![]() |
Liberal Arts and Sciences / UCU
Oké even om iets duidelijk te krijgen. Hoop dat jullie me kunnen helpen:)
Ik ben nog erg aan het twijfelen wat ik wil gaan studeren (waar weet ik wel, graag in Utrecht) en ben wel geinteresseerd geraakt in Liberal Arts and Sciences en University College of Utrecht. Ik zie veel overeenkomsten, maar ook verschillen en wil deze eventjes duidelijk hebben. Het idee is hetzelfde (toch?): je beperkt je niet tot één vakgebied, wordt 'allround intelectueel'. Liberal Arts and Sciences heeft alleen als voertaal Nederlands en wordt gegeven op Universiteit Utrecht. University College is in het Engels en je moet op een campus leven. Daarnaast is het erg internationaal georienteerd en heb ik begrepen dat het moeilijker is om bij UCU toegelaten te worden (?). Het hele campusidee spreekt mij niet zo aan (is dit echt verplicht????), maar ik wil wel graag een Engelse opleiding doen (al zal Liberal Arts and Sciences niet geheel in het Nederlands zijn lijkt me? Engelse boeken enzo?). Dat University College erg internationaal is vind ik wel weer superleuk. Klopt het wat ik hier heb geschreven? Ik hoop dat jullie mij wat meer duidelijkheid kunnen geven.:) |
Voor zover ik weet klopt het precies wat je zegt. De campus is verplicht.
De verhalen die ik over Liberal, arts & sciences heb gehoord zijn niet zo positief. Je schuift telkens aan bij vakken van andere faculteiten, waardoor je van alles een beetje weet en niet echt de diepte in kan gaan. Je kiest elk jaar een hoofdtraject. Soms besluiten studenten van dat hoofdtraject hun vaste studie te maken en LAS als tweede studie erbij te doen. Zelf vind ik het erg vaag wat je nu uiteindelijk met LAS, en ook met UCU, kan. UCU staat denk ik wat hoger aangeschreven. |
Wat lijkt je aan het campus leven niet leuk?
Mij lijkt het namelijk erg leuk. (ik ben ook geintereseerd in de university colleges) |
Wat mij niet leuk lijkt aan campus.. Tja, ik wil graag op kamers gaan en wanneer je op een campus woont wordt je in mijn ogen toch erg in je vrijheid beperkt. Ik wil graag mijn eigen eten koken, heb een vriendje waar ik misschien zelfs mee wil samenwonen en ben ook wel op mijn privacy gesteld.
Ik geloof best dat het hartstikke gezellig is, maar het trekt mij gewoon niet zo. En inderdaad, ik vind het ook erg vaag wat je nu uiteindelijk met LAS en UCU wordt. Het ligt natuurlijk erg aan je vakkenpakket af... Iemand daar meer duidelijkheid over?:) Of zijn er ook mensen hier (misschien die je kent) die de studie hebben afgerond? Ben wel benieuwd wat zij nu uiteindleijk doen. |
Het hangt er inderdaad heel erg vanaf wat je wilt gaan doen. Als je niet van plan bent om door te studeren voor een Master zou ik sowieso geen Liberal Arts & Sciences kiezen, omdat de bacheloropleiding echt voorbereidend bedoeld is (en daarom ook zo breed is).
Liberal Arts/Sciences hoeft echter helemaal geen belemmering te vormen; als je je pakket slim samenstelt kun je zelfs doorstromen in een groot aantal (in het geval van UCU ook veel internationale) Masteropleidingen op hele verschillende gebieden. Houd er rekening mee dat Nederlandse universiteiten soms wat moeilijk kunnen doen in de doorstroming naar een Masteropleiding en dat je bijvoorbeeld bij psychologie of medicijnen eerst een jaar pre-master moet doen. In het buitenland zijn ze meer bekend met het LAS-principe dus daar is het vaak gemakkelijker. Volgens mij is "gewoon" LAS wat minder gestructureerd, en inderdaad maakt de internationale reputatie van UCU wel uit als je van plan bent om naar het buitenland te gaan en misschien ook wel voor het vinden van een baan later (het zal in ieder geval beter zijn dan 'gewoon' LAS). Zelf heb ik overigens voor UCU gekozen terwijl ik ook niet zo veel op heb met het campusidee. Het heeft ook veel leuke aspecten (gratis eten, veel activiteiten, lezingen, wonen op 3 minuten afstand van je colleges en vrienden) maar ja, inderdaad, de unit kan lawaaiig en vies zijn en daar kun je dan weinig aan doen. Zelf koken kan wel, maar in de praktijk komt daar niet zo veel van terecht. Privacy is denk ik niet beter of slechter dan in andere studentenhuizen, dus tenzij je bulkt van het geld en (evt. met je vriend) een appartement kunt huren, hoef je je daar niet zo veel zorgen om te maken. Ik zie het maar als een klein offer dat ik moet brengen voor een betere opleiding (; Heb je al een idee welke hoofdvakken je zou kiezen binnen LAS, of en waarin je mogelijk zou willen doorstuderen, of je ooit naar het buitenland wilt, enzovoort? Die dingen zou ik in elk geval meenemen in je afweging. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:12. |