![]() |
rechte gelegen in vlak
Hallo,
Ik heb volgend vraagstuk dat ik graag zou willen oplossen: In een geijkte ruimte zijn de rechte f en het vlak alfa gegeven. Bereken de getallen a en b zotdat de rechte f in het vlak alfa ligt. De vergelijking van alfa: De vergelijking van rechte f: De rechte f zou ik omzetten naar een parametervergelijking Dan daarvan 1 stelsel maken Dan in de eerste vergelijking substitutie toepassen: Ik weet dat dit stelsel oneindig veel oplossingen moet geven. Ik heb echter nog nooit zo'n oefening tegen gekomen. Ik zit hier dus ook vast. Hoe kan ik verder? |
Deze vergelijking moet gelden voor alle r (hij moet immers gelden voor alle x,y en z binnen je parametervergelijking). Je rechter vergelijking is onafhankelijk van r, je linker niet, tenzij a+5b+9=0. Allebei de kanten moeten eenzelfde r-afhankelijkheid hebben dus: a+5b+9=0. Dit invullen geeft 5a+3b+1=0. Twee vergelijkingen, twee onbekenden dus oplosbaar.
Spoiler
|
Ik volg je redenering, maar alleen bij de laatste stap heb ik een vraag.
Je maakt dus een stelsel van: a + 5b + 9 = 0 5a + 3b + 1 = 0 Moet dit niet het volgende zijn: a + 5b + 9 = 0 -5a - 3b - 1 = 0 Zodat a = -1 en b = 2? |
Citaat:
Invullen van a=-1 en b=2 geeft: -1+10+9=18≠0 5-6-1=-2≠0 of -5+6+1=2≠0 Invullen van a=1, b=-2 geeft daarentegen: 1-10+9=0 5-6+1==0 of -5+6-1=0 |
Oké, alweer, erg bedankt!
Kom naar hier en ik betaal je een pint :p |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:18. |