Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   boekbespreking welk boek?? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1814802)

Duckdoggy 18-09-2010 18:24

boekbespreking welk boek??

ik moet binnenkort een boekbespreking doen, voor nederlands
maar het probleem is dat ik zelf mag weten over welk boek.
de boeken die ik lees zal ik waarschijnlijk vierkant mee uitgelachen worden als ik daar een bespreking over doe.
welk boek leest een gemiddeld meisje van 14/15 jaar??
en kom alsjeblieft niet met HOI want daar is werkelijk niets aan:O
ik zat zelf te denken aan tegen de muur op maar weet niet van wie dat boek is, maar is dat wat of is dat ook te ''anders''??

Kikaa 18-09-2010 18:26

Ga naar de bieb en zoek daar een boek uit. ;)

Apate 18-09-2010 18:51

Misschien kun je aan je leraar Nederlands enkele suggesties vragen? Hij/zij weet vast wel welk je niveau je hoort te hebben, en kan daar als het goed is passende boeken bij aanraden.

Alg 18-09-2010 18:52

Het graf van Bach - Bob den Uyl

Ik vind dat echt het beste boek dat ik gelezen heb.
Vraag wel even of het mag, want het is niet zo heel dik (en veel leraren beoordelen een boek op het aantal bladzijden).
Het heeft er 60 of zo. Of 40, ik weet het niet meer.

Alg 18-09-2010 18:55

Citaat:

Alg schreef: (Bericht 30863984)
Het graf van Bach - Bob den Uyl

Ik vind dat echt het beste boek dat ik gelezen heb.
Vraag wel even of het mag, want het is niet zo heel dik (en veel leraren beoordelen een boek op het aantal bladzijden).
Het heeft er 60 of zo. Of 40, ik weet het niet meer.

Een recensie:

''Eerder had Den Uyl een novelle geschreven met een veel serieuzere toon: “Het graf van Bach”, een verhaal dat zich afspeelt tegen het surrealistische decor van het fall-out landschap van zijn ‘geboortestad’ na de atoombom, na de vernietiging van Europa, Azië en Amerika. Qua stijl sluit het verhaal goed aan op zijn eerste surrealistische verhalen, met dit verschil dat het absurdistische element en de humor geheel ontbreken. ''
(...)
''“Het graf van Bach” laat zien dat Den Uyl dan stilistisch al goed op dreef is. Het geheimzinnige verhaal bevat reeds de belangrijkste motieven (drank, seks, oorlog) en thema’s (desillusie, zinloosheid, dood) die de inhoud van zijn gehele werk bepalen.''

http://boeken.vpro.nl/artikelen/39168908/

arPos 19-09-2010 11:36

Citaat:

Dat ligt eraan, sommige meisjes (of mensen) zijn erg belezen en zitten op die leeftijd de ene na de andere roman en literair werk te verslinden. anderen lezen niets of komen niet verder dan "hoe overleef ik" boeken en de cosmogirl.

Persoonlijk zou ik zeggen dat je een boek moet nemen wat je om het verhaal, de schrijfstijl of juist de schrijver erg leuk vind, omdat je er dan meer plezier in hebt het te maken en je er dan ook nog wat buiten het verhaal er omheen kan vertellen

Duckdoggy 19-09-2010 16:04

Citaat:

arPos schreef: (Bericht 30865447)
Dat ligt eraan, sommige meisjes (of mensen) zijn erg belezen en zitten op die leeftijd de ene na de andere roman en literair werk te verslinden. anderen lezen niets of komen niet verder dan "hoe overleef ik" boeken en de cosmogirl.

Persoonlijk zou ik zeggen dat je een boek moet nemen wat je om het verhaal, de schrijfstijl of juist de schrijver erg leuk vind, omdat je er dan meer plezier in hebt het te maken en je er dan ook nog wat buiten het verhaal er omheen kan vertellen

HOI(hoe overleef ik boeken) vind ik persoonlijk echt boring n'd disgusting:O
het zijn van die boeken over het ''doorsnee tienermeisje'' misschien heb ik wel een hekel aan die boeken omdat ik zelf ook absoluut geen doorsnee tiener ben ofzo ik weet t niet, maar ik lees die boeken echt niet graag.

ik zelf houd meer van boeken over probleemjongeren, duizend kilometer is daar een mooi voorbeeld van, of andere boeken waarin jongeren met problemen voorkomen, net als blauwe plekken ofzo.
ook boeken over WOII vind ik erg interessant.
het probleem is echter dat ik bang ben dat mijn klas hier opmerkingen over zal maken.

Kikaa 19-09-2010 16:07

Waarom zouden ze daar nou weer opmerkingen over maken?

Je denkt bij alles na of je klasgenoten/ouders/familie of wat dan ook daar geen opmerkingen over gaan maken. Altijd maken klasgenoten wel opmerkingen. Zoek gewoon een boek uit die je leuk vind. Je weet welke boeken je leuk vindt dus dan kan je die toch nemen? En anders vraag je aan je leraar of het wel mag.

