Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   [3ds max] Welk boek is goed voor beginners? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=183292)

jdiezrequejo 11-08-2002 12:20

[3ds max] Welk boek is goed voor beginners?
 
Weet een van jullie een goed boek om te beginnen met 3ds max te leren? :) Ik heb er nu wel eentje gezien, en die is rond de 1000 pagina's groot en je krijgt er een Cd-rom bij.
Mijn vraag is nu dus eigenlijk, welk boek is goed voor beginnelingen om 3da max te leren :)?

Ps: Heb het maar op S&M omdat het boek over een programma gaat :)

Blue Fire 12-08-2002 02:33

Hehe, 'k dacht nie dat er hier ook 3ds artisten rondhingen :-)

btw 3D Studio Max R5 is zich de wereld aan het verspreiden ;-)

Een boek voor beginners?

Wel ik ben begonnen met dit boek:

Titel: 3D Studio Max R3
Reeks: Werken met...
Uitgegever: Sybex
ISBN: 90-4190-546-4
Prijs: Bfr 1780 (/40 = 45€)
Aantal Pag: 624 (met inhoudstafel en index)

Dat boek heeft mij door middel van een uitgebreide tutorial echt de basis gelegd voor 3d studio. Als je een boek voor beginners zoekt, dan is deze hem zeker! :-)

jdiezrequejo 12-08-2002 11:42

mjah, maar dasd vasn een nog lagere versie toch? EN wie weet wordt straks met 5 de interface veranderd..
Maybe kan ik ook wel ff wachten op 5 :) en die dan gaan uitspitten :) Maar denk dat als ik 4.2 goed uitspit ik 5 ook al een groot deel zal begrijpen.

Btw, dat boek waar ik het over had is 3ds max bible. :)

Blue Fire 17-08-2002 00:47

Da boek werkt evengoed voor 3Ds R4.2 ;)
de interface zal nie veranderen... allez zo heb ik toch begrepen uit de previews ervan...

L@CuTu$ 17-08-2002 15:20

bij 3DSMAX zit tevens een uitstekende Tutorial die ik ooit eens heb doorgeploegt , hij's wel lichtelijk kaal en wat ervaring vantevoren is wel vereist (zelf met lightwave veel geknutselt) maar die is wel redelijk maar verre van alles omvattend.

Overigens, je moet dan wel de Documentation CD hebben van 3DSMAX wat ik betwijfel :>

TAFKAB 17-08-2002 16:54

3D max..... :D
Wat vind je nou zo fijn aan max? En waarom wil je dat leren?

Blue Fire 17-08-2002 18:56

Ik gok:
  • Omdat met 3D Studio werkelijk een hele eigen wereld kan gemaakt worden.

    3D Studio is echt handig voor lay-outs te maken van bv websites.

    Animatiefilmpjes zoals in Warcraft 3 of films zoals Ice Age of Toy Story worden met een soortgelijk (misschien wel hetzelfde) programma gemaakt.

    Het is een perfect programma om de wereld van 3D mee te verkennen.

    Games, games games :-)

    enzovoort

jdiezrequejo 17-08-2002 19:45

Citaat:

TAFKAB schreef:
3D max..... :D
Wat vind je nou zo fijn aan max? En waarom wil je dat leren?

Omdat ik gewoon iets met 3d wil doen. 3ds max heb ik dan gewoon ook als eerst gehoord toen ik er mij in verdiepte, nu heb ik het dan ook en wi ik mij er graag verderin verdiepen met hulp vane en boek, want zelf lukt het niet zo :p

TAFKAB 17-08-2002 20:09

Citaat:

Blue Fire schreef:
Ik gok:
  • Omdat met 3D Studio werkelijk een hele eigen wereld kan gemaakt worden.

    3D Studio is echt handig voor lay-outs te maken van bv websites.

    Animatiefilmpjes zoals in Warcraft 3 of films zoals Ice Age of Toy Story worden met een soortgelijk (misschien wel hetzelfde) programma gemaakt.

