Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Ontvangst telefoonkabel testen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1822835)

Maanmeisje 20-12-2010 10:45

Ontvangst telefoonkabel testen
 
Even een vraagje;

(ik ben echt een ontzettende leek op dit gebied dus zal alles zo goed mogelijk proberen uit te leggen ;))

In m'n huis komt de telefoonkabel binnen, deze komt rechtstreeks van het netwerk voor telefonie af. Er komen 4 draadjes uiteindelijk bij elkaar in een doosje; met google ben ik erachter gekomen dat dit een Is/ra doosje type 1 is.

Nu wil ik weten of de kabel het 'doet'; m.a.w; hoe ik erachter kan komen of ik er ook daadwerkelijk een telefoon (en internet) op kan aansluiten voordat ik allemaal abonnementen af ga sluiten.

Hoe kom ik hierachter?

Bedankt alvast!

Nocturnal 20-12-2010 12:47

Dat wordt lastig, als het je eigen aansluiting is zou dat betekenen dat er op het moment geen signaal op staat, je hebt namelijk geen abonnementen die gebruik maken van de lijn. Dat doosje is sowieso het eerste punt in je huis, dat betekent dus dat alles wat voor het doosje zit de verantwoordelijkheid van KPN is. Als dus blijkt dat er ergens een breuk in de kabel zit kun je vragen of er een monteur langs komt, maar die kans is klein aangezien de kabel een meter voor dat doosje de grond of de vloer in gaat, dus daar kan weinig mee gebeuren.

Maanmeisje 20-12-2010 13:04

Oke, ik weet niet of ik het helemaal goed begrijp..

Stel dat de kabel in orde is, dan zou ik dus gewoon een abonnement af kunnen sluiten, heel de telefoondingetjes enzo aan kunnen sluiten en dan zou het in orde moeten zijn?

Maar kun je bijvoorbeeld niet met een spanningsmeter oid. meten of de kabel het doet? (heb geen idee of dat zo werkt :D Maar neem aan dat als de kabel het doet er iets van spanning op zou moeten staan)

Nocturnal 20-12-2010 13:19

Citaat:

Maanmeisje schreef: (Bericht 31188540)
Oke, ik weet niet of ik het helemaal goed begrijp..

Stel dat de kabel in orde is, dan zou ik dus gewoon een abonnement af kunnen sluiten, heel de telefoondingetjes enzo aan kunnen sluiten en dan zou het in orde moeten zijn?

Maar kun je bijvoorbeeld niet met een spanningsmeter oid. meten of de kabel het doet? (heb geen idee of dat zo werkt :D Maar neem aan dat als de kabel het doet er iets van spanning op zou moeten staan)

Voor zover ik weet worden lijnen gedeactiveerd als niemand er gebruik van maakt, dat zou dus betekenen dat er geen signaal op staat en er dus ook niets te meten valt. Maar als er dus wel iets met de lijn aan de hand blijkt te zijn is dat het gedeelte van de lijn waar KPN zelf verantwoordelijk voor is, dus dan moeten ze dat zelf verhelpen en heb jij er geen werk van.

Moonspell 20-12-2010 13:33

Nocturnal heeft inderdaad gelijk. Je kan hoogstens de lijn meten als er ook diensten over worden afgesloten.

(Dit kan niet met een multimeter or so what ever, hoogstens testen met een annex A (analoog) modem, door te kijken of er een adsl link is.

Mochten er in het ISRA punt storingen bevinden, is dit verantwoordelijk voor de provider tegenwoordig. Dit is recent gewijzigd, en niet altijd meer voor KPN. (Dit is afhankelijk van welke provider je kiest)

Even ter verificatie, praten we over dit type ISRA punt?


http://www.xs4all.nl/klant/helpdesk/...Isra/type1.gif Is/ra-doosje type 1. Aansluitdoosje zonder RJ11 aansluiting. Is te herkennen aan een klein kapje wat de klant eraf kan/mag halen waarop een telefonie kabel aangesloten kan worden.


Als dit zo is, zul je bij een eventuele aanvraag van een dienst bij je provider moeten aangeven dat zij een lasbox plaatsen voor het aansluiten van je adsl verbinding / telefonie verbinding.

Dit wordt dan normaal netjes door een monteur ingeregeld.

Maanmeisje 21-12-2010 13:34

Dat is inderdaad het doosje wat er ligt.

Jij hebt het over een lasbox, betekend dit dat er met alleen dat doosje geen telefoon en internetverbinding aan kan worden gelegd?

De lijn is verder inderdaad niet 'actief', voor zover ik weet maakt er al jaren niemand gebruik van.

Om het hele gebeuren nog complexer te maken; tot een week geleden bestond mijn huis niet, maar stond het op het kadaster aangegeven als een schuur/garage oid. Er heeft wél al die tijd een telefoonlijn gelegen, maar of de KPN die erkend weet ik niet.