Duckdoggy 19-09-2010 17:06

Citaat:

kika,x schreef: (Bericht 30866388)
Waarom zouden ze daar nou weer opmerkingen over maken?

Je denkt bij alles na of je klasgenoten/ouders/familie of wat dan ook daar geen opmerkingen over gaan maken. Altijd maken klasgenoten wel opmerkingen. Zoek gewoon een boek uit die je leuk vind. Je weet welke boeken je leuk vindt dus dan kan je die toch nemen? En anders vraag je aan je leraar of het wel mag.

denk idd dat ik maar gewoon moet doen wat ik zelf wil.
je hebt mss wel gelijk, het wordt n beetje te gek om overal rekening mee te houden, een lerares op school die redelijk veel van mijn problemen op school weet zei pas nog tegen me dat ik gestoord was, dat ik zo makkelijk kan zeggen ''je raakt eraan gewend'' en ''je leert er mee leven'' als mensen vragen of t niet rot is om gepest te worden.

maarja weer ff ontopic.
ik wil idd een boek kiezen dat mij ook boeit.
maar zijn er hier nog mensen die een boek aanbevelen??
of moet ik dan bij letteren zijn?

Alg 19-09-2010 17:08

Ik heb je een boek aanbevolen.

Uomi 19-09-2010 17:44

Citaat:

Duckdog96 schreef: (Bericht 30866366)
ik zelf houd meer van boeken over probleemjongeren, duizend kilometer is daar een mooi voorbeeld van, of andere boeken waarin jongeren met problemen voorkomen, net als blauwe plekken ofzo.
ook boeken over WOII vind ik erg interessant.
het probleem is echter dat ik bang ben dat mijn klas hier opmerkingen over zal maken.

Het boek 'blauwe plekken', werd bij ons in de klas ook redelijk veel gelezen. Dat is wel een boek dat een doorsnee meisje van 14/15 zou lezen denk ik.

Geel 20-09-2010 19:28

Welk niveau doe je?

Misschien vind je Met mij gaat alles goed van Jan Simoen wel een leuk boek. Of het vervolg daarop, En met Anna?.

Lotte^^ 20-09-2010 21:29

Boeken van Carry Slee?

Komt een vrouw bij de dokter

Duckdoggy 21-09-2010 06:14

Citaat:

Geel schreef: (Bericht 30871848)
Welk niveau doe je?

Misschien vind je Met mij gaat alles goed van Jan Simoen wel een leuk boek. Of het vervolg daarop, En met Anna?.

ik doe 3vmbo TG

Apate 21-09-2010 19:54

Misschien 'Het verrotte leven van Floortje Bloem', van Yvonne Keuls. Bij ons (op VWO) werd het beschouwd als een redelijk makkelijk boek, maar het mocht sowieso op onze lijst. Het is een leuk boek, en het gaat over een meisje met veel problemen. En volgens mij wordt dat ook wel vrij veel gelezen.

Duckdoggy 22-09-2010 06:18

Citaat:

Interglot schreef: (Bericht 30875995)
Misschien 'Het verrotte leven van Floortje Bloem', van Yvonne Keuls. Bij ons (op VWO) werd het beschouwd als een redelijk makkelijk boek, maar het mocht sowieso op onze lijst. Het is een leuk boek, en het gaat over een meisje met veel problemen. En volgens mij wordt dat ook wel vrij veel gelezen.

hmmm daar zal ik ns op gaan googlen

FluffyKitten 23-09-2010 19:50

Thea Beckmann, en dan niet de kinderboekjes maar de ECHTE boeken.
oh wacht, er zijn vast niet veel mensen zoals ik die op hun 13de volwassenliteratuur gingen lezen :O

Infidel 23-09-2010 21:24

Citaat:

FluffyKitten schreef: (Bericht 30883839)
oh wacht, er zijn vast niet veel mensen zoals ik die op hun 13de volwassenliteratuur gingen lezen :O

Nee, daar begonnen wij al veel eerder mee.

QueenB23 24-09-2010 00:42

Ik wist niet dat Thea Beckmans boeken als volwassenenliteratuur beschouwd konden worden? Niet dat het geen fantastische boeken zijn, trouwens..:)

En @Infidel: beste opmerking op heel scholieren.com!<3

Om weer op het topic terug te komen: de beste tip die ik kan geven is om toch gewoon maar de bibliotheek binnen te lopen! Neem er lekker de tijd voor en trek gewoon wat boeken van de planken. Sommige bibliotheken (de meeste denk ik inmiddels?) hebben een gecomputeriseerd systeem waarin je ook op thema kunt zoeken!

CraftyByte 24-09-2010 09:31

"De eenzaamheid van de priemgetallen" van "Paolo Giordano", echt een aanrader, en leest vlot...