    Het is een perfect programma om de wereld van 3D mee te verkennen.

    Games, games games :-)

    enzovoort

Eigen wereld kan met elk (3D) pakket, alles wat je op somde kan met een ander pakket, de een wat handiger dan de ander.
Mijn grote nadeel uit max is weinig resultaat in een ruim tijdsbestek, wat wil zeggen dat de workflow slecht is en er zeeen van opties/menu's zijn.
Animatie films worden vooral (naar jou voorbeeld) met maya (ice age) en toy story (pixar) gedaan door eige software (marionette heet het van Pixar), het maken van filmpjes voor games of gewoon al modellen komt neer op het zo min mogelijk gebruiken van polygonen (tri of quad), en dit is vrijwel met elk pakket te halen...
3D max is niet perfect(elk pakket heeft zn voor- nadelen), verre van dat.

Blue Fire 17-08-2002 22:54

Citaat:

TAFKAB schreef:

Eigen wereld kan met elk (3D) pakket, alles wat je op somde kan met een ander pakket, de een wat handiger dan de ander.
Mijn grote nadeel uit max is weinig resultaat in een ruim tijdsbestek, wat wil zeggen dat de workflow slecht is en er zeeen van opties/menu's zijn.
Animatie films worden vooral (naar jou voorbeeld) met maya (ice age) en toy story (pixar) gedaan door eige software (marionette heet het van Pixar), het maken van filmpjes voor games of gewoon al modellen komt neer op het zo min mogelijk gebruiken van polygonen (tri of quad), en dit is vrijwel met elk pakket te halen...
3D max is niet perfect(elk pakket heeft zn voor- nadelen), verre van dat.

Mmmh, ja ik bedoelde eigenlijk globaal 3d progs... niet zozeer 3ds alleen ;)

ow en 3ds is nog altijd de grote naam als het draait om 3d programma's, natuurlijk zijn maja en al de rest ook wel grote concurenten maar zoals jdiezrequejo zegt heeft hij 't eerste gehoord van 3ds...

Blue Fire 17-08-2002 22:55

Citaat:

kretarus schreef:
nijntje in de sneeuw.....

Zeer goed boek....

(n)

N00dles 18-08-2002 00:52

Ben er ook sinds kort (paar weekjes) mee begonnen. Heb geen boek en ga er ook geeneen aanschaffen denk ik (zo jah, dan wordt het voor mn studie :)). Met die documentatie CD van 3Dsmax4 kun je ook la een ver eind komen (step-by-step tutorials mbt de mogelijkheden van het programma)...

Alleen nu ben ik aan het proberen een edited mesh te skinnen. Maar het wil maar niet lukken :( Texturen renderen niet goed op de mesh, waarschijnlijk omdat ik de foute methode gebruik. Dus als iemand mij in dit topic een beetje kan uitleggen wat de verschillende skinmogelijkheden zijn (uvw mapping, uvw unwrap enz) en een globaal overzicht geeft van hoe ik te werk moet gaan? :)

Ik heb trouwens al wel veel gezocht naar tutorials en help sites, maar geen van deze bevat echte de juiste antwoorden op mijn vragen...

Tnx alvast :)

TAFKAB 18-08-2002 09:11

Citaat:

Blue Fire schreef:


Mmmh, ja ik bedoelde eigenlijk globaal 3d progs... niet zozeer 3ds alleen ;)

ow en 3ds is nog altijd de grote naam als het draait om 3d programma's, natuurlijk zijn maja en al de rest ook wel grote concurenten maar zoals jdiezrequejo zegt heeft hij 't eerste gehoord van 3ds...

Onder de n00bs ja, als het gaat om het "makkelijk"te leren pakket is het meestal Max, maar dat je zegt dat het het populairste pakket is is hele grote bullshit!!
Alleen voor games wordt max vaak gebruikt, en voor films wordt het ook welleens gebruikt.
Dat het de grootste naam draagt slaat nergens op, dat ligt puur per categorie...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:25.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.