M'n provider wordt sowieso KPN, dus ik zal zo eens gaan bellen om wat dingen na te vragen. Op dit moment heb ik geen internet en moet ik dus de hele tijd naar vrienden/familie en dat wordt je heeeeel snel zat.

Nocturnal 21-12-2010 13:45

Citaat:

Maanmeisje schreef: (Bericht 31191523)
Dat is inderdaad het doosje wat er ligt.

Jij hebt het over een lasbox, betekend dit dat er met alleen dat doosje geen telefoon en internetverbinding aan kan worden gelegd?

De lijn is verder inderdaad niet 'actief', voor zover ik weet maakt er al jaren niemand gebruik van.

Om het hele gebeuren nog complexer te maken; tot een week geleden bestond mijn huis niet, maar stond het op het kadaster aangegeven als een schuur/garage oid. Er heeft wél al die tijd een telefoonlijn gelegen, maar of de KPN die erkend weet ik niet.

M'n provider wordt sowieso KPN, dus ik zal zo eens gaan bellen om wat dingen na te vragen. Op dit moment heb ik geen internet en moet ik dus de hele tijd naar vrienden/familie en dat wordt je heeeeel snel zat.

KPN is sowieso degene die de kabel aangelegd heeft, dus zolang het niet een tap van een andere aansluiting is moet dat geen probleem zijn. Wat je verder nodig hebt om een verbinding op te zetten zit gewoon bij het pakket dat je toegestuurd krijgt als je een abonnement aanvraagt. Je kunt dus gewoon met KPN bellen en zeggen dat je een internetabonnement wil hebben op een lijn die momenteel inactief is.

Moonspell 21-12-2010 18:42

Citaat:

Maanmeisje schreef: (Bericht 31191523)
Dat is inderdaad het doosje wat er ligt.

Jij hebt het over een lasbox, betekend dit dat er met alleen dat doosje geen telefoon en internetverbinding aan kan worden gelegd?

De lijn is verder inderdaad niet 'actief', voor zover ik weet maakt er al jaren niemand gebruik van.

Om het hele gebeuren nog complexer te maken; tot een week geleden bestond mijn huis niet, maar stond het op het kadaster aangegeven als een schuur/garage oid. Er heeft wél al die tijd een telefoonlijn gelegen, maar of de KPN die erkend weet ik niet.

M'n provider wordt sowieso KPN, dus ik zal zo eens gaan bellen om wat dingen na te vragen. Op dit moment heb ik geen internet en moet ik dus de hele tijd naar vrienden/familie en dat wordt je heeeeel snel zat.

Als er een ISRA punt in een huis zit wordt deze altijd erkend. En anders moet dit worden aangelegd. Soms wordt er over getwist waar deze rekening naar toe gaat.

Maar daar heb je dus geen last van.

Daarnaast moet je gewoon een dienst gaan afnemen die over deze lijn gaat lopen. En zoals ik zei, moet je inderdaad gewoon netjes vragen of ze een (In IT zeggen we vaak lasbox of ook wel "Wandcontactdoos"
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:u...fotos2.jpg&t=1

of andere variant:

https://www.netwerkwinkel.com/photos/120/TD1900.jpg



komen monteren als je denkt dat deze er niet is. (Deze loopt vanaf het isra punt naar deze wandcontactdoos)

Verder kun je bij KPN vragen of de lijn al lang niet actief is geweest.

Succes!

Maanmeisje 21-12-2010 19:38

Heb vanmiddag gebeld met de KPN en in principe moet het allemaal lukken.

Er komt een monteur om de lijn te activeren en te 'labelen' (geen idee wat het inhoud, maar zal wel nodig zijn).
Volgens de KPN was er geen lasbox oid nodig. Op dat moment wist ik nog niet wat het was, maar als ik dit zo zie lijkt me het inderdaad wel nodig om een te hebben.

De monteur neemt nog contact op over de precieze datum en tijd enzo, dus dan zal ik dat wel eens navragen. Bedankt voor alle info in ieder geval! :)

Moonspell 21-12-2010 19:56

Citaat:

Maanmeisje schreef: (Bericht 31192867)
Heb vanmiddag gebeld met de KPN en in principe moet het allemaal lukken.

Er komt een monteur om de lijn te activeren en te 'labelen' (geen idee wat het inhoud, maar zal wel nodig zijn).
Volgens de KPN was er geen lasbox oid nodig. Op dat moment wist ik nog niet wat het was, maar als ik dit zo zie lijkt me het inderdaad wel nodig om een te hebben.

De monteur neemt nog contact op over de precieze datum en tijd enzo, dus dan zal ik dat wel eens navragen. Bedankt voor alle info in ieder geval! :)

Met lijn labelen wordt nader bepaald op welk aderpaar signaal zit. Een beetje nette monteur zal dan ook even snel een wandcontactdoos plaatsen:)

Succes!


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:14.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.