Infidel 24-09-2010 18:36

Citaat:

CraftyByte schreef: (Bericht 30885641)
"De eenzaamheid van de priemgetallen" van "Paolo Giordano", echt een aanrader, en leest vlot...

Maar wel een goed boek, geen and they lived happily ever after einde, veel klasgenoten van mij vonden het daarom een rotboek. Misschien dat Montyn van Dirk Ayelt Kooiman nog iets voor je is? Dat gaat ook over de oorlog.

CraftyByte 24-09-2010 20:34

Citaat:

Infidel schreef: (Bericht 30887097)
Maar wel een goed boek, geen and they lived happily ever after einde, veel klasgenoten van mij vonden het daarom een rotboek. Misschien dat Montyn van Dirk Ayelt Kooiman nog iets voor je is? Dat gaat ook over de oorlog.

De eenzaamheid van de priemgetallen heeft alles behalve een "and they lived happily ever after" einde... Misschien moet je het eens lezen voor je dat post...

Em. 24-09-2010 21:59

Citaat:

CraftyByte schreef: (Bericht 30887610)
De eenzaamheid van de priemgetallen heeft alles behalve een "and they lived happily ever after" einde... Misschien moet je het eens lezen voor je dat post...

Dat zegt ze toch ook? 'Geen' happily huppelepup einde? :P

Maar neem gewoon een boek wat jij leuk/goed/fijn vindt. Mensen denken toch wel dingen. Doorsnee en gemiddeld ben je toch niet (en zowel, dan /care) en wanhopig proberen om doorsnee en gemiddeld te zijn maakt je echt geen leuker mens. Als jij in mijn klas zat en als enige niet met een mierzoek prulboek naar voren kwam, zou ík het als positief opvatten. En andere mensen misschien als negatief. En anders weer andersom. Man, man, als je dáár rekening mee moet houden. Er vindt altijd wel iemand iets, maar het is (meer dan) oké om boeken te bespreken die jij leuk vindt, dus doe dat lekker.

Infidel 24-09-2010 23:10

Citaat:

CraftyByte schreef: (Bericht 30887610)

Dat is, zoals Em. zegt, precies wat ik zei. Ik heb het boek zelf, twee keer gelezen. Prachtig, overigens.
Moet je trouwens per se iets van een Nederlandse auteur lezen? Wij moeten dat altijd wel, dat beperkt de keuze nogal.

Duckdoggy 25-09-2010 08:04

Citaat:

Infidel schreef: (Bericht 30888475)
Dat is, zoals Em. zegt, precies wat ik zei. Ik heb het boek zelf, twee keer gelezen. Prachtig, overigens.
Moet je trouwens per se iets van een Nederlandse auteur lezen? Wij moeten dat altijd wel, dat beperkt de keuze nogal.

geen idee eigenlijk.

maar heb nu hoofdbrekens van Sandra Oosterveen gelezen.
was eigenlijk helemaal niet mn bedoeling om t te gaan gebruiken voor mn boekbespreking maar mss dat ik t toch maar ga doen:P
is wel een goed boek, en lijkt ook niet veel op andere verhalen, dus als ik tussendoor nog wat lees onthoud ik wel waar die over ging

the_Reader 25-09-2010 14:12

Citaat:

FluffyKitten schreef: (Bericht 30883839)

Welke boeken van Thea Beckmann bedoel je dan??
In mijn ogen zijn het zeker goede boeken, maar toch echt wel kinder- en jeugdboeken en geen volwassenliteratuur:p

galamoagaola 21-10-2010 08:41

ik zou denk ik hoofdbrekens van mijn moeder lezen

Anke--- 21-10-2010 13:08

Citaat:

Duckdog96 schreef: (Bericht 30863885)
ik moet binnenkort een boekbespreking doen, voor nederlands
maar het probleem is dat ik zelf mag weten over welk boek.
de boeken die ik lees zal ik waarschijnlijk vierkant mee uitgelachen worden als ik daar een bespreking over doe.
en kom alsjeblieft niet met HOI want daar is werkelijk niets aan:O
ik zat zelf te denken aan tegen de muur op maar weet niet van wie dat boek is, maar is dat wat of is dat ook te ''anders''??

ik weet niet wat voor boeken jij leest, maar ik lees gewoonlijk boeken met 't bibliotheek label: 'geschiedenis' en 'onderdrukking'.
Ik weet niet of jij het een interessant boek vind maar ik heb een boekbespreking gehouden over 'Zwarte Sneeuw' van Simone van der Vlugt. Het boek gaat over een meisje dat moet gaan werken in een steenkolen mijn.
Verder vond ik (ook van Simone van der Vlugt) de Guillotine ook erg mooi. Dat boek gaat over een meisje dat van adel is en moet zien te overleven in de Franse Revolutie.

Ik weet niet of dit te anders voor je is, maar mijn Nederlands lerares was razend enthousiast over dit boek en de schrijver. In mijn klas werd het ook gewoon normaal ontvangen.
Veel succes!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:59.