Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-11-2010, 09:14
LauraJansen
Avatar van LauraJansen
LauraJansen is offline
Het lukt me niet om met deze gegevens, een grafiek te tekenen:

h= 5 cm h= 5 cm h= 5 cm h= 5 cm h= 10cm h= 10cm h= 10cm h= 10cm
Sx in cm t 1 (s) t 2 (s) t 3 (s) t gem (s) t 1 (s) t 2 (s) t 3 (s) t gem (s)
Sx= 20 0,27 0,26 0,26 0,26 0,19 0,19 0,19 0,19
Sx= 40 0,53 0,53 0,52 0,53 0,38 0,37 0,39 0,38
Sx= 60 0,79 0,80 0,78 0,79 0,57 0,58 0,57 0,57
Sx= 80 1,07 1,06 1,08 1,07 0,78 0,76 0,77 0,77
Sx= 100 1,36 1,37 1,45 1,39 0,79 0,99 1,00 0,93



dit is de opdracht:
4- Zet in een diagram de plaats (s) van de kogel uit tegen de tijd (t) voor bijde proeven. Zet s verticaal en t horizontaal uit. Teken de grafieken(lijnen) die voor de twee bewegingen het verband aangeven tussen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-11-2010, 12:23
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Waar loop je vast?

Want dit komt echt gewoon neer op: neem een ruitjesblad, teken je t-as horizontaal, je s-as verticaal. Spreek bv. af dat 1 seconde op de t-as voorgesteld wordt door 20 cm en dat je de afgelegde weg Sx voorstelt als 10 cm in het echt voorstelt als 2 cm in het echt.

Dan ga je elk van je meetpunten (t,Sx) dus bv. je eerste meetpunt (0.27 s, 20cm) omzetten via die schaalfactoren naar een punt dat je kan tekenen op de grafiek. 0.27 s * [20cm (blad) / 1 second] = 5.4 cm. Idem voor de afgelegde weg: 20 cm (echt) * [2 cm (blad)/20 cm (echt)] = 2 cm. Tussen vierkante haakjes heb ik de omzettingsfactor die we daarvoor in woorden hadden gebruikt, opgeschreven.

Zo doe je dat voor elk punt, bij voorkeur doe je dat gewoon dataset per dataset (lees: kolom per kolom) en je verbindt de lijnen bij voorkeur met potlood voor de duidelijkheid (als dat bij jou op school toegelaten wordt; sommige leerkrachten kunnen wel eens moeilijk doen als je punten verbindt met een rechte lijn of juist met kromme lijnen). Voor allebei valt er trouwens wel iets te zeggen. Mijn persoonlijke mening: tenzij je een gegronde reden hebt om kromme lijnen te gebruiken, verbindt alles gewoon met rechte lijnen. Om het onderscheid tussen de datasets duidelijk te maken, kan je ook kleurtjes gebruiken voor je meetpunten.

Zet bij elk van de lijnen bij voorkeur ook wat de hoogte h was (of gebruik bv. een gekleurd potlood om de lijnen te verbinden met 1 kleur voor h = 5 cm en een andere kleur voor h = 10 cm).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 09-11-2010, 10:28
dr.rootz
Avatar van dr.rootz
dr.rootz is offline
Sorry hoor, maar dit kan mijn buurmeisje van vijf nog. Volgens mij is dit een typisch gevalletje van geen zin hebben om huiswerk te maken. Ik lees hier drie topics over dezelfde opdracht. In al deze topics wordt weinig moeite genomen om het probleem duidelijk te maken en ook zie ik niet terug wat de OP zoal zelf heeft geprobeerd. We kunnen hier alles wel gaan voorkauwen, maar zo werkt het niet...

dr.rootz
Met citaat reageren
Oud 09-11-2010, 17:36
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Sorry hoor, maar dit kan mijn buurmeisje van vijf nog. Volgens mij is dit een typisch gevalletje van geen zin hebben om huiswerk te maken. Ik lees hier drie topics over dezelfde opdracht. In al deze topics wordt weinig moeite genomen om het probleem duidelijk te maken en ook zie ik niet terug wat de OP zoal zelf heeft geprobeerd. We kunnen hier alles wel gaan voorkauwen, maar zo werkt het niet...

dr.rootz
Ben ik helemaal met je eens. (Op het moment van mijn reply stonden die andere topics er nog niet; en ik zou het langs een kant nog wel kunnen begrijpen dat een brugklasser er niet in slaagt om een grafiek goed te tekenen).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 09-11-2010, 18:00
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Ben ik helemaal met je eens. (Op het moment van mijn reply stonden die andere topics er nog niet; en ik zou het langs een kant nog wel kunnen begrijpen dat een brugklasser er niet in slaagt om een grafiek goed te tekenen).
Havo 4
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2010, 00:47
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Je zou je vraag overigens ook wat duidelijker kunnen formuleren
Bijvoorbeeld waar je niet uitkomt en waarom je er niet uitkomt
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eindexamens 2014 [HAVO] Wiskunde A examen, Grafiek tekenen???
Raar jong
2 15-05-2014 09:58
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Economie huiswerk vraag berekeningen
piraat013
7 22-05-2011 11:27
ARTistiek toelatingsexamen st lucas + vraagje over vrije grafiek
Verwijderd
7 28-05-2010 19:11
Huiswerkvragen: Exacte vakken [Wis] Plotten tijd/web-grafieken
duivelaartje
4 13-05-2007 17:54
Huiswerkvragen: Exacte vakken snap niks van mijn grafische rekenmachine
moon
4 07-11-2003 16:25
Eindexamens 2003 Wiskunde A1,2 [VWO]
drea
2 16-05-2003 12:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:26.