Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Nieuws, Achtergronden & Wetenschap (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=40)
-   -   Afschaffen wintertijd (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1818351)

ganralph 29-10-2010 12:19

Afschaffen wintertijd

Citaat:

DEN HAAG – De PVV wil dat de klok aan het begin van de winter niet meer een uur wordt teruggedraaid.

Uit Brits onderzoek zou blijken dat mensen meer buiten actief zijn indien er geen wintertijd is. Weliswaar is het dan ’s morgens later licht, maar daar tegenover staat dat het ’s middags later donker wordt.

De wetenschapper stelt dat als de klok aanstaande zaterdag niet een uur terug, maar een uur vooruit wordt gezet dit voor volwassenen 300 uur extra daglicht oplevert.

Europarlementariërs Barry Madlener en Lucas Hartong willen dat de EU onderzoek gaat doen naar het draagvlak onder de Europese bevolking om de wintertijd af te schaffen.
bron: nu.nl

Wat vinden jullie? Is het een goed plan om het verschil tussen zomer- en wintertijd af te schaffen?

HomoSignificans 29-10-2010 12:25

Van mij mag de klok elke nacht wel een uurtje teruggezet worden. Dan heb ik weer een uurtje extra om te slapen.

Reverend 29-10-2010 14:44

Slecht plan want nacht is fijner dan dag.

Balance 29-10-2010 16:04

Ik ben wel voor. Ik merk dat ik het echt naar vind in de winter dat ik elke dag in het donker van huis vertrek en in het donker ook weer thuis kom. Je krijgt het idee dat je alleen maar werkt en dat er verder geen tijd over is.
Dan heb ik liever dat het 's ochtends een uur langer donker is, maar dat ik nog wel met licht thuis kom.

Uice 29-10-2010 20:25

Dit kabinet ging toch bezuinigen? Komen ze opeens met het meest nodeloos geldverspillende plan in de politieke geschiedenis van het land.

Pluis 29-10-2010 21:01

Ik dacht juist dat de wintertijd de "originele" tijd was, en dat zomertijd er later bij is verzonnen.

HomoSignificans 29-10-2010 21:25

De PVV neemt het niet zo nauw met de internationaal vastgestelde tijdzones. Nergens goed voor.

jacobdb 29-10-2010 22:21

gewoon zo laten/.

ganralph 30-10-2010 09:53

Citaat:

Pluis schreef: (Bericht 31009119)
Ik dacht juist dat de wintertijd de "originele" tijd was, en dat zomertijd er later bij is verzonnen.

klopt, in de winter staat de zon bijvoorbeeld precies om 12.00u. in het zuiden; in de zomer is dat om 13.00u.

juno 30-10-2010 12:08

Ook in de wintertijd staat de zon niet om 12.00 precies op zijn hoogst. Die wintertijd is in 1940 al met 40 minuten verschoven, omdat de Duitsers een kloktijd voor heel Europa wilden, namelijk Berlijntijd, zodat de totale verschuiving ten opzichte van de zonnetijd 1 uur en 40 minuten is.

Ik ben ervoor om de klok weer op 12.00 te zetten als de zon op zijn hoogst staat, zomer en winter..

Mr.Mark 30-10-2010 12:17

Ik vind het prima zo en zie niet het probleem waarom het allemaal weer anders moet.
Zo moelijk is het toch niet om 2x per jaar de klok te verzetten?

juno 30-10-2010 12:19

Ja, dat is wel moeilijk. Misschien niet voor jou, maar jonge kinderen zijn helemaal van slag door die verschuiving van hun ritme en die zijn een week niet te genieten.

En zelf vind ik het ook lastig. Ik vergis me nog wel eens, en dan kom ik die eerste maandag te laat of veel te vroeg.

Uice 30-10-2010 13:20

Citaat:

juno schreef: (Bericht 31010503)
Ja, dat is wel moeilijk. Misschien niet voor jou, maar jonge kinderen zijn helemaal van slag door die verschuiving van hun ritme en die zijn een week niet te genieten.

Bron? Dit was speculatie toen de wintertijd ingevoerd werd, maar volgens mij bleek het allemaal overdreven onzin.

Citaat:

En zelf vind ik het ook lastig. Ik vergis me nog wel eens, en dan kom ik die eerste maandag te laat of veel te vroeg.
Nou en? Denk je echt dat jouw zelfveroorzaakte problemen opwegen tegen het voordeel dat wintertijd oplevert op het gebied van energie- en geldbesparing?

ganralph 30-10-2010 13:33

Citaat:

juno schreef: (Bericht 31010459)
Ook in de wintertijd staat de zon niet om 12.00 precies op zijn hoogst. Die wintertijd is in 1940 al met 40 minuten verschoven, omdat de Duitsers een kloktijd voor heel Europa wilden, namelijk Berlijntijd, zodat de totale verschuiving ten opzichte van de zonnetijd 1 uur en 40 minuten is.

Ik ben ervoor om de klok weer op 12.00 te zetten als de zon op zijn hoogst staat, zomer en winter..

Door de breedte van de tijdzones (gemiddeld 15 graden) staat de zon inderdaad in Nederland niet precies in het zuiden om 12.00u. Maar "zon in het zuiden om 12.00" is wel het uitgangspunt van onze tijdzone in wintertijd.

Jouw voorstel zou betekenen dat iedere breedtegraad weer een eigen tijdszone moet krijgen. (Als de zon om 12.00 in Oost-Groningen precies in het zuiden staat, staat 'ie daar niet vanuit West-Zeeland bezien.)

