![]() |
Hulp nodig met structuurformule/alkenen/alkenen etc..
Hoooi allemaal, Ik heb moeite met scheikunde structuurformules. Kan iemand me alsjeblieft voorbeelden en helpen. En ook met van die alkanen,alkenen en alcoholen. Ik snap er niks van?? Mijn leraar vertelde iets over dat je ''de lange weg '' moet zoeken. En het zien als slang bv
c | c- c - c -c dat er dan 5 c is ofso want de langste weg ? kan iemand me dit uitleggen? kort samengevat: hulp nodig voor: -alkanen -alkenen -structuurformules ''de lange weg'' -alcoholen -koolstofverbindingen groeten, Lechim |
Voor alkanen, alkenen (& eventueel alkynen)
Zoek altijd de langste niet, vertakte koolstofketen. Daarna is het gewoon een kwestie van de koolstofatomen op die ketens de benoemen (met achtervoegsel -yl, bijv: methyl, ethyl, ...) Bij alcoholen is de karakteristieke groep de OH-binding. Hierbij zoek je de langste, niet vertakte koolstofketen waarop zo veel mogelijk OH groepen gebonden zijn. Heb je bijvoorbeeld iets als: C-C-C-C-C-OH Je telt 5 koolstofatomen en één OH groep dus zeg je 1-pentanol. Natuurlijk kan je ook hier gebruiken maken van de radicofunctionele nomenclatuur (i.p.v de substitutieve) die in sommige gevallen handig kan zijn. Nog een belangrijke opmerking: alcoholen hebben voorrang op alkanen, alkenen & alkynen. Probeer gewoon veel te oefenen dan zie je het na een tijdje zelf (:. |
c
l c-c-c-c-c is hetzelfde als: c-c-c-c-c-c Het is geen dubbele binding dus kan je die laatste ´c´gewoon draaien. De langste keten c-atomen is 6 dus is dit hexaan. Alkanen: c-c-c-c-c pentaan. Alkenen: c-c=c-c 2-buteen Alcoholen: HO-C-C-C 1-propanol Dit zijn voorbeelden van koolstofverbindingen. |
Heel hartelijk bedankt! door jullie 2 uitleggen snap ik het nu volkomen, ik laat het jullie weten als ik een goede voldoende heb!
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:18. |