Oké, thanks voor de tips :)
Ik dicht eigenlijk alleen als ik daar behoefte naar heb. Dit gedicht heeft al in drie bladen vande psychiatrie gestaan :)

Daanaap 20-06-2010 20:13

Ik ben het ook heel erg met Medeia eens. Ook zou ik het vermijden woorden meerdere keren te gebruiken. En dan bedoel ik natuurlijk woorden zoals "wang" en "traan", niet "ik" ofzo.
En dat het al in drie bladen van de psychiatrie heeft gestaan, verandert natuurlijk niets aan de mening van anderen ;). Maar wel goed van je! Ik moet mijn schrijfsels ook maar eens ergens te zien laten krijgen....

ZitriN 20-06-2010 20:48

Ik vind het een mooie manier om uiting te geven aan je gevoel. :)

Eend 22-06-2010 00:28

Thanks! :)

Medeia 22-06-2010 09:28

Citaat:

Eend schreef: (Bericht 30598901)
Oké, thanks voor de tips :)
Ik dicht eigenlijk alleen als ik daar behoefte naar heb. Dit gedicht heeft al in drie bladen vande psychiatrie gestaan :)

Ik denk dat iedereen alleen dicht als hij/zij er behoefte aan heeft? Uitgesloten dat het in je levensonderhoud voorziet natuurlijk.
En zoals hierboven al gezegd, dat het in zo'n blad komt zegt alleen iets over de redacteur van zo'n blad, niet over andere lezers. :)

Ratatouille 22-06-2010 11:39

Citaat:

Daanaap schreef: (Bericht 30600968)
Ik ben het ook heel erg met Medeia eens. Ook zou ik het vermijden woorden meerdere keren te gebruiken. En dan bedoel ik natuurlijk woorden zoals "wang" en "traan", niet "ik" ofzo.
En dat het al in drie bladen van de psychiatrie heeft gestaan, verandert natuurlijk niets aan de mening van anderen ;). Maar wel goed van je! Ik moet mijn schrijfsels ook maar eens ergens te zien laten krijgen....

Offtopic: Schoolkrant is een leuk begin :)
Ontopic: Leuk gedichtje, maar de hoofdletters zijn inderdaad een beetje storend.
'Raakt de vorig traan' zou ik van maken 'Raakt de vorige traan'. Gewoon qua spelling. Verder raakt het me niet echt, maar had je er op zich iets heel moois van kunnen maken (laatste twee regels zijn inderdaad beter dan de rest).

Sarah 23-06-2010 09:39

Ik denk ook dat het in de psychiatriebladen komt omdat je gewoon heel mooi en scherp verwoordt hoe je je voelt, en daar doen hoofdletters en herhalingen (en 'ondertussen' terwijl 'intussen' correcter is én beter in het metrum zou passen :P) niets vanaf (y)

Vogelvrij 23-06-2010 16:11

Precies, voor een psychiatrieblad is het heel geschikt, veel lezers zullen zich erin kunnen herkennen en het is een duidelijk gedicht, makkelijk te begrijpen. Ik vind de laatste twee regels ook goed gevonden, verder zou je inderdaad wat meer op spelling en interpunctie kunnen letten.

@Medeia: Ja, denk je? Voor een deel is dat misschien wel, dat mensen alleen dichten als ze er behoefte aan hebben, maar ik neem aan dat er voor veel mensen ook andere redenen meespelen. Ik dicht ook vaak omdat ik vind dat ik moet dichten, of omdat ik nieuwe gedichten nodig heb, zulk soort dingen.

Eend 09-07-2010 00:14

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:08.