Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=83)
-   -   pta cijfer ongedaan maken! (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1825770)

koolmeesy 28-01-2011 13:03

pta cijfer ongedaan maken!

hallo Mede scholieren,

ik heb even een vraagje. ik heb een meningsverschil met mijn docent en dat gaat over het ongedaan maken van een voldoende. het gaat om een engels boekje (house of spies). ik ben nog al slecht in lezen dus heb gebruik gemaakt van de samenvatting van deze site. Bij de bekendmaking van de resultaten heb ik dat vertelt aan de docent en zij vond het niet goed. daarom heeft ze van mijn voldoende een onvoldoende gemaakt. ik moet hem dan ook herkansen.

nu is mijn vraag. valt een samenvatting lezen onder bedrog. in het examenreglement staat dat een pta cijfer alleen ongedaan kan worden gemaakt als er spraken is van bedrog. (ik zelf denk namelijk bij bedrog aan spieken of afkijken)

ik hoop snel antwoord te krijgen.

Groetjes Rick

max15tekens 28-01-2011 18:00

Ja het is bedrog.

Batave 28-01-2011 19:17

Je voldoet niet aan de voorwaarden(het lezen van een boek) dus in principe is er sprake van bedrog.

T_ID 29-01-2011 15:52

De opdracht is dat je een boek moet lezen, jij hebt geen boek gelezen maar deed wel alsof door de opdracht in te leveren, voila, bedrog.

Wees blij dat het nu rechtgezet wordt. Als dat niet zo is val je later door de mand als alle gelezen boeken getoetst worden, en dat cijfer telt best zwaar. Dat zie je terug in je gemiddelde cijfer waarmee je je examen in gaat.

Ik dacht vroeger ook zo, maar de paar dingen die ik deels las en voor de rest uit samenvattingen haalde is precies waarop ik minpunten kreeg bij de uiteindelijke bespreking. Bij Nederlands was het zelfs zo gedetailleerd dat ik blij was dat ik daar wel alles had gelezen.

Batave 29-01-2011 16:42

Inderdaad, de eindtoetsen waren bij ons ook zo gedetailleerd dat je samenvattingen niet kón gebruiken.

Kikaa 29-01-2011 17:44

Ja, het is bedrog. En wees blij dat je het nog mag herkansen. Misschien is het handig om het boek te lezen én een samenvatting? Wat je dan niet begrijpt uit het boek kan je misschien uit de samenvatting halen.

Thijsg 29-01-2011 20:49

Technisch gezien is het niet de taak van TS om het boek te lezen, maar om zich zo goed mogelijk voor te bereiden op de toets. Als hij besluit dat door middel van een samenvatting te doen, is dat zijn probleem.

Laten we die lijn eens doortrekken naar mijn favoriete vak wiskunde. Als de docent meedeelt dat de toets gaat over hoofdstuk 3 en 4 van je boek is het de beste manier om de stof uit het boek door te werken. Maar als je denk dat je met Wikipedia ook een goed cijfer kan halen: niemand houdt je tegen.

Samenvattend is dus niet belangrijk wat TS gedaan heeft als voorbereiding, maar hoe hij de toets gemaakt heeft. Het ongedaan maken is als er tijdens de toets geen fraude is gepleegd dus onterecht.

Batave 29-01-2011 20:52

Citaat:

Thijsg schreef: (Bericht 31319054)
Technisch gezien is het niet de taak van TS om het boek te lezen, maar om zich zo goed mogelijk voor te bereiden op de toets. Als hij besluit dat door middel van een samenvatting te doen, is dat zijn probleem.

Laten we die lijn eens doortrekken naar mijn favoriete vak wiskunde. Als de docent meedeelt dat de toets gaat over hoofdstuk 3 en 4 van je boek is het de beste manier om de stof uit het boek door te werken. Maar als je denk dat je met Wikipedia ook een goed cijfer kan halen: niemand houdt je tegen.

Samenvattend is dus niet belangrijk wat TS gedaan heeft als voorbereiding, maar hoe hij de toets gemaakt heeft. Het ongedaan maken is als er tijdens de toets geen fraude is gepleegd dus onterecht.

Het gaat om het doel van de toets. Bij wiskunde is er een toets om te testen of jij de stof wel beheerst. Bij Nederlands is de toets een test om te verifiëren dat je het boek gelezen hebt.

marjolein243 29-01-2011 21:51

heb je de samenvatting echt letterlijk in je toets gebruikt dan is het bedrog,
maar als je het alleen maar hebt door gelezen om het boek beter te begrijpen dan vind ik dat persoonlijk geen bedrog.
en ben ons op school mogen cijfers niet verlaagd worden ookal komen ze erachter dat je befrog hebt gepleegd, wanneer het een maal vast staat mag het niet meer naar beneden worden veranderd, maar alleen omhoog.

Batave 29-01-2011 22:48

Citaat:

marjolein243 schreef: (Bericht 31319157)
heb je de samenvatting echt letterlijk in je toets gebruikt dan is het bedrog,
maar als je het alleen maar hebt door gelezen om het boek beter te begrijpen dan vind ik dat persoonlijk geen bedrog.
en ben ons op school mogen cijfers niet verlaagd worden ookal komen ze erachter dat je befrog hebt gepleegd, wanneer het een maal vast staat mag het niet meer naar beneden worden veranderd, maar alleen omhoog.

Alleen een samenvatting gebruiken in plaats van het boek lezen is wel wat anders. Overigens is dit een examencijfer dus dat is wel iets anders dan een willekeurig SO'tje.

Tink* 30-01-2011 10:56

Crosspost, hier gaat een slotje op.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:41.