Pluis 30-10-2010 13:51

Citaat:

ganralph schreef: (Bericht 31010082)
klopt, in de winter staat de zon bijvoorbeeld precies om 12.00u. in het zuiden; in de zomer is dat om 13.00u.

dus dan is het veel zinniger om de zomertijd af te schaffen ipv de wintertijd (y)

Kazet Nagorra 31-10-2010 08:14

Een werkdag is van 9 tot 5, het gemiddelde tijdstip daarvan is precies één uur. Het is dus veel logischer om het "midden" van de dag om één uur te hebben, want dat sluit goed aan bij de manier waarop onze samenleving is ingericht.

Maar eerlijk gezegd boeit het me weinig, als Nederland dit maar niet op eigen houtje gaat doen, want dat levert dan weer veel verwarring op voor toeristen en buitenlandse reizigers.

Duckdoggy 31-10-2010 14:50

dat is het eerste voorstel van de pvv waar ik het mee eens ben.
in het donker onderneem je gewoon minder makkelijk dingen

Mr.Mark 31-10-2010 15:02

Citaat:

Duckdog96 schreef: (Bericht 31014598)

Hoezo?
Omdat je bang bent in het donker?
Kan je een voorbeeld noemen?

Apate 31-10-2010 20:30

Citaat:

Duckdog96 schreef: (Bericht 31014598)

Maar, door de wintertijd heb je toch juist 's middags meer licht om dingen te ondernemen? Voor zover ik weet zijn mensen toch vaak wat meer geneigd om 's middags na het werk dingen te ondernemen dan voor het werk 's ochtends...

Ik vind het zelf wel fijn. En bovendien is het inderdaad besparend, daarvoor hebben ze het ingevoerd als het goed is. Ik weet niet precies waarom de PVV dit nou weer wil afschaffen, maar het lijkt nu een beetje aandachttrekkerij.

Sarah 31-10-2010 20:40

Ik denk niet dat het heel nuttig of praktisch is om als enige in Europa van tijdzone te veranderen en daarna de zomertijd af te schaffen. Want daar zou het op neer komen; het begrip wintertijd bestaat bij de gratie van zomertijd.

Wat gegevens: op de zomertijd gaat het van 7 november t/m 16 januari om 18:00 de zon onder; op de wintertijd is dit van 9 oktober t/m 18 februari het geval. Van 9 oktober tot het laatste weekend van oktober zitten we sowieso nog op zomertijd. Dus het probleem dat mensen in het donker thuiskomen terwijl ze dit op zomertijd niet zouden doen, speelt alleen tussen het laatste weekend van oktober en 7 november en tussen 16 januari en 18 februari, zeven weken per jaar dus.

Pluis 31-10-2010 21:31

Citaat:

Sarah schreef: (Bericht 31016235)
Ik denk niet dat het heel nuttig of praktisch is om als enige in Europa van tijdzone te veranderen en daarna de zomertijd af te schaffen. Want daar zou het op neer komen; het begrip wintertijd bestaat bij de gratie van zomertijd.

Wat gegevens: op de zomertijd gaat het van 7 november t/m 16 januari om 18:00 de zon onder; op de wintertijd is dit van 9 oktober t/m 18 februari het geval. Van 9 oktober tot het laatste weekend van oktober zitten we sowieso nog op zomertijd. Dus het probleem dat mensen in het donker thuiskomen terwijl ze dit op zomertijd niet zouden doen, speelt alleen tussen het laatste weekend van oktober en 7 november en tussen 16 januari en 18 februari, zeven weken per jaar dus.

maar dat is dus niet zo, wintertijd is de "echte tijd".
Citaat:

In Nederland is de zomertijd in 1977, vanwege de oliecrisis, opnieuw ingevoerd. Ook van 1916 tot 1945 was de zomertijd van kracht. Uitvinder is de Engelse aannemer William Willett in 1907.
http://www.knmi.nl/cms/content/31582/zomertijd

deadlock 01-11-2010 04:50

Citaat:

juno schreef: (Bericht 31010459)

Waarmee het in de zomer om 02:00 begint te schemeren. Nee dank je. Van mij mag de zon ook wel om 15:00 op zijn hoogst staan.

deadlock 01-11-2010 04:51

Citaat:

Interglot schreef: (Bericht 31016211)
Maar, door de wintertijd heb je toch juist 's middags meer licht om dingen te ondernemen? Voor zover ik weet zijn mensen toch vaak wat meer geneigd om 's middags na het werk dingen te ondernemen dan voor het werk 's ochtends...

Aangezien de klok een uur teruggaat en het een uur eerder donker is klopt dat niet. In de bouw is het wel iets praktischer dat het een uur eerder licht is maar dat effect is vrij klein omdat dat effect na een week of zes weer weg is.

Mobius 01-11-2010 09:21

Mensen moeten gewoon 's nachts gaan werken en overdags vrij zijn, dan zeurt niemand meer over tijd.

Sarah 01-11-2010 14:10

Citaat:

Pluis schreef: (Bericht 31016439)
maar dat is dus niet zo, wintertijd is de "echte tijd".

http://www.knmi.nl/cms/content/31582/zomertijd

Ja, dat zei ik toch ook? Was in elk geval wel m'n bedoeling :P
"wintertijd afschaffen" komt neer op: zomertijd afschaffen en van tijdzone veranderen.

Smooth&Cool 01-12-2010 11:24

gewoon laten zoals het is, just live with it!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:24.