![]() |
Grafiek tekenen?
Het lukt me niet om met deze gegevens, een grafiek te tekenen:
h= 5 cm h= 5 cm h= 5 cm h= 5 cm h= 10cm h= 10cm h= 10cm h= 10cm Sx in cm t 1 (s) t 2 (s) t 3 (s) t gem (s) t 1 (s) t 2 (s) t 3 (s) t gem (s) Sx= 20 0,27 0,26 0,26 0,26 0,19 0,19 0,19 0,19 Sx= 40 0,53 0,53 0,52 0,53 0,38 0,37 0,39 0,38 Sx= 60 0,79 0,80 0,78 0,79 0,57 0,58 0,57 0,57 Sx= 80 1,07 1,06 1,08 1,07 0,78 0,76 0,77 0,77 Sx= 100 1,36 1,37 1,45 1,39 0,79 0,99 1,00 0,93 dit is de opdracht: 4- Zet in een diagram de plaats (s) van de kogel uit tegen de tijd (t) voor bijde proeven. Zet s verticaal en t horizontaal uit. Teken de grafieken(lijnen) die voor de twee bewegingen het verband aangeven tussen. |
Waar loop je vast?
Want dit komt echt gewoon neer op: neem een ruitjesblad, teken je t-as horizontaal, je s-as verticaal. Spreek bv. af dat 1 seconde op de t-as voorgesteld wordt door 20 cm en dat je de afgelegde weg Sx voorstelt als 10 cm in het echt voorstelt als 2 cm in het echt. Dan ga je elk van je meetpunten (t,Sx) dus bv. je eerste meetpunt (0.27 s, 20cm) omzetten via die schaalfactoren naar een punt dat je kan tekenen op de grafiek. 0.27 s * [20cm (blad) / 1 second] = 5.4 cm. Idem voor de afgelegde weg: 20 cm (echt) * [2 cm (blad)/20 cm (echt)] = 2 cm. Tussen vierkante haakjes heb ik de omzettingsfactor die we daarvoor in woorden hadden gebruikt, opgeschreven. Zo doe je dat voor elk punt, bij voorkeur doe je dat gewoon dataset per dataset (lees: kolom per kolom) en je verbindt de lijnen bij voorkeur met potlood voor de duidelijkheid (als dat bij jou op school toegelaten wordt; sommige leerkrachten kunnen wel eens moeilijk doen als je punten verbindt met een rechte lijn of juist met kromme lijnen). Voor allebei valt er trouwens wel iets te zeggen. Mijn persoonlijke mening: tenzij je een gegronde reden hebt om kromme lijnen te gebruiken, verbindt alles gewoon met rechte lijnen. Om het onderscheid tussen de datasets duidelijk te maken, kan je ook kleurtjes gebruiken voor je meetpunten. Zet bij elk van de lijnen bij voorkeur ook wat de hoogte h was (of gebruik bv. een gekleurd potlood om de lijnen te verbinden met 1 kleur voor h = 5 cm en een andere kleur voor h = 10 cm). |
Sorry hoor, maar dit kan mijn buurmeisje van vijf nog. Volgens mij is dit een typisch gevalletje van geen zin hebben om huiswerk te maken. Ik lees hier drie topics over dezelfde opdracht. In al deze topics wordt weinig moeite genomen om het probleem duidelijk te maken en ook zie ik niet terug wat de OP zoal zelf heeft geprobeerd. We kunnen hier alles wel gaan voorkauwen, maar zo werkt het niet...
dr.rootz |
Citaat:
|
Citaat:
|
Je zou je vraag overigens ook wat duidelijker kunnen formuleren *O*
Bijvoorbeeld waar je niet uitkomt en waarom je er niet uitkomt |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:55. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.