![]() |
Afschaffen wintertijd
Citaat:
Wat vinden jullie? Is het een goed plan om het verschil tussen zomer- en wintertijd af te schaffen? |
Van mij mag de klok elke nacht wel een uurtje teruggezet worden. Dan heb ik weer een uurtje extra om te slapen.
|
Slecht plan want nacht is fijner dan dag.
|
Ik ben wel voor. Ik merk dat ik het echt naar vind in de winter dat ik elke dag in het donker van huis vertrek en in het donker ook weer thuis kom. Je krijgt het idee dat je alleen maar werkt en dat er verder geen tijd over is.
Dan heb ik liever dat het 's ochtends een uur langer donker is, maar dat ik nog wel met licht thuis kom. |
Dit kabinet ging toch bezuinigen? Komen ze opeens met het meest nodeloos geldverspillende plan in de politieke geschiedenis van het land.
|
Ik dacht juist dat de wintertijd de "originele" tijd was, en dat zomertijd er later bij is verzonnen.
|
De PVV neemt het niet zo nauw met de internationaal vastgestelde tijdzones. Nergens goed voor.
|
gewoon zo laten/.
|
Citaat:
|
Ook in de wintertijd staat de zon niet om 12.00 precies op zijn hoogst. Die wintertijd is in 1940 al met 40 minuten verschoven, omdat de Duitsers een kloktijd voor heel Europa wilden, namelijk Berlijntijd, zodat de totale verschuiving ten opzichte van de zonnetijd 1 uur en 40 minuten is.
Ik ben ervoor om de klok weer op 12.00 te zetten als de zon op zijn hoogst staat, zomer en winter.. |
Ik vind het prima zo en zie niet het probleem waarom het allemaal weer anders moet.
Zo moelijk is het toch niet om 2x per jaar de klok te verzetten? |
Ja, dat is wel moeilijk. Misschien niet voor jou, maar jonge kinderen zijn helemaal van slag door die verschuiving van hun ritme en die zijn een week niet te genieten.
En zelf vind ik het ook lastig. Ik vergis me nog wel eens, en dan kom ik die eerste maandag te laat of veel te vroeg. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Jouw voorstel zou betekenen dat iedere breedtegraad weer een eigen tijdszone moet krijgen. (Als de zon om 12.00 in Oost-Groningen precies in het zuiden staat, staat 'ie daar niet vanuit West-Zeeland bezien.) |
Citaat:
|
Een werkdag is van 9 tot 5, het gemiddelde tijdstip daarvan is precies één uur. Het is dus veel logischer om het "midden" van de dag om één uur te hebben, want dat sluit goed aan bij de manier waarop onze samenleving is ingericht.
Maar eerlijk gezegd boeit het me weinig, als Nederland dit maar niet op eigen houtje gaat doen, want dat levert dan weer veel verwarring op voor toeristen en buitenlandse reizigers. |
dat is het eerste voorstel van de pvv waar ik het mee eens ben.
in het donker onderneem je gewoon minder makkelijk dingen |
Citaat:
Omdat je bang bent in het donker? Kan je een voorbeeld noemen? |
Citaat:
Ik vind het zelf wel fijn. En bovendien is het inderdaad besparend, daarvoor hebben ze het ingevoerd als het goed is. Ik weet niet precies waarom de PVV dit nou weer wil afschaffen, maar het lijkt nu een beetje aandachttrekkerij. |
Ik denk niet dat het heel nuttig of praktisch is om als enige in Europa van tijdzone te veranderen en daarna de zomertijd af te schaffen. Want daar zou het op neer komen; het begrip wintertijd bestaat bij de gratie van zomertijd.
Wat gegevens: op de zomertijd gaat het van 7 november t/m 16 januari om 18:00 de zon onder; op de wintertijd is dit van 9 oktober t/m 18 februari het geval. Van 9 oktober tot het laatste weekend van oktober zitten we sowieso nog op zomertijd. Dus het probleem dat mensen in het donker thuiskomen terwijl ze dit op zomertijd niet zouden doen, speelt alleen tussen het laatste weekend van oktober en 7 november en tussen 16 januari en 18 februari, zeven weken per jaar dus. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Mensen moeten gewoon 's nachts gaan werken en overdags vrij zijn, dan zeurt niemand meer over tijd.
|
Citaat:
"wintertijd afschaffen" komt neer op: zomertijd afschaffen en van tijdzone veranderen. |
gewoon laten zoals het is, just live with it!
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:24. |