![]() |
Ontvangst telefoonkabel testen
Even een vraagje;
(ik ben echt een ontzettende leek op dit gebied dus zal alles zo goed mogelijk proberen uit te leggen ;)) In m'n huis komt de telefoonkabel binnen, deze komt rechtstreeks van het netwerk voor telefonie af. Er komen 4 draadjes uiteindelijk bij elkaar in een doosje; met google ben ik erachter gekomen dat dit een Is/ra doosje type 1 is. Nu wil ik weten of de kabel het 'doet'; m.a.w; hoe ik erachter kan komen of ik er ook daadwerkelijk een telefoon (en internet) op kan aansluiten voordat ik allemaal abonnementen af ga sluiten. Hoe kom ik hierachter? Bedankt alvast! |
Dat wordt lastig, als het je eigen aansluiting is zou dat betekenen dat er op het moment geen signaal op staat, je hebt namelijk geen abonnementen die gebruik maken van de lijn. Dat doosje is sowieso het eerste punt in je huis, dat betekent dus dat alles wat voor het doosje zit de verantwoordelijkheid van KPN is. Als dus blijkt dat er ergens een breuk in de kabel zit kun je vragen of er een monteur langs komt, maar die kans is klein aangezien de kabel een meter voor dat doosje de grond of de vloer in gaat, dus daar kan weinig mee gebeuren.
|
Oke, ik weet niet of ik het helemaal goed begrijp..
Stel dat de kabel in orde is, dan zou ik dus gewoon een abonnement af kunnen sluiten, heel de telefoondingetjes enzo aan kunnen sluiten en dan zou het in orde moeten zijn? Maar kun je bijvoorbeeld niet met een spanningsmeter oid. meten of de kabel het doet? (heb geen idee of dat zo werkt :D Maar neem aan dat als de kabel het doet er iets van spanning op zou moeten staan) |
Citaat:
|
Nocturnal heeft inderdaad gelijk. Je kan hoogstens de lijn meten als er ook diensten over worden afgesloten.
(Dit kan niet met een multimeter or so what ever, hoogstens testen met een annex A (analoog) modem, door te kijken of er een adsl link is. Mochten er in het ISRA punt storingen bevinden, is dit verantwoordelijk voor de provider tegenwoordig. Dit is recent gewijzigd, en niet altijd meer voor KPN. (Dit is afhankelijk van welke provider je kiest) Even ter verificatie, praten we over dit type ISRA punt? http://www.xs4all.nl/klant/helpdesk/...Isra/type1.gif Is/ra-doosje type 1. Aansluitdoosje zonder RJ11 aansluiting. Is te herkennen aan een klein kapje wat de klant eraf kan/mag halen waarop een telefonie kabel aangesloten kan worden. Als dit zo is, zul je bij een eventuele aanvraag van een dienst bij je provider moeten aangeven dat zij een lasbox plaatsen voor het aansluiten van je adsl verbinding / telefonie verbinding. Dit wordt dan normaal netjes door een monteur ingeregeld. |
Dat is inderdaad het doosje wat er ligt.
Jij hebt het over een lasbox, betekend dit dat er met alleen dat doosje geen telefoon en internetverbinding aan kan worden gelegd? De lijn is verder inderdaad niet 'actief', voor zover ik weet maakt er al jaren niemand gebruik van. Om het hele gebeuren nog complexer te maken; tot een week geleden bestond mijn huis niet, maar stond het op het kadaster aangegeven als een schuur/garage oid. Er heeft wél al die tijd een telefoonlijn gelegen, maar of de KPN die erkend weet ik niet. M'n provider wordt sowieso KPN, dus ik zal zo eens gaan bellen om wat dingen na te vragen. Op dit moment heb ik geen internet en moet ik dus de hele tijd naar vrienden/familie en dat wordt je heeeeel snel zat. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar daar heb je dus geen last van. Daarnaast moet je gewoon een dienst gaan afnemen die over deze lijn gaat lopen. En zoals ik zei, moet je inderdaad gewoon netjes vragen of ze een (In IT zeggen we vaak lasbox of ook wel "Wandcontactdoos" http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:u...fotos2.jpg&t=1 of andere variant: https://www.netwerkwinkel.com/photos/120/TD1900.jpg komen monteren als je denkt dat deze er niet is. (Deze loopt vanaf het isra punt naar deze wandcontactdoos) Verder kun je bij KPN vragen of de lijn al lang niet actief is geweest. Succes! |
Heb vanmiddag gebeld met de KPN en in principe moet het allemaal lukken.
Er komt een monteur om de lijn te activeren en te 'labelen' (geen idee wat het inhoud, maar zal wel nodig zijn). Volgens de KPN was er geen lasbox oid nodig. Op dat moment wist ik nog niet wat het was, maar als ik dit zo zie lijkt me het inderdaad wel nodig om een te hebben. De monteur neemt nog contact op over de precieze datum en tijd enzo, dus dan zal ik dat wel eens navragen. Bedankt voor alle info in ieder geval! :) |
Citaat:
Succes! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:14